Czy w naszych skrzyniach (TF-80SC) poza słynnym modułem sterującym są jakieś inne czujniki?
Jestem jakieś 10kkm po wymianie sterownika na nowy. Najgorsze objawy minęły (na rozgrzanym silniku po puszczeniu hamulca na D1 samochód nie pełzał, a za kilka sekund dostał ostre załączenie biegu), natomiast ta skrzynia ciągle pracuje źle.
Przy zwiększaniu biegów (D1->D6) zawsze płynnie, nigdy nie zdarzy się "kopnąć", czyli twardo przerzucić. Największe problemy mam przy redukcji, a szczególnie z 5 na 4 i z 3 na 2. Ale nie dzieje się to zawsze, zdarzy się to raz na 10 zmian biegów. Czasem przy wspomnianej redukcji kopnie bardzo nieprzyjemnie, twardo i dzieje się to najczęściej przy hamowaniu silnikiem, przy czym chyba nigdy nie udało mi się tego sprowokować w trybie manualnym/sekwencyjnyn - wtedy zawsze jest łagodnie (nie wiem czy to zbieg okoliczności czy nie, jakie niby miałoby znaczenie czy to ja zmieniam czy automat?).
Zaobserwowałem też, że często (również wtedy, gdy zmiana jest łagodna) przy zrzucaniu np. z 5 na 4, zaraz po zrzuceniu obroty silnika spadają i zaraz podnoszą się z bardzo niskich poziomów tak jakby coś powodowało przyblokowanie wału i czuć, że auto zostało przyhamowane - postaram się to opisać: przed zrzuceniem jeszcze na 5-tym biegu mamy 1400 obr/min, automat zmienia bieg na 4, obroty spadają do 500 obr/min i zaczynają rosnąć do 2000 obr/min. Czy to jest normalne zachowanie?
Wiem, że mam do remontu konwerter, pisałem o tym wcześniej, wyje na 6-tym biegu i stall test również to wykazał. Zastanawiam się, czy zużyty konwerter może powodować takie zachowania skrzyni?
No i wracam do pytania o dodatkowe czujniki, bo zakładam optymistycznie, że sterownik jest sprawny, no bo był nowy. Fakt, że te twarde redukcje zdarzając się czasem, a nie za każdym razem sugerowałoby jakąś zmienność gdzieś w pracy skrzyni, ale za słabo się na tym znam.
Za 15 kkm będę wymieniał olej i przy tej okazji planuję zrobić regenerację konwertera, wtedy też być może zdecyduję się na remont całej skrzyni, ale zniechęcił mnie któryś krakowski majster, który stwierdził, że nigdy nie ma gwarancji, że po remoncie (a mówimy o remoncie na podobno oryginalnych częściach Aisin) skrzynia będzie działała prawidłowo :-)