Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Czujnik przepustnicy.  (Przeczytany 518 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Robert Mulewicz

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 784
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Nissan Terrano 3.0, C4 1,6HDI coupe Były:MG TF 1.8 16v ,XM V6 Zender,Saxo VTS, Renault Laguna GT 2.0 16v. CX25TRD Turbo II 1987 oraz wiele innych citroenów
  • Zainteresowania: szerokie
  • Miejscowość: Kraków
Czujnik przepustnicy.
« dnia: Wrzesień 26, 2020, 19:04:53 »
Mam ZPJ-ota z 1993 i czujnik przepustnicy zamocowany jest na metalowej obejmie i posiada ramię które popycha przepustnica.Mam podejrzenie że on szwankuje.W szpejach znalazłem cały kolektor,też z ZPJ-ota tylko nowszego, z przepustnicą która ma inny czujnik położenia.Taki biały przykręcony bezpośrednio na wałek przepustnicy.Wtyczki i gniazda pasują jednak po przełożeniu całej przepustnicy silnik pracuje jeszcze gorzej.Czy te przepustnice i czujniki mogą się elektrycznie czymś różnić?
2,5 td-najgorszy parch wśród XM-ów

Offline Przemysław Wyderka

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 472
  • Skąd: Siemianowice Śląskie
  • Posiadany samochód: XM 2.1TD Aut. 92' + XM 2.9 Aut. 99' + XM 2.0i 92'; Były: BX 1.4 92'; XM 2.1TD Man. 91;
  • Miejscowość: Siemianowice Śląskie
Odp: Czujnik przepustnicy.
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 27, 2020, 13:46:44 »
Teoretycznie mogą być zamienione piny kolejnością albo inna rezystancja samego czujnika.
Nie wiem jak jest w tym konkretnym silniku, ale w tamtych latach czujnik położenia przepustnicy to był po prostu potencjometr, a szwankowanie tego ustrojstwa brało się z tego, że po latach wycierały się ścieżki oporowe.

Ja w takim przypadku przemierzyłbym oba potencjometry. Jeżeli nie masz dostępu do danych technicznych, tj jaka ma być prawidłowa wartość rezystancji i/lub napięcia (w zależności od metody pomiaru), to przede wszystkim do sprawdzenia jest płynność zmiany mierzonych wartości wraz ze zmianą położenia potencjometru. Np mamy 2kΩ przy zamkniętej przepustnicy. Teraz płynnie zmieniamy położenie potencjometru - wartość rezystancji musi się płynnie zmieniać (np rosnąć). Jeżeli z 2kΩ nagle zrobi się 5kΩ albo 100Ω to potencjometr jest uszkodzony.

Jeden z pinów to powinno być zasilanie (raczej +5V), gdzie ono jest można sprawdzić mierząc odpowiednie piny we wtyczce (w wiązce) względem masy  samochodu.


Offline Robert Mulewicz

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 784
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Nissan Terrano 3.0, C4 1,6HDI coupe Były:MG TF 1.8 16v ,XM V6 Zender,Saxo VTS, Renault Laguna GT 2.0 16v. CX25TRD Turbo II 1987 oraz wiele innych citroenów
  • Zainteresowania: szerokie
  • Miejscowość: Kraków
Odp: Czujnik przepustnicy.
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 27, 2020, 19:58:44 »
Przemku akurat to że jest to zwykły potencjometr ze ścieżką oporową to ja wiem :-) Tylko nie koniecznie oporność musi zmieniać się liniowo.Znając fakt że te stare potencjometry są niedostępne jako nowe chciałem sprawdzić czy będzie chodziło na tym nowszym.Chciałem to zrobić "na skróty"i zapytać na forum bo może ktoś temat ma przerobiony....Jednak widzę że muszę się sam wykazać i samemu zgłębić zagadnienie
2,5 td-najgorszy parch wśród XM-ów