Klub Cytrynki

Samochody => C5 => MK III (X7). => Wątek zaczęty przez: Krzysiek Pabis w Styczeń 13, 2016, 21:03:08

Tytuł: Citroen C5 X7 2,0 HDI 163 KM - wymiana termostatu
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek Pabis w Styczeń 13, 2016, 21:03:08
Jest jakiś manual? Musze wymienić u siebie. Wymienia się sam wkład? Jakieś kruczki?


Możecie polecić jakiegoś sprawdzonego sprzedającego i firmę produkującą?


EDIT: Upssss, zacząłem czytać co nieco i chyba nie sam wkład. A w sklepie powiedzieli, że za sam wkład Getza 80-90zł i za dwa dni by był :(
Tytuł: Odp: Citroen C5 X7 2,0 HDI 163 KM - wymiana termostatu
Wiadomość wysłana przez: Michal Wladyniak w Styczeń 13, 2016, 21:46:51
Sugeruje dowiedzieć się ile kosztuje w ASO, ja do 2.2 kupiłem w ASO za 300 a zamiennik 230zl
Tytuł: Odp: Citroen C5 X7 2,0 HDI 163 KM - wymiana termostatu
Wiadomość wysłana przez: Krzysztof J. Filipek w Styczeń 14, 2016, 08:06:05
A dlaczego chcesz wymieniać termostat?
Kruczki? Odwrotne połączenie między czujnikami temperatury płynu chłodzącego i paliwa.
Tytuł: Odp: Citroen C5 X7 2,0 HDI 163 KM - wymiana termostatu
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek Pabis w Styczeń 14, 2016, 12:05:17
Bo mi długo łapie temperaturę, a jak złapie, to tylko 6 kresek. Jak wczoraj jechałem i pokazała się pierwsza kreska to wąż do chłodnicy był ciepły - znaczy nie trzyma.
Tytuł: Odp: Citroen C5 X7 2,0 HDI 163 KM - wymiana termostatu
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek Pabis w Październik 24, 2016, 09:40:35
Witam ponownie.


Mam pytanie - po wymianie termostatu sytuacja zmieniła się o tyle, że łapie temperaturę szybciej, ale tylko do 6 kresek. Ostatnio miałem okazję pojeździć z podpiętym komputerem i odczytałem dokładniej temperaturę.


Po kilku minutach jazdy temperatura stabilizuje się na 76 stopniach. Jazda trwała prawie 30 minut, w tym czasie temperatura utrzymywała się na tym poziomie plus minus 1 stopień. Tylko przy mocniejszym wycisku udało się na chwilę osiągnąć 81 stopni, ale zaraz spadło do tych 76.


I teraz pytanie - czy winny znowu jest termostat, czy coś jeszcze może być za to odpowiedzialne? Nie wymieniałem sam, podobno układ odpowietrzony. Nie pamiętam producenta termostatu, ale nie był to jakiś najtańszy zamiennik. Ale obstawiam, że jednak nie jest sprawny - no ale najpierw pytam tutaj.

Tytuł: Odp: Citroen C5 X7 2,0 HDI 163 KM - wymiana termostatu
Wiadomość wysłana przez: Tomek Milewski w Listopad 10, 2016, 07:46:28
Witam.
Może ktoś ma manuala jak wymienić termostat w danym silniku?
Byłbym bardzo wdzieczny za udostępnienie.
Tytuł: Odp: Citroen C5 X7 2,0 HDI 163 KM - wymiana termostatu
Wiadomość wysłana przez: Krzysztof J. Filipek w Listopad 10, 2016, 08:57:04
Witam.
Może ktoś ma manuala jak wymienić termostat w danym silniku?
Byłbym bardzo wdzieczny za udostępnienie.
Jak widzę, to od stycznia nikt nie wrzucił manuala, więc może to co mam się przyda. To już blisko. ;)
Tytuł: Odp: Citroen C5 X7 2,0 HDI 163 KM - wymiana termostatu
Wiadomość wysłana przez: Tomek Milewski w Listopad 12, 2016, 20:41:00
Dzięki to już jest początek. Może ktoś dorzuci więcej...

Jak szybko u was silnik łapie 90 stopni? Bo mam wrażenie że to długo trwa. Przy teraźniejszych temperaturach silnik łapie 6 kresek tylko po 13-15km, a przy -20C domyślam się że będzie niedogrzany silnik.  W ogóle to jak jest podzielona skala do temperatury? Np 90 stopni to ile kresek?
Tytuł: Odp: Citroen C5 X7 2,0 HDI 163 KM - wymiana termostatu
Wiadomość wysłana przez: Michał Nowakowski w Listopad 12, 2016, 22:18:48
Nie wiem jak w trasie ale wczoraj po ok 5-7 min miałem 6 kresek. Temperatura ok 4 stopnie dystansu nie zmierzylem bo kręciłem się po wsi.

Wysłane z mojego SM-G900F przy użyciu Tapatalka
Tytuł: Odp: Citroen C5 X7 2,0 HDI 163 KM - wymiana termostatu
Wiadomość wysłana przez: Krzysztof J. Filipek w Listopad 13, 2016, 19:15:39
(...)  W ogóle to jak jest podzielona skala do temperatury? Np 90 stopni to ile kresek?
Gdzieś to kiedyś znalazłem, ale głowy za to nie daję. :)
Tytuł: Odp: Citroen C5 X7 2,0 HDI 163 KM - wymiana termostatu
Wiadomość wysłana przez: Tomek Milewski w Listopad 13, 2016, 19:47:30
Z tabelki wnioskuje że czas wymienić termostat. Auto przyjechało z Włoch i możliwie że sam termostat jest sprawny tylko ma inna temperaturę roboczą.
Czy tylko w grę wchodzi oryginał czy są dobre zamienniki?
Tytuł: Odp: Citroen C5 X7 2,0 HDI 163 KM - wymiana termostatu
Wiadomość wysłana przez: Tomasz Hudy w Listopad 15, 2017, 06:21:32
Żeby nie zakładać nowego tematu. Mam wrażenie, że samochód mi się nie dogrzewa. Wprawdzie w kabinie dość szybko robi się ciepło, nawet dziś podczas temperatury -3 stopnie, ale po osiągnięciu temperatury ok 45 stopni ta rośnie dość powoli. Zrzuciłem sobie logi i wygenerowałem wykres - po kliknięciu pojawi się w dużym rozmiarze - oś pozioma - czas, oś pionowa - temperatura. Dodałem też temperaturę powietrza.

(https://images83.fotosik.pl/901/736272f802dae066gen.png) (https://images83.fotosik.pl/901/736272f802dae066.png)


Co o tym myślicie ?
Tytuł: Odp: Citroen C5 X7 2,0 HDI 163 KM - wymiana termostatu
Wiadomość wysłana przez: Tomasz Hudy w Listopad 15, 2017, 18:11:45
Nikt, nic ??
Powiem Wam że albo szukam dziury w całym, albo po prostu przestanę używać tego programu podczas jazdy albo coś faktycznie nie tak z moim układem chłodzenia- bo znowu znalazłem dziwną rzecz.
Po powrocie z pracy pojechaliśmy z żoną na zakupy, oczywiście program włączony żeby sprawdzić czy samochód "trzyma temperaturę". Cały czas temperatura w zakresie 75-81 stopni więc raczej termostat jest OK, ale potem zauważyłem że wentylator chłodnicy cały czas chodzi z pełną prędkością  ???
Przy takiej temperaturze zewnętrznej ? Po co ? Ciśnienie klimy cały czas 4,5 bara więc skąd po co ten wentylator ? Po za tym czemu przy ciągle włączonym wentylatorze temperatura cieczy nie spada ? Ewentualnie ELM przekłamuje i wentylator nie chodzi na 100% tylko na 30%.
Niestety zostawiłem laptopa w pracy więc jutro podłączę DB i potestuję.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Żeby nie gadać sam ze sobą - dziś wykluczyłem uszkodzony termostat - jadąc do pracy po osiągnięciu temperatury 70 stopni sprawdziłem węże - górny zimny, dolny lekko ciepły. Po osiągnięciu temperatury 83 stopni nastąpił nagły spadek - co wskazuje na otwarcie dużego obiegu przez termostat. Po tym temperatura utrzymywała się w okolicach 77 stopni. Jak dojechałem do pracy górny wąż był ciepły, ale nie gorący co wskazywało by na to że duży obieg został na chwilę otwarty po czym się zamknął. Obrazuje to poniższy wykres:


(https://images82.fotosik.pl/905/4b428413e6e87622gen.png) (https://images82.fotosik.pl/905/4b428413e6e87622.png)


Temat termostatu zostawiam w spokoju, teraz muszę poszukać podobnego problemu z wentylatorem.
Tytuł: Odp: Citroen C5 X7 2,0 HDI 163 KM - wymiana termostatu
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Gawik w Luty 23, 2018, 17:57:32
Odkopie temat ponieważ nurtuję pytanie czy mam sprawny termostat.
Jak by dosyć długo się nagrzewał, jadąc drogą wiejską tak 70km ma godzine potrzebuję ponad 10km by temperatura płynu chłodzącego wskoczyła na 6 lub 7kreske.
Poza tym 7 kreska jest tylko wtedy jak wejdę na obroty ponad 2000-2200 jeśli nie szarżuję po jakiś czasie znów spada na 6 kresek. Jeśli natomiast jadę spokojne ze stałą prędkością w tym przedziale temperatura płynu to 6 kresek.
Natomiast po rozgrzaniu temperatura oleju utrzymuję się na 7 kresek.

Jak myślicie czy są to objawy że termostat przepuszcza płyn chłodniczy na duży obieg?
Tytuł: Odp: Citroen C5 X7 2,0 HDI 163 KM - wymiana termostatu
Wiadomość wysłana przez: Gruszecki Michal w Luty 23, 2018, 18:17:52
Odkopie temat ponieważ nurtuję pytanie czy mam sprawny termostat.
Jak by dosyć długo się nagrzewał, jadąc drogą wiejską tak 70km ma godzine potrzebuję ponad 10km by temperatura płynu chłodzącego wskoczyła na 6 lub 7kreske.
Poza tym 7 kreska jest tylko wtedy jak wejdę na obroty ponad 2000-2200 jeśli nie szarżuję po jakiś czasie znów spada na 6 kresek. Jeśli natomiast jadę spokojne ze stałą prędkością w tym przedziale temperatura płynu to 6 kresek.
Natomiast po rozgrzaniu temperatura oleju utrzymuję się na 7 kresek.

Jak myślicie czy są to objawy że termostat przepuszcza płyn chłodniczy na duży obieg?
Jak chcesz podjedź do mnie podłączymy lexię i będzie wiadomo.


Wysłane z mojego EVA-L09 przy użyciu Tapatalka

Tytuł: Odp: Citroen C5 X7 2,0 HDI 163 KM - wymiana termostatu
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Gawik w Luty 23, 2018, 18:27:54
Jak miło że ktoś z Siedlec. :)
Tytuł: Odp: Citroen C5 X7 2,0 HDI 163 KM - wymiana termostatu
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Gawik w Luty 25, 2018, 07:28:55
Musze jednak wymienić termostat.Po sprawdzeniu w lexii i dzisiejszej jeździe do pracy. Termostat rozgrzał sie do 7 kresek później spadł na 6 a na koniec jak wlaczylem na luz i przejechałem tak z 400m i zaparkowalem, spadło do 5 kresek.

Szukam jakiegoś dobrego termostatu, ponieważ słyszałem że różnie można trafić.
Jakiej firmy polecacie?
Tytuł: Odp: Citroen C5 X7 2,0 HDI 163 KM - wymiana termostatu
Wiadomość wysłana przez: Tomasz Hudy w Luty 25, 2018, 08:53:16
Musze jednak wymienić termostat.Po sprawdzeniu w lexii i dzisiejszej jeździe do pracy. Termostat rozgrzał sie do 7 kresek później spadł na 6 a na koniec jak wlaczylem na luz i przejechałem tak z 400m i zaparkowalem, spadło do 5 kresek.

Szukam jakiegoś dobrego termostatu, ponieważ słyszałem że różnie można trafić.
Jakiej firmy polecacie?
A węże sprawdzałeś ?
Tytuł: Odp: Citroen C5 X7 2,0 HDI 163 KM - wymiana termostatu
Wiadomość wysłana przez: Henryk Guzicki w Luty 25, 2018, 09:27:24
Kiedyś wymieniałem u siebie w 1.6 hdi i kupiłem zamiennik dobrej firmy( niemiecki) i był gowno warty jak się okazało, kupiłem drugi oryginał i dopiero ten problem rozwiązał.Po zapłaceniu podwójnie za robotę doszedłem do wniosku że takie żeczy jak term.czy alternator wolę oryginały.
Tytuł: Odp: Citroen C5 X7 2,0 HDI 163 KM - wymiana termostatu
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Gawik w Luty 25, 2018, 12:25:34
Tomasz Hudy sprawdzane był przy okolo 77c jeden był zimny, jedynie jakby przy samym wyjściu był leciutko ciepły. Ale to mógł sie podgrzać od górnego węża.
Znalazłem jeszcze taki temat https://peugeotklub.pl/showthread.php?58568-Temperatura-silnika-2-0-HDI
Już sam nie wiem.
Tytuł: Odp: Citroen C5 X7 2,0 HDI 163 KM - wymiana termostatu
Wiadomość wysłana przez: Tomasz Hudy w Luty 25, 2018, 13:37:58
Tomasz Hudy sprawdzane był przy okolo 77c jeden był zimny, jedynie jakby przy samym wyjściu był leciutko ciepły. Ale to mógł sie podgrzać od górnego węża.
Znalazłem jeszcze taki temat https://peugeotklub.pl/showthread.php?58568-Temperatura-silnika-2-0-HDI
Już sam nie wiem.
W takim razie bym się nie czepiał. Termostat otwiera się w okolicy 83 stopni. W niższych temperaturach zewnętrznych po otwarciu temperatura cieczy szybko spada - widać to na wykresie który załączyłem kilka postów wyżej. Nie wiem dokładnie przy jakiej temperaturze  termostat ponownie się zamyka, ale śmiem twierdzić że te wahania temperatury są spowodowane ciągłym otwieraniem i zamykaniem termostatu.
Ponadto jedna kreska na desce to zaledwie kilka stopni - kiedyś widziałem tabelę ile kresek świeci przy danej temperaturze, ale była niepoprawna.
Jak będę miał chwilę to zanotuję dokładnie jak to jest w przypadku RHH.
Tytuł: Odp: Citroen C5 X7 2,0 HDI 163 KM - wymiana termostatu
Wiadomość wysłana przez: Bartek Sieluck w Luty 25, 2018, 14:30:48
60stC to jedna kreska na wyświetlaczu. 78-79 to 7 kresek.

Przy okazji się zapytam. Czy wam stojąc z włączonym silnikiem temperatura spada przy tych warunkach zewnętrznych? Tzn. dojeżdżam na miejsce, wrzucam luz i temperatura wody w silniku spada. Około 1 stopień na 2 minuty. Czy to jest oznaka jakiegoś problemu?

Wysłane z mojego Mejta 10 Pro przy użyciu Tapatalka
Tytuł: Odp: Citroen C5 X7 2,0 HDI 163 KM - wymiana termostatu
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Gawik w Luty 25, 2018, 14:38:30
A jak długo wam sie nagrzewa płyn chodniczy zanim dotrze do 6 kresek? W takiej spkojnej jednostajnej jeździe?
Czyli mam rozumieć ze 6 kresek to ok, 7 jest tylko jak jezdzimy na wyrzszych obrotach lub dynamiczniej jeździmy?
Nie wiem ale podczas takiej normalnej jazdy potrafi zbić temperature do 75c. I w tych okolicach trzyma w takich warunkach jakie  obecnie mamy. Chyba ze go bardziej podbutuje  trochę wrasta.
Tak jest również pokazane na twoim pierwszym wykresie.

Rozgrzalem go również na postoju do 90c. Kiedy osiągnąłem tę temperature pozostawilem na biegu jalowym i spadło  78c.
Może czasem sie zacina.
Tytuł: Odp: Citroen C5 X7 2,0 HDI 163 KM - wymiana termostatu
Wiadomość wysłana przez: Bartek Sieluck w Luty 25, 2018, 19:11:02
To zależy od warunków na zewnątrz, temperatury startowej silnika, tempa jazdy itd. U mnie (mieszkam 2km od autostrady) nagrzewa się na niej szybko. Startuje powiedzmy od 12st (auto w garażu) i po około 3-4km już na autostradzie mam te 7 kresek. Jeżeli natomiast jadę do miasta to dłużej. Nie wiem może z 8km. Tylko ja jeżdżę spokojnie na zimnym i może dlatego to tyle trwa.

Muszę jeszcze sprawdzić czy to wychladzanie silnika to tttm czy nie. Bo chyba mam gdzieś jakiś problem bo na postoju jak dłużej stałem to temp spadła do 56st i wtedy wyłączyłem silnik.

Wysłane z mojego Mejta 10 Pro przy użyciu Tapatalka

Tytuł: Odp: Citroen C5 X7 2,0 HDI 163 KM - wymiana termostatu
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Gawik w Luty 26, 2018, 08:09:43
Ja dzisiaj wracałem z pracy samochód po 24godz. Postoju. Rano temperatura -16c jazda bardzo spokojna obroty od 1800- 2200 4-5bieg w większości te niższe. Przez okolo 16 kilometrów dopiero wyskoczyła 4 kreska. Zatrzymałem sie sprawdzić przewody górny zimny, dolny na górze bliżej silnika ciepły, na dole bliżej oslony silika zimny. Podczas sprawdzania węży temperatura plynu spadla do 2 kresek. Pozostalo 4km do domu, po ruszeniu i rozpedzeniu dosyć szybko podskoczylo do 6 kresek. Pod koniec jak już wolniej jechałem to spadlo chyba do 5kresek.
Także ewidentni chyba coś jest na rzeczy.

Jak u was przy tych mrozach sie nagrzewa i czy też podczas postoju spada?
Który przewód odpowiada za duży obieg, ten krotki na górze czy ten długi na dole?
Jakiej firmy termostat jest przedawany jako oryginał?
Czy to firmy Mahle?
Tytuł: Odp: Citroen C5 X7 2,0 HDI 163 KM - wymiana termostatu
Wiadomość wysłana przez: Henryk Guzicki w Kwiecień 14, 2018, 20:58:04
Odswieze troche temat,mam problem z ogrzewaniem a mianowicie leci mi z nawiewow letnie pow.i dopiero jak ustawie na 26-27 leci lekko cieple,temp.na wyswietleczu pokazuje siedem kresek ale jak dotykam weza na gorze to jest goracy a ten dolny zimny i teraz pytanie czy to walniety termostat czy zapowietrzony uklad?jakies sugestie?bede wdzieczny za pomoc.
Tytuł: Odp: Citroen C5 X7 2,0 HDI 163 KM - wymiana termostatu
Wiadomość wysłana przez: Roman Kłosiński w Kwiecień 15, 2018, 02:22:29
zapowietrzony albo czujnik zewnętrzny ( w lusterku) źle pokazuje temp. Może też być zapchany filtr kabinowy. Jak dmucha mocno to filtr raczej odpada.
Tytuł: Odp: Citroen C5 X7 2,0 HDI 163 KM - wymiana termostatu
Wiadomość wysłana przez: Michał Nowak w Styczeń 18, 2022, 13:50:40
Cześć! Odgrzewam kotleta. Czeka mnie wymiana termostatu w C5 2013r. 163 KM. Czy dobrze zauważyłem że nie da się w tym modelu silnika wymienić samego wkładu, tylko razem z obudową ? Pomóżcie proszę bo nie wiem jakie części zakupić. Sugerowałem się poniższym filmikiem, u mnie ta magistrala wygląda identycznie.
Pozdrawiam,

https://www.youtube.com/watch?v=Ee6sH3C1vBQ&ab_channel=AlanHowatt
Tytuł: Odp: Citroen C5 X7 2,0 HDI 163 KM - wymiana termostatu
Wiadomość wysłana przez: Bartłomiej Drużbiak w Styczeń 18, 2022, 14:09:42
Wymiana lekko skomplikowana ze względu na to że trzeba dużo dookoła rozebrać.
Polecam zakup nowych uszczelek rury przykręcanej z tyłu termostatu bo pewnie nigdy nie były ruszane.
Jaką masz obecnie temperaturę bo ja wymieniłem orginalny na zamiennik bo silnik trzymał temperaturę 70st a po wymianie trzyma 75st... Teoretycznie otwarcie ma na 82st a otwiera się być może już uchyla przy 76-77st a układ jest bardzo wydajny...
Jak byś kupował szukaj oryginału ja kupiłem gaets i tak działa jak napisałem. Nie jest to pierwszy gaets który montowałem ale ten utrzymuje temperaturę niższa niż niby poprawna
Tytuł: Odp: Citroen C5 X7 2,0 HDI 163 KM - wymiana termostatu
Wiadomość wysłana przez: Michał Nowak w Styczeń 18, 2022, 16:58:17
Dzięki za szybką odpowiedź.
Widziałem że trzeba zdjąć węże, obudowę filtra powietrza, pokrywa komputera, i jeszcze kilka rzeczy, trochę lipa a i tak największy problem mam ze spuszczeniem płynu bo nie mam podnośnika a nie chce mi się czołgać pod autem żeby zdjąć osłonę ;P jedyny ból to konsola która kosztuje w oryginale dużo, dlatego pytam o jej integralność.
@Bartłomiej Drużbiak, czy da się wyjąć z tej konsoli oddzielnie sam zawór termostatyczny czy jest on tam na stałe ?
Temp to obecnie 5 kresek, pali jak smok, letnie powietrze z kratek a nagrzewa się ponad 30 min jazdy mocno obciążającej (światła, ruszanie, wyprzedzanie, przyspieszanie częste) temp jaką osiąga jest nieakceptowalna wg mnie.
A i najlepsze! Jak się nagrzeje i w mrozie zatrzymam się na trochę to temp spadnie dwie kreski.
Tytuł: Odp: Citroen C5 X7 2,0 HDI 163 KM - wymiana termostatu
Wiadomość wysłana przez: Bartłomiej Drużbiak w Styczeń 18, 2022, 17:40:50
bez spuszczenia płynu to se narobisz dużo więcej bałaganu niż jak byś się miał męczyć z odkręceniem podłogi :D
termostat wymieniany tylko w całości z obudową.
masz hydro? jeżeli tak to podnieś auto na górny serwis, podłóż pod progi w miejscu lewarka z obu stron jakieś cegły/deski/klocki i daj auto na dolny serwis wtedy przód samochodu pójdzie do góry i podłogę zdejmiesz na siedząco :)
tylko podłóż coś stabilnego a najlepiej kobyłki. Sam tak robię przed blokiem bo też nie mam innej opcji.
temperatura jak spada ci do 2 kresek to faktycznie zimno :D
P.S. co oznacza pali jak smok? mój 90% miasto obecnie ok 9L/100km
A orginał wskazałem ze względu na to jaki mi się trafił gaets, ale generalnie działa i jest ok z tym że wydaje mi się że temperatura mogła by być ze 6-7st wyższa.
Tytuł: Odp: Citroen C5 X7 2,0 HDI 163 KM - wymiana termostatu
Wiadomość wysłana przez: Michał Nowak w Styczeń 18, 2022, 22:55:34
Dobry pomysł z podnoszeniem hydro. Tak się obawiałem że będzie z obudową, marzenie o taniej naprawie legło w gruzach.
Dziwne że tyle Tobie pali, chyba że ciśniesz do deski od czerwonego do czerwonego. Mój jeszcze rok temu palił do 6,5l/100 przy jeździe mieszanej 70/30 wiochy/miasto (w trasie potrafiłem zejść do 5,5l 90% autostrada 130km/h), nigdy nie przekroczyłem 7,5l/100 nawet w mieście nie jestem w stanie tego zrobić jeżdżąc załadowanym autem. Zazwyczaj jeżdżę szybko i dosyć agresywnie, wyprzedzam jak tylko mam okazję- jak to możliwe że pali Tobie 9l/100? Najwięcej mi spala na autostradzie jak jadę w kilka osób powyżej 150-160. Z przyczepą pali ok 7,5-7,7l
Tytuł: Odp: Citroen C5 X7 2,0 HDI 163 KM - wymiana termostatu
Wiadomość wysłana przez: Bartłomiej Drużbiak w Styczeń 19, 2022, 14:23:09
W trasie autostrady itp w wakacje miałem 5,7L, a miasto yo zależy jakie, w Kaliszu ciężko się jeździ, zrobienie 5 km z pracy do domu zajmuje mi często 25min... Ruch u mnie w mieście jest tragicznie rozwiązany a do tego kilka rozkopanych ulic i korki ... Masakra
Jednak jestem zadowolony ze spalania 1,7tony auta... Z przelotem 525tys.km :)
P.S. obecnie zimą mam 9L przy czym autko odpalam przy skrobaniu takie tam...
Latem mam w mieście miedzy 7,7 a 8,2L
Wyłączyłem u siebie"strategię spalania" auto nagrzewa się tak samo, nie zauważyłem różnicy ale może się ono odbija na spalaniu, temat do przyglądania się