Klub Cytrynki

Samochody zabytkowe i rzadko spotykane => XM => XM - Hydraulika i zawieszenie => Wątek zaczęty przez: Artur Markowski w Sierpień 12, 2019, 23:02:56

Tytuł: Hamulce wymiana tarcz i klocków
Wiadomość wysłana przez: Artur Markowski w Sierpień 12, 2019, 23:02:56
Cześć,Chcę wymienić wszystkie tarcze i klocki w moim XMenie. Klocki wyjąłem bez problemu, ale mam pytanie odnośnie tarcz.
Z przodu jak odkręcam prowadnicę zacisku to pod koniec zaczyna skręcać się gumowa uszczelka. Czy trzeba ją jakoś najpierw zdjąć, czy tylko delikatnie odkręcać?Czy z tyłu odkręca się te dwie duże śruby na zacisku? Czy on wtedy się dzieli na dwie część?Pozdrawiam.
Tytuł: Odp: Hamulce wymiana tarcz i klocków
Wiadomość wysłana przez: Jan Walczak w Sierpień 14, 2019, 19:06:17
aby rozebrać zacisk na połówki musisz odkręcić grubą prowadnicę i sworzeń na dole zacisku. Przed wykręcaniem musisz zwilżyć smarem rowki gumek. Wtedy nie będzie ich skręcać. Potem trzeba wykręcić 2 śruby mocujące jarzmo klocków. Może od razu wykręcić jarzmo, bez rozbierania zacisku. Do przednich klocków potrzebujesz ściągacz by wkręcić tłoczek.
Tytuł: Odp: Hamulce wymiana tarcz i klocków
Wiadomość wysłana przez: Robert Mulewicz w Sierpień 14, 2019, 22:12:27
Tylny zacisk po odkręceniu tych dwóch śrub rozpadnie się.Jednak nie musi się tak stać gdyż jest jeszcze trzecia śrubka która przechodzi przez klocki.Musisz najpierw ją wyjąć potem klocki.Następnie skręć połówki zacisku z powrotem tą śrubką i dopiero potem odkręć te trzymające zacisk.W przednich zaciskach jest ręczny więc tłoczka nie wciśniesz.Musisz go wkręcać równocześnie wpychając.W handlu jest taki zestaw do wciskania tłoczków.Warto się w niego uzbroić zwłaszcza że kosztuje poniżej 50 zł.Gumkę ja traktuję WD40 w celu poślizgu.
Tytuł: Odp: Hamulce wymiana tarcz i klocków
Wiadomość wysłana przez: Artur Markowski w Kwiecień 11, 2020, 11:47:16
Wymieniłem wtedy te klocki oraz tarcze. W przednim zacisku tłok chował się z takim oporem, że mimo przyrządu musiałem pomagać sobie młotkiem.Ostatnio zauważyłem, że chociaż nie jest gorąco to nawet na krótkich odcinkach robią się ciepłe felgi.Czy mogę założyć, że tłok się nie cofa z powodu zapieczenia, czy to raczej wina zaworu hamulcowego?

Tytuł: Odp: Hamulce wymiana tarcz i klocków
Wiadomość wysłana przez: Przemysław Wyderka w Kwiecień 11, 2020, 12:41:40
Wszystkie felgi masz ciepłe? Przednie przy normalnej jeździe bez szaleństw robią się czasem letnie, zależy jak hamulca używasz, ile hamujesz na danym odcinku itd, na pewno nie mogą być gorące przy normalnej jeździe i tylne raczej zawsze są chłodniejsze od przednich.

Sam zauważyłeś, że tłoczek bardzo ciężko się wkręcał, nie rozumiem dlaczego więc postanowiłeś użyć młotka, żeby go na siłę wkręcić. Mogłeś go wymontować i zobaczyć co się dzieje, że tak ciężko się obraca. Wkręcając go siłą mogłeś narobić niepotrzebnych szkód w zacisku. Tłoczek powinien wkręcać się z lekkim oporem. Ja nie mając przyrządu wkręciłem go do samego końca szerokim śrubokrętem jedną ręką...

Mając zdemontowane klocki w sumie można było zrobić prosty test. Odpalić auto, nie naciskać hamulca. Jeśli zawór puszczał by płyn na zaciski, tłoczki wysuwały by się samoczynnie.
Tytuł: Odp: Hamulce wymiana tarcz i klocków
Wiadomość wysłana przez: Artur Markowski w Kwiecień 11, 2020, 13:23:45
Przednie cieplejsze, przed wymianą klocków też tak było.Wspomogłem się narzędziem ciężkim, bo nie miałem wtedy czasu na demontaż, odpowietrzanie itd. Planuję porządnie te zaciski zregenerować. Są dostępne jakieś zestawy naprawcze do przednich tłoczków Bendixa? Były różne modele w 95 roku czy jeden?Dodam, że auto hamuje dobrze, awaryjny też działa, tylko tarcz mi szkoda, bo są nowe.