robiłem to osobiście dwa tygodnie temu ale dopiero teraz mam czas aby to opisać
oprócz trzech nowych poduszek warto kupić nowe łożysko podporowe (ina 38 zł ale są i tańsze) prawej półosi oraz uszczelniacz do skrzyni biegów (simering - cena 30 zł)
Górna poduszka silnika - Teknorot cena 44 zł, Corteco 120 zł, w razie konieczności nalezy wymienić tłumik drgań wzdłużnych silnika sasic 38 zł (poduszka w kształcie U, gróbsza strona tego tłumina do tyłu cieńsza do przodu)
zaczynamy od góry czyli górna poduszka silnika ta obok rozrządu
narzędzia potrzebne to klucz torx t55, klucz nasadowy 18 do odkręcenia poduszki, podnośnika typu żaba i kawałek deski (10x20 cm)
operację zaczynamy od podstawienia podnośnika pod miskę olejową na wysokości sprężarki klimy, na łapę podnośnika nakładamy deskę tak aby opierała się na mocowaniu sprężarki i kancie miski olejowej, delikatnie unosimy silnik
następnie odkręcamy nakrętkę trzymającą łapę silnia do poduszki (klucz 18), następnie kluczem torx odkręcamy trzy śruby mocujące łapę do silnika, aby wyjąć łapę z komory silnika musimy unieść troszkę silnik do góry, po usunięciu łapy odkręcamy ręką poduszkę i przykręcamy nową (również ręcznie)
reszta montażu odbywa się w kolejności odwrotnej
czas to max 20 minut
Poduszka skrzyni biegów - Sasic cena 25 zł twarda, Corteco 47 zł miękka ta polecam
potrzebne: podnośnik, deska, klucze nasadowe 13 i 18
zaczynamy od odłączenia akumulatora bo musimy zdemontować komputer, przekaźnik pompy i świec oraz przewody zasilające razem z plastikowym wspornikiem, wszytko trzymają dwie śruby na klucz 13
gdy już wymontujemy wspornik ukarze się nam poduszka skrzyni biegów, podstawiamy podnośnik pod skrzynię i lekko ją podpieramy, następnie odkręcamy środkową nakrętkę (klucz 18) i powoli opuszczamy skrzynie w dół tak ok 5 cm, odkręcamy samą poduszkę od nadwozia i wkładamy nową. Teraz uwaga od dołu w poduszce znajduje się tulejka którą musimy przełożyć do nowej poduszki.
montaż już jest łatwy
czas : 20 minut
Dolna poduszka silnika - Sasic cena 25 zł twarda, Corteco 42 zł miękka i tą polecam
tu zaczynają się schody bo potrzebny jest podnośnik słupowy lub kanał
potrzebne klucze: nasadka 34, 19, 18 , 16, 13, 11, klucz dynamometryczny
pracę zaczynamy od okręcenia nakrętki półosi mocującej przegub w piaście - nasadka 34
następnie demontujemy koło, odkręcamy sworzeń wahacza oraz końcówkę drążka kierowniczego
spuszczamy olej ze skrzyni biegów, klucz 19
musimy rozłączyć półoś w przegubie wewnętrznym, w tym celu delikatnie rozginamy opaskę (jeśli zrobimy to delikatnie i jej nie zniszczymy nie trzeba jej będzie wymieniać na nową) i demontujemy jedną cześć półosi
kolejnym krokiem jest odkręceni śruby mocujących łapę silnika do wspornika który z kolei przykręcony jest do sanek zawieszenia klucze 19,
w końcu możemy odkręcić trzy śruby które mocują podporę d bloku silnia, dwie dolne są dość łatwo dostępnie górna wymaga trochę kombinowania, musimy odkręcić mechanizm impulsatora licznika nasadka 13 3 śruby, jeśli wszystko jest odkręcone możemy zacząć wyciągać podporę wraz z półosią, w tym celu pomagamy sobie płaskim śrubokrętem podważając
łapę i delikatnie wysuwamy półoś ze skrzyni i impulsatora
jak mamy podporę na wierzchu musimy zdemontować stare łożysko półosi. Jest ono przykręcone dwoma śrubami (nasadka 11), półoś delikatnie wybijamy, samo łożysko jeśli nie zejdzie przy lekkiej perswazji młotka możemy przeciąć szlifierką kątową, nowe nabijamy przy pomocy rurki (ważne: można uderzać tylko w środkową bieżnię łożyska)
kolejnym krokiem jest wymiana poduszki którą można wykonać na prasie lub nie, ja to robiłem bez prasy ale nie polecam tej metody osobą niewprawionym bo można zniszczyć to i owo (ważne: nowa poduszka musi być zamontowana tak jak stara czyli kierunek podpór gumowych musi być zachowany)
montaż polega na wykonaniu wszystkich czynności w odwrotnej kolejności i na koniec należy wlać olej do skrzyni biegów
czas wymiany ok 3-4 godzin i to dość mocno się sprężając, ogólnie wymiana tej poduszki jest najbardziej pracochłonna i nie dziwcie się że mechanik śpiewa za nią min. 200 zł, przy okazji tej roboty można wymienić uszczelniacz prawej półosi
fotek niestety nie robiłem gdyż to była brudna robota i zabawa z lustrzanką była by troszkę ryzykowna a niestety małpki już nie posiadam