Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: C5 05 FL 2.0 EW10A + LPG, problem z chłodzeniem silnika, wentylator, temperatura  (Przeczytany 2923 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Emil Romanowski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 11
  • Posiadany samochód: C5 MK II 2005 BREAK 2.0 + LPG
  • Miejscowość: Warszawa
Cześć.

Przychodzę do Was z problemem.

Ostatnio robiłem test na UPG bo znika płyn chłodniczy.
Test wyszedł negatywnie, do momentu aż trzymałem auto na 3000 obrotach i wybiło płyn.

Wentylator się nie włączył.
Podłączyłem się na szybko skanerem OBD II na telefon - temperatura ponad 100 stopni.
Ostygł do 90, odpalam, zagrzewa sie znowu do 100 i wentyl milczy.

Klimatyzacja załącza wentylator na wolne obroty.

Dzisiaj podłączyłem Lexie, zagrzewa się auto, 87-88 stopni podczas jazdy.
Zatrzymuje się i zagrzewam na jałowych i podglądam na zakładce z parametrami płynu i pracy wentylatora.
Wskazowka na blacie przekroczyła połowę i nieśmiało wedruje wyżej...


Tu akurat zgaszony silnik, ale to nie ma znaczenia - komputer nie włącza wentylatora pomimo rosnącej temperatury i wszystkiego niby sprawnego...
Myślałem że jak osiągnie pewną temperaturę to tu się coś zacznie dziać...

Test wentylatora z menu wcześniej rozpędza go do maksymalnych prędkości bez problemu.
Po zakończeniu testu program raportuje ze nie wykryto problemów.
Lexia żadnych błędów z tym związanych nie wyświetla...

Jestem totalnie glupi na to co tu się dzieje... Czego tutaj nie rozumiem?
Gdzie szukać problemu.

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 055
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Z odkręconym korkiem płyn wybiło, to akurat normalne. Ciśnienia w układzie nie było i temperatura wrzenia się zmniejszyła.

 Wentylator powinien w okolicy 102-105 stopni startować. Tu widać że nawet oprogramowanie sterownika nie próbuje go uruchomić. (Na zapalonym silniku też doszło do 110 stopni i nie startował?)

Albo nasi tam byli... albo masz wadliwe oprogramowanie w sterowniku. (Jedno nie wyklucza drugiego.)

 Masz jeszcze termostat sterowany?

Offline Emil Romanowski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 11
  • Posiadany samochód: C5 MK II 2005 BREAK 2.0 + LPG
  • Miejscowość: Warszawa
Tak, na odpalonym doszło jakoś do 110 a potem jeszcze wzrosło po zgaszeniu silnika.Wentylator jeszcze w zeszłym roku w grudniu chodził jak należy.Wymieniane było kolanko z jednego węża bo uległo uszkodzeniu (przerobione pod LPG) - ale odpowietrzył ładnie i wszystko chodziło.Schłodzenie wymusiłem przez uruchomienie wentylatora z Lexii w trybie testowym.

Najbardziej właśnie dziwi mnie fakt tego uruchamiania wentylatora, gdyby chociażby tam wyszło żądanie startu wentylatora i zadana % prędkość, a on po prostu nie ruszał, byłoby prościej z diagnozą, tutaj zaś jest chochlik gdzieś schowany i nie wiadomo o co może chodzić.


Nic w aucie nie było grzebane jeżeli chodzi o stricte układ wentylatora.Termostat raczej wymieniony mechaniczny przez poprzednich właścicieli - komp zwraca błąd termostatu a auto i chłodnica nagrzewa się w klasyczny sposób.

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 055
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Osobiście... poszukał bym kogoś kto skopiuje Immo na inny sterownik. Problem w tym że musisz znaleźć taki z 2005 roku. Później była nieco inna wiązka. (Nie było termostatu sterowanego a był podgrzewacz odmy.)

 Akumulator próbowałeś odpinać na chwilę?

 Błędu termostatu można się pozbyć, wpiąć wystarczy zamiast niego żarówkę 12V 10W.

Offline Emil Romanowski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 11
  • Posiadany samochód: C5 MK II 2005 BREAK 2.0 + LPG
  • Miejscowość: Warszawa
Klemy jak rozumiem odpiąć dopiero jak zostanie uśpiony BSM/BSI?

C5 mam niby od roku, ale takie operacje... No niecodzienność dla mnie.
W poprzednim aucie wyjmowało się bezpiecznik na chwilę i cały ECU resetowało się :)

Czy w Lexii jest opcja zresetowania wszystkich ustawień do fabrycznych?
Zdaje sobie sprawę że konieczne może być telekodowanie kluczyków, ale mam do tego instrukcję, kod serwisowy i wszystko inne co tam dusza potrzebuje.

Ustawienia niektórych funkcji "co działa, a co nie" też jestem w stanie przywrócić jakby było potrzeba.

W opcjach w Lexii widziałem coś odnośnie przygotowania auta z salonu czy coś takiego.

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 055
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Tak, jak BSI się uśpi. Jeśli nie ruszałeś nic w sterownikach: albo pomoże, albo trzeba walczyć - pewnie z ECU. Samo raczej się nic nie przestawiło.
 Nie ma opcji resetowania do fabryki. Jedynie w ASO aktualizacją może się zresetować do fabryki... ale nie musi.

Offline Cezary Klimczak

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 146
  • Posiadany samochód: Citroen c5 lift
  • Miejscowość: Łowicz
Pisałem też o tym problemie , umnie wentylator włącza się przy 114stopniach i schładza do 109 stopni.  Z tego co mi pisali to normalne i chyba tak jest. Oryginalny termostat ten z kablem ,jest ustawiony na otwarcie przy 105stopniach.  Teraz złożyłem zwykły termostat i w czasie jazdy mam 89stopni , a w korkach dochodzi do 114, ale umnie wody nie wyrzuca.

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 055
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Właśnie tak nie wiadomo do końca czy to normalne... Moim zdaniem to wina albo błędu w oprogramowaniu sterownika silnika... albo samego sterownika. U mnie na 100% wentylator rusza w okolicy 102-105 stopni. (Kiedyś sprawdzałem bo też miałem wrażenie że wentylator nie pracuje, jednak zwyczajnie chodził tak cicho że nie było go słychać.) Trzeba by porównać nasze wersje sterowników żeby dowiedzieć się czegoś więcej.

Offline Robert Szczepański

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 249
  • Skąd: Jarocin
  • Posiadany samochód: Citroen C5 MKII 2.0 benzyna
  • Zainteresowania: Fotografia
  • Miejscowość: Jarocin
Podłączę się z pytaniem, bo sam mam podobny wątek otwarty. Teraz po wymianie thermostatu jest niby OK, ale może jestem przewrażliwiony i tyle, bo mam pewne wątpliwości. Ale nie o tym.
Piszecie że wentylator się włącza już powyżej 100 stopni. Spoko. A jakiej mniej więcej temp odpowiada wskazówka na czerwonym polu wskaźnika temp?

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 055
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
A kto to wie... Czerwone pole to już będzie ponad 130 chyba. Trzeba by zrobić test... Ale chętnych raczej nie będzie żeby gotować swój silnik.   ;)

Offline Robert Szczepański

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 249
  • Skąd: Jarocin
  • Posiadany samochód: Citroen C5 MKII 2.0 benzyna
  • Zainteresowania: Fotografia
  • Miejscowość: Jarocin
Odp: C5 05 FL 2.0 EW10A + LPG, problem z chłodzeniem silnika, wentylator, temperatura
« Odpowiedź #10 dnia: Kwiecień 21, 2021, 18:01:46 »
Pytanie moje jest o tyle celowe, iż przed tą awarią termostatu wskazówka zawsze (niezależnie od warunków, czy ciepło, czy upał, zima, lato, jazda czy stanie w korku) dochodziła do pozycji poziomej i tak trwała obojętnie co by się działo. To czy się włączał wentylator, to nawet nie wiem za bardzo, bo go raczej nie słychać. Zakładam że się włączał, no kurde musiał przecież. Ale wskazówka nie odnotowywała żadnych zmian temp. stała w pozycji poziomej.
Teraz, po wymianie termostatu wykazuje pewne ruchy, nawet raz mi podeszła całkiem sporo ale nie do czerwonego. Poziomo to jest jak jadę, jak stoję to troszkę się rusza. Co ciekawe dzisiaj w dzień, było bardzo ciepło, ruchy wskaźnika były bardzo minimalne. A rano o 8 sporo podeszła. W końcu ruszyłem i zeszła do poziomu. Nie wiem czy kontynuowała by ruch w górę. Wczoraj prawie godzinę stałem na wolnych obrotach i nie wykazywała praktycznie żadnych większych ruchów.
Zaczynam się obawiać że mam już zwidy jakieś i jestem przewrażliwiony  ;D

Offline Emil Romanowski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 11
  • Posiadany samochód: C5 MK II 2005 BREAK 2.0 + LPG
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: C5 05 FL 2.0 EW10A + LPG, problem z chłodzeniem silnika, wentylator, temperatura
« Odpowiedź #11 dnia: Kwiecień 21, 2021, 18:18:27 »
U mnie przy 116 zanim wymusiłem włączenie wentylatora testem w Lexii wskazówka szła już do góry ponad poziome, standardowe wskazanie... Czyli zaczęło się robić niebezpiecznie...

Offline Adam Kuich

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 176
  • Skąd: Człuchów
  • Posiadany samochód: C5 2,0 16v 103 kW 2006r Benz-Gaz.
  • Miejscowość: Człuchów
Odp: C5 05 FL 2.0 EW10A + LPG, problem z chłodzeniem silnika, wentylator, temperatura
« Odpowiedź #12 dnia: Kwiecień 21, 2021, 18:39:56 »
Jeśli chodzi o wskazania temperatury,to przed wymianą termostatu (zacinał się w pozycji otwartej),z termostatem z wtyczką wskaźnik przy normalnej jeździe był ciut powyżej połowy.Po wymianie zwykły  trzyma połowę skali a w małym korku powyżej połowy.Przy wskazaniu 3/4 włącza się wentylator.Tak jest u mnie.Temperaturę można szybko zbić podkręcając temperaturę na max i dmuchawę na max.

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 055
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: C5 05 FL 2.0 EW10A + LPG, problem z chłodzeniem silnika, wentylator, temperatura
« Odpowiedź #13 dnia: Kwiecień 21, 2021, 21:19:00 »
3/4 wskaźnika widziałem raz... Jak mi się termostat zaciął i zaraz go wymieniłem. System już zapalał magiczną lampkę "Stop" i dawał odpowiednimi komunikat na wyświetlaczu. Zwykle w korku jest trochę ponad połowę skali. Jednak sam ten wskaźnik uważam za mało precyzyjny... Wolę operować tym co widzi sterownik silnika.

Offline Patryk Blachowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 207
  • Skąd: Otwock
  • Posiadany samochód: Golf VII 1.5TSI DSG, dawniej Citroen C5 break mk2 2.0+LPG AL4
  • Miejscowość: Otwock
Odp: C5 05 FL 2.0 EW10A + LPG, problem z chłodzeniem silnika, wentylator, temperatura
« Odpowiedź #14 dnia: Kwiecień 26, 2021, 16:52:53 »
Wskaźnik jest cyfrowy - ma tylko kilka poziomów, z tego co pamiętam, nie będzie rósł z temperaturą, tylko "wskoczy" na kolejny poziom. Opisane to jest w instrukcji.
Oryginalnie montowane termostaty sterowane otwierały się na 105 stopniach, więc to trochę bez sensu aby wentylator włączał się na 100 stopniach i chłodził chłodnicę, przez którą i tak nie idzie w tym momencie chłodziwo. Te silniki właśnie są specjalnie zrobione do wyższej temperatury pracy - kwestia ekologi.

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 055
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: C5 05 FL 2.0 EW10A + LPG, problem z chłodzeniem silnika, wentylator, temperatura
« Odpowiedź #15 dnia: Kwiecień 26, 2021, 17:01:07 »
I tak i nie...
Wskaźnik temperatury jest cyfrowy... Ale wyświetla płynnie to co widzi sterownik. To chyba ostatnie takie auta.

 Termostat sterowany graniczną temperaturę miał 105 stopni. Wtedy otwierał się sam(bez udziału sterownika silnika). Podłącz żarówkę do wtyczki po nim, a zobaczysz że praktycznie nigdy nie dochodziło do sytuacji że musiał otwierać się przy 105 stopniach. Zwykle sterowanie otwierało go dużo wcześniej.

Offline Patryk Blachowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 207
  • Skąd: Otwock
  • Posiadany samochód: Golf VII 1.5TSI DSG, dawniej Citroen C5 break mk2 2.0+LPG AL4
  • Miejscowość: Otwock
Odp: C5 05 FL 2.0 EW10A + LPG, problem z chłodzeniem silnika, wentylator, temperatura
« Odpowiedź #16 dnia: Kwiecień 26, 2021, 17:26:44 »
I tak i nie...
Wskaźnik temperatury jest cyfrowy... Ale wyświetla płynnie to co widzi sterownik. To chyba ostatnie takie auta.

 Termostat sterowany graniczną temperaturę miał 105 stopni. Wtedy otwierał się sam(bez udziału sterownika silnika). Podłącz żarówkę do wtyczki po nim, a zobaczysz że praktycznie nigdy nie dochodziło do sytuacji że musiał otwierać się przy 105 stopniach. Zwykle sterowanie otwierało go dużo wcześniej.
Z tego co pamiętam, w instrukcji albo serwisowce było coś takiego opisane: termostat otwiera się przy 105 stopniach lub wcześniej, aby chronić skrzynię biegów. Chodziło oczywiście o temperaturę oleju w automacie, który jest chłodzony przez układ chłodzenia silnika.

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 055
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: C5 05 FL 2.0 EW10A + LPG, problem z chłodzeniem silnika, wentylator, temperatura
« Odpowiedź #17 dnia: Kwiecień 26, 2021, 19:15:34 »
I tak i nie...
Wskaźnik temperatury jest cyfrowy... Ale wyświetla płynnie to co widzi sterownik. To chyba ostatnie takie auta.

 Termostat sterowany graniczną temperaturę miał 105 stopni. Wtedy otwierał się sam(bez udziału sterownika silnika). Podłącz żarówkę do wtyczki po nim, a zobaczysz że praktycznie nigdy nie dochodziło do sytuacji że musiał otwierać się przy 105 stopniach. Zwykle sterowanie otwierało go dużo wcześniej.
Z tego co pamiętam, w instrukcji albo serwisowce było coś takiego opisane: termostat otwiera się przy 105 stopniach lub wcześniej, aby chronić skrzynię biegów. Chodziło oczywiście o temperaturę oleju w automacie, który jest chłodzony przez układ chłodzenia silnika.
Tylko że automat z tym silnikiem nie zawsze występuje...

 Ale tak, to może być powód przez który wentylator zachowuje się inaczej u innych.

 Tu znów trzeba by zagłębić się w wersje oprogramowania sterowników. Możliwe że z automatyczną skrzynią była inna.

 Uważam że te 105 stopni zostawili jedynie jako bezpiecznik... Aby nie ugotować silnika gdy wcześniej nie otworzy z jakiegoś powodu (awaria) termostatu grzałka w niego wbudowana. Co nie zmienia faktu że termostaty te wycofano. Auta w 2006 roku już raczej ich nie posiadają fabrycznie. Tu też zapewne wchodzi kolejna wersja oprogramowania sterowników tych silników.

 Kolejna sprawa jestem pewny na 100% że u mnie wentylator startuje w okolicy 102 stopni. Fabrycznie miałem termostat sterowany 105 stopni. Jakoś kupy mi się to średnio trzymało, ale jak zobaczyłem żarówką kiedy sterownik próbuje otwierać termostat sterowany nabrało to sensu.

Offline Emil Romanowski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 11
  • Posiadany samochód: C5 MK II 2005 BREAK 2.0 + LPG
  • Miejscowość: Warszawa
Sprawa chyba się wyjaśniła.Dziękuję Wam serdecznie za udział w dyskusji, aczkolwiek to nie koniec moich problemów ;)

Nie wiem jak to wcześniej się działo, że się nic nie działo :) ale przyszły cieplejsze dni i wentylator działa, odpala się, chodzi i chłodzi.Natomiast startuje dopiero przy temperaturze 108-109 stopni wg. wskazań programu diagnostycznego na telefonie.Wskazówka już zaczyna wędrować do góry by po chwili pracy wentylatora opaść na środek.

Jedno jest pewne, nie są to takie prędkości jak podczas testu z Lexii, gdzie trzęsie całą budą, ale wygląda na to że wszystko sterowane jest prawidłowo.

Tematem jako takim i testem na UPG zacząłem się zastanawiać jak zarejestrowałem ubytki płynu chłodniczego... wcześniej ubywało i to sikało dość mocno z jednego przewodu gdzie szedł trójnik na LPG.
Obecnie blok silnika jest opluty od przodu i zamiata na tył. Ślady na ożebrowaniu skrzyni biegów, na głowicy i bloku - we wnękach.Teraz zaczyna się robić gorąco, temp 100-105 to norma, w układzie duże ciśnienie i mam wrażenie że wypycha gdzieś płyn pod obciążeniem opaskami.Kolejna podejrzana - opaska na wężu wchodzącym w chłodniczkę oleju:
-------------
-----------

numer 15, opaska mokra i na chłodniczce jest różowy nalot.Podobnie niestety na we/wy reduktora...Najgorsze że nic okiem bardzo nie widać.Kropli/kałuży pod samochodem brak, test na spaliny niepomyślny... ciągle w tyle głowy mam gdzieś jakieś pęknięcie głowicy lub UPG walące prost w cylindry... oleju też niby nie przybywa.... gdy było chłodno, białego dymu nie widziałem więcej jak z innych aut...
Stojąc przed rozgrzanym samochodem, po otwarciu maski czuć taki hmm, ciężki, jakby słodkawy zapach - jakby gdzieś się sączyło i parowało, albo mam omamy.
Zastanawiam się nad jakimś innym płynem chłodzącym o podniesionej temp wrzenia, obecnie zalane Petrygo, ale obawiam się że przy tych temperaturach to zdecydowanie za mało... może dolać koncentratu do tego co jest żeby go nieco zmodyfikować i podnieść temp wrzenia? albo spuścić i zalać nowy np. Prestone temp wrzenia 129... albo kupić koncentrat i go rozrobić na  70%.

aha, czy test na obecność glikolu w oleju można wykonać? refraktometr za kilkadziesiąt złotych czy magiczny pasek za 14 złotych...https://allegro.pl/oferta/refraktometr-plynu-chlodniczego-elektrolitu-tester-7559616234
https://allegrolokalnie.pl/oferta/tester-test-obecnosci-glikolu-w-olejuatf-1-pasek
Tak, muszę dolewać płynu, aż strach napisać ile. Jak było zimno, to w zasadzie tylko kontrolowałem, teraz, no ewidentnie gdzieś idzie w cholerę...
Głowa boli, oj boli.
« Ostatnia zmiana: Maj 13, 2021, 09:04:46 wysłana przez Emil Romanowski »

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 055
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Skupiłbym się na uszczelkach chłodnicy oleju.... One lubią po tylu latach stwierdzić że mają dość,(Nie ominie Cię ich wymiana i tak prędzej czy później) są dość tanie. Przy okazji dobierania się do niej będziesz miał możliwość zweryfikować przewód który zaznaczyłeś.
Trójniki od wpięcia reduktora LPG często są źle dobrane przez gazowników. Pchają trójniki średnicy 16mm tam gdzie trzeba 19mm. Jeśli masz reduktor podłączony pod węże nagrzewnicy warto to sprawdzić. Ja zmieniłem na takie https://www.phjacus.pl/G126-Trojnik-wodny-ukladu-chlodzenia-aluminium-19x16x19-p3366.html
Też mi ciągle się tam sączyło... Warto też by wymienić węże idące do reduktora na nowe... Polecam firmy parker, nie twardnieją i nie parcieją z czasem i są dość długowieczne. (Niestety dość drogie.)

Offline Emil Romanowski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 11
  • Posiadany samochód: C5 MK II 2005 BREAK 2.0 + LPG
  • Miejscowość: Warszawa
Dzięki za link.

W zeszłym roku na jesień mechanik dostał komplet oryginalnych uszczelek - od strony silnika jak i na łączeniu samej chłodniczki w poziomie.Był obecny wyciek oleju, teraz sucho jak pieprz.

Gaz montowany w 2018 roku przez poprzedniego właściciela, więc węże wszystkie świeże.Również na jesień wymienialiśmy pęknięty wąż, ten był jeszcze fabryczny - pękł tuż pod opaską, ten wąż na lewym króćcu nagrzewnicy - nie pamiętam czy to wejście czy wyjście, ale sikało nieźle jak się nim ruszyło - silnik go musiał tak wymolestować, bo aż cały chodził razem z silnikiem bez odpowiedniej amortyzacji.

Co do trójników to wiem co masz na myśli, ale jak pamiętam chyba były dobre średnicowo. Po skręceniu opasek nie ma zbytniej różnicy poziomów i guma nie wyłazi, ani i nie wywija się - nawet kolorowego nalotu nie było pod gumami.Wszelkie opaski kontrolnie były podociągane.
Póki co bardzo podejrzany jest właśnie ten wężyk co idzie pod kolektorem, na postoju powyżej tych 100 stopni węże są już dość twarde, widać że ciśnienie układ trzyma.Przy odkręcaniu korka też syknie "tradycyjnie".
W poprzednim aucie, Du Nubira temperatury były <100 stopni, bo przy 97 już wentyl tyrał na maksymalnych obrotach.
Można było korek odkręcać bez obawy :) a tutaj strach, bo już nie przelewki przy ponad 100 stopniach stąd myślę nad podbiciem temp wrzenia płynu, bo jak widzę na opisie Petrygo co mam zalane, że wre w 110... no nie, to raczej źle.

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 055
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Jeśli zmienialeś uszczelki to raczej tam będzie spokój.

110 stopni to temperatura wrzenia wody przy ciśnieniu panującym w tym układzie.  ;) Czyli nawet wspomniane petrygo przy takim ciśnieniu ma wyższą niż podane 110 stopni na opakowaniu. (Chyba że producent leci w kulki.)

 Jeśli czujesz zapach płynu to musi gdzieś lecieć. Nie ma wyjścia, sam wspomniałeś że widać coś...

Węże do/od reduktor-a firm fagumit czy semperit już po roku są... Takie że je wywalam w każdym aucie. Potrafią puszczać płyn przez swoje własne zbrojenie. (Płynie po nitkach którymi są zbrojone do krawędzi.)

 Węże idące do nagrzewnicy też wymieniałem oba... I to nie styranie przez silnik, a gazownika. Póki nie założyłem gazu było sucho. Zaraz po montażu musiałem niestety poprawiać. (Wymienić je na nowe razem z trójnikami... To że na oko wyglądają ok niewiele znaczy... Zwyczajnie trzeba zmierzyć sufmiarką bo gołym okiem ciężko odróżnić 16 od 19mm a już gdy są założone przewody gumowe tym bardziej.

 Koncentrat płynu chłodzącego rozrobiony w innych proporcjach wcale nie oznacza wyższej temperatury wrzenia i niższej zamarzania. Sam koncentrat potrafi się krystalizować już przy -15 stopniach.

Przyszło mi do głowy jeszcze jedno... Nie używasz klimatyzacji? Z nią wentylator chodzi i tak przecież i problem się niejako "ukrywa" w kwestii wyższej temperatury silnika niż w innych autach. Mam wrażenie że właśnie pod pracującą ciągle klimatyzację jest to zaprojektowane. Włączanie wentylatora przy takich temperaturach chyba tylko potraktowali jako zabezpieczenie na wszelki wypadek.
« Ostatnia zmiana: Maj 13, 2021, 13:11:14 wysłana przez Piotr Puścian »