Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Lepsze hamowanie 1.6 16v  (Przeczytany 1967 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Paweł Tomczak

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 338
  • Skąd: Doktorce, Białystok
  • Posiadany samochód: XP 1.6 16v '08, byly: AX GT '91, AX 1,5d '95, AX 1.0i '98
  • Zainteresowania: motoryzacja
  • Miejscowość: Doktorce, Białystok
Lepsze hamowanie 1.6 16v
« dnia: Wrzesień 22, 2019, 20:44:15 »
Po dwóch latach i 20 tys. km eksploatacji doszedłem do wniosku, że moje "jajo" ma za słabe hamulce. Klocki i tarcze pracują prawidłowo i równo. Nic się nie blokuje u chodzi płynnie. Jedyne do czego mógłbym się przyczepić to grubość klocków, ok. 4-5 mm okładziny.

Z ciekawości pytałem o klocki znajomego z hurtowni motoryzacyjnej a ten pyta mnie które klocki, pokazał mi cztery różne rodzaje.

Poczytałem i wiem, że były montowane różne systemy hamulcowe i różnej wielkości tarcze. Mam tarcze 266 mm wentylowane, system Bosch.

Chciałbym poprawić hamulce, wiec pojawia się pytanie:

Jakie mam opcje aby poprawić hamowanie w moim "jajku"?
Pozdro
"mechanik dwusuwowy"


Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 054
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: Lepsze hamowanie 1.6 16v
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 23, 2019, 05:59:26 »
Układ 283mm lub 288. Jak masz felgi 15 to 288 może być problem wsadzić. Warto też zmienić przewody elastyczne. Od nich bym zaczynał, mają już swoje lata pewnie. Sam byłem zaskoczony jak potrafią zmienić hamowanie.

 Uważaj bo układ 283 występuje w dwóch wersjach, różnią się grubością tarcz. (Przynajmniej w PSA wiem że są dwie wersje, czy obie występowały w XP nie wiem) Nie wiem jak 288 bo z nim styczności nie miałem.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 23, 2019, 06:13:07 wysłana przez Piotr Puścian »

Offline robert alechandrowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 402
  • Skąd: warszawa
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara Picasso 2.0 hdi 2006r
  • Zainteresowania: motoryzacja modelarstwo F1C
  • Miejscowość: warszawa
Odp: Lepsze hamowanie 1.6 16v
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 23, 2019, 14:50:46 »
Załóż tarcze na tylną oś średnica [mm]: 247.np. ATE 24.0109-0137.1
a na przód daj Średnica [mm]: 283 np.ATE 24.0126-0120.1


Offline Paweł Tomczak

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 338
  • Skąd: Doktorce, Białystok
  • Posiadany samochód: XP 1.6 16v '08, byly: AX GT '91, AX 1,5d '95, AX 1.0i '98
  • Zainteresowania: motoryzacja
  • Miejscowość: Doktorce, Białystok
Odp: Lepsze hamowanie 1.6 16v
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 23, 2019, 20:27:39 »
Większe tarcze to także inne zaciski. Jakie konkretnie? Co jeszcze musze zmienić? A może zamiast zacisków wystarcza inne jarzma? Poprawcie mnie jeśli źle myślę.

Koła są 15" i tak zostanie puki co.

Pozdro
"mechanik dwusuwowy"


Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 054
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: Lepsze hamowanie 1.6 16v
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 23, 2019, 20:41:20 »
Zaciski od wersji z 2.0 16V zapewne będą odpowiednie. Trzeba sprawdzić co z taką wersją występowało. Trudno mi podpowiedzieć, nie znam tego modelu.

Offline Jacek Welz

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 2 101
  • Skąd: Stavanger/Bydgoszcz
  • Posiadany samochód: Ford SMax 2.0TDCI '14; MB A160 '01
  • Zainteresowania: komp, foto, citro, kayako, grajko i inne
  • Miejscowość: Stavanger/Bydgoszcz
Odp: Lepsze hamowanie 1.6 16v
« Odpowiedź #5 dnia: Wrzesień 24, 2019, 22:38:36 »
Miałem to auto od nowości przez 9 lat. W nowym hamulce żyleta, z czasem coraz słabiej. Nowe klocki i tarcze niekoniecznie zmienią sytuację, z czasem slabiej chodzi serwo, być moze pompa. To są rzeczy których się nie rusza, dopóki nie pociekną, a po xxx km niekoniecznie są tak samo sprawne jak nowe. Warto też zwrócić uwagę na stan zawieszenia, bo to również zauważalnie wpływa na skuteczność hamowania (podobnie jak opony).
Ford S-Max 2.0TDCI '14
dawniej: Xsara Picasso 1.6i SX '10
ZX 1.4i SX Break '96/97, ZX 1.4i Avantage '91
i jakies niecytryny
GG: 4635213 (i inne ;)

Offline Łukasz Fusek

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 622
  • Posiadany samochód: C2 GT/ opel signum 1,9cdti
  • Zainteresowania: rajdy srajdy
  • Miejscowość: Kobierzyce
Odp: Lepsze hamowanie 1.6 16v
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 25, 2019, 13:13:04 »
mówimy o hamowaniu czy o  serii hamowań z dużej prędkości? jeździsz dynamicznie   czy spokojnie, klocki nowe, tarcze jak są w bardzo dobrym stanie zostaw jak nie to też wymień,  przewody elastyczne, i oczywiście płyn hamulcowy,  jesli mowimy o serii hamowań  ( agresywna sportowa jazda) to  większe tarcze, zaciski, i do tego sportowe klocki, i opony :)
wariat, a ty uważasz się za normalnego?

Offline Michał Majewski

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 2 501
  • Skąd: Milówka
  • Posiadany samochód: C8 2.0 16V automat 2008 | Astra G 1.6 16V automat 2003
  • Zainteresowania: Wyceny nieruchomości, stary, stacjonarny sprzęt audio, amatorskie stolarstwo i kolej :)
  • Miejscowość: Milówka
Odp: Lepsze hamowanie 1.6 16v
« Odpowiedź #7 dnia: Wrzesień 26, 2019, 21:24:53 »
Układ 283mm lub 288.

A nie czasem 266 i 283? Ja mam w swojej 266.
"Życie jest zbyt krótkie, żeby jeździć Golfem"

Były: Xsara 1, Xsara 2, Xsara Picasso

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 054
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: Lepsze hamowanie 1.6 16v
« Odpowiedź #8 dnia: Wrzesień 27, 2019, 13:57:34 »
Układ 283mm lub 288.

A nie czasem 266 i 283? Ja mam w swojej 266.
288 mógł nie występować w tych autach, jednak może być szansa na adaptację.

Offline Paweł Tomczak

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 338
  • Skąd: Doktorce, Białystok
  • Posiadany samochód: XP 1.6 16v '08, byly: AX GT '91, AX 1,5d '95, AX 1.0i '98
  • Zainteresowania: motoryzacja
  • Miejscowość: Doktorce, Białystok
Odp: Lepsze hamowanie 1.6 16v
« Odpowiedź #9 dnia: Wrzesień 28, 2019, 10:03:31 »
To auto to wożenia dzieci. Chodzi mi o skuteczność hamowania, zwłaszcza w sytuacjach awaryjnych, np. gdy coś wybiegnie z lasu lub wyjedzie z podporządkowanej. Sportowo takim autem się nie jeździ.

Niedługo założę zimówki, może zmiana opon coś zmieni. Płyn hamulcowy i przewody elastyczne są kolejne w kolejce.

Pozdro
"mechanik dwusuwowy"


Offline Łukasz Fusek

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 622
  • Posiadany samochód: C2 GT/ opel signum 1,9cdti
  • Zainteresowania: rajdy srajdy
  • Miejscowość: Kobierzyce
Odp: Lepsze hamowanie 1.6 16v
« Odpowiedź #10 dnia: Wrzesień 29, 2019, 21:12:04 »
wiem ze  to trochę poza tematem ale zaszokowała mnie róznica na samych klockach, była srednia półka / ferodo premier  a założone zostały wyczynowe CL-  przy pierwszym hamowaniu mało w kierownice nie przydzwoniłem, siłe nacisku na pedał trzeba było zmniejszyć o połowę  :) jak tarcze są ok to po płynie i przewodach pomyśl o dobrych klockach
wariat, a ty uważasz się za normalnego?

Offline Jacek Welz

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 2 101
  • Skąd: Stavanger/Bydgoszcz
  • Posiadany samochód: Ford SMax 2.0TDCI '14; MB A160 '01
  • Zainteresowania: komp, foto, citro, kayako, grajko i inne
  • Miejscowość: Stavanger/Bydgoszcz
Odp: Lepsze hamowanie 1.6 16v
« Odpowiedź #11 dnia: Wrzesień 29, 2019, 22:53:25 »
takie klocki warto częściej sprawdzać. zazwyczaj im skuteczniejsze tym szybciej ścierają i siebie i najczęściej tarcze.
Ford S-Max 2.0TDCI '14
dawniej: Xsara Picasso 1.6i SX '10
ZX 1.4i SX Break '96/97, ZX 1.4i Avantage '91
i jakies niecytryny
GG: 4635213 (i inne ;)

Offline Paweł Tomczak

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 338
  • Skąd: Doktorce, Białystok
  • Posiadany samochód: XP 1.6 16v '08, byly: AX GT '91, AX 1,5d '95, AX 1.0i '98
  • Zainteresowania: motoryzacja
  • Miejscowość: Doktorce, Białystok
Odp: Lepsze hamowanie 1.6 16v
« Odpowiedź #12 dnia: Grudzień 22, 2019, 17:22:27 »
Mały updated:

Stare kolcki się skończyły (jakiś First). Założyłem Valeo, oczywiście wszystko wyczyszczone, umyte i posmarowane gdzie trzeba. Różnica na plus, a klocki dopiero się układają.

Pozdro
"mechanik dwusuwowy"


Offline Adam Niezgoda

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 57
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: XP EW7J4 + XP EW10J4 z BVA
  • Miejscowość: Wrocław
Odp: Lepsze hamowanie 1.6 16v
« Odpowiedź #13 dnia: Styczeń 25, 2020, 11:05:38 »
Wersje z ESP posiadały tarcze 283mm, jednak oprócz większych tarcz jest tu system zacisków Bosch a nie Lucas. Jeżeli rozstaw śrub mocujących jarzmo do zwrotnicy jest ten sam, to wystarczy zmiana jarzm i zacisków i można założyć większe tarcze. Mam nadzieję, że gwint przewodów hamulcowych jest ten sam i wkręca się je identycznie w obu systemach.