Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: C5 X7 2.0 HDi 163 KM Tourer  (Przeczytany 446 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Kamil Sroka

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 25
  • Skąd: Jarosław
  • Posiadany samochód: C5 2.0HDi 163 Tourer
  • Miejscowość: Warszawa
C5 X7 2.0 HDi 163 KM Tourer
« dnia: Listopad 26, 2023, 13:58:35 »
Witam wszystkich.  :)   Na forum jestem od dawna. Początkowo za sprawą C5ki ojca. Od kwietnia 2023r. jestem posiadaczem własnej cytryny. Lubię dłubać w swoich pojazdach (rowery, motocykl, samochód), stronię od mechaników i w tym wątku chciałbym dzielić się tematami związanymi z C5. Jest to mój drugi samochód, kupiony po 5 latach absencji. Wcześniej jeździłem niezniszczalnym passatem b4 z benzyną 2.0.


Dane samochodu:
C5 x7 Tourer 2.0 HDi 163 KM HA3+ manual
produkcja 2012r. przedlift z poliftowymi lampami,
I rejestracja 30.03.2012r.
wnętrze - skóra Criollo, panorama, podsufitka alcantara, NG4, HiFi, sub w bagażniku
salon Polska
Przebieg w dniu zakupu 261525 km
Kupiony od pierwszego właściciela. Jeżeli chodzi o mechanikę - stan igła. Wszystkie serwisy po okresie gwarancji robione  w jednym warsztacie - posiadam wyciąg z systemu warsztatu z dokładną historią napraw/nr katalogowe części/przebieg. W ciągu pierwszego miesiąca od zakupu zrobiłem nim około 10 tys. km bez najmniejszego problemu. Potrzebowałem na już samochodu, do którego nie będę musiał włożyć worka pieniędzy po zakupie i to się udało. Gorzej było z kwestiami wizualnymi - lakier i wnętrze. Tutaj wymagał trochę pracy. Nie wiem jak poprzedni właściciel nim jeździł ale poza standardowo zużywającymi się elementami (kierownica, gałka, fotel, nakładki pedałów, przełącznik świateł) zajechane jeszcze były - postrzępiony pas bezpieczeństwa kierowcy (musiał trzeć regularnie o coś ostrego) i wytarta dziura w wykładzinie przed fotelem kierowcy.
Część rzeczy udało mi się już ogarnąć (wyboldowane), część widnieje ciągle na liście to do:
- Renowacja foteli przednich - czyszczenie i lakierowanie (do uzupełnienia nitka na boczku fotela kierowcy),
- Obszycie kierownicy,
- Wymiana gałki zmiany biegów,
- Wymiana pasa bezpieczeństwa kierowcy,
- Wymiana nakładek na pedałach,
- Wymiana wykładziny na podłodze po stronie kierowcy,
- Czyszczenie foteli tył i boczków,
- Pranie wykładziny,
- Naprawa rolety panoramy,
- Czyszczenie deski rozdzielczej,
- Lakierowanie zderzaków przód + tył,
- Korekta lakieru + powłoka/wosk,
- Wymiana/naprawa odklejającej się deski rozdzielczej,


W wolnej chwili wrzucę zdjęcia + opisy dotychczasowych napraw/usprawnień.


Wygląd w dniu zakupu:

Offline Andrzej Makowski

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 5 114
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5A 1.6PT/EAT8, C4 Picasso II 2.0 BlueHDi/EAT6
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: C5 X7 2.0 HDi 163 KM Tourer
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 26, 2023, 16:57:48 »
Produkcja 2012 to jest polift. Lift był pod koniec 2010 roku. Potem 2012/2013 zmieniły się tylko szewrony z ostrych na wyoblone i nic więcej.
To jest moja opinia w dniu dzisiejszym dlatego zastrzegam sobie prawo do jej zmiany w dowolnym i dogodnym dla mnie terminie

Offline Tadeusz Garbacik

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 696
  • Skąd: Lubin
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.2 HDI 204, P308 2.0 HDI RHR,
  • Zainteresowania: motoryzacja
  • Miejscowość: Lubin
Odp: C5 X7 2.0 HDi 163 KM Tourer
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 26, 2023, 19:27:43 »
Zmieniła się także nawigacja na RT6 po czerwcu 2012.

Offline Andrzej Makowski

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 5 114
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5A 1.6PT/EAT8, C4 Picasso II 2.0 BlueHDi/EAT6
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: C5 X7 2.0 HDi 163 KM Tourer
« Odpowiedź #3 dnia: Listopad 26, 2023, 23:37:13 »
Nawigacje i radia pomijam, bo była tego cała masa bez związku z liftem.
To jest moja opinia w dniu dzisiejszym dlatego zastrzegam sobie prawo do jej zmiany w dowolnym i dogodnym dla mnie terminie

Offline Kamil Sroka

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 25
  • Skąd: Jarosław
  • Posiadany samochód: C5 2.0HDi 163 Tourer
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: C5 X7 2.0 HDi 163 KM Tourer
« Odpowiedź #4 dnia: Listopad 29, 2023, 23:25:33 »

@Andrzej Makowski - dzięki za doinformowanie.


Kontynuując wątek:

12.06.2023r. 270434 km
Odszczurzyłem nieco lakier niestety bez korekty. Pełna dekontaminacja + cleaner pod wosk + Soft99 od Fusso. Po oczyszczeniu wyszło kilka kwiatków, które ewidentnie były maskowane do sprzedaży i których najprawdopodobniej nie uda się wyciąć polerką. Choć patrząc z większej odległości samochód rzeczywiście odżył.

24.06.2023r. 271579 km
Pierwsza wymiana oleju i filtrów po zakupie:
Filtr paliwa PSA1611659180 - 48,16 zł
Filtr oleju PURL398A - 26,44 zł
Filtr powietrza VAL585072 - 33,62 zł
Filtr kabinowy PURAHC272 - 65,00 zł
Olej TOTAL QUARTZ INEO ECS 5W30 - 5L - 159,89 zł
Przy okazji zdjąłem tylny zderzak żeby zweryfikować wiązkę czujników parkowania. Włączają się czasami na stałe po wrzuceniu wstecznego. Niestety nie znalazłem uszkodzenia wiązki. Problem dotyczy dwóch środkowych czujników - przynajmniej tak wynika z wizualizacji na ekranie. Podmienienie każdego z nich na nowy również nic nie zmieniło.


30.06.2023r. 272094 km
Regeneracja alternatora + pasek + napinacz.
W bliżej nieokreślonych momentach zaczęła się świecić kontrolka ładowania. Dla świętego spokoju oddałem alternator do regeneracji i od tego czasu jest cisza. Przy okazji wymieniłem pasek SKF VKM33205 i napinacz SKF VKMV6PK1244.
Podsumowanie kosztów:
Regeneracja alternatora - 550zł
Pasek SKF VKM33205 - 50,77 zł
Napinacz SKF VKMV6PK1244 - 114,12 zł

14.09.2023r.
Demontaż i wysłanie kierownicy do obszycia. 
Podczas demontażu element zwalniający poduszkę za nic nie chciał odpuścić zatrzasków. Skończyło się na demolce poduszki i przycisków multifunkcyjnych - musiałem kupić używki. Tymczasowo zamontowałem inną kierownicę. Zabawa z kierownicą mocno przekroczyła zakładany budżet... i wygenerowała gigantyczną dawkę złości. Tapicer, któremu wysłałem zdjęcie kierownicy przed obszyciem i wycenił prace na 350 zł, po jej otrzymaniu zmienił stawkę na 550 zł motywując to koniecznością obszycia całej kierownicy, a nie tylko ramion...
Obszycie kierownicy 550 zł
Kierownica tymczasowa 150 zł
Poduszka powietrzna - 100 zł
Przyciski multifunkcyjne - 70 zł

25.09.2023r.
Renowacja i czyszczenie foteli przednich.
Skóra nie była najprawdopodobniej czyszczona od nowości. O ile skóra gładka w Criollo trzyma się świetnie, tak fragmenty perforowane są wykonane z niskiej jakości skóry (można ją porysować paznokciem, pęka, rozwarstwia się przy perforacji). Cały proces chciałem przeprowadzić profesjonalnie z lakierowaniem pistoletem i zgodnie z procedurą Colourolock`a. Całość wyszyszczona Kecav Leather Cleaner Power ---> na elementach do lakierowania Colourock GLD rozpuszczjący klar ---> szlifowanie delikatnych pęknięć i matowanie ---> wypełnienie ubytków ---> szlifowanie ---> odtłuszczenie benzyną ---> lakierowanie dobraną na podstawie koloru zagłówka farbą Colourlock ---> bezbarwny ---> całość foteli zabezpieczone Leder Versigelung.
Przy okazji polakierowałem podłokietnik. Efekt końcowy ogólnie był zadowalający ale drugi raz bym się za to nie zabrał. Lakierowanie fragmentów z białą nicią kontrastową to dramat. Pomimo rozszlifowania drobnych rys, przy dobrym przyjrzeniu się są one widoczne. Taśma zabezpieczająca nie chciała się trzymać skóry pomimo czystej powierzchni. Zastosowałem więc taśmę z mocniejszym klejem.... Poziom wkurwu przy odklejaniu teśmy po wykonananej pracy osiągnął zenit. W niektórych miejscach odkleiła się razem z drobnymi fragmentami farby, z elementów będących w idealnym stanie. Niszcząc tym samym całą satysfakcję po dwóch dniach zabawy. Za ilość kasy włożonej w chemię i sprzęt oraz poświęcony na to czas kupiłbym pewnie całe wnętrze. Niestety problemem jest stan używek. Dorwanie czegoś w sensownym stanie graniczy z cudem.

11.10.2023r.
Nowa gałka zmiany biegów. Początkowo myślałem o obszyciu starej. Kupiłem wcześniej na próbę dekielki z Ali - jakość denna. Po kilku dniach pełno zarysowań. W związku z tym zamówiłem ori.
Gałka zmiany 6 biegów 2403AH - 145,90 zł

15.11.2023r. 284922km
Nowy komplet kół zimowych + wymiana zacisku i łożyska lewy tył + serwis olejowy + geometria
Kres tylnego łożyska złożył się pięknie z sezonem wymiany opon. Udało mi się kupić komplet ori felg 17" w dobrej cenie i doszedłem do wniosku, że nie będę się bawił w regularne przekładki. Felgi poleciały do lakierowania - jedna wymagała prostowania. W międzyczasie uzbroiłem się w zestaw czujników, nowe zaworki, i wysłałem interfejs diagnostyczny do naprawy (nie łączył się ze wszystkimi kalkulatorami). Przed montażem nowego kompletu kół przyszedł czas na wymianę łożyska i zacisku, który w pełni nie odbijał. Całość poszła dosyć gładko za wyjątkiem wymiany zacisku. Nie chcąc się bawić w regeneracje, rozbieranie starego zacisku - zamówiłem zregenerowany oryginał na podmiankę. Po jego montażu i podłączeniu przewodu hamulcowego okazało się, że cieknie z gwintu na przyłączu do zacisku. Początkowo nie zauważyłem gdzie jest problem i kupiłem nowy przewód elastyczny. Stary przewód miał zespojoną nakrętkę z metalową końcówką i myślałem, że to on jest winowajcą. Po zamontowaniu nowego przewodu i zacisku - ciekło dalej. Przyjrzałem się gwintowi w zacisku - uszkodzony. Ostatecznie musiałem złożyć wszystko na starym zacisku, a ten wysłałem na wymianę. Na szczęście obyło się bez przepychanek ze sprzedawcą i zacisk wymienili na nowy (czeka na montaż).
Przed montażem nowych kół zrobiłem geometrię. Dopiero po tym fakcie przeczytałem temat na forum, jak powinna być prawidłowo zrobiona. Na szczęści nie ma tragedii. Świeżo pomalowane felgi zabezpieczyłem powłoką ceramiczną, a na opony nałożyłem dressing. Niestety jedno z kół przewróciło się podczas zabezpieczania na łożysko, które wyjąłem na chwilę z pudełka - robiąc przy okazji wgniotę na nieskazitelnej feldze...   Montaż i dodawanie w diagboxie nowych kół przebiegło bez komplikacji.
Felgi 17" kpl. - 650,00 zł
Opony Bridgestone Blizzak LM005 XL 225/55 R17 101 V - 4 szt. - 2514,96 zł
Czujniki ciśnienia  Siemens 9681102280 4 szt. - 180 zł
Zaworki do czujników ciśnienia 4 szt. - 34,64 zł
Renowacja + utylizacja opon + montaż opon - 1290,00 zł
Geometria - 250,00 zł
Zacisk lewy tył ATE - 229,00 zł
Przewód hamulcowy elastyczny ABS SL6035 - 70,89 zł
Łożysko lewy tył SKF VKBA 3693 - 306,51 zł
Nakładka pedału sprzęgła PSA213026 - 34,21 zł
Filtr paliwa PSA1611659180 - 56,37 zł
Filtr oleju PURL398A - 26,44 zł
Filtr powietrza VAL585072 - 31,80 zł
Olej TOTAL QUARTZ INEO ECS 5W30 - 5L - 164,59 zł

Offline Kamil Sroka

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 25
  • Skąd: Jarosław
  • Posiadany samochód: C5 2.0HDi 163 Tourer
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: C5 X7 2.0 HDi 163 KM Tourer
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 29, 2023, 23:29:58 »
Dorzucam zdjęcia.