Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Awaria klimatyzacji  (Przeczytany 16985 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Michał Soszynski

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 2
  • Skąd: Wawa
  • Posiadany samochód: Citroen xsara II 1.6 16v kombi
  • Miejscowość: Wawa
Re: Awaria klimatyzacji
« Odpowiedź #50 dnia: Lipiec 18, 2010, 17:12:46 »
Dziękuje bardzo za obszerną i fachową odpowiedź! Teraz wiem jak rozmawiać z mechanikami żeby przypadkiem mnie nie naciągnęli na niepotrzebne wydatki.

Offline Jan Ferde

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 207
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: AR 159, Xsara II 1.6 16v
  • Miejscowość: Wrocław
Re: Awaria klimatyzacji
« Odpowiedź #51 dnia: Lipiec 18, 2010, 21:07:00 »
Cytuj

Wiesław Graban napisał:
W układzie, po stronie wysokiego ciśnienia jest czujnik który wyłącza sprężarkę gdy w układzie ciśnienie przekroczy wartość maksymalną.

Ten czujnik jest w sprężarce? Czy gdzieś indziej?
 
Xsara
 

Offline Wiesław Graban

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 639
  • Skąd: Zarośle Cienkie k/Torunia
  • Posiadany samochód: Był Citroen Xsara II Break 2.0 HDI 109KM automat z 2004: jest Smart Fortwo 0,8 cdi z 2000 który miał 41KM a teraz ma 59KM
  • Miejscowość: Zarośle Cienkie k/Torunia
Re: Awaria klimatyzacji
« Odpowiedź #52 dnia: Lipiec 20, 2010, 11:04:18 »
Nie oglądałem nigdy dokładnie instalacji klimatyzacji w Xsarze. Jak dzisiaj rzuciłem okiem, to na przewodzie wysokiego ciśnienia, na tyle co go widać czujnik nie występuje. Przy sprężarce na tyle co ją widać są jakieś przewody, ale nie bardzo widać czy to od czujnika czy od sprzęgła.
Spalanie Smart Fortwo 450 cdi 59KM

Offline Artur Włodarczyk

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 7
  • Skąd: Jabłonna
  • Posiadany samochód: Xsara Picasso 1.6 16V
  • Miejscowość: Jabłonna
Re: Awaria klimatyzacji
« Odpowiedź #53 dnia: Lipiec 20, 2010, 12:32:30 »
Dzieki za podpowiedź, byłem dziś u mechanika, umowiona wizyta, ale widać, że z planowaniem u niego kiepsko i za dużo samochodów do zrobienia, więc zaczyna ściemniać, że nic nie stwierdzą, pewno kompresor do wymiany, że na pewno za dużo nie nabili, a kompresor to 1000pln, etc... Podziękowałem....Nie będę z takimi "fachowcami" współpracował. Pojadę do speców tylko od klimy a nie od wszystkiego i wiem teraz na co zwrócić uwagę. Co ciekawę, przy sprawdzeniu prawdopodobnie trochę czynnika uszło i klima zaczeła działać lepiej ;-)
Obecnie Xsara Picasso 1.6 16V, poprzednio Xsara II Break 1.6 16V

Offline Szymon Starosta

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 43
  • Skąd: Ostrowiec Świętokrzyski
  • Posiadany samochód: Xsara I, 2.0 16V+LPG, Exclusive-Break / Renault Thalia 1.4
  • Miejscowość: Ostrowiec Świętokrzyski
Re: Awaria klimatyzacji
« Odpowiedź #54 dnia: Lipiec 23, 2010, 16:02:00 »
Witam.
Czytam te wasze problemy, że za dużo jest tego czynnika, a ja mam pytanie:
- ile tak na prawdę powinno być czynnika R134a (bo różnie literatura piszę) wyżej jest inny katalog,
http://ftp.psyborg.rpg.pl/biuletyny/(2002)%20SAXO_XSARA_PICASSO_BERLINGO.PDF
str.301. Mi dzisiaj nabili 700gr i było ciśnienie 9MPa, mechanior stwierdził że powinno być troche mniej czynnika bo przekroczyło ciśnienie 6MPa
silnik mam 2.0 16V RFV XU10 z 2000r

dodam jeszcze:
CITROEN Xsara (Ni) 1997-> 1999 Moteur diesel R134a 875gr
CITROEN Xsara (Ni) 1997-> 1999 Moteur essence R134a 975gr
CITROEN Xsara (Ni) 1999-> Moteur essence R134a 975gr
CITROEN Xsara (Ni) 1999-> Moteur diesel R134a 800gr
Były:
Skoda 105, 130; Łada Samara 1.5; Renault Clio 1.2; Daewoo Nexia 1.5+gaz; Fiat 126p; Ford Escort 1.8TD; Cinquecento 700

Offline Szymon Starosta

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 43
  • Skąd: Ostrowiec Świętokrzyski
  • Posiadany samochód: Xsara I, 2.0 16V+LPG, Exclusive-Break / Renault Thalia 1.4
  • Miejscowość: Ostrowiec Świętokrzyski
Re: Awaria klimatyzacji
« Odpowiedź #55 dnia: Lipiec 25, 2010, 18:30:57 »
Mój poprzedni wątek jest nadal aktualny co do odpowiedzi...

a teraz jest następny problem:
na dworze się ochłodziło jest 17stopni, wsiadam zapalam samoch. i słyszę że załącza się klima (wentylatory się kręcą) przy wyłączonym guziku,
kręcę pokrętłem od rozprowadzenia powietrza i ku mojemu zdziwieniu, tylko klima samoczynnie załącza się i wyłącza cyklicznie tak gdzieś co 30sek. tylko na nadmuchu przedniej szyby (nie strzałki),
przekręcam na strzałki klima się rozłącza
co jest grane?
Były:
Skoda 105, 130; Łada Samara 1.5; Renault Clio 1.2; Daewoo Nexia 1.5+gaz; Fiat 126p; Ford Escort 1.8TD; Cinquecento 700

Offline Jan Ferde

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 207
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: AR 159, Xsara II 1.6 16v
  • Miejscowość: Wrocław
Re: Awaria klimatyzacji
« Odpowiedź #56 dnia: Lipiec 25, 2010, 19:06:49 »
To jest prawidłowe zachowanie w Xsarze I. Tak to działa w jedynce: nawiew na szybę i klimatyzacja załącza się, nawet bez przyciśnięci przycisku. Nie ma nawet kontrolki włączenia na przycisku. To jest prawidłowe.

Co do pojemności - ten dokument, który podałeś dotyczy tylko Xsary II. W Xsarze I jest zupełnie inna pojemność.
 
Xsara
 

Offline Szymon Starosta

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 43
  • Skąd: Ostrowiec Świętokrzyski
  • Posiadany samochód: Xsara I, 2.0 16V+LPG, Exclusive-Break / Renault Thalia 1.4
  • Miejscowość: Ostrowiec Świętokrzyski
Re: Awaria klimatyzacji
« Odpowiedź #57 dnia: Lipiec 26, 2010, 07:47:21 »
Cytuj

Jan Ferde napisał:
To jest prawidłowe zachowanie w Xsarze I. Tak to działa w jedynce: nawiew na szybę i klimatyzacja załącza się, nawet bez przyciśnięci przycisku. Nie ma nawet kontrolki włączenia na przycisku. To jest prawidłowe.


to jak przyjdzie zima, to ta klima będzie się zachowywać tak dziwnie?
 
Cytuj
Co do pojemności - ten dokument, który podałeś dotyczy tylko Xsary II. W Xsarze I jest zupełnie inna pojemność.


to co podałeś:  http://www.aureus.com.pl/citroen/citroen_klimatyzacja.jpg
to ile tak na prawdę powinno być w moim przypadku: 950-1000 czy 540-590 czy jeszcze inaczej?
Były:
Skoda 105, 130; Łada Samara 1.5; Renault Clio 1.2; Daewoo Nexia 1.5+gaz; Fiat 126p; Ford Escort 1.8TD; Cinquecento 700

Offline Jan Ferde

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 207
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: AR 159, Xsara II 1.6 16v
  • Miejscowość: Wrocław
Re: Awaria klimatyzacji
« Odpowiedź #58 dnia: Lipiec 26, 2010, 10:02:14 »
Cytuj

Szymon Starosta napisał:
Cytuj

Jan Ferde napisał:
To jest prawidłowe zachowanie w Xsarze I. Tak to działa w jedynce: nawiew na szybę i klimatyzacja załącza się, nawet bez przyciśnięci przycisku. Nie ma nawet kontrolki włączenia na przycisku. To jest prawidłowe.


to jak przyjdzie zima, to ta klima będzie się zachowywać tak dziwnie?

Generalnie w Xsarze II zostało to lepiej rozwiązane. W xsarze I w zimie zadziała czujnik, który nie uruchomi klimatyzacji w temperaturze bliskiej 0 i poniżej.

Cytuj

Cytuj
Co do pojemności - ten dokument, który podałeś dotyczy tylko Xsary II. W Xsarze I jest zupełnie inna pojemność.


to co podałeś:  http://www.aureus.com.pl/citroen/citroen_klimatyzacja.jpg
to ile tak na prawdę powinno być w moim przypadku: 950-1000 czy 540-590 czy jeszcze inaczej?


Ten dokument jest jak najbardziej prawidłowy. Ty masz Xsare I diesel, więc pojemność 850-900 (wyższa pojemność dot. silników benzynowych w xsarze I). Potwierdzają to dane z InfoTech i AutoData. Mówi się, że lepiej nabić klimatyzację kilka gramów mniej niż nominalnie.

edit:
grrr. Oczywiście masz Xsarę beznynową, więc pojemności wyższe (950-1000). Ale sporo osób upuszczało czynnika do około 900 gr, bo klimatyzacja przestawała działać z ilością czynnika bliską 1000 gr.

edit2:
daj znać czy masz klimatyzację automatyczną czy manualną oraz czy masz 136 KM czy 167 KM to podam ci jakie powinny być prawidłowe ciśnienia w układzie.
 
Xsara
 

Offline Szymon Starosta

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 43
  • Skąd: Ostrowiec Świętokrzyski
  • Posiadany samochód: Xsara I, 2.0 16V+LPG, Exclusive-Break / Renault Thalia 1.4
  • Miejscowość: Ostrowiec Świętokrzyski
Re: Awaria klimatyzacji
« Odpowiedź #59 dnia: Lipiec 26, 2010, 10:41:31 »
moja xsara to benzyna 2.0 16V- 136KM XU10J4-RFV z 2000r, pokrętła od nawiewów są do klimatyzacja półautomatycznej.
Czynnika nabili mi 700gr. Jeśli by było go za mało, to czy mogą być jakieś problemy z jej prawidłowym funkcjonowaniem?

Chodzi mi jeszcze o to wcześniejsze zdanie: ...dzisiaj nabili 700gr i było ciśnienie 9MPa, mechanior stwierdził że powinno być trochę  mniej czynnika bo przekroczyło ciśnienie 6MPa
Były:
Skoda 105, 130; Łada Samara 1.5; Renault Clio 1.2; Daewoo Nexia 1.5+gaz; Fiat 126p; Ford Escort 1.8TD; Cinquecento 700

Offline Jan Ferde

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 207
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: AR 159, Xsara II 1.6 16v
  • Miejscowość: Wrocław
Re: Awaria klimatyzacji
« Odpowiedź #60 dnia: Lipiec 26, 2010, 10:54:06 »
Cytuj

Szymon Starosta napisał:
moja xsara to benzyna 2.0 16V- 136KM XU10J4-RFV z 2000r, pokrętła od nawiewów są do klimatyzacja półatomatycznej.
Czynnika nabili mi 700gr.

Chodzi mi jeszcze o to wcześniejsze zdanie: ...dzisiaj nabili 700gr i było ciśnienie 9MPa, mechanior stwierdził że powinno być trochę  mniej czynnika bo przekroczyło ciśnienie 6MPa


Podaję w takim razie wzorcowe ciśnienia dla silników 1,8 i 2,0 Xsara I:
Temp. otoczenia - High pressure - Low pressure
15°C - 13-17 bar - 1,7-2,1 bar
20°C - 14-18 bar - 1,7-2,1 bar
25°C - 17-21 bar - 1,8-2,2 bar
30°C - 19-23 bar - 2,1-2,6 bar
35°C - 22-27 bar - 2,3-2,7 bar
40°C - 24-28 bar - 2,8-3,3 bar

Ciśnienie 9 MPa i 6 MPa nie pasuje mi tutaj do żadnej wartości, trudno mi powiedzieć czego ono dotyczyło (przyjmuję 1 Mpa = 10 bar).
 
Xsara
 

Offline Szymon Starosta

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 43
  • Skąd: Ostrowiec Świętokrzyski
  • Posiadany samochód: Xsara I, 2.0 16V+LPG, Exclusive-Break / Renault Thalia 1.4
  • Miejscowość: Ostrowiec Świętokrzyski
Re: Awaria klimatyzacji
« Odpowiedź #61 dnia: Lipiec 26, 2010, 11:30:37 »
te ciśnienie 9-6MPa było jak nabijał mi czynnik 700gr to maszyna pokazywała wtedy 9MPa
Były:
Skoda 105, 130; Łada Samara 1.5; Renault Clio 1.2; Daewoo Nexia 1.5+gaz; Fiat 126p; Ford Escort 1.8TD; Cinquecento 700

Offline Grzegorz Kaczmarczyk

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 151
  • Skąd: Mielec
  • Posiadany samochód: Xsara I 1.6i 8V Break SX 2000r. klima manualna, ABS
  • Zainteresowania: motoryzacja, film, muzyka
  • Miejscowość: Mielec
Re: Awaria klimatyzacji
« Odpowiedź #62 dnia: Sierpień 04, 2010, 13:54:37 »
Witam. Mam pytanie do Jana Ferde. Chciałem się tylko upewnić czy do mojej Xsary I benzyniaka przy nabijaniu klimy manualnej  wchodzi 135 ml oleju do sprężarki zgodnie z tym co było podane wcześniej w dokumentacji Citroena??
Pytam bo ja na wydruku z nabijania klimy mam 900g czynnika i 30ml oleju i wydaje mi się trochę mało tego oleju.

Z góry bardzo dziękuję za info :)
Grzegorz (Mielec)

Offline Jan Ferde

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 207
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: AR 159, Xsara II 1.6 16v
  • Miejscowość: Wrocław
Re: Awaria klimatyzacji
« Odpowiedź #63 dnia: Sierpień 05, 2010, 12:21:35 »
Podczas opróżniania układu przy standardowym serwisie nie da się ściągnąć całego oleju. Olej w układzie pozostaje. Ile oleju dodać, tego nie wiem, podejrzewam, że dobra maszyna do klimatyzacji sprawdza ile oleju wyciągnęła z układu i dodaje tyle samo. Dodatkowo wymiana osuszacza czy skraplacza (chłodnicy) wymaga dodania jakiejś tam większej ilości oleju, która po prostu jest w wymontowanej części.

Podsumowując 30 ml moim zdaniem jest ok.
 
Xsara
 

Offline Grzegorz Kaczmarczyk

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 151
  • Skąd: Mielec
  • Posiadany samochód: Xsara I 1.6i 8V Break SX 2000r. klima manualna, ABS
  • Zainteresowania: motoryzacja, film, muzyka
  • Miejscowość: Mielec
Re: Awaria klimatyzacji
« Odpowiedź #64 dnia: Sierpień 05, 2010, 17:17:58 »
Dzięki ogromne Janie za info :) Pozdrawiam
Grzegorz (Mielec)

Offline Grzegorz Kaczmarczyk

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 151
  • Skąd: Mielec
  • Posiadany samochód: Xsara I 1.6i 8V Break SX 2000r. klima manualna, ABS
  • Zainteresowania: motoryzacja, film, muzyka
  • Miejscowość: Mielec
Re: Awaria klimatyzacji
« Odpowiedź #65 dnia: Sierpień 09, 2010, 20:43:54 »
Witam ponownie :)
Mój problem z nie włączającą się klimą podczas upałów w końcu rozwiązany :) Po odwiedzeniu klimiarza i sprawdzeniu ciśnienia w układzie okazało się, że była to wina skraplacza i przy okazji chłodnicy, ponieważ obie były od środka w miejscu, gdzie się ze sobą  stykają trochę zabite kurzem, brudem i owadami. Z zewnątrz wydawały się ok i czyste jednak od drugiej strony (od środka) było już mniej ciekawie. Ciepło było bardzo słabo oddawane do otoczenia przez to. Chłodnicę mi wymontowano i gruntownie przeczyszczono a skraplacz dokładnie przedmuchano sprężonym powietrzem. Po tym zabiegu klima włącza się już zawsze (nawet na dużych upałach). Czynnika też było ok.

Chciałem się jeszce was zapytać jake temperatury powinny być lub macie na wylocie z kratek przy włączonej klimie?
I czy ta temperatura na wylocie jest (mniejsza, wększa) w zależności od tego czy jedziemy autem czy stoimy z właczonym silnikem na postoju lub w korku? Wydaje mi się, że jak jadę autem to temperatura na wylocie jest sporo niższa niż jak stoje np. w korku. Tak ma byc?
Oraz czy też tak macie, że w bardzo upalne dni wydaje się jakby klima pracowała mniej wydajnie niż np. w chłodniejsze jesienne dni? Chyba, że to jest normalne jej zachowanie wtedy bo w chłodniejsze dni ma pop prostu lżej.

Dzięki z góry za info :)
Grzegorz (Mielec)

Offline Wojciech Dudziński

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 243
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Xsara 1.4i SX + LPG
  • Miejscowość: Kraków
Re: Awaria klimatyzacji
« Odpowiedź #66 dnia: Sierpień 09, 2010, 21:13:47 »
Jak ostatnio mi mierzono to na wylocie z kratek miałem około 6 stopni
yEti

Offline Grzegorz Kaczmarczyk

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 151
  • Skąd: Mielec
  • Posiadany samochód: Xsara I 1.6i 8V Break SX 2000r. klima manualna, ABS
  • Zainteresowania: motoryzacja, film, muzyka
  • Miejscowość: Mielec
Re: Awaria klimatyzacji
« Odpowiedź #67 dnia: Sierpień 11, 2010, 13:08:17 »
Może jeszcze ktoś coś napisze odnośnie moich wcześniejszych pytań? Będę bardzo wdzięczny. Chciałem się po prostu jak najwięcej dowiedzieć o klimatyzacji samochodowej :)

I interesuje mnie jeszcze jak powinna być prawidłowa różnica temperaury między temperaturą na zewnątrz a wewnątrz samochodu przy pracującej wydajnie klimie? np. jeśli na zewnątrz jest +30 stopni to jaką temperaturę powinno mieć powietrze wylatujące z kratek przy pracującej prawidlowo i wydajnie klimie? oczywiście przy dłuższej jeździe samochodem.
Grzegorz (Mielec)