Wiemy o tym wszyscy, dlatego powstał ten temat ale licznik niekoniecznie jest wyłącznie miarą zużycia oleju. Kolega pisze procedurze zerwania licznika w przypadku wymiany skrzyni na nową. Jako potwierdzenie podaje fakt że olej przecież jest nowy dlatego trzeba wykreować licznik. Całkowicie pomija fakt że cała skrzynia jest nowa.
Mój przykład dotyczył czegoś innego.
Licznik zużycia oleju w procedurach Citroena inicjalizuje się PRZY KAŻDEJ WYMIANIE OLEJU, także statycznej / częściowej. Dokumentacja serwisowa - kontrola, wymiana, uzupełnianie oleju w AM6:
http://service.citroen.com/dtt/CDP/donnees/pl_PL/2007_c6/c6_page_146_148_vid_rempl_niv_bv_am6.pdf"Wykonać inicjalizację licznika zużycia oleju (postępować według procedury przyrządu
diagnostycznego)." (strona 2)
Po swoich doświadczeniach mam sporo wątpliwości odnośnie licznika. Wydaje mi się że jest w nim korelacja zużycie oleju= zużycie mechaniczne skrzyni.
Mogę tylko powtórzyć, że to NIEPRAWDA. Podana wyżej procedura serwisowa to potwierdza. Gdyby licznik odnosił się w jakikolwiek sposób do zużycia skrzyni (a nie tylko oleju) to by nie był inicjalizowany przy wymianie samego oleju (bez wymiany skrzyni).
Nie wiemy jak licznik działa. Kiedy przybywa mniej, kiedy więcej. Czy pewne jest ze z upływem czasu kalkulator nie dodaje coś za wiek oleju? Np co pół roku +20 000 do licznika.
Nawet gdyby dodawał, to nadal odnosiłoby się to tylko do OLEJU, a nie skrzyni.
Ale NIE dodaje, i było to wiele razy dyskutowane. Licznik zwiększany jest tylko w chwilach ponadnormatywnego obciążenia skrzyni, co skutkuje wzrostem temperatury oleju ponad ustalony limit. Wysokość tego wzrostu temperatury oraz czas jego trwania decyduje o ilości naliczonych jednostek zużycia, bo to nadmierna temperatura oleju ma decydujący wpływ na jego starzenie się. Być może jeszcze jakieś inne czynniki powodują zwiększanie licznika, ale NA PEWNO nie upływ czasu. U mnie bywało że przez 8 miesięcy (jesień-zima-wiosna czyli zimno i spokojniejsza jazda) nie zmieniał się ani o jednostkę.
Olej w silniku wymienia się co X kilometrów lub co 12 miesięcy. Więc się zużywa w czasie dlatlczego tu miałoby być inaczej.
Choćby dlatego że AM6 jest układem szczelnie zamkniętym (a więc o zupełnie innej podatności oleju na oksydację), a silnik nie - tam olej ma stały kontakt z tlenem. Już samo to powoduje DIAMETRALNĄ różnicę. A poza tym, to nawet nie jest olej tylko płyn ATF, zwany tylko POTOCZNIE olejem. Baza olejowa może i podobna, ale chemia (w tym ta decydująca o trwałości) KOMPLETNIE inna. Po trzecie, ASB to nie silnik i "olej" pełni tam zupełnie inną rolę - przede wszystkim przeniesienia napędu i wytwarzania ciśnień, a nie tylko smarowania. Po czwarte, kompletnie inne warunki pracy - olej w ASB nigdy nie osiąga takich temperatur jakie w silniku ma stale. W silniku nie wiem jak nowym i szczelnym, zawsze trochę paliwa i innych produktów spalania z olejem się systematycznie styka. Nie mówiąc już o dieslu, gdzie olej ma kontakt z syfem (turbina itp) a podczas przerwanego wypalania FAP niedopalone dawki paliwa kończą w oleju, podczas gdy w ASB jest szczelnie zamknięty i oddzielony od jakichkolwiek innych czynników. Możnaby jeszcze całą masę różnic wymienić.
Spuść olej z silnika diesla po 2000 km a ze skrzyni po 50.000 km i zobaczysz, że ten ze skrzyni będzie w nieporównanie lepszym stanie.
Proszę, przeczytaj choćby PODSTAWY budowy i pracy automatycznych skrzyń biegów, następnie istniejące wątki na forum o AM6 oraz dostępną dokumentację serwisową, bo nie ma sensu przerabiać aż takich podstaw od nowa...
Pisząc do siebie PW możecie nawet wyzywać się od organów płciowych Wasza sprawa, ale tu po prostu nie wypada.
A ja jeszcze raz proszę o kierowanie skarg do tego kto prowokuje te zaczepki, a nie do mnie.
Wracając do tematu. Moim zdaniem skoro producent nie zakłada wymiany oleju oznacza to że olej zawsze będzie ten sam.
Producent skrzyni jak najbardziej zaleca wymianę oleju, i to częstą. Sprawdź na stronie WWW Aisina. To producent samochodu (który używa skrzyń Aisina) nie przewiduje zmian oleju, co jest po prostu szkodliwą bzdurą. I tu nie ma o czym w zasadzie dyskutować...
Czyli im cięższe warunki pracy tym bardziej zużyty olej, ale również i skrzynia. Bo ona też pracowała w cięższych warunkach.
Jak podałem wyżej - Citroen ma procedury wymiany oleju w sprawnej skrzyni, i w takim wypadku procedura również nakazuje inicjalizację licznika (link do dokumentacji masz powyżej). Więc dalsze dywagowanie na temat tego że licznik ma cokolwiek wspólnego ze stanem skrzyni jest bezcelowe.
teoretyzowanie które nie wnosi nic szczególnego do dyskusji bo żaden z nas nie ma wiedzy na ten temat tylko przypuszczenia poparte bardziej lub mniej wiarygodnym argumentami.
Ale jakie teoretyzowanie? To co piszę wynika wyłącznie z moich praktycznych doświadczeń użytkowania tej skrzyni przez 10 lat.