Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Wzmocnione zawieszenie przy butli z gazem  (Przeczytany 1971 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Marek Konopka

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 24
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara Picasso 1.8i 16V
Wzmocnione zawieszenie przy butli z gazem
« dnia: Maj 03, 2011, 18:00:51 »
Witam

Poszukuję podpowiedzi na temat wzmocnienia zawieszenia w XP.
Kiedyś natrafiłem na jakąś informację, że można zastosować elementy z Berlingo przystosowane do większych obciążeń, ale nie potrafię odnaleźć tej informacji.

Chodzi o to, że moja 11-letnia XP ma w bagażniku 60 litrową butlę do LPG umieszczoną niesymetrycznie, a dokładnie za plecami kierowcy. Kierowca niestety też jest słusznej postury i waży nieco nieco ;-) więcej niż statystyczny polski Kowalski...
Tak więc lewostronne obciążenie mojego autka jest większe niż prawostronne. Na postoju obserwuję delikatne odchylenie nadwozia w "przeciążanym" kierunku. Sam tył jest już także nieco obniżony (mam takie wrażenie). Przypuszczam, że niedługo konieczna będzie wymiana elementów zawieszenia, tym bardziej, że wiele elementów w mojej XP jest jeszcze oryginalnych (od nowości).
Chciałbym to przeprowadzić tak by było jak najlepiej.

Proszę o porady.
Co zastosować?
Co trzeba będzie wymienić?

Z góry dziękuję

Offline Leszek Lampart

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 662
  • Skąd: Rudna Mała
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara Picaso SX 1,6 16V 12.2005
  • Zainteresowania: sport, motoryzacja
  • Miejscowość: Rudna Mała
Re: Wzmocnione zawieszenie przy butli z gazem
« Odpowiedź #1 dnia: Maj 05, 2011, 21:27:39 »
Cytuj

Marek Konopka napisał:
Witam

Poszukuję podpowiedzi na temat wzmocnienia zawieszenia w XP.
Kiedyś natrafiłem na jakąś informację, że można zastosować elementy z Berlingo przystosowane do większych obciążeń, ale nie potrafię odnaleźć tej informacji.

Chodzi o to, że moja 11-letnia XP ma w bagażniku 60 litrową butlę do LPG umieszczoną niesymetrycznie, a dokładnie za plecami kierowcy. Kierowca niestety też jest słusznej postury i waży nieco nieco ;-) więcej niż statystyczny polski Kowalski...
Tak więc lewostronne obciążenie mojego autka jest większe niż prawostronne. Na postoju obserwuję delikatne odchylenie nadwozia w "przeciążanym" kierunku. Sam tył jest już także nieco obniżony (mam takie wrażenie). Przypuszczam, że niedługo konieczna będzie wymiana elementów zawieszenia, tym bardziej, że wiele elementów w mojej XP jest jeszcze oryginalnych (od nowości).
Chciałbym to przeprowadzić tak by było jak najlepiej.

Proszę o porady.
Co zastosować?
Co trzeba będzie wymienić?

Z góry dziękuję

Nie spotkałem się z przypadkiem aby wzmacniać stronę lewą lub prawą. Jeśli już to ewentualnie można wzmocnić przód lub tył. Przód to sprężyny i amortyzatory a tył to mocniejsza belka i ewentualnie amortyzatory.
Ponieważ autko ma już swoje lata to możesz rozważyć wymianę tylnej belki. Napisz do Zbyszka Nowaka ( z firmy Antałex) na priv  powinien Ci doradzić.
Pozdrawiam! :-)  ;-)

Offline Marek Konopka

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 24
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara Picasso 1.8i 16V
Re: Wzmocnione zawieszenie przy butli z gazem
« Odpowiedź #2 dnia: Maj 05, 2011, 21:40:42 »
Cytuj

Leszek Lampart napisał:
Nie spotkałem się z przypadkiem aby wzmacniać stronę lewą lub prawą. Jeśli już to ewentualnie można wzmocnić przód lub tył. (...)


Też by mi to nie przyszło do głowy.
Myślałem o wzmocnieniu tyłu, gdzie jest zwiększone (ciągłe) obciążenie wynikające z zabudowy butli i ruchów wypełniającego ją gazu w stanie ciekłym...
Dziękuję za namiary.
Skorzystam na 100%.
Pozdrawiam serdecznie

Offline Arek Kasprzyk

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 705
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Citroen C3 II 2012 1.4 HDI 70
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Wzmocnione zawieszenie przy butli z gazem
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 07, 2011, 19:53:56 »
60 litrowa butla to ok 40 kg gazu jak jet pełna więc co to za obciążenie a nie zawsze jest cały czas pełna
 może by bardziej pomyśleć o odchudzaniu kierowcy?
na zdrowie mu to pójdzie...

Offline Zbyszek Cienciała

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 103
  • Skąd: Miasteczko Śląskie
  • Posiadany samochód: Xsara Picasso 1,6i 16V '07r.
  • Miejscowość: Miasteczko Śląskie
Re: Wzmocnione zawieszenie przy butli z gazem
« Odpowiedź #4 dnia: Maj 08, 2011, 23:36:57 »
To nie jest tak, że wozisz sam gaz, bo jest jeszcze waga butli i osprzętu, więc w sumie łącznie z kierowcą może to stanowić "ciężki" problem. Spokojnie obciążenie może wynieść ok. 200 kg, a to już prawie połowa dop. obciążenia auta. Problem więc jest.

Offline Marek Konopka

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 24
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara Picasso 1.8i 16V
Re: Wzmocnione zawieszenie przy butli z gazem
« Odpowiedź #5 dnia: Maj 09, 2011, 11:56:47 »
Cytuj

Zbyszek Cienciała napisał:
To nie jest tak, że wozisz sam gaz, bo jest jeszcze waga butli i osprzętu, więc w sumie łącznie z kierowcą może to stanowić "ciężki" problem. Spokojnie obciążenie może wynieść ok. 200 kg, a to już prawie połowa dop. obciążenia auta. Problem więc jest.


Dokładnie tak jest.
Mam tego pełną świadomość.
XP jest moim kolejnym samochodem z instalacją LPG.
Mam pewne doświadczenia ze wzmacnianiem tylnego zawieszenia (Polonez - ponad 10 lat temu).
Mam też świadomość, że ciągłe obciążenie w postaci "pływającego" w butli gazu ma większe znaczenie dla zużycia elementów tylnego zawieszenia niż sporadycznie przewożone większe "ciężary" statyczne.

Stąd też bierze się moje zapytanie.
Spotkałem się gdzieś z informacją o zamiennym zastosowaniu elementów zawieszenia z Berlingo, które jak wiemy jest przystosowane do przewożenia większych ładunków niż XP.
Niestety nie potrafię odnaleźć tego postu (czy tej informacji).

Offline Karol Chyla

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 936
  • Skąd: Połaniec
  • Posiadany samochód: Grand Scenic 2,0 16V LPG, była Xsara Picasso 2,0HDi 2002r.;
  • Miejscowość: Połaniec
Re: Wzmocnione zawieszenie przy butli z gazem
« Odpowiedź #6 dnia: Maj 12, 2011, 05:53:32 »
A zadzwoń do Antałexu np. i zapytaj czy są jakieś różnice w twardości Berlingo i Xsary. Bo belki są dokładnie te same i są wymienne między oboma modelami. Więc jedynie musi być różnica w twardości prętów skrętnych. A czy pływający w butli gaz to faktycznie dobry argument? Paliwo w zbiornikach podwieszonych pod autem też chlupie i to znacznie.
Ale u Ciebie jest zapewne problem rozmieszczenia masy. Nie myślałeś nad przełożeniem butli z lewej na prawą stronę? Może to łatwiej zrobić, niż ingerować w zawieszenie?
Ja bym zawieszenia nie dotykał. Jest dobre. Wydaje się miękkie, ale trzyma na drodze bardzo dobrze. I to trzeba brać pod uwagę.