Klub Cytrynki

Samochody => C5 => MK II => Wątek zaczęty przez: Grzegorz Mościszewski w Grudzień 02, 2010, 13:08:30

Tytuł: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Grzegorz Mościszewski w Grudzień 02, 2010, 13:08:30
Jaka jest zasada pracy układu p/poślizgowego kół napędowych ASR w C5?
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Andrzej Walczyński w Grudzień 02, 2010, 14:47:46
Przekazuje na koło siłę maksymalnie możliwą do uzyskania bez uślizgu koła.
Czyli inaczej mówiąc "obcina" nadwyżkę gazu która przyczynia się do uślizgu koła.
Nie wiem czy o taką odpowiedź Ci chodziło. :)
Genialnie się z ASR i ESP jeździ w takich warunkach jak dzisiejsze.
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Szymon Gehrke w Grudzień 02, 2010, 17:49:51
Skrót ASR oznacza Anti Schlupf Regulierung, czyli układ zapobiegania ślizganiu się kół. Jak okazało się w praktyce, układ ten reguluje to także za pomocą dawkowania paliwa, tak więc posiadacze LPG, w tym ja, nie do końca z niego korzystają jeżdżąc na LPG.
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Andrzej Walczyński w Grudzień 02, 2010, 18:19:50
Cytuj

Szymon Gehrke napisał:
Skrót ASR oznacza Anti Schlupf Regulierung, czyli układ zapobiegania ślizganiu się kół. Jak okazało się w praktyce, układ ten reguluje to także za pomocą dawkowania paliwa, tak więc posiadacze LPG, w tym ja, nie do końca z niego korzystają jeżdżąc na LPG.


Hmm u mnie nie widzę żadnej różnicy w działaniu ASR, niezależnie od tego na jakim paliwie jadę.
A odnosząc się bezpośrednio do powyższej wypowiedzi, to myślę, że ASR nie działa przez proste odcinanie paliwa, lecz przez odpowiednie sterowanie elektroniczną przepustnicą (co przy lince było by nie do zrealizowania) oraz hamulcami.
Powyższe piszę nie na podstawie teorii lecz na podstawie obserwacji samochodu.
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Krzysiek Palki w Grudzień 02, 2010, 18:43:12
Dobrze to Kolega ujął - teoria. ASR ma dwie funcje:

1. hamuje koło o mniejszej przyczepności aby więcej mocy poszło na koło o lepszej przyczepności.
2. jak to nie starcza, i oba koła buksują, to wtedy redukuje moc (nie wnikam w szczegóły jak dokładnie to robi, czy zapłonem czy paliwem)

W praktyce nie zawsze to działa tak jakby sie chciało - dohamowywanie bywa zbyt powolne, obcięcie mocy niekoniecznie takie jak trzeba. Albo koła tak czy tak buksują, albo komp tak mocno wsio obcina że auto nie jedzie. Niedawno obserwowałem Mesia C220CDI jak ruszał pod górkę na śniegu - gaz, jedno koło buksuje, po 2-3sec zaczyna hamulec szkubać, ale nic to nie daje bo pod jednym kółkiem jest już lód, a drugie kółko samo nie uciągnie auta... Żenada.
Ogólnie mechaniczna szpera (LSD) i czuła noga kierowcy dają dużo wiecej.
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Andrzej Walczyński w Grudzień 02, 2010, 19:08:19
Krzysztof, w takim razie w Cytrynie jest to lepiej zestrojone niż w Mercu, bo ja dzisiaj w śniegu i na śliskim pozwalałem sobie na wiele tzn. gaz w podłogę, na zakrętach, na prostej i w każdych okolicznościach tylko świeciła się trójkątna kontrolka od trakcji a auto jechało jak po sznurku  tam gdzie powinno, płynnie i bez żadnych szarpnięć. Mam wrażenie, że to wszystko jest dobrze pomyślane i zestrojone.
Natomiast nie jeździłem nigdy ze szperą, więc nie wiem na ile jest inaczej, choć pewnie do wygrzebania się z podłoża o różnej przyczepności na kołach, to szpera jest lepsza.
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Paweł Szczepaniak w Grudzień 02, 2010, 23:06:29
też odniosłem wrażenie że ASR nie działa (ESP nie posiadam, więc nie dziwne, że nic za mnie nie kontrowało tyłu, jak zaczynałem nim lekko kręcić). Przy ruszaniu/przyspieszaniu podczas jazdy mocniejszym koła się ślizgały proporcjonalnie do wduszenia pedału gazu, bez problemu można było jadąc ok 30-40 na białej drodze (abp. Baraniaka w Poznaniu, przed 9rano) spokojnie mogłem depnąć i zmienić biegi: 2-3-4 i wg licznika dojść do jakiś 70.. ASR jakoś nie zaprotestował na to..
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Grzegorz Mościszewski w Grudzień 03, 2010, 10:35:01
Dzięki, pytanie moje miało na myśli wyjaśnienie co dokładnie działa w C5 podczas "uślizgów kół napędowych".
Wiadomo, że jeśli jest ASR to musi być ABS - są to dwa układy powiązane, zawsze musi być najpierw ABS. Jeśli nie masz ABS to nie będzie ASR ... Czy układ citroena działa sprawnie, to już kwestia "użytkownika", na ile jest zaawansowany w odczuwaniu auta. Dla przeciętnego kierowcy ma spełnić zadanie.... Pierwszy raz spotkałem z działaniem ASR latem (tak właśnie latem), przy podjeżdzaniu "pod górkę" na mokrej trawie. Zastanawia mnie, zasada: słychać podczas pracy ASR-u "tłuczenie" w samochodzie. Stąd moje pytanie: co działa przy aktywowaniu ASR: samo przymykanie przepustnicy (co nie da efektów dzwiękowych), czy jest także przyhamowywanie koła (co może zahałasować, tłucze tak cosik). Jesli jest przyhamowywane koło to skąd bierze się "siła hamująca na zacisku koła? Co daje ciśnienie w układzie hamulcowym jak nie tykam pedału hamulca? (a układ zawieszenia jest odseparowany od układu hamulców - jak było w XM-ie...)
Skupmy się tylko na zasadzie którą zastosował Citroen.
Ja oceniam działanie jako prawidłowe w standardowych warunkach zwykłego użytkownika.

DO Szymona G.:
A może skrót pochodzi od języka angielskiego : Acceleration Slip Regulation ?
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Patryk Kaniewski w Grudzień 03, 2010, 13:47:35
Nazwa 'pompa ABS' nie wzięła się z powietrza. ;) Blok ABS posiada dodatkową pompkę, która wytwarza ciśnienie, a elektrozawory rozdzielają je na odpowiednie koła. Pompa ABS z ESP różni się jedynie tym, że posiada inny kalkulator i krążek magnetyczny z 48 biegunami w pompie, zamiast 24 biegunów.
Odgłos 'tłuczenia' to właśnie dźwięk jaki wydaje owa pompa.

I to rozwiązanie jest szeroko stosowane, nie jest to patent Citroena. ;)
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Dariusz Dyja w Grudzień 04, 2010, 19:47:08
To jak jest w końcu z naszymi bolidami? Na śniegu koła przy starcie buksują jak szalone po naciśnięciu mocniej na pedał gazu. Gdzie się podziały systemy, które miały zapobiegać temu zjawiskowi?
 :-)
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Piotr Sobczak w Grudzień 04, 2010, 20:38:01
Cytuj

Patryk Kaniewski napisał:
Nazwa 'pompa ABS' nie wzięła się z powietrza. ;) Blok ABS posiada dodatkową pompkę, która wytwarza ciśnienie, a elektrozawory rozdzielają je na odpowiednie koła. Pompa ABS z ESP różni się jedynie tym, że posiada inny kalkulator i krążek magnetyczny z 48 biegunami w pompie, zamiast 24 biegunów.
Odgłos 'tłuczenia' to właśnie dźwięk jaki wydaje owa pompa.

I to rozwiązanie jest szeroko stosowane, nie jest to patent Citroena. ;)


Silnik elektryczny pompy na bloku hydraulicznym jest oczywiscie przy ESP wiekszy niz przy ABS poniewaz dla systemu ESP jest potrzebny wiekszy wydatek tej pompy. Elektroniika sterujaca dla bloku hydraulicznego z systemem ESP oczywiscie tez musi byc inna poniewaz dochodza dane z dodatkowych czujnikow a oprocz tego sam system ESP wymaga czterokrotnie wiekszej mocy obliczeniowej od procesora sterujacego (zeby bylo ciekawiej sa dwa procesory kontrolujace na wzajem swoja prace).
A co do dzwieku to ani mala pompka elektryczna ani ulozone obok niej male elektrozaworki w bloku hydraulicznym nie sa w stanie same z siebie generowac takiego halasu jaki odbieramy podczas dzialania systemu ABS/ESR/ESP. Sa one odpowiedzialne ze jego powstawanie ale nie sa jego zrodlem. Zrodlem dziwkow jest zawieszenie, ktorym niemilosiernie telepie podczas dzialania w/w systemow, hamulce kol dostaja z bloku hydrauliki bardzo szybko zmieniajace sie cisnienie plynu hamulcowego czyli nawet kilkadzisiat razy na sekunde zmienia sie wartosc sily hamowania kola/kol a to powoduje drzenie zawieszenia kol, ktore po pewnym wytlumieniu przez elemetny elastyczne zawieszenia i tak przenosi sie czesciowo na nadwozie.
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Dariusz Dyja w Grudzień 04, 2010, 21:33:33
System stabilizacji toru jazdy (ESP) - jego zadaniem jest wyprowadzanie/niedopuszczanie do poślizgu samochodu na zakręcie. Przyhamowuje, koła które tracą przyczepność naprowadzając samochód na prawidłowy tor jazdy. Chodzi tu o podsterowność i nadsterowność, którą można zlikwidować przyhamowując przednie lub tylne koła.
Powszechnie uważa się, że samochodem z tym systemem można wejść w zakręt z nieograniczoną prędkością, co nie jest prawdą. Owszem system pozwala wchodzić w zakręt z większą prędkością, bo podczas manewru ESP wytraca prędkość auta i naprowadza na tor jazdy, ale nie zwiększa przyczepności opon.

Kontrola trakcji (ASR) - głównym jej zadaniem jest niedopuszczenie do buksowania kół na śliskiej nawierzchni. Ogranicza moc silnika, albo zwyczajnie przyhamowuje koła. Zalety tego systemu to lepsze ruszanie, mniejsze zużycie kół, oszczędność paliwa i kontrola trakcji. Przy buksowaniu kół nasz samochód może przesuwać się na boki i np. uszkodzić inne pojazdy. System ASR nie dopuszcza do tego. Skuteczny przy niskich prędkościach.

Czy w C5 system ASR zachowuje się zgodnie z opisem powyżej? Według mnie nie. Jak jest u was?
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Szymon Gehrke w Grudzień 05, 2010, 17:42:03
Do Grzegorza M. : Akurat w obu językach się to pokryło ;) Nie jestem pewien, ale chyba niemieccy inżynierowie to wprowadzili, ale dla tematu nie ma to znaczenia ;)

Rzeczywiście z wypowiedzi wynika, że ten system działa różnie lub jego działanie jest różnie postrzegane. Ja zauważyłem jeszcze jedną zależność. System nie działa / nie odczuwam jego działania już podczas jazdy np. 50 km / h dodajemy gwałtownie gazu i koła buksują.
Natomiast system działa, jak stojąc dodamy gazu o "dechy" - wtedy mimo wzrostu obrotów koła nie buksują. Niestety nie wiem dlaczego, ale u mnie raz tak jest, a raz nie.

Ciekawy jestem, czy oprócz diagnostyki komputerowej, jest jakiś inny sposób na sprawdzenie tego systemu?Co można pomierzyć itd. ???
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Grzegorz Mościszewski w Grudzień 05, 2010, 20:23:22
Do Szymona : oczywiście że moja uwaga była OT , na żarty, dobrze ją odczytałeś. Swoją drogą ciekawe z jakiego 'Jenzyka' powstał skrót? Jak ktoś wie niech pisze...

Nie poznamy do końca, co projektanci "zaprogramowali" w układzie, jak ma TO TO działać. Jedynie nasze spostrzeżenia przybliżą nas do prawdy (np. że nie działa ASR powyżej 50km/h).
Odpowiedzi Piotrka S. jak najbardziej solidne i pewne....
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Andrzej Walczyński w Grudzień 05, 2010, 21:06:44
Cytuj

Dariusz Dyja napisał:
Czy w C5 system ASR zachowuje się zgodnie z opisem powyżej? Według mnie nie. Jak jest u was?


U mnie ASRESP dokładnie tak działa.
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Janusz Jarosz w Grudzień 05, 2010, 22:33:47
I ja jeżeli nie wyłączę ESP to nie zaboksuję kołami. Musze przyznać że w połączeniu z BVA pięknie to działa, nawet w śniegu radość z jazdy.
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Dariusz Dyja w Grudzień 06, 2010, 07:47:25
Bez urazy, ale proszę o wypowiedzenie się również forumowiczów z Mk III. Może coś zostało zmienione w Mk III (brak ASR?).
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Szymon Gehrke w Grudzień 06, 2010, 10:46:25
Rozochocony tematem zacząłem mocno testować auto :) Oczywiście poczekał najpierw aż się silnik rozgrzał. Dodam, że mam automat, bo to chyba też ważne.
Dzisiaj rano: snieżek, chlapa, minus 1 + ośnieżony parking. Auto mruczy sobie spokojnie na wolnych obrotach.
Nagle niesforny właściciel wciska gaz do "dechy"! Koła buksują niemiłosiernie, śnieg sypie się to na lewo, to na prawo podczas kontrowania toru jazdy! Where the fu..k is my ASR?!
Próba druga. Warunki te same. Opcja snow w skrzyni automatycznej. Efekt o wiele lepszy, ale odczuwalne jest inne przeniesienie napędu, a nie kontrowanie poślizgu kół.
Próba trzecia. Warunki podobne. Osiedlowa uliczka. Prędkość ok. 30 km / h. Nagle gaz w podłogę. Hałas, tumany śniegu spod kół! Autem rzuca jak robotnikiem po wypłacie. Gdzie jest ASR? No pytam się gdzie? :)

Podsumowując należy dodać, że w żadnym z tych wypadków nie zapaliła się kontrolka od ASR w trakcie działań testowych.

Ponowie także pytanie z poprzedniego postu. Co i gdzie sprawdzić, żeby dojść do tego, czy system jest aktywny, czy nie? Czy może ma tak działać, czyli w sumie nie działać?
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Dariusz Dyja w Grudzień 06, 2010, 13:01:21
Oto jest pytanie.  :)
Czy ktoś będzie umiał odpowiedzieć?   :-)
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Andrzej Walczyński w Grudzień 06, 2010, 13:07:31
Szymon, ewidentnie masz coś skopane, przy obecnej pogodzie żółta trójkątna kontrolka od ASR/ESP jest najczęściej widzianą przeze mnie kontrolką, no może poza zieloną od świateł ;). Generalnie jeśli zachować rozsądek to jedzie się zupełnie bezpoślizgowo. Rozsądek jest potrzebny, bo wiadomo, że powyżej pewnej prędkości siła odśrodkowa i tak wywali auto z zakrętu, na to żadne systemy stabilizujące jazdę nie pomogą.
Dodatkową atrakcją jest terkotanie pompy ASR/ESP.
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Kamil Krawczyk w Grudzień 06, 2010, 13:23:17
Cytuj

Andrzej Walczyński napisał:
Szymon, ewidentnie masz coś skopane, przy obecnej pogodzie żółta trójkątna kontrolka od ASR/ESP jest najczęściej widzianą przeze mnie kontrolką, no może poza zieloną od świateł ;). Generalnie jeśli zachować rozsądek to jedzie się zupełnie bezpoślizgowo. Rozsądek jest potrzebny, bo wiadomo, że powyżej pewnej prędkości siła odśrodkowa i tak wywali auto z zakrętu, na to żadne systemy stabilizujące jazdę nie pomogą.
Dodatkową atrakcją jest terkotanie pompy ASR/ESP.


Dokładnie tak, jak kolega pisze. Przestawiając prawa nogę na "tryb zimowy", praktycznie możesz nie zauważać kontrolki, bo i system się nie włącza. Spróbuj pojeżdzić w taki sposób, jak latem - lampka jest bardzo widoczna, a i na kołach czuć ingerencję systemu (szarpanie jak przy hamowaniu - ABS).
Jeśli nic takiego nie masz, to coś jest nie halo - warto sprawdzić.
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Dariusz Dyja w Grudzień 06, 2010, 13:30:50
Dzwoniłem do serwisu Citroena i pan od sprzedaży powiedział, że przy wyższych obrotach, (czyli danie w palnik) nie zauważymy działania systemu ASR. Zauważyć można jedynie przy niskich obrotach silnika. :-)
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Szymon Gehrke w Grudzień 06, 2010, 13:34:11
Tutaj trochę literatury :
http://pl.wikipedia.org/wiki/System_kontroli_trakcji

Wychodzi na to, że jedno już wiemy: system działa do 40 km / h (przynajmniej w starszych modelach).

Jestem ciekaw, w jaki sposób to teraz zdjagnozować. Co jest walnięte?!
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Andrzej Walczyński w Grudzień 06, 2010, 14:14:52
Cytuj

Szymon Gehrke napisał:
Jestem ciekaw, w jaki sposób to teraz zdjagnozować. Co jest walnięte?!


Pewnie żarówka od kontrolki wyjęta żeby się nie świeciło. Prawdopodobnie ktoś kiedyś grzebał przy tym.
Przyczyn może być wiele....dość prawdopodobny jest czujnik kąta skrętu koła kierownicy, w wielu samochodach to pada. Tak czy inaczej na Lexię/Proxię bym pojechał.
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Andrzej Walczyński w Grudzień 06, 2010, 14:18:55
Cytuj

Dariusz Dyja napisał:
Dzwoniłem do serwisu Citroena i pan od sprzedaży powiedział, że przy wyższych obrotach, (czyli danie w palnik) nie zauważymy działania systemu ASR. Zauważyć można jedynie przy niskich obrotach silnika. :-)


Ja tam upierał się nie będę, ale z logicznego punktu widzenia takie rozwiązanie nie ma sensu....
W moim starym Mk1 działa to przy każdych obrotach, bardzo wątpię żeby Mk3 był krokiem wstecz.
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Szymon Gehrke w Grudzień 06, 2010, 17:44:47
Żarówki nie mam wyjętej, bo podczas rozruch silnika się pali i potem gaśnie. Lexia czeka :)
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Adam Łosik w Grudzień 06, 2010, 20:36:08
Witam!

Uważam że w moim MK1 (patrz parametry w profilu) system ASR i ESP działają prawidłowo. Pogoda taka jak obecnie, skrzynia w normalnym trybie (nie śnieżynka) i gaz do dechy z postoju - auto próbuje ruszać, obroty skaczą max do 1500 po czym zwalniają, słychać "stukanie" przy kołach i samochód powoli nabiera prędkości. Oczywiście kontrolka ESP/ASR praktycznie nie gaśnie dopóki auto nie dostanie przyczepności. Gdy system wyłączony przyciskiem to przy wdepnięciu gazu do dechy to tylko "siwy dym", obroty do maxa, kupa hałasu i buksowanie ;) ASR na pewno funkcjonuje. Co do ESP to wolałem nie testować na drodze ;) ale na większych placach jak się wejdzie w zakręt to słychać charakterystyczne "stukanie" i auto próbuje skorygować tor jazdy. Wypowiedzi kolegów z poprzednich postów ewidentnie świadczą o nieprawidłowym działaniu tych systemów w ich autach.

Pozdrawiam, Adam.
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Grzegorz Mościszewski w Grudzień 06, 2010, 21:07:44
Układ ASR w moim wielorybie oceniam, że działa ok. Przy przyśpieszaniu na śniegu ogranicza zbyt duży poślizg, odczuwam, że układ pozwala na niewielkie uślizgi opon, ale tak w granicy przyczepności - auto zadowalająco (jak na warunki drogowe) przyśpiesza do przodu z działającym ASR. Trudno by było podobnie sterować obrotami w aucie bez ASR (trudno ale niemożliwe dla wprawnego kierowcy dobrze odczuwającego auto).
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Paweł Szczepaniak w Grudzień 06, 2010, 22:00:42
Przy braku ASR (lub jego nie działaniu - chyba że nie wszystkie wersje miały to cudo) da się jeździć i ruszać spokojnie, aczkolwiek gazu trzeba dawać delikatnie i wyczuwać gdy np. podczas przyspieszania w zakrecie auto nie idzie po lini po jakiej powinno i ujac troche gazu, ew skontrowac.. Wymaga wiecej myslenia, ale idzie zyc bez, choc czasem proba szybszego ruszania konczy sie ruszaniem w pol slizgu..
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: w Grudzień 07, 2010, 20:01:47
otóż panowie ASR/ESP są nie odłącznymi systemami.ASR podczas ruszania przenosi napęd tak aby koła się nie ślizgały w c5 można to wyłączyć ale jak mu za mocno wciśniesz to włącza sie z powrotem a to znaczy że nie umiesz ruszać na śliskiej nawierzchni,i komputer cię poprawi.Natomiast ESP działa przy większych prędkościach np.wychodząc z zakrętu  auto wpada w poślizg system odpowiednio przyhamowuje koła aby wyrównać trakcję .Jeśli się mylę proszę o sprostowanie.
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Grzegorz Mościszewski w Grudzień 07, 2010, 20:40:13
Cytuj

Mariusz Klaczek napisał:
otóż panowie ASR/ESP są nie odłącznymi systemami.ASR podczas ruszania przenosi napęd tak aby koła się nie ślizgały w c5 można to wyłączyć ale jak mu za mocno wciśniesz to włącza sie z powrotem


Panowie do samochodów i sprawdzamy twierdzenie, jak wyłaczycie czy automatycznie właczy się układ jak przesadzimy z gazem....bo możemy wyłaczyć przyciskiem ASR ale ESP zostanie.
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Zarzec w Grudzień 07, 2010, 22:17:45
U mnie nawet po wyłączeniu ESP elektronika reaguje przy dużym śniegu. Słyszę jakby terkotanie i auto traci moc.

Generalnie przez elektronikę moją cytryną nie mogę wjechać tam, gdzie 16-letnim seatem ibizą 1.9d wjeżdżam bez problemu.

To dość irytujące :-)
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Dariusz Dyja w Grudzień 08, 2010, 20:53:03
Jak dotąd są tylko wypowiedzi posiadaczy MK I i MK II. Czy mógłby się wypowiedzieć ktoś z MK III o działaniu systemu ASR. Jestem bardzo ciekaw czy działa tak samo jak u mnie. ESP załącza się podczas manewrów skrętu w przypadku utraty częściowo przyczepności, ABS czuć reakcję podczas hamowania natomiast ASR podczas ruszania (buksowania) chyba śpi. Wszystkie systemy (ABS, ESP i ASR) są ze sobą powiązane, więc teoretycznie działają prawidłowo. Na początku po przekręceniu stacyjki kontrolka zapala się i po chwili po testowaniu układu gaśnie oraz po wciśnięciu przycisku od ESP znajdującego się z lewej strony radia, a na ekranie zestawu wskaźników wyświetlany jest komunikat o wyłączeniu, a po ponownym naciśnięciu o załączeniu systemu ESP. Jednak ASR nie działa jak opisują posiadacze MK I i MK II. Czyżby citroen wycofał się z montażu ASR-a działającego jak w starszych maszynach? :-(
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Wiśniewski w Grudzień 08, 2010, 22:43:55
Czy C5 MkI we wszystkich modelach był montowany ASR? Bo rozumiem, że jak system działa, to zapala się kontrolka? Czy też zapala się ona tylko w modelach z ESP?
No bo u mnie nie ma ESP, ale nie wiem czy jest ASR, w każdym badź razie nic mi się nie zapala.
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Tomasz Stanek w Grudzień 09, 2010, 15:17:46
Jak nie ma ESP to ASR-u tez chyba nie będzie.
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: w Grudzień 09, 2010, 18:00:00
Cytuj

Łukasz Zarzec napisał:
U mnie nawet po wyłączeniu ESP elektronika reaguje przy dużym śniegu. Słyszę jakby terkotanie i auto traci moc.

Generalnie przez elektronikę moją cytryną nie mogę wjechać tam, gdzie 16-letnim seatem ibizą 1.9d wjeżdżam bez problemu.

To dość irytujące :-)

U mnie przyciskiem esp wyłączam asr czyli system ułatwiający ruszanie,jeśli za mocno mu wcisnę albo rozpędzę auto powyżej 20km/h coś koło tego to kontrolka gaśnie to znaczy że teraz działa esp ponieważ teraz potrzebujesz kontroli trakcji ,a nie systemu do ruszania.Jedno co zauważyłem to że po podniesieniu zawieszenia do wysokości 40km/h naprawdę dobrze sobie radzi w dość wysokim śniegu.tam gdzie ja wjechałem na zaśnieżony parking inne osobówki nie dały rady idąc moim śladem
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Dariusz Dyja w Grudzień 09, 2010, 19:50:48
Czy mógłbyś uzupełnić profil?
Jakie posiadasz auto?
Rocznik, MK ?
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Dariusz Dyja w Grudzień 09, 2010, 20:20:18
Jak na razie są tylko opinie dotyczące systemu ASR od posiadaczy MK I i MK II. Gdzie się podziali posiadacze MK III?  :-(
ZNALAZŁEM CIEKAWY ARTYKUŁ:
Citroen C5 z systemem antypoślizgowym Snow Motion
2009-02-26 - K. Spychalski

http://www.v10.pl/Citroen,C5,z,systemem,antyposlizgowym,Snow,Motion,28447.html

Inteligentny system antypoślizgowy Snow Motion stanowi światową premierę w zakresie bezpieczeństwa i trzymania się drogi.
System Snow Motion został opracowany z myślą o zapewnieniu naszym klientom rozwiązania pozwalającego na skuteczną i bezpieczną jazdę na zaśnieżonych nawierzchniach z możliwością korzystania z funkcji ESP, nawet jeżeli takie warunki drogowe panują tylko przez krótki okres w ciągu roku. Założeniem przy opracowywaniu systemu było wdrożenie urządzenia łatwego w obsłudze i nie wymagającego ponoszenia dodatkowych kosztów, aby mogło być oferowane w wyposażeniu standardowym.
Technologia Snow Motion umożliwia zarówno początkującym jak i doświadczonym kierowcom jazdę i ruszanie na zaśnieżonych i oblodzonych drogach bez specjalnych umiejętności, nawet na pochyłościach do 10%. Jednocześnie Snow Motion zapewnia optymalizację trzymania się drogi samochodu we wszystkich okolicznościach, przyczyniając się do zwiększenia bezpieczeństwa.
Zalety systemu mogą być w pełni wykorzystane, gdy samochód jest wyposażony w opony zimowe, które znacząco zwiększają bezpieczeństwo i skuteczność w tych warunkach.
Samochody wyposażone w klasyczny system antypoślizgowy (ASR) umożliwiają regulację poślizgu kół pędnych. Jednak w ekstremalnych warunkach eksploatacji ten system może utrudniać poruszanie się. Aby wyeliminować tę niedogodność technologia Snow Motion zapewnia nowatorski układ sterowania systemem antypoślizgowym, umożliwiając Citroënowi C5 ruszanie i skuteczną jazdę po oblodzonych lub zaśnieżonych drogach.
Działanie Snow Motion przebiega w 3 fazach:
Pierwsza faza: rozpoznanie stylu jazdy kierowcy (przyspieszenie, kąt kół ) i analiza warunków zewnętrznych (kąt nachylenia drogi, przyczepność),
Druga faza: wprowadzenie parametrów jazdy wybranych przez kierowcę, porównanie z rzeczywistymi warunkami nawierzchni i komputerowe obliczenie wartości zadanych, które są przekazywane do systemu kontrolnego silnika i układu hamulcowego,
Trzecia faza: kontrola i ocena odchylenia między wartościami zadanymi i reakcją samochodu w celu dokonania korekty umożliwiającej optymalne dostosowanie parametrów jazdy wybranych przez kierowcę do rzeczywistych uwarunkowań .
Poruszanie się samochodu dzieli się na dwa odrębne etapy : ruszanie i jazdę.
Ruszanie: etap ruszania jest aktywny do osiągnięcia prędkości około 4 km/h i charakteryzuje się zróżnicowanym, naprzemiennym sterowaniem dwóch kół jezdnych. Ten etap jest aktywowany jeżeli jest to niezbędne, w zależności od warunków, możliwej do osiągnięcia przyczepności i przyspieszenia samochodu.
Jazda: ten etap jest aktywowany:
• po etapie ruszania, gdy pojazd osiąga prędkość powyżej progu określonego w zależności od nachylenia drogi, parametrów wybranych przez kierowcę i możliwej do osiągnięcia przyczepności.
• lub bezpośrednio, gdy etap ruszania nie został uruchomiony.
System dąży do znalezienia optymalnego punktu działania kół w zależności od parametrów jazdy wybranych przez kierowcę i istniejących warunków przyczepności.
• Inne zalety Snow Motion
Zarówno na mokrej jak i na suchej nawierzchni Snow Motion umożliwia specjalny rozkład momentu na łuku między dwoma kołami pędnymi. To rozwiązanie pozwala na optymalne wykorzystanie przyczepności, aby osiągnąć jak najlepszą sterowność.
W przypadku dużych sił odśrodkowych i gdy samochód nie jest podsterowny, wartość zadanej, regulacyjnej prędkości przekazywanej do systemu kontrolnego silnika odpowiada prędkości wzorcowej koła zewnętrznego. Nie występuje gwałtowne „szarpnięcie” silnikiem jak to ma miejsce w przypadku tradycyjnego układu ASR. Jeżeli samochód jest podsterowny, przy obliczaniu prędkości wzorcowej system uwzględnia stopniowo prędkość koła zewnętrznego, kontrolując podsterowność poprzez odpowiednie oddziaływanie na system kontrolny silnika.
Snow Motion urzeczywistnia « Créative Technologie » Marki:
- poprawiając przyczepność niezależnie od warunków,
- zwiększając bezpieczeństwo, ponieważ system ESP pozostaje aktywny,
- zapewniając łatwą obsługę,
- oferując bardzo oszczędne rozwiązanie w porównaniu z samochodami wyposażonymi w napęd na cztery koła.
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Szymon Gehrke w Grudzień 10, 2010, 10:19:56
Do Tomasz Stanek: no właśnie, że dziwnie to zrobili, ale ja nie mam ESP, a mam ASR, ba nawet kontrolka mi się ładnie zapala przy rozruchu i gaśnie ;) Czytałem gdzieś, że w C5 Exclusive w pierwszych latach produkcji tak właśnie było. Także po rozkodowaniu VIN'u wyszło mi, że mam ASR.
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Wiśniewski w Grudzień 10, 2010, 16:23:33
A no właśnie, bo mi przy rozruchu też się zapala i gaśnie i z tego co pamiętam przy rozkodowaniu Vinu było, że jest ABS, ASR i BAS, ale nie zapala się przy ruszaniu czy podczas jazdy i nie wiem czy system nie działą czy go nie ma czy też tak powinno być?
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Wiśniewski w Grudzień 10, 2010, 16:34:30
A jednak sprawdziłem Vin i jest coś takiego:
UKŁAD ANTYPOŚLIZGOWY (ASR) BEZ SYST ZAPOB POŚLIZGOWI KÓŁ
czyli wychodzi chyba na to, że nie ma ASR, aczkolwiek kontrolka mi się zapala przy rozruchu.
Natomiast jak to jest z systemem BAS, był montowany we wszystkich modelach seryjnie?
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: w Grudzień 10, 2010, 19:17:12
Cytuj

Łukasz Wiśniewski napisał:
A jednak sprawdziłem Vin i jest coś takiego:
UKŁAD ANTYPOŚLIZGOWY (ASR) BEZ SYST ZAPOB POŚLIZGOWI KÓŁ


Na moje to tutaj jest ASR ale bez ESP
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Arkadiusz Borzęcki w Grudzień 11, 2010, 18:16:25
Cytuj

Mariusz Klaczek napisał:
Cytuj

Łukasz Wiśniewski napisał:
A jednak sprawdziłem Vin i jest coś takiego:
UKŁAD ANTYPOŚLIZGOWY (ASR) BEZ SYST ZAPOB POŚLIZGOWI KÓŁ


Na moje to tutaj jest ASR ale bez ESP
Mariusz przecież napisali ,że jest bez systemu asr ;-)
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: w Grudzień 11, 2010, 19:52:35
Cytuj

Arkadiusz Borzęcki napisał:
Cytuj

Mariusz Klaczek napisał:
Cytuj

Łukasz Wiśniewski napisał:
A jednak sprawdziłem Vin i jest coś takiego:
UKŁAD ANTYPOŚLIZGOWY (ASR) BEZ SYST ZAPOB POŚLIZGOWI KÓŁ


Na moje to tutaj jest ASR ale bez ESP
Mariusz przecież napisali ,że jest bez systemu asr ;-)


No tak masz rację nie wiem o czym myślałem.
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Szymon Gehrke w Grudzień 12, 2010, 20:54:11
To co to jest w końcu za układ? Jak działa?
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Wiśniewski w Grudzień 13, 2010, 10:02:09
Coś mi się jednak pomieszało, źle spojrzałem na kontrolki. Przy rozruchu nie zaświeca się kontrolka trójkątna od ASR, tylko okrągła od ABS. Czyli mam sam ABS, ale bez ASR i ESP. Ale wiem, że jest jeszcze taki system BAS, czy on był montowany we wszystkich modelach seryjnie?
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Paweł Hendrysiak w Grudzień 13, 2010, 19:29:02
Przed chwilą sprawdziłem i u mnie jest "UKŁAD ANTYPOŚLIZGOWY (ASR)    SYSTEM ANTYPOŚLIZGOWY" - czyli powinien być. A tymczasem gaz do dechy na śliskiej jezdni kończy się "wiertarką". Co prawda auto sprawnie jeździ przy mniejszych dawkach gazu po śniegu ale mimo to nie widzę wyraźnego działania systemu. Błędów ASR też nie mam.
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Szymon Gehrke w Grudzień 14, 2010, 15:06:07
Dokładnie mam tak samo i bardzo mnie to zastanawia. Oczywiście testowałem ten system i na lpg i na benzynie. Nie ma żadnej różnicy.
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Faruga w Grudzień 14, 2010, 21:25:00
Ja też nie mam ASR tylko ESP i powiem wam że codziennie pokonuję prostopadłe skrzyżowanie 2 bocznych dróg o lekkim podjeździe i kącie 90 st w lewo i za każdym razem auto staje bokiem. Dopiero jak zacznę reagować kierownicą to "coś" na pompie hamulcowej się dzieje. A bez mojej reakcji to auto poleciałoby gdzie chce. I tu moje pytanie czemu ESP nie reaguje jak mu tył ucieka?

Szkic skrzyżowania


 <-kierunek jazdy
_________
___   ____
....|   |
....|   |podjazd lekki

       /\
       ||
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Andrzej Walczyński w Grudzień 15, 2010, 09:46:10
Cytuj

Łukasz Faruga napisał:
Ja też nie mam ASR tylko ESP

Coś masz niesprawne. ASR masz na 100%, bo ASR jest podsystemem ESP i każde auto mające ESP, ma też ASR.
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Paweł Hendrysiak w Grudzień 15, 2010, 23:55:59
Cytuj

Szymon Gehrke napisał:
Dokładnie mam tak samo i bardzo mnie to zastanawia. Oczywiście testowałem ten system i na lpg i na benzynie. Nie ma żadnej różnicy.


Ok... dzisiaj coś zauważyłem, co było powtarzalne. Przy LEKKIM trącaniu gazu w początkowej fazie ruszania system jakby działał. W momencie gdy powinien się poślizgnąć to słyszę "chrup" i poślizg momentalnie jest niwelowany, jakbym gazu odjął. Dotyczyło to jednak tylko początkowej fazy ruszania <20 km/h. W innych przypadkach śnieg szedł na przemiał jak zwykle.
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Arkadiusz Borzęcki w Grudzień 16, 2010, 09:22:42
Cytuj

Paweł Hendrysiak napisał:
Cytuj

Szymon Gehrke napisał:
Dokładnie mam tak samo i bardzo mnie to zastanawia. Oczywiście testowałem ten system i na lpg i na benzynie. Nie ma żadnej różnicy.


Ok... dzisiaj coś zauważyłem, co było powtarzalne. Przy LEKKIM trącaniu gazu w początkowej fazie ruszania system jakby działał. W momencie gdy powinien się poślizgnąć to słyszę "chrup" i poślizg momentalnie jest niwelowany, jakbym gazu odjął. Dotyczyło to jednak tylko początkowej fazy ruszania <20 km/h. W innych przypadkach śnieg szedł na przemiał jak zwykle.
To właśnie te "chrup" to działanie asr i esp  :-)
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Grzegorz Mościszewski w Grudzień 16, 2010, 09:52:27
ASR działa przy każdej prędkości (przynajmniej u mnie), lecz trudniej zauwazyć/odczuć/wymusić działanie podczas jazdy, niż ruszania.
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Szymon Gehrke w Grudzień 16, 2010, 10:29:49
Witam,

no u mnie także dwa razy usłyszałem po wyczuleniu ucha "chrup, chrup", ale to w momencie prawie nie naciśnięcia na pedał gazu. Coś jest nie tak, bo jeżeli ten system ma tak działać, to tak, jakby go nie było!
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: w Grudzień 17, 2010, 19:28:51
witam
u mnie to "chrupanie"wyraźnie słychać na bardzo śliskiej nawierzchni i jest tak wyraźne jakby się w Serenie przeguby ukręcały.Daje się odczuć wtedy jakby napęd był przenoszony naprzemiennie z jednego koła na drugie auto zaczyna lekko szarpać kiedy chwyta przyczepność.Natomiast na śniegu podczas ruszania zapala się tylko kontrolka która sygnalizuje że system zadziałał,przy prędkości 50km/h zapaliła mi się kontrolka systemu w czasie pokonywania wzniesienia po ubitym śniegu tutaj nie dało się słyszeć "chrupania"
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: w Grudzień 23, 2010, 20:41:22
Cytuj

Łukasz Wiśniewski napisał:
Coś mi się jednak pomieszało, źle spojrzałem na kontrolki. Przy rozruchu nie zaświeca się kontrolka trójkątna od ASR, tylko okrągła od ABS. Czyli mam sam ABS, ale bez ASR i ESP. Ale wiem, że jest jeszcze taki system BAS, czy on był montowany we wszystkich modelach seryjnie?


witam jeśli masz ABS to pewnie masz BAS ,system ten jest podsystemem ABS-u.Aby  sprawdzić czy masz takowy system,rozpędź auto do 30-40 km/h po czym gwałtownie nadus pedał hamulca tak jakbyś się wystraszył lecz nie do końca.Jesli masz BAS auto będzie hamowało gwałtownie mimo że nie wdusiłeś pedału do końca,oczywiście we współpracy z ABS-em
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Paweł Hendrysiak w Grudzień 26, 2010, 17:37:20
Na mokrej nawierzchni (deszcz) system działa nawet z gazem w podłodze - chrupie i jedzie zamiast wpaść w kołowrotek. Może po prostu za wolno to reaguje na warunki śniegowe?
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Bartłomiej Trocha w Grudzień 28, 2010, 21:15:57
Moim zdaniem esp reaguje zdecydowanie lecz nie zbyt szybko. Ale można nieźle się pobawić stawiając auto bokiem i czekać jak system po 50 m ustabilizuje auto. Taki mały drift fortepianem
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Szymon Gehrke w Grudzień 29, 2010, 17:06:33
Witam po czasie!
Otóż odwiedziłem dzisiaj Lexię celem sprawdzenia tego nieszczenego ASR. I cóż - dziwna sprawa. W lexii nie ma nawet wzmianki o ASR?! Jest ABS i ESP, ASR brak :(
Dekoder VIN mówi w moim przypadku o istnieniu ASR i o braku ESP. Mój mechanik też się zdziwił.
Oznacza to, że jest jakiś układ, ale nie można go zdiagnozować. Czasami słychać chrupanie, tak jakby system chciał zacząć działać.

Trochę mnie to dziwi???

Może jednak ktoś wpadnie na pomysł, jak to rozgryźć?!

Chcę coś naprawić, ale nie wiem co i jak?! Aż głupio to brzmi ;)
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Tomasz Olejnik w Grudzień 29, 2010, 23:03:49
JAksłychać chrupanie to znaczy że działa, w moi nie mam esp i asr, ale ostatnio jeździłem bmw i jaguarem z napędem na tył z włączonym asr i bylo słychać chrupanie gdy koła zaczynały się krecić w miejscu. Pomimo działającego systemu mogłem nadal driftować, więc system nie blokował kół całkowicie, pewnie zależy to od fabrycznego ustawienia charakterystyki asr i esp. Przy delikatnym ruszaniu na śiskim system pomagał ruszyć, a po wdepnięciu do dechy zachowywał się tak jak samochód bez asr, poza słyszalnym chrupaniem.
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Michal Wladyniak w Grudzień 30, 2010, 10:56:16
a nie macie kontrolki na desce że działa system ESP/ASR ?
w moim mkII jak ruszam na śliskim to raz że miga kontrolka na desce a dwa słychać stukanie z układu napędowego . a przy ESP jest podobnie jak system zaczyna działać miga kontrolka i słychać stukanie.
jak nie wiecie czy macie ASR to próbować ruszyć z piskiem opon albo depnąć w podłogę na śniegu jak koła buksują to nie macie ASR . przy działającym ASR praktycznie nie ma uślizgu kół
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Dariusz Dyja w Grudzień 30, 2010, 16:21:55
Nie dotyczy MKIII.
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Piotr Sobczak w Styczeń 01, 2011, 15:30:05
W MkIII jest Snow Motion (nie dotyczy 2.0i 16V BVA4).
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Paweł Hendrysiak w Styczeń 01, 2011, 22:10:37
Cytuj

Michał Władyniak napisał:
a nie macie kontrolki na desce że działa system ESP/ASR ?
w moim mkII jak ruszam na śliskim to raz że miga kontrolka na desce a dwa słychać stukanie z układu napędowego . a przy ESP jest podobnie jak system zaczyna działać miga kontrolka i słychać stukanie.
jak nie wiecie czy macie ASR to próbować ruszyć z piskiem opon albo depnąć w podłogę na śniegu jak koła buksują to nie macie ASR . przy działającym ASR praktycznie nie ma uślizgu kół


Nie mam kontrolki. A mam ASR na 100%, bo jak się temu przyjrzałem to widzę, że działa. A ostatnio jeździłem Outlanderem 2.4 CVT z ASR i dało się ruszyć z piskiem jak był żwir na jezdni, więc to chyba zależy od nastaw lub też mocy silnika. Właściwie w 2008 jechałem nowym 267-konnym autem klasy premium, które raczej też miało ASR i jeszcze łatwiej szło w poślizg przy starcie. Moim zdaniem nie ma co sprawdzać na śniegu - trzeba sprawdzić na deszczu i jeśli tam coś daje to znaczy, że działa :]
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: w Styczeń 05, 2011, 14:08:57
Cytuj

Tomasz Olejnik napisał:
JAksłychać chrupanie to znaczy że działa, w moi nie mam esp i asr, ale ostatnio jeździłem bmw i jaguarem z napędem na tył z włączonym asr i bylo słychać chrupanie gdy koła zaczynały się krecić w miejscu. Pomimo działającego systemu mogłem nadal driftować, więc system nie blokował kół całkowicie, pewnie zależy to od fabrycznego ustawienia charakterystyki asr i esp. Przy delikatnym ruszaniu na śiskim system pomagał ruszyć, a po wdepnięciu do dechy zachowywał się tak jak samochód bez asr, poza słyszalnym chrupaniem.


facet przede wszystkim aby driftować trzeba mieć napęd tylni to wie mój syn który ma 11 lat i gra w gry typu JUICED a to znaczy że jesteś na etapie 10 latka.Bez systemów za bezpieczajęcych twoje umiejętności kręciły by się w kółko
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: w Styczeń 05, 2011, 14:12:37
Cytuj

Piotr Sobczak napisał:
W MkIII jest Snow Motion (nie dotyczy 2.0i 16V BVA4).

ja rozumiem że jesteś mądry ale postaraj się wytłumaczyć pozostałym użytkownikom
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Maciej Tafliński w Styczeń 05, 2011, 14:33:03
Cytuj

Mariusz Klaczek napisał:

ja rozumiem że jesteś mądry ale postaraj się wytłumaczyć pozostałym użytkownikom


W temacie, a dokładniej w tym poście (http://klubcytrynki.pl/forum//index.php?topic=35114.msg662087#msg662087) zostało opisane snow motion. Więc po co drugi raz ma zostać to opisane?
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Tomasz Olejnik w Styczeń 05, 2011, 14:48:59
Cytuj

Mariusz Klaczek napisał:

facet przede wszystkim aby driftować trzeba mieć napęd tylni to wie mój syn który ma 11 lat i gra w gry typu JUICED a to znaczy że jesteś na etapie 10 latka.Bez systemów za bezpieczajęcych twoje umiejętności kręciły by się w kółko


Fqacet daruj sobie te wycieczki, ASR działa w jakiś granicach, nie jst powiedziane że mając asr koła nie będą sie ślizgać, jak opony nie mają przyczepności to sytemy nie pomogą. Z ASR/ESP też można robić bączki.
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Łukasz Faruga w Styczeń 06, 2011, 09:55:18
Potwierdzam, sam na parkingu bączki kręciłem z ESP aktywnym!

No dobra, z tyłu mam letnie ;)
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Robert Pałys w Styczeń 06, 2011, 10:53:16
Witam
Co do działania systemów ESP/ASR w MK III to zauwazyłem ze ASR działa rónwiez przy wyższych prdkościach (napewno w okolicach 70-80). Przy raptownym przyspieszaniu a droga jest mokra albo lekko zaśniezona system reaguje ale jest to widoczne jedynie poprzez ograniczanie obrotów i śiweci sie kontrolak na desce. Przy wiekszych prędkościcach nie słychać żadnego "chrupania". Tzw. "chrupanie wystepuje zazwyczaj przy załaczeniu systemu ESP.
Pozdrawiam
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Andrzej Walczyński w Styczeń 06, 2011, 13:13:43
Cytuj

Robert Pałys napisał:
Witam
Co do działania systemów ESP/ASR w MK III to zauwazyłem ze ASR działa rónwiez przy wyższych prdkościach (napewno w okolicach 70-80). Przy raptownym przyspieszaniu a droga jest mokra albo lekko zaśniezona system reaguje ale jest to widoczne jedynie poprzez ograniczanie obrotów i śiweci sie kontrolak na desce. Przy wiekszych prędkościcach nie słychać żadnego "chrupania". Tzw. "chrupanie wystepuje zazwyczaj przy załaczeniu systemu ESP.
Pozdrawiam

W Mk1 jest identycznie. Moim zdaniem brak "chrupania" wynika z tego, że przy 70-80 nie ma już dużej nadwyżki mocy przekazywanej na koła która musi zostać przez ASR "obcięta" i wystarcza samo sterowanie przepustnicą/dawką paliwa, a nie jest konieczne działanie układu hamulcowego czyli "chrupanie"
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Szymon Gehrke w Styczeń 07, 2011, 12:37:20
Ostatnio mój mechanik w jakiś starszych materiałach od c5 znalazł informację o " Antislipping system", który działa do prędkości 40 km/h. Dotyczy oczywiście modeli MKI.
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Emil Uzunow w Styczeń 07, 2011, 13:03:47
Cytuj

Szymon Gehrke napisał:
Ostatnio mój mechanik w jakiś starszych materiałach od c5 znalazł informację o " Antislipping system", który działa do prędkości 40 km/h. Dotyczy oczywiście modeli MKI.


A za co ten system jest odpowiedzialny? Nie znalazłem żadnych imformacji o czymś takim...
Może chodziło mu o AntiSlip Regulation - czyli najzwyklejsze ASR ??
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Paweł Hendrysiak w Styczeń 09, 2011, 18:00:20
Cytuj

Andrzej Walczyński napisał:
W Mk1 jest identycznie. Moim zdaniem brak "chrupania" wynika z tego, że przy 70-80 nie ma już dużej nadwyżki mocy przekazywanej na koła która musi zostać przez ASR "obcięta" i wystarcza samo sterowanie przepustnicą/dawką paliwa, a nie jest konieczne działanie układu hamulcowego czyli "chrupanie"


Wczoraj zauważyłem wyraźne "odpuszczenie" systemu powyżej 30 (może 40 kmh - głowy nie dam) na deszczu. Przestało nagle chrupać i zaczęły piszczeć opony a na liczniku wskoczyło mi nagle 60. Raczej nie robił nic przepustnicą bo te 60 mi zostało do zrównania się prędkości samochodu z licznikiem. To co pisze Szymon wydaje się prawdziwe, przynajmniej dla wczesnych roczników. Tłumaczyłoby też dlaczego system "nie działa" na śniegu - nie zdąży go złapać do 30-40 a powyżej tej prędkości już hulaj dusza stówa w 2 sekundy :)
Tytuł: Re: [Mk2] ASR - teoria działania
Wiadomość wysłana przez: Szymon Gehrke w Styczeń 10, 2011, 15:28:40
Do Emila:

Też główkowałem, ale w jednym z słowników znalazłem, że słowo "slip" to ślizgać się, więc pewnie to jest jakieś tam określenie ASR.
Chyba w moim aucie ten system tylko wspomaga, a nie całkiem niweluje tzw. "buksowanie" przy ruszaniu. Jak zniknął lud i śnieg, to rzeczywiście jak wcisnę pedał na maksa przy ruszaniu no w pierwszej fazie nie "mieli", czyli coś tam pomaga ;)