Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Zgasł przy wyprzedzaniu i nie odpala...  (Przeczytany 15674 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Krzysztof Przywara

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 471
  • Skąd: Opole
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2010 X7 103kw hdi
  • Miejscowość: Opole
Odp: Zgasł przy wyprzedzaniu i nie odpala...
« Odpowiedź #25 dnia: Listopad 07, 2018, 19:35:07 »
Jak wracałem 5 lat temu z Albani to w Volvo szwagra poluzował się czujnik wału korbowego i bez oznak auto gasło z tym że odpalało normalnie, po paru dniach grzebania doszli do tego czujnika.

Offline Radosław Marcinkowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 164
  • Posiadany samochód: C5 III 2,0 hdi Tourer
Odp: Zgasł przy wyprzedzaniu i nie odpala...
« Odpowiedź #26 dnia: Listopad 08, 2018, 12:50:47 »
Niestety opisze smutną historię, którą znam osobiście. Był sobie citroen z takim silnikiem, który to silnik zaczął nierówno pracować. Auto pojechało do mechanika, który stwierdził, że pewnie to wtrysk. Więc właściciel udał się do innego warsztatu naprawiającego wtryski. Tam stwierdzono, że rzeczywiście jeden z wtrysków się zawiesił i go uruchomiono ( rozebrano, oczyszczono, itp. ) Po tej naprawie silnik ładnie zapalił i równiutko pracował. Mechanik pojechał jeszcze na jazdę próbną. Jednym z elementów takiej jazdy próbnej jest dynamiczne przyspieszenie. Przy drugim dynamicznym przyspieszeniu silnik chrupnął i stanął. Potem kręcił ale już sie nie uruchomił. Błędy były chyba nawet podobne. Finał - zacierała sie pompa paliwa,.. najpierw powoli. Prawdopodobnie jakiś opiłek z pompy zablokował wtryskiwacz. Klient delikatnie dojechał do warsztatu. Tam naprawiono wtrysk ( sprawdzano czy filtrze nie było opiłków - nie było ). W czasie jazdy próbnej pompa poszła w obciążenie i dalsze spiłowanie pompy nastąpiło natychmiastowo. Pompa stanęła dęba, ukręciła wałek rozrządu i wszystko poszło w drobny mak. Najpierw była koncepcja naprawy silnika ale okazało się to nieopłacalne. Właściciel ma już nowy silnik.

Offline Jan Malinowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 091
  • Skąd: Jaworzno
  • Posiadany samochód: 2x C5 2.0 HDI (163KM), (180KM)
  • Zainteresowania: turystyka, podróże, muzyka dawna, technika/elektronika,...
  • Miejscowość: Jaworzno
Odp: Zgasł przy wyprzedzaniu i nie odpala...
« Odpowiedź #27 dnia: Listopad 08, 2018, 13:29:30 »
No, fatalna historia...

A propos dzwonił do mnie mechanik, odchylił osłonę rozrządu od góry - i twierdzi, że pasek jest co prawda cały, ale jest mokry! O zgrozo.
Na tyle na ile mógł sprawdzić od góry... Po południu wjedzie na kanał, bo teraz ma wszystkie zajęte i zdejmie całą osłonę...

Jeżeli by tak było - to duża "szansa", że mokry pasek ma lepsze warunki do przeskoczenia niż suchy...
W tej konstrukcji silnika (180KM e-HDI) pasek rozrządu jest równolegle i blisko praktycznie łańcuszka wałków rozrządu...
Idąc tym tropem - puścił siemering na wałkach? I poszedł olej na pasek/rozrząd...? O ile to olej, a może płyn chłodniczy...?

Zalany olej to Motul Specific 2312 0W30, wymieniany jakieś 5000km temu...
Czyli zalecany do tych silników. Specyfikacja PSA B71 2312.
A co wcześniej było? Diabli wiedzą, poprzedni właściciel nie pamięta...

C.d.n.
 

Offline Jan Malinowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 091
  • Skąd: Jaworzno
  • Posiadany samochód: 2x C5 2.0 HDI (163KM), (180KM)
  • Zainteresowania: turystyka, podróże, muzyka dawna, technika/elektronika,...
  • Miejscowość: Jaworzno
Odp: Zgasł przy wyprzedzaniu i nie odpala...
« Odpowiedź #28 dnia: Listopad 08, 2018, 13:47:06 »
Przebieg to 145000km... Rocznik listopad 2015.

Offline Mariusz Dziadzio

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 319
  • Posiadany samochód: C4 Picasso 2.0i 16v exclusive MCP
Odp: Zgasł przy wyprzedzaniu i nie odpala...
« Odpowiedź #29 dnia: Listopad 08, 2018, 16:29:46 »
Ja bym wymienił czujnik położenia wału korbowego, można też go sprawdzić czy działa, on jak padnie całkiem to auta nie odpalisz.
Pozdrawiam :-)  Mariusz

Offline Jan Malinowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 091
  • Skąd: Jaworzno
  • Posiadany samochód: 2x C5 2.0 HDI (163KM), (180KM)
  • Zainteresowania: turystyka, podróże, muzyka dawna, technika/elektronika,...
  • Miejscowość: Jaworzno
Odp: Zgasł przy wyprzedzaniu i nie odpala...
« Odpowiedź #30 dnia: Listopad 08, 2018, 19:08:11 »
Jutro będę wiedział coś więcej... Na razie cieszę się, że rozrząd jest cały 8)

Niestety nie ma takich czujników od ręki (poł. wału i poł. wałka rozrz.); nawet w serwisach PSA trzeba ze 3 dni czekać na dostawę... :-[


A jeszcze pytanie - w której zakładce DiagBoxa odczytam miarodajne ciśnienie pompy wstępnej oraz wysokiego ciśnienia w czasie kręcenia rozrusznikiem?

Offline Krzysiek Morowiec

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 595
  • Skąd: Śląsk
  • Posiadany samochód: był totalny zamulacz Citroen C4 GP 1.8 LPG, SUPER Peugeot 508 2.0 HDI a jest C5 AirCross 2.0 blueHDI
  • Miejscowość: Śląsk
Odp: Zgasł przy wyprzedzaniu i nie odpala...
« Odpowiedź #31 dnia: Listopad 09, 2018, 07:36:00 »
Mnie wprawdzie w 163KM ale przy 164 tys postanowiłem wymienić pasek. Pasek pływał w oleju bo puścił uszczelniacz. A myślałem żeby czekać do min 180tya.

Wysłane z mojego ONEPLUS A6003 przy użyciu Tapatalka


Offline Artur Juchniewicz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 876
  • Skąd: Kielce
  • Posiadany samochód: Był C5, 2,2 HDI, 2001; jest MKIII tourer 3.0 HDI 2011
  • Miejscowość: Kielce
Odp: Zgasł przy wyprzedzaniu i nie odpala...
« Odpowiedź #32 dnia: Listopad 09, 2018, 08:56:27 »
Jutro będę wiedział coś więcej... Na razie cieszę się, że rozrząd jest cały 8)

Niestety nie ma takich czujników od ręki (poł. wału i poł. wałka rozrz.); nawet w serwisach PSA trzeba ze 3 dni czekać na dostawę... :-[


A jeszcze pytanie - w której zakładce DiagBoxa odczytam miarodajne ciśnienie pompy wstępnej oraz wysokiego ciśnienia w czasie kręcenia rozrusznikiem?


Rozrząd sprawdzony na znaki? To, że pasek cały to nie wszystko. Wszystkie informacje odnośnie paliwa masz w tej samej zakłądce co sprawdzałeś synchronizację wałek-wał, czyli w parametrach standardowych, obwód zasilania paliwem.

Offline Jan Malinowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 091
  • Skąd: Jaworzno
  • Posiadany samochód: 2x C5 2.0 HDI (163KM), (180KM)
  • Zainteresowania: turystyka, podróże, muzyka dawna, technika/elektronika,...
  • Miejscowość: Jaworzno
Odp: Zgasł przy wyprzedzaniu i nie odpala...
« Odpowiedź #33 dnia: Listopad 09, 2018, 13:01:11 »
No niestety... :(  Po zdjęciu obudowy widać, że poszedł płyn chłodniczy z pompy na rozrząd. Rozszczelniła się... Powód nieznany (samochód na pewno nie po dzwonie) - być może wada materiału - pompa/uszczelka. Albo inny powód... Rozrząd nie był wcześniej wymieniany - i to był błąd; trzeba było zaraz po zakupie wymienić. A książka przeglądów mówi, że dopiero po 240000km (!)
W efekcie pasek starty na niektórych ząbkach. Rozrząd przeskoczył...
Pasek nie jest zerwany.


Dalsze ew. szkody w trakcie oceny.


Taki prezent na święto niepodległości dostałem... :'(
Siedzę teraz i dokumentację oglądam - i zastanawiam się co mnie czeka do zakupu.
Pytanie: kupować w serwisie części, czy dobre/znane na rynku?
 
Z ciekawości sprawdziłem ceny np. zaworów:

9676718180 (ssący) - 139,21PLN (PSA Service); 38,19 PLN (Intercars / producent "Intervalves")
9676718280 (wydechowy) - 159,04PLN (PSA Service); 43,14 PLN (Intercars / producent "Intervalves")

Pytanie na niedzielę - skąd takie ceny w serwisie... ???




« Ostatnia zmiana: Listopad 09, 2018, 14:02:22 wysłana przez Jan Malinowski »

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 055
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: Zgasł przy wyprzedzaniu i nie odpala...
« Odpowiedź #34 dnia: Listopad 09, 2018, 14:59:25 »
240 tyś może i wytrzyma z dobrymi wiatrami i przyjaznym użytkowaniu. Ale co roku przegląd auta robiąc należy zerkać tam czy nic się nie dzieje. Pompa z dnia na dzień nie zaczęła cieknąć. Zalecenia producenta a życie to dwie różne sprawy.Zmieniałem rozrząd nie raz... i zawsze pompa była w najgorszym stanie.

Offline Dariusz Niedziółko

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 793
  • Skąd: Zachodniopomorskie
  • Posiadany samochód: DS 5, 2.0 BlueHDi 180KM
  • Zainteresowania: peugeot,citroen
  • Miejscowość: Zachodniopomorskie
Odp: Zgasł przy wyprzedzaniu i nie odpala...
« Odpowiedź #35 dnia: Listopad 09, 2018, 15:12:32 »
No niestety... :(  Po zdjęciu obudowy widać, że poszedł płyn chłodniczy z pompy na rozrząd. Rozszczelniła się... Powód nieznany (samochód na pewno nie po dzwonie) - być może wada materiału - pompa/uszczelka. Albo inny powód... Rozrząd nie był wcześniej wymieniany - i to był błąd; trzeba było zaraz po zakupie wymienić. A książka przeglądów mówi, że dopiero po 240000km (!)
W efekcie pasek starty na niektórych ząbkach. Rozrząd przeskoczył...
Pasek nie jest zerwany.


Dalsze ew. szkody w trakcie oceny.


Taki prezent na święto niepodległości dostałem... :'(
Siedzę teraz i dokumentację oglądam - i zastanawiam się co mnie czeka do zakupu.
Pytanie: kupować w serwisie części, czy dobre/znane na rynku?
 
Z ciekawości sprawdziłem ceny np. zaworów:

9676718180 (ssący) - 139,21PLN (PSA Service); 38,19 PLN (Intercars / producent "Intervalves")
9676718280 (wydechowy) - 159,04PLN (PSA Service); 43,14 PLN (Intercars / producent "Intervalves")

Pytanie na niedzielę - skąd takie ceny w serwisie... ???





Jeżeli pasek pękł lub przeskoczyl, to pękły dzwigienki, zawory na pewno są ok. Po zdjęciu pokrywy będzie widać.

Wysłane z mojego HTC Desire 626 przy użyciu Tapatalka

Wcześniej
Peugeot 405 , 306 ,406 ,407,Citroen C5 Mk I, C5 X7, DS 5

Offline Krzysztof Jarosz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 222
  • Skąd: Miechów
  • Posiadany samochód: Citroen C5(x7) 2.0Hdi 163KM
  • Miejscowość: Miechów
Odp: Zgasł przy wyprzedzaniu i nie odpala...
« Odpowiedź #36 dnia: Listopad 09, 2018, 16:50:40 »
Potwierdzam słowa Pana Darka, zdjąć pokrywę zaworów, ocenić ile dźwigienek poleciało, kupić używane za grosze bo to popularny silnik, założyć rozrząd i latać dalej. Składałem już taki rozrząd po kolizji, dźwigienki mają specjalne nacięcia, to one mają się rozsypać po ewentualnej kolizji. Jedyny problem jaki miałem to drobne elementy z tych dźwigienek poleciały w dół silnika. Ściągałem miskę olejową i płukalem kanały w bloku, ostatecznie nie znalazłem wszystkiego a auto śmiga do dzisiaj.

Offline Jan Malinowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 091
  • Skąd: Jaworzno
  • Posiadany samochód: 2x C5 2.0 HDI (163KM), (180KM)
  • Zainteresowania: turystyka, podróże, muzyka dawna, technika/elektronika,...
  • Miejscowość: Jaworzno
Odp: Zgasł przy wyprzedzaniu i nie odpala...
« Odpowiedź #37 dnia: Listopad 09, 2018, 19:29:33 »
Trochę to pocieszające...
Ale skąd wiadomo, że zawory są OK?
Jak się wałki przestawiły, to duża szansa, że mogły się spotkać z tłokami...

Offline Patryk Kaniewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 502
  • Posiadany samochód: C5 X7 2010 2.0HDI 163KM Tourer Exclusive
Odp: Zgasł przy wyprzedzaniu i nie odpala...
« Odpowiedź #38 dnia: Listopad 09, 2018, 19:39:59 »
Chodzi o to, że dźwigienki uchronią zawór przed zniszczeniem, bo one pierwsze pękną przy kolizji.

Offline Dariusz Niedziółko

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 793
  • Skąd: Zachodniopomorskie
  • Posiadany samochód: DS 5, 2.0 BlueHDi 180KM
  • Zainteresowania: peugeot,citroen
  • Miejscowość: Zachodniopomorskie
Odp: Zgasł przy wyprzedzaniu i nie odpala...
« Odpowiedź #39 dnia: Listopad 09, 2018, 19:42:57 »
Trochę to pocieszające...
Ale skąd wiadomo, że zawory są OK?
Jak się wałki przestawiły, to duża szansa, że mogły się spotkać z tłokami...
Na pewno się spotkały,ale tak to jest obliczone, że  dźwigienki pękają. Oglądałem tłoki po zerwaniu paska. Głowica była zdejmowana i  remontowana. Okazało się ,że nie było to konieczne. Gdy mnie się to kiedyś przytrafiło(zatarła się rolka prowadząca) też miałem obawy, ale po zweryfikowaniu  uszkodzenia przez kolegę postanowiłem zdać się na jego doświadczenie i wymieniłem 8 dzwigienek na wydechu oraz popychacze. Przejezdzilem jeszcze ze 40 tyś i sprzedałem auto w pełni sprawne.

Wysłane z mojego HTC Desire 626 przy użyciu Tapatalka

Wcześniej
Peugeot 405 , 306 ,406 ,407,Citroen C5 Mk I, C5 X7, DS 5

Offline Jan Malinowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 091
  • Skąd: Jaworzno
  • Posiadany samochód: 2x C5 2.0 HDI (163KM), (180KM)
  • Zainteresowania: turystyka, podróże, muzyka dawna, technika/elektronika,...
  • Miejscowość: Jaworzno
Odp: Zgasł przy wyprzedzaniu i nie odpala...
« Odpowiedź #40 dnia: Listopad 09, 2018, 21:03:21 »
OK, dzięki za wyjaśnienie...
Dźwigienki 0903H1 nowe są po ok. 45zł.
Przy 16-u trochę to daje...

A z „INA” nawet po 90zł...

Update: w Fordzie „INA” za ok. 25zł...

Offline Robert Zglinicki

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 837
  • Skąd: Szczecin
  • Posiadany samochód: Citroen C5 X7 2.0 Kombi EXCLUSIVE+LPG 2008r
  • Miejscowość: Szczecin
Odp: Zgasł przy wyprzedzaniu i nie odpala...
« Odpowiedź #41 dnia: Listopad 09, 2018, 21:23:39 »
A w 2.0 16V Pb też tak jest, że dźwigienki wpierw pękną?
Pozdrawiam

Offline Dariusz Niedziółko

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 793
  • Skąd: Zachodniopomorskie
  • Posiadany samochód: DS 5, 2.0 BlueHDi 180KM
  • Zainteresowania: peugeot,citroen
  • Miejscowość: Zachodniopomorskie
Odp: Zgasł przy wyprzedzaniu i nie odpala...
« Odpowiedź #42 dnia: Listopad 09, 2018, 21:30:10 »
A w 2.0 16V Pb też tak jest, że dźwigienki wpierw pękną?
Tam nie ma dźwigienek.

Wysłane z mojego HTC Desire 626 przy użyciu Tapatalka

Wcześniej
Peugeot 405 , 306 ,406 ,407,Citroen C5 Mk I, C5 X7, DS 5

Offline Piotr Osiński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 182
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 MKI 2002 2.0HDI
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Zgasł przy wyprzedzaniu i nie odpala...
« Odpowiedź #43 dnia: Listopad 10, 2018, 02:21:22 »
No niestety... :(  Po zdjęciu obudowy widać, że poszedł płyn chłodniczy z pompy na rozrząd. Rozszczelniła się... Powód nieznany (samochód na pewno nie po dzwonie) - być może wada materiału - pompa/uszczelka.

Pompa jest smarowana płynem chłodniczym, mógł być zły płyn chłodniczy i wytarło się uszczelnienie.

Lexia, VCDS, MPPS

Offline Adam Mazur

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 164
  • Skąd: Tarn. G.
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0Pb
  • Miejscowość: Tarn. G.
Odp: Zgasł przy wyprzedzaniu i nie odpala...
« Odpowiedź #44 dnia: Listopad 10, 2018, 15:13:50 »
To nie uszczypliwość ale nie mogle sie powstrzymać więc zobaczcie starocia (to tak dla pocieszenia): https://www.youtube.com/watch?v=2VBqTwHlY5Q

Życie to życie, ja dziś przykręcałem głowice w moim drugim aucie a w poniedziałek będę kończył składać.


U mnie też był zły lub jak kto woli szatański płyn czyli nie wymieniany systematycznie przez poprzedniego właściciela. Takie lenistwo/oszczędność narobiło problemów (uszczelka padła i olej mieszał się z chłodziwem).
Wymiana płynu to max co 100.000km lub 5 lat
Dodam, że w opisywanym aucie rozrząd oraz pompę miałem jeszcze oryginalną (auto z roku 1996) jedynie pasek był zmieniany. Wymieniłem to w zeszłym roku ale korozja układu zrobił z uszczelką co miała
Powodzenia i głowa do góry!

Offline Jan Malinowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 091
  • Skąd: Jaworzno
  • Posiadany samochód: 2x C5 2.0 HDI (163KM), (180KM)
  • Zainteresowania: turystyka, podróże, muzyka dawna, technika/elektronika,...
  • Miejscowość: Jaworzno
Odp: Zgasł przy wyprzedzaniu i nie odpala...
« Odpowiedź #45 dnia: Listopad 12, 2018, 00:57:51 »
U mnie płyn raczej świeży był  - (3 lata)...
Chyba, że poprzednikowi wyciekał i lał co miał...

Offline Adam Mazur

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 164
  • Skąd: Tarn. G.
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0Pb
  • Miejscowość: Tarn. G.
Odp: Zgasł przy wyprzedzaniu i nie odpala...
« Odpowiedź #46 dnia: Listopad 12, 2018, 16:32:29 »
Wymiana płynu to max co 100.000km lub 5 lat

145 tys. km

Offline Adam Mazur

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 164
  • Skąd: Tarn. G.
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0Pb
  • Miejscowość: Tarn. G.
Odp: Zgasł przy wyprzedzaniu i nie odpala...
« Odpowiedź #47 dnia: Listopad 12, 2018, 19:07:20 »
Każdy ma swoją opinie

Ktoś może powiedzieć, że roczny olej też jest świeży a tu auto robiło 50.000 rocznie
Niech żyje LongLife nawet w kwestii chłodziwa  :-X
Nie wiem jak w tym dieslu bo tej pompy nie miałem przyjemności rozbebeszać ale w większości jakie spotkałem uszczelnienie jest mechaniczne i tu ważny jest czysty płyn i jego dodatki. Dla pompy zakładany jest ubytek płynu poprzez szczelinę w miejscu tarcia, musi być dobre smarowanie i brak nawet najdrobniejszych syfów. Ładnie widać nalot przy otworze odpływowym z pompy (otwór na dole pod ośką) i nalot z zużytych w wyniku tarcia elementów.
Pompę jak pisał autor wyciągnie mechanik, jak poleży dwa dniu to nawet jeśli by była sprawa to już ciężko będzie chodzić.
Z mojej subiektywnej opinii pompy padają z 3 powodów
1. Niewymieniany i syfiasty płyn
2. Zbyt mocno naciągnięty napinacz
3. Kiepskie materiały (wycierające się elementy uszczelnień, pękające plastikowe wirniki - często produkowane bez tulejki zabezpieczającej)
Moja uwaga na koniec: Kup HEPU i będziesz Pan zadowolony.  ;) Montowałem już Ruville Graf Metelli Dolz i Hepu jak dla mnie to naprawdę jakościowo warta jest swojej wygórowanej ceny.

Offline Jan Malinowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 091
  • Skąd: Jaworzno
  • Posiadany samochód: 2x C5 2.0 HDI (163KM), (180KM)
  • Zainteresowania: turystyka, podróże, muzyka dawna, technika/elektronika,...
  • Miejscowość: Jaworzno
Odp: Zgasł przy wyprzedzaniu i nie odpala...
« Odpowiedź #48 dnia: Listopad 13, 2018, 08:01:08 »
Tak, zamówiłem już pompę HEPU - 250PLN.
Ma wirnik metalowy...



A starą pompę obejrzymy - dopiero pod koniec tygodnia będzie czas, aby się za to zabrać...



Offline Jan Malinowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 091
  • Skąd: Jaworzno
  • Posiadany samochód: 2x C5 2.0 HDI (163KM), (180KM)
  • Zainteresowania: turystyka, podróże, muzyka dawna, technika/elektronika,...
  • Miejscowość: Jaworzno
Odp: Zgasł przy wyprzedzaniu i nie odpala...
« Odpowiedź #49 dnia: Listopad 13, 2018, 11:30:57 »

Dzwonił mechanik - parę dźwigienek pogiętych...

Pytanie - czy popychcze po wymontowaniu da się jakoś sensownie sprawdzić czy są sprawne?
Na oko nic nie widać, ale czy jest jakiś sensowny test?