Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: temperatura silnika  (Przeczytany 21514 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Mateusz Telega

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 394
  • Skąd: podkarpackie
  • Posiadany samochód: Citroen C3 1.4 TU3JP
  • Miejscowość: podkarpackie
temperatura silnika
« dnia: Wrzesień 20, 2009, 03:24:22 »
Witam!

Ostatnio mój XM jest za zimny... wcześniej, bez względu na warunki osiągał 90 stopni i tak trzymał cały czas. Teraz 90 zdarzy mu się osiągnąć w jeździe miejskiej, na trasie zwykle to 70 stopni. Ma ktoś pomysł co może być tego przyczyną? Termostat? Dodam ze jest jeszcze jeden problem, nie wiem czy są powiązane, natomiast ubywa płynu chłodniczego, na ostatnich 1000km dolałem 2 litry i znów "świeci". Czy przyczyną tych problemów może być brak uszczelki korka zbiorniczka płynu chłodniczego? Czy można tą uszczelkę "dorobić"?
Dziękuje za pomoc, pozdrawiam.
był XM 2.1TD 12v Break, 1995r.  335000km [Manual, Climatronic, HA]

Offline Maciej Dankiewicz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 309
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: Renault Safrane V6i
  • Miejscowość: Poznań
Re: temperatura silnika
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 20, 2009, 13:25:14 »
1. Sprawdż termostat- może jest padnięty i cały czas płyn jest na tzw dużym obiegu.
2.Jeżeli winą ubytku płynu jest brak tej uszczelki to łatwo sprawdziić- po prostu będziesz miał mokro wkoło zbiorniczka. A jak jest sucho to pierwszy podejrzany to uszczelka pod głowicą- sprawdź czy zamiast oleju nie masz białawej mazi.
Powodzenia.
Były: Renault 11 1.2 spring ('88r), Nissan Sunny 1.4 SLX (N14, '92r), Citroen XM MkII 2.1TD HA II MULTIPLEX ('96r)

Offline Mateusz Telega

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 394
  • Skąd: podkarpackie
  • Posiadany samochód: Citroen C3 1.4 TU3JP
  • Miejscowość: podkarpackie
Re: temperatura silnika
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 09, 2009, 22:32:19 »
Witam ponownie!
Przepraszam ze pisze dopiero po tak długim czasie, ale niestety przebywałem w szpitalu przez pewien okres.
Wyciek chłodziwa w moim xm-ie został wyeliminowany-pompa wody. Jednak temperatura jaka była, taka jest nadal, czyli autko nie nagrzewa się do 90 jak to zazwyczaj było. Termostat został sprawdzony przez mechanika, stwierdził ze jest ok, i ze temperatura była za niska przez rozszczelniony układ. Jednak nic się nie zmienia. Jakieś sugestie od szanownych klubowiczów?

pozdrawiam.
był XM 2.1TD 12v Break, 1995r.  335000km [Manual, Climatronic, HA]

Offline Jacek Kostrubiec

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 23
  • Skąd: Biłgoraj
  • Miejscowość: Biłgoraj
Re: temperatura silnika
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 10, 2009, 07:12:38 »
Witam.
Moim zdaniem coś źle ten mechanik sprawdził. Dopiero przerabiałem ten temat i miałem identyczne objawy jak u Ciebie. Zmieniłem termostat, ale okazało się, że założyłem od zwykłego diesla i temperatura tylko nieznacznie wzrosła ( ok 75-80 ). Dopiero jak zmieniłem na oryginalny od TD trzyma cały czas ok. 90. Zaznaczam, że w lecie problem nie występował.
Pzdr.

Offline Błażej Cichowlas

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 60
  • Posiadany samochód: Citroen XM 2.0 Turbo CT
  • Zainteresowania: przemo
Re: temperatura silnika
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 10, 2009, 08:49:06 »
Koszt termostatu to ok. 25 zł, wymiana termostatu we własnym zakresie ok. 30 min, klucze specjalistyczne - niepotrzebne, kanał niepotrzebny.
Wjazd na kanał do mechanika -50 zł albo i lepiej.

Kupując termostat dobierz go dokładnie do modelu swojego silnika. Chodzi o temperaturę otwarcia.

Offline Tomasz Nowak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 134
  • Skąd: Częstochowa
  • Posiadany samochód: XM 2.9 V6 '98r
  • Miejscowość: Częstochowa
Re: temperatura silnika
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 10, 2009, 21:23:23 »
Cytuj

Błażej Cichowlas napisał:
Koszt termostatu to ok. 25 zł, wymiana termostatu we własnym zakresie ok. 30 min, klucze specjalistyczne - niepotrzebne, kanał niepotrzebny.
Wjazd na kanał do mechanika -50 zł albo i lepiej.

Kupując termostat dobierz go dokładnie do modelu swojego silnika. Chodzi o temperaturę otwarcia.


Tutaj akurat sprawy się mają troszkę inaczej. Wymieniałem termostat miesiąc temu, pierwsza sprawa, w XM 2.1TD montowane były 2 modele termostatów, jeden kosztuje właśnie ok 35zł, natomiast drugi typ (niestety ten mam i ja) już ok 70zł. Nie wiem jak u Ciebie Błażej, ale w naszych 2.1TD termostat to jak to ktoś już nazwał w innym temacie "zemsta konstruktorów Citroena" :D Wymiana trwała dużo dłużej niż 30 min :) Aczkolwiek rzeczywiście warto samemu to zrobić niż płacić mechanikowi.

Mateusz, tak jak napisał kolega, mechanik coś chyba źle sprawdził, może i był zamknięty jak go oglądał, ale mógł się za wcześnie otwierać i problem gotowy, wymień termostat.
Były: XM 2.1 TD 12V 93r
        Saxo 1.5 '97

Jest: XM 2.9 V6 + LPG Automat '98
        C4 1.6 16V + LPG '10

Offline Mateusz Telega

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 394
  • Skąd: podkarpackie
  • Posiadany samochód: Citroen C3 1.4 TU3JP
  • Miejscowość: podkarpackie
Re: temperatura silnika
« Odpowiedź #6 dnia: Listopad 14, 2009, 21:31:11 »
dziękuję za sugestie, w najbliższym czasie zabiorę się za to. W lecie do 90 nagrzewał się tylko w jeździe miejskiej, teraz natomiast wcale. Wymienię to jak najszybciej, bo na pewno nie służy to silnikowi.
był XM 2.1TD 12v Break, 1995r.  335000km [Manual, Climatronic, HA]

Offline Marek Sztuka

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 279
  • Skąd: Gawłuszowice
  • Posiadany samochód: Alfa Romeo 166
  • Zainteresowania: budownictwo - drogi, mechanika i JESTEM DUMNY ŻE BYŁEM W WOJSKU
  • Miejscowość: Gawłuszowice
Re: temperatura silnika
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 21, 2009, 12:21:59 »
Cytuj

Jacek Kostrubiec napisał:
Witam.
Moim zdaniem coś źle ten mechanik sprawdził. Dopiero przerabiałem ten temat i miałem identyczne objawy jak u Ciebie. Zmieniłem termostat, ale okazało się, że założyłem od zwykłego diesla i temperatura tylko nieznacznie wzrosła ( ok 75-80 ). Dopiero jak zmieniłem na oryginalny od TD trzyma cały czas ok. 90. Zaznaczam, że w lecie problem nie występował.
Pzdr.


no to się dowiedziałem, że mam za niską temp silnika, na dodatek poprzedni właściciel kombinował coś z temp,  mówił, że latem w korkach grzał mu się silnik i dorobił taki extra włącznik wentylatorów, ten włącznik może nawet okazać się pomocny latem .... ale, teraz mam problem z temp. mianowicie jadąc nie dawno włączyła mi się taka żółta kontrolka temp - sprawdziłem w książce co ona oznacza - ogólnie to zbyt dynamiczna jazda  ;-), zacząłem jeździć ostrożniej ale ta kontrolka to teraz pokazuje mi się co chwilę (czasami nawet z  tą czerwoną o zbyt wysokiej temperaturze płynu) i w dodatku załanczając wentylator - normalne ale nie poniżej 90 st.  :-| W końcu pomyślałem, że może wskaźnik źle pokazuje, podnoszę maskę a tam silnik ledwo ciepły i to po trasie  200 km, rura do chłodnicy letnia a chłodnica zimna a właściwie lodowata :-( , dobrze że nie jeżdżę na wodzie bo by dawno pękła.
Płyn w zbiorniczku wyrównawczym jest i go nie ubywa.
Jak myślicie co mu dolega, i gdzie są czujniki temp, który czujnik powinien włanczać wiatraki a który jest od kontrolek ???
były:
Xm 2.1TD z HA I 91r.
Xantia Mk1 1.9D
Renault 19 Chamade 1.4 RT

Offline Paweł Westphal

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 5
  • Skąd: Gdynia/Gdańsk
  • Posiadany samochód: XM 2.0i
  • Miejscowość: Gdynia/Gdańsk
Re: temperatura silnika
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 08, 2010, 22:31:15 »
Ja też mam pytanie, jaka powinna być prawidłowa temperatura silnika? U mnie czasem nawet 70 stopni nie osiąga, a teraz po zimie, o dziwo, zaczął więcej palić. W korku to i owsze, dobije do 90, ale wystraczy, że przejadę kilkanaście metrów i momentalnie temperatura na wskazówce spada. Coś czuje, że się nie dogrzewa, przez co ssanie wciąż nie do końca się wyłącza i stąd moje większe spalanie.
Czy mój tok myślenia jest dobry? Dam sobie rade samemu z wymianą? A może ktoś zna dobry warsztat Citroen w Trójmieście??

Offline Tomasz Nowak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 134
  • Skąd: Częstochowa
  • Posiadany samochód: XM 2.9 V6 '98r
  • Miejscowość: Częstochowa
Re: temperatura silnika
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 08, 2010, 23:00:22 »
Pewnie standardowo termostat. Jak on tam jest w 2.0 zamontowany to nie wiem, ale sama wymiana to żadna filozofia, spuszczasz wodę, odkręcasz kilka śrub, wyjmujesz stary zakładasz nowy i wszystko w odwrotnej kolejności plus odpowietrzenie układu. Temperatura jaka powinna być to ok 85C.
Były: XM 2.1 TD 12V 93r
        Saxo 1.5 '97

Jest: XM 2.9 V6 + LPG Automat '98
        C4 1.6 16V + LPG '10

Offline Janusz Mendrala

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 232
  • Skąd: Kraków/Wodzisław
  • Posiadany samochód: Był XM3.0 i Xsara 1,4 Jest Xsara Pikuś 1.8 + C4 (Żony)
  • Zainteresowania: wszelakie
  • Miejscowość: Kraków/Wodzisław
Re: temperatura silnika
« Odpowiedź #10 dnia: Marzec 30, 2010, 13:56:37 »
Zacznik od wymiany czujnika temperatury bloku silnika - to on daje sygnał do wskaźnika. Kiedyś niepotrzebnie wymieniłem termostat i pomogła dopiero wymiana czujnika. Nowy czujnik pochodził 3 lata i znowy zaniżał temperaturę. Koszt ok 50 zł, wymiana 1 minuta.
J.
Pozdrowionka

Offline Tomasz Nowak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 134
  • Skąd: Częstochowa
  • Posiadany samochód: XM 2.9 V6 '98r
  • Miejscowość: Częstochowa
Re: temperatura silnika
« Odpowiedź #11 dnia: Marzec 30, 2010, 23:40:45 »
Koledzy na co zwrócić uwagę, co zrobić, bo z czymś takim się nie spotkałem (wcześniej raczej tego nie było, ale w zeszłe lato w ogóle się nie dogrzewał bo miałem zły termostat, może dlatego nie działo się tak): normalnie silnik trzyma niemal non stop ok 85C i trzeba albo dłużej w korku stać lub naprawdę się postarać, żeby go zagrzać bardziej. Problem (?) mój polega na tym, że po osiągnięciu 90C (co jak napisałem rzadko się zdarza) lub nieco więcej (do 95C i więcej nigdy nie miałem) silnik zaczyna minimalnie szarpać, z tym że na słuch jest ok, jak patrzy się pod maskę pracuje normalnie - jak bez tego objawu, a czuć takie szarpanie na sobie jak się siedzi na fotelu. Obrotomierz mi niestety nie działa, ale sądzę, że on nie odnotowałby tego, bo tak jak piszę, na słuch chodzi idealnie. Doradźcie coś ;)
Były: XM 2.1 TD 12V 93r
        Saxo 1.5 '97

Jest: XM 2.9 V6 + LPG Automat '98
        C4 1.6 16V + LPG '10

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Re: temperatura silnika
« Odpowiedź #12 dnia: Kwiecień 05, 2010, 23:27:06 »
Witam. Mam pytanko odnośnie temperatur w silnikach 2.9 V6. W czasie jazdy mam ok 88stopni, ale wystarczy że się zatrzymam gdzieś na 1-3 min na pracującym silniku i temp. wzrasta to 93-95. czy to normalne zjawisko ? nie wiem jak w lato się będzie zachowywać także wolałbym teraz usterkę naprawić jeśli coś jest nie tak.
Zastanawia mnie też temperatura oleju ktora w czasie jazdy na trasie przy prędkości 110km/h wynosi 105stopni. Nie za wysoko jest ? Olej był zmieniany 9tyś km temu 5w40.

Offline Grzegorz Grabowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 374
  • Skąd: Szczecin-Kostrzyn nad Odrą
  • Posiadany samochód: C-5 V6 3,0 automat, C-5 V6 3,0 LPG manual
  • Zainteresowania: motoryzacja
  • Miejscowość: Szczecin-Kostrzyn nad Odrą
Re: temperatura silnika
« Odpowiedź #13 dnia: Kwiecień 05, 2010, 23:46:29 »
Powoli czas na zmiane oleju to raz. Dwa jak jedziesz przepływajace powietrze chłodzi chłodnicę jak staniesz to juz nie ot i cała filozofia.

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Re: temperatura silnika
« Odpowiedź #14 dnia: Kwiecień 05, 2010, 23:55:17 »
Motul 8100xCess już czeka na balkonie :) Tylko dziwi mnie, że u ojca w Fiacie Panda nie ma wzrostu temp żadnych praktycznie, w Scenicu też ani drgnie temperatura , a w XMie wystarczy, że się zatrzymam na światlach i zeraz leci w górę.
Temperatura oleju nie jest za wysoka wg Ciebie ? Odkąd go mam cały czas taka temp. jest, nawet po wymianie oleju nic się nie zmienilło.

Offline Grzegorz Grabowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 374
  • Skąd: Szczecin-Kostrzyn nad Odrą
  • Posiadany samochód: C-5 V6 3,0 automat, C-5 V6 3,0 LPG manual
  • Zainteresowania: motoryzacja
  • Miejscowość: Szczecin-Kostrzyn nad Odrą
Re: temperatura silnika
« Odpowiedź #15 dnia: Kwiecień 06, 2010, 23:53:00 »
Może niewłaściwe wskazania ? Zły czujnik i zawyża ? Tego na odległość nie da się sprawdzić.

Offline Grzegorz Grabowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 374
  • Skąd: Szczecin-Kostrzyn nad Odrą
  • Posiadany samochód: C-5 V6 3,0 automat, C-5 V6 3,0 LPG manual
  • Zainteresowania: motoryzacja
  • Miejscowość: Szczecin-Kostrzyn nad Odrą
Re: temperatura silnika
« Odpowiedź #16 dnia: Kwiecień 07, 2010, 08:57:12 »
A moze pompa nie wyrabia na nizszych obrotach?

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Re: temperatura silnika
« Odpowiedź #17 dnia: Kwiecień 07, 2010, 18:28:37 »
Fajnie byłoby gdyby ktoś z silnikiem 2.9 się odezwał i opisał jak u niego temperatury wyglądają. Dużo by to pomogło zapewne :)

Offline Karol Klimczak

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 356
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Jest C6 2.2HDi Był XM 2.9V6 aut. 99r Exclusive LPG i AX 1.5D 96r
  • Zainteresowania: Motoryzacja
  • Miejscowość: Warszawa
Re: temperatura silnika
« Odpowiedź #18 dnia: Kwiecień 07, 2010, 19:58:02 »
U mnie temp. wody rośnie szybko i zatrzymuje się zaraz przed 90C.
Temp. oleju zaczyna rosnąć mniej więcej kiedy temp. wody osiąga te 90C i dobija do ok 100C.
W korku temp. wody nieznacznie się podnosi.
Podczas agresywnej jazdy lub szybkiej jazdy po autostradzie temp. oleju potrafi dobić do 115C.

Xm'owcy pokażcie się na
NOWEJ MAPCE
Były Mój XM

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Re: temperatura silnika
« Odpowiedź #19 dnia: Kwiecień 07, 2010, 23:07:35 »
Czyli temp oleju 105stopni to chyba norma.
Jak na wolnych obrotach autko trochę postoi to wentylatory załącza się u Ciebie ? Bo u mnie tak do 93-94stopni podskoczy i spada. Reszta tak samo jak u Ciebie.

Offline Karol Klimczak

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 356
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Jest C6 2.2HDi Był XM 2.9V6 aut. 99r Exclusive LPG i AX 1.5D 96r
  • Zainteresowania: Motoryzacja
  • Miejscowość: Warszawa
Re: temperatura silnika
« Odpowiedź #20 dnia: Kwiecień 08, 2010, 07:59:02 »
Mój mechanik mówi że nawet 120C podczas szybkiej jazdy jest normą.
Załączają się tzn rzadko mi się zdaża żeby ten 2 bieg się włączył ale tak to w korku na wolnych obrotach wentylator co jakis czas sobie pracuje.

Xm'owcy pokażcie się na
NOWEJ MAPCE
Były Mój XM

Offline Mateusz Kaczorek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 406
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: XM 2.9V6 24v manual 2000r Exclusive 228KM, LPG , Orga:8578 ; CX Leader 2.5D 88r. ORGA 4369
  • Zainteresowania: hydro , muzyka
  • Miejscowość: Głogów
Re: temperatura silnika
« Odpowiedź #21 dnia: Kwiecień 08, 2010, 15:53:44 »
W takim razie jestem spokojny :)

Offline Karol Klimczak

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 356
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Jest C6 2.2HDi Był XM 2.9V6 aut. 99r Exclusive LPG i AX 1.5D 96r
  • Zainteresowania: Motoryzacja
  • Miejscowość: Warszawa
Re: temperatura silnika
« Odpowiedź #22 dnia: Kwiecień 12, 2010, 10:58:57 »
Za to ja już nie jestem spokojny.
Dziwna sprawa, zapala mi się co jakiś czas kontrolka temp. wody i komunikat High Water Temperature Slow Down oraz wentylator na 2 bieg, mimo że wskazówka temp. pokazuje że temp. jest ok.
Dzieje się to niezależnie czy jest ciepło czy zimno na zewnątrz czy korek czy spokojna jazda. Wszystko inne w normie.
Czujnik temp. nawala?

Xm'owcy pokażcie się na
NOWEJ MAPCE
Były Mój XM

Offline Artur Majewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 715
  • Skąd: Żyrardów
  • Posiadany samochód: Drugi XM MKI V6 24v 200KM- :) :) :) SGI Stag Premium
  • Zainteresowania: rowerowe szaleństwa,mechanika
  • Miejscowość: Żyrardów
Re: temperatura silnika
« Odpowiedź #23 dnia: Kwiecień 12, 2010, 11:08:01 »
Dobrze kombinujesz ;) .Ma on kilka funkcji. Jest jeszcze opcja niekontaktującego złącza.
Rada: szybkie czyszczenie kostki i pinów w czujniku a potem równie szybkie (jak znowu będzie głupieć) udanie się po nowy czujnik.
malibu

Były:125p ,ze trzy 126p,Fiat 131 Mirafiori , Wartburg, VW golf GTI (150 KM) , Opel Kadett Berlina , Renault Fuego GTS (przez 18 lat !!!) , Renault Trafic , Citroen BX , Mazda MPV, XM V6 24v Pallas (200HP :) )

Offline Waldemar Lozecki

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 578
  • Skąd: Wałcz
  • Posiadany samochód: Xantia Break/XUD9TE/7071/Bez HA
  • Miejscowość: Wałcz
Re: temperatura silnika
« Odpowiedź #24 dnia: Kwiecień 12, 2010, 11:17:21 »
Cytuj

Karol Klimczak napisał:
Mój mechanik mówi że nawet 120C podczas szybkiej jazdy jest normą.
Załączają się tzn rzadko mi się zdaża żeby ten 2 bieg się włączył ale tak to w korku na wolnych obrotach wentylator co jakis czas sobie pracuje.


A mi się wydaje, że to i tak za dużo. Vectra V6 GTS nawet podczas szybkiej jazdy nie wychodzi poza 105 st. a przy 120 jest już czerwone pole.... Silnik ma bardziej napięty bilans termiczny niż 2.9 w XM. Mimo wszystko jednak uważam, że 120 st. to za duzo dla każdej benzyny o jakieś właśnie 10 st. nawet przy "pałowaniu".