Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Potrzebuję informacji na temat przekładni kierowniczej -Kolumnie- kierownica.  (Przeczytany 10449 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Mariusz Chobot

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 639
  • Skąd: Lubin
  • Posiadany samochód: C5 MK3 3.0 HDI 2013, Renault Kadjar 1.2, Opel Meriva
  • Zainteresowania: Elektronika, Informatyka, Klimatyzacja
  • Miejscowość: Lubin
Witam!!
Mój problem polega na tym, że mam przestawioną kierownicę - nie jest ustawiona na wprost. To długa historia, początkiem był brak powrotu kierownicy do jazdy na wprost  po skręcie. Wtedy było wszystko ok, kierownica prościutko itd. Sprawdzanie zbieżności, geometrii itd, wizyta w serwisie - diagnoza uszkodzona przekładnia - cena w serwisie zaporowa. Znalazłem warsztat - jednoosobowy w miarę dobra opinia itd - zleciłem zakup i wymianę - kupno przekładni po regeneracji. Trochę to trwało przekładnia kupiona -  w zakładzie zajmującym się tylko regeneracjami przekladnii - posiadającymi sieć swoich zakładów. Mechanik wymienił, po montażu - w sumie byłem przy montażu kierownica skręcona o 90 stopni - pomimo, ze była zblokowana przy demontażu w pozycji na wprost - ale coś na dole nie pasowało. Dostalem informację , że trzeba jechać na zbieżność to ustawią. Z różnych przyczyn zajęło mi to około 2 tygodni. Tam diagnosta poinformował mnie , ze aż tyle to nie skoryguje - skorygował - teraz przestawiona wg diagnoskopu o 60 stopni - nie działa ESP, nie działają xenony skrętne itp . Kierownica skręcona w lewo - koła na wprost. Pojechałem z reklamacja i pech mechanik zwinął interes  wyjazd za granicę. Mam gwarancję na przekładnię  - ale nie mam na nią paragonu. Zadzwoniłem do firmy regenerującej przekładnie , pomimo tego, że chciałem zapłacić za usługę poprawienia tego co zostało spartolone wypieli się bo to nie u nich montowane itp. Podjechałem do mechanika , który stwierdził że może źle przekładnia zmontowana bo tam na dole jest zabezpieczenie i pasuje  jedno miejsce i skoro kierownica była zblokowana to nie powinno tego być. Inny mowił , że trzeba kierownicę przestawić i po problemie.
Nie chcę znowu trafić na jakiegoś partacza - z tego co wyczytałem to kierownicy nie da się przestawić - pasuje na wałek w jednym położeniu. Czy jest możliwość przestawić coś aby byla prosto? Auto z lat kiedy były felerne przekładnie - ja w aucie już miałem po regeneracji - czyli kiedyś poprzedni właściciel wymieniał. Jak to ugryźć - nowa przekłądnia wraz z montażem?
Drugie pytanie czy jest dostęp do śruby regulującej luz przekładni bez demontażu?  Bo jak patrzyłem to nie bardzo jest tam miejsce.
Może jakiś rysunek jak jest zbudowana ta cała kolumna, czy cos mozna przestawić aby kierownica była prosto? Dziekuje
Diagnostyka CDIF 3, Elektronika, Hydraulika pomoc i naprawa, uzupełnianie azotu, sprawdzanie sfer

Offline Artur Juchniewicz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 878
  • Skąd: Kielce
  • Posiadany samochód: Był C5, 2,2 HDI, 2001; jest MKIII tourer 3.0 HDI 2011
  • Miejscowość: Kielce
Odp: Potrzebuję informacji na temat przekładni kierowniczej -Kolumnie- kierownica.
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 28, 2018, 17:23:29 »
Dziwi mnie, że nie zareagowałeś od razu jak mechanik to zmontował. Na zbieżności to można o kilka stopni skorygować, a nie o 90. Czy kierownica w lewo i prawo do pełnego skrętu ma taki sam ruch?

Online Andrzej Makowski

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 5 098
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5A 1.6PT/EAT8, C4 Picasso II 2.0 BlueHDi/EAT6
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Potrzebuję informacji na temat przekładni kierowniczej -Kolumnie- kierownica.
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 28, 2018, 23:17:54 »
Czy jest możliwość przestawić coś aby byla prosto?.......
Drugie pytanie czy jest dostęp do śruby regulującej luz przekładni bez demontażu?
ad. 1 - trzeba wymontować głowicę i przestawić w odpowiednią stronę o jeden ząbek - można to zrobić bez demontażu maglownicy ale miejsca jest mało. jak wymieniałem samą głowicę to przy znajomości tematu zajęło mi to ok. 2 godzin. potrzebny jest podnośnik albo kanał.

druga opcja to demontaż kierownicy i zrobienie kilku obrotów w odpowiednią stronę aby znacznik przy wieloklinie kierownicy, który normalnie jest na godz. 12 przesunął się na 10 lub 2 godzinę (twoje 60 stopni) ale wtedy niestety nie będzie dobrze pracowało wyłączanie kierunkowskazów i trzeba kalibrować czujnik obrotu kierownicy do ESP. W C5 jest tak skonstruowana kierownica, że jak podstawa kierownicy jest zamontowana do kolumny to jeden obrót kierownicą przekłada się chyba na 1 i 1/6 obrotu wieloklina i co za tym idzie całej kolumny kierowniczej albo 5/6 obrotu kolumny (bo nigdy nie pamiętam). w każdym razie 1 obrót kierownicą nie równa się 1 obrotowi na wałku wchodzącym w przekładnię bo po drodze w kierownicy pod airbagiem jest przekładnia (w tej części, która się nie obraca)


ad. 2 - klucz oczkowy z małym wysunięciem oczka bodajże 17 ale trochę skrócony/obcięty i drobne rączki wystarczą. jest ciężko ale da radę bez demontażu chociaż nie sądzę aby mógł sam wyczuć luz a tym bardziej go dobrze wyregulować. chyba, że jest gigantyczny. piszę tak dlatego, że śruba regulacyjna nie dociska listwy do głowicy tylko nie pozwala jej pod wpływem obciążenia naprężeniami z kół w trakcie jazdy wyginać się i powodować luz po obciążeniem i na postoju ciężko sprawdzić luz a jeśli jest na postoju to już kiepsko z maglem.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 28, 2018, 23:39:29 wysłana przez Andrzej Makowski »
To jest moja opinia w dniu dzisiejszym dlatego zastrzegam sobie prawo do jej zmiany w dowolnym i dogodnym dla mnie terminie

Offline Mariusz Chobot

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 639
  • Skąd: Lubin
  • Posiadany samochód: C5 MK3 3.0 HDI 2013, Renault Kadjar 1.2, Opel Meriva
  • Zainteresowania: Elektronika, Informatyka, Klimatyzacja
  • Miejscowość: Lubin
Odp: Potrzebuję informacji na temat przekładni kierowniczej -Kolumnie- kierownica.
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 29, 2018, 11:38:18 »
Nie zareagowałem od razu bo moja wiedza na ten temat nie jest zbyt wielka. Wiem, że można skorygować drążkami położenie kierownicy - ale że nie aż o tyle to dowiedziałem się dopiero na zbieżności. A tu już zaczęły się moje problemy z mechanikiem, który to montował. Z tego co mi powiedział diagnosta - przy obróceniu kierownica bodajże w prawo do maksymalnego położenia - skręt jest większy niż w lewo. Niestety muszę sobie sam poradzić z tym problemem - tzn znaleźć kogoś kto jest kumaty i ogarnięty aby to zrobić. Do pierwszego lepszego mechanika już nie pojadę. A że do tej pory raczej auta mnie nie zawodziły, to nie byłem bywalcem warsztatów więc nie znam, a ten który znam niestety na przekładniach się nie zna:)

Czy jest możliwość przestawić coś aby byla prosto?.......
Drugie pytanie czy jest dostęp do śruby regulującej luz przekładni bez demontażu?
ad. 1 - trzeba wymontować głowicę i przestawić w odpowiednią stronę o jeden ząbek - można to zrobić bez demontażu maglownicy ale miejsca jest mało. jak wymieniałem samą głowicę to przy znajomości tematu zajęło mi to ok. 2 godzin. potrzebny jest podnośnik albo kanał.

druga opcja to demontaż kierownicy i zrobienie kilku obrotów w odpowiednią stronę aby znacznik przy wieloklinie kierownicy, który normalnie jest na godz. 12 przesunął się na 10 lub 2 godzinę (twoje 60 stopni) ale wtedy niestety nie będzie dobrze pracowało wyłączanie kierunkowskazów i trzeba kalibrować czujnik obrotu kierownicy do ESP. W C5 jest tak skonstruowana kierownica, że jak podstawa kierownicy jest zamontowana do kolumny to jeden obrót kierownicą przekłada się chyba na 1 i 1/6 obrotu wieloklina i co za tym idzie całej kolumny kierowniczej albo 5/6 obrotu kolumny (bo nigdy nie pamiętam). w każdym razie 1 obrót kierownicą nie równa się 1 obrotowi na wałku wchodzącym w przekładnię bo po drodze w kierownicy pod airbagiem jest przekładnia (w tej części, która się nie obraca)


ad. 2 - klucz oczkowy z małym wysunięciem oczka bodajże 17 ale trochę skrócony/obcięty i drobne rączki wystarczą. jest ciężko ale da radę bez demontażu chociaż nie sądzę aby mógł sam wyczuć luz a tym bardziej go dobrze wyregulować. chyba, że jest gigantyczny. piszę tak dlatego, że śruba regulacyjna nie dociska listwy do głowicy tylko nie pozwala jej pod wpływem obciążenia naprężeniami z kół w trakcie jazdy wyginać się i powodować luz po obciążeniem i na postoju ciężko sprawdzić luz a jeśli jest na postoju to już kiepsko z maglem.

Czyli najlepsza opcja 1. Tak mi też mówili w serwisie, że prawdopodobnie źle została złożona przekładnia przez ten warsztat zajmujący się regeneracją przekładni, że ta główka/głowiczka i dlatego potem nie pasowało to z tym zabezpieczeniem co wychodzi z przekładni kierowniczej na dole. Moje pytanie brzmi czy po rozkręceniu tej głowiczki (bodajże 3 śruby) pomiędzy nią a korpusem przekładni trzeba wymienić jakąś uszczelkę? Trzeba odkręcić całkowicie czy lekko popuścić i przestawić? Przewodów chyba nie trzeba wtedy ruszać? opuszczałeś całą maglownice na sankach czy tez dało się obrócić bez opuszczania - mógłbyś dokładniej opisać (bo może się zdecyduję ze znajomym podjąć samodzielnej próby naprawy.
 Jeśli dobrze rozumuję to muszę ustawić tak głowiczkę z przekładni aby weszła z tym zabezpieczeniem gdy kierownica w aucie będzie na prosto zablokowana, a koła na wprost.
Byłem przy montażu maglownicy, mechanik mierzył ile listwa z jednej strony wysunięta ile z drugiej , kierownica była zablokowana na wprost przy demontażu a po montażu lipa.
Drugi sposób chyba odpada - za dużo kombinacji i potem problemów z dodatkowymi rzeczami.

AD2
Tak tam jest klucz 17, bo mam stara przekładnię i sprawdziłem to - byłem w sobotę z autem na kanale i niestety nie bardzo miałem się jak tam dostać, od spodu bardzo mało miejsca kluczem nie bardzo szło tam podejść. Nie wiem , od strony koła nie próbowałem.
Wiem że, tam jest to regulowane w sumie za pomocą takiej mocnej sprężyny- zobaczyłem na starej. Ale w zakładzie gdzie to regenerują podpowiedzieli mi , że mogę mieć za mocno dokręcone  i dlatego nie działa u mnie powrót tak płynnie, że często się to zdarza i regulują to na aucie - bo luzów tam nie ma.
Chciałbym lekko ją popuścić zgodnie z sugestiami tego warsztatu.
Dzieki za dotychczasowy opis dużo mi to rozjaśniło.
Garaż jest, jakieś klucze są może we własnym zakresie się to uda zrobić, bo moje zaufanie do warsztatów niestety nie jest za wysokie. Byłbym wdzięczny za dalsze sugestie
Diagnostyka CDIF 3, Elektronika, Hydraulika pomoc i naprawa, uzupełnianie azotu, sprawdzanie sfer

Offline Artur Juchniewicz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 878
  • Skąd: Kielce
  • Posiadany samochód: Był C5, 2,2 HDI, 2001; jest MKIII tourer 3.0 HDI 2011
  • Miejscowość: Kielce
Odp: Potrzebuję informacji na temat przekładni kierowniczej -Kolumnie- kierownica.
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 29, 2018, 12:05:08 »
Ad2. W MKI jedyny dostęp do tej śruby był od strony lewego koła (oczywiście po zdjęciu koła) i trzeba było na max koła skręcić w lewo.

Offline Mariusz Chobot

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 639
  • Skąd: Lubin
  • Posiadany samochód: C5 MK3 3.0 HDI 2013, Renault Kadjar 1.2, Opel Meriva
  • Zainteresowania: Elektronika, Informatyka, Klimatyzacja
  • Miejscowość: Lubin
Odp: Potrzebuję informacji na temat przekładni kierowniczej -Kolumnie- kierownica.
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 29, 2018, 12:09:51 »
No właśnie nie rozeznałem tematu w sobotę bo czas gonił i tylko sprawdziłem od spodu. Tak jak Andrzej napisał tam jest bardzo mało miejsca i na pewno trzeba klucz dorobić/przyciąć i wtedy może coś spróbować. Dopiero w domu pomyślałem, że może jakby zdjąć koło może z tej strony coś więcej/lepiej. 
Ale to MKIII więc pewnie inaczej niż w MKI
Diagnostyka CDIF 3, Elektronika, Hydraulika pomoc i naprawa, uzupełnianie azotu, sprawdzanie sfer

Online Andrzej Makowski

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 5 098
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5A 1.6PT/EAT8, C4 Picasso II 2.0 BlueHDi/EAT6
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Potrzebuję informacji na temat przekładni kierowniczej -Kolumnie- kierownica.
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 30, 2018, 14:32:38 »
Generalnie żeby zdemontować głowicę i tak trzeba spuścić płyn hydro i rozłączyć przewody na głowicy bo inaczej się nie da wyjąć głowicy. Niestety trzeba ją wyjąć praktycznie całkowicie (wepchnąć w otwór w grodzi silnika) i nie obracając obudową obrócić wałek o jeden ząbek po czym włożyć ją z powrotem i skręcić. Na oryginale uszczelka zostaje ta sama ale przy regenerowanej to nie wiem bo może złożyli jeszcze na silikon choć to kiepski pomysł przy hydraulice.

Jak pisałem ja to robiłem i dało radę bez opuszczania belki i demontażu magla wymienić tą głowicę na nową (bo ciekło na wałku) ale jest diabelnie ciasno i jak ktoś nie ma pojęcia o mechanice i nie ma dobrych i precyzyjnych narzędzi pod ręką to niech sobie raczej daruje. Cierpliwość i zwinne paluszki są niezbędne.
To jest moja opinia w dniu dzisiejszym dlatego zastrzegam sobie prawo do jej zmiany w dowolnym i dogodnym dla mnie terminie

Offline Mariusz Chobot

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 639
  • Skąd: Lubin
  • Posiadany samochód: C5 MK3 3.0 HDI 2013, Renault Kadjar 1.2, Opel Meriva
  • Zainteresowania: Elektronika, Informatyka, Klimatyzacja
  • Miejscowość: Lubin
Odp: Potrzebuję informacji na temat przekładni kierowniczej -Kolumnie- kierownica.
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 30, 2018, 21:58:19 »
Dzieki bardzo. Sam raczej się na to nie porwę, jeśli juz to ze znajomym który troszkę zajmuje się mechaniką, co prawda przekładnie to nie jego specjalność. Ale chyba lepiej opuścic przekładnię na dół, pamietam przy wymianie , że nie było to czasochłonne. Całość zajęła wtedy do max 3 godzin. Mam przekladnię , która została zdemontowana więc soie obejrzę ją dokładnie i pomierzę. Teraz wiem mniej więcej o co chodzi, że najważniejsze jest ustawienie tego zabezpieczenia  z przekładni aby dokładnie pasował do tego wałka z głowicy, w odpowiednim miejscu. Z tego wynika , że firma regenerująca przekładnie , źle złożyła po regeneracji. Jeśli dobrze też rozumiem działanie tej przekładni to środek będzie także wtedy gdy listwa zębata przekładni będzie wystawała z przekładni dokładnie tyle samo z każdej strony , do tego głowiczka z wałkiem musi być tak ustawiona aby jej zabezpieczenie pasowało po zamontowaniu do ustawionej kierownicy na wprost i tak to powinno zostać zmontowane. W tej zdemontowanej wychdzi, że od środka można zrobić 2,5 obrotu w każdą stronę.
Głowiczkę można kupić nową?
Gorzej wygląda sprawa z regulacją, bo miejsca jest nie wiele.
Dziękuję bardzo za ten opis - bardzo mi pomógł i naświetlił temat.
Diagnostyka CDIF 3, Elektronika, Hydraulika pomoc i naprawa, uzupełnianie azotu, sprawdzanie sfer

Online Andrzej Makowski

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 5 098
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5A 1.6PT/EAT8, C4 Picasso II 2.0 BlueHDi/EAT6
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Potrzebuję informacji na temat przekładni kierowniczej -Kolumnie- kierownica.
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 30, 2018, 22:28:59 »
Jeśli dobrze też rozumiem działanie tej przekładni to środek będzie także wtedy gdy listwa zębata przekładni będzie wystawała z przekładni dokładnie tyle samo z każdej strony , do tego głowiczka z wałkiem musi być tak ustawiona aby jej zabezpieczenie pasowało po zamontowaniu do ustawionej kierownicy na wprost i tak to powinno zostać zmontowane.....
Głowiczkę można kupić nową?
Gorzej wygląda sprawa z regulacją, bo miejsca jest nie wiele....
tak listwa musi wystawać tyle samo bo drążki L i P oraz końcówki mają takie same długości

rozpędziłem się bo głowica była używana w dobrym stanie po przebiegu 15 tkm z uszkodzonej maglownicy za 100 zł więc można powiedzieć jak nowa i bez korozji na wałku co jest bardzo ważne ze względu na wycieki płynu hydraulicznego (dlatego była wymieniana) wyciek był w miejscu strzałki na zdjęciu




standardowo śruba regulująca docisk listwy wchodzi najwyżej na około 1 mm w kołnierz ale w zasadzie jest na równo z płaszczyzną obudowy. głębiej nie wkręcaj na razie bo będą za duże naprężenia i maglownica "puści" płyn na uszczelniaczach listwy. dopiero jak wyczujesz na prawdę luz to wkręć o pół obrotu i kolejna próba na kołach.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 30, 2018, 22:45:42 wysłana przez Andrzej Makowski »
To jest moja opinia w dniu dzisiejszym dlatego zastrzegam sobie prawo do jej zmiany w dowolnym i dogodnym dla mnie terminie

Offline Mariusz Chobot

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 639
  • Skąd: Lubin
  • Posiadany samochód: C5 MK3 3.0 HDI 2013, Renault Kadjar 1.2, Opel Meriva
  • Zainteresowania: Elektronika, Informatyka, Klimatyzacja
  • Miejscowość: Lubin
Odp: Potrzebuję informacji na temat przekładni kierowniczej -Kolumnie- kierownica.
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 31, 2018, 13:19:43 »
Wielkie dzięki za bardzo konkretną odpowiedź, która mi bardzo pomogła. Wiem teraz jak to ustawić, teraz się dziwię, że mechanik w warsztacie sobie z tym nie poradził tylko włożył i złożył tak jak mam obecnie czyli źle.
Co do regulacji to ja bardziej chcę zluzować tą śrubę, bo nie podoba mi się odbijanie kierownicy do jazdy na wprost. W zakładzie , który regenerował przekładnię stwierdzili, że za mocno skręcona i trzeba popuścić - ponoć często po regeneracji regulują na aucie. Martwi mnie tylko dostęp tam bo jest iście akrobatyczny. Pogadam z kolegą który mechanikuje , może coś tam razem zrobimy.
Diagnostyka CDIF 3, Elektronika, Hydraulika pomoc i naprawa, uzupełnianie azotu, sprawdzanie sfer

Offline Mariusz Chobot

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 639
  • Skąd: Lubin
  • Posiadany samochód: C5 MK3 3.0 HDI 2013, Renault Kadjar 1.2, Opel Meriva
  • Zainteresowania: Elektronika, Informatyka, Klimatyzacja
  • Miejscowość: Lubin
Andrzej a jak myslisz z tą regulacją tej śruby czy to pomoże czy też raczej w tej firmie od regeneracji mineli się z prawdą? Objaw który chcę usunąć to to , że z obu stron  przy lekkim skrecie w którąkolwiek ze stron  kierownica nie wraca do jazdy na wprost. Przy większym skręcie kierownica wraca ale nie do konca obojętnie z której strony. W serwisie powiedzieli mi, ze to przez to , że za mocno jest skręcona ta śruba. Przed wymianą przekładni , poprzednia zachowywała się w ten sposób , że po skęcie w lewo kierownica wogóle nie wracała , a przy skrecie w prawo zachowywała się normalnie. Wspomaganie działa bez zarzutu, może troszkę mocniej trzeba pokręcić, ale to może być złudzenie, do tego nie mam zastrzeżeń. Oczywiście zrobiłem kilka zbieżności , geometrię i wszystko jest bardzo dobrze. Pierwotna usterka wystąpiła podczas jazdy, po prostu po którymś zakręcie zauważyłem , że kierownica nie wróciła. Samochód mam już 3 lata, 2 lata bez problemu wszystko działało, nie zaliczyłem żadnego krawężnika, żadnej dziury w drodze itp.
Kolega będzie miał czas pod koniec lutego poczatek marca więc może sam spróbuję poluźnić tą śrubę, a że dostęp jest kiepski to troszkę czarno to widzę, czy lepiej szukać kolejnej przekladni?
Diagnostyka CDIF 3, Elektronika, Hydraulika pomoc i naprawa, uzupełnianie azotu, sprawdzanie sfer

Offline Henryk Guzicki

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 281
  • Skąd: Brande/Dania
  • Posiadany samochód: Seat Ateca FR TSI Citroen DS3 HDI
  • Miejscowość: Brande/Dania
Ja przerabialem magiel w porzedniej cytrynie z 2009 roku i dzwoniąc po różnych warsztatach od magi mówili mi ze magiel w rocznikach przed liftowych sa konstrukcyjnie zepsute chodzi wlasnie o te walki w glowicy i ze regeneracja na długo nie wytrzyma.Ja zdecydowalem kupic używkę w miarę z jak najmłodszego rocznika i udało mi się kupić z 2013 w idealnym stanie razem z drążkami za 450 zeta,ja mialem 1.6 hdi a magiel kupiłem od 2.0 i pasowal bez problemu,na twoim miejsu kupiłbym drugi magiel i się nie bujał z naprawami i dodatkowymi kosztami.
« Ostatnia zmiana: Luty 12, 2018, 21:14:43 wysłana przez Jacek Kustra »

Offline Mariusz Chobot

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 639
  • Skąd: Lubin
  • Posiadany samochód: C5 MK3 3.0 HDI 2013, Renault Kadjar 1.2, Opel Meriva
  • Zainteresowania: Elektronika, Informatyka, Klimatyzacja
  • Miejscowość: Lubin
Miałem taki zamiar i w sumie już nawet kupiłem taki na allegro - za 600 pln z 2014 roku nawet numery się zgadzały ale sprzedający sprzedał go 2 razy i niestety nie wysłal go do mnie :(. Patrzę też na allegro bo znam problem i w sumie to jest potwierdzone, że przed liftem byl skopany właśnie ten walek. Ale u mnie ani w jednej ani w drugim nie ma problemu z wałkiem są oba w stanie bardzo dobrym i nie ma tam wycieku
Diagnostyka CDIF 3, Elektronika, Hydraulika pomoc i naprawa, uzupełnianie azotu, sprawdzanie sfer

Online Andrzej Makowski

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 5 098
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5A 1.6PT/EAT8, C4 Picasso II 2.0 BlueHDi/EAT6
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Warszawa
...więc może sam spróbuję poluźnić tą śrubę...
na razie tylko sprawdź czy nie za mocno skręcili. kołnierz i śruba powinny być w tej samej płaszczyźnie. jak śruba będzie sporo głębiej yo na pewno trzeb stopniowo ją luzować.

....znam problem i w sumie to jest potwierdzone, że przed liftem byl skopany właśnie ten walek...
ja mam oba auta po lifcie i w obu wystąpił ten problem. w jednym przy 105 a w drugim przy 170 tkm

Wspomaganie działa bez zarzutu, może troszkę mocniej trzeba pokręcić, ale to może być złudzenie, do tego nie mam zastrzeżeń.
a może powinieneś mieć bo może ciężej chodzić wspomaganie jak się źle złoży wałek w głowicy (w trakcie regeneracji a nie wymiany całej głowicy). niby działa a jednak ciężej, sam to przerabiałem i musiałem drugi raz demontować głowicę
To jest moja opinia w dniu dzisiejszym dlatego zastrzegam sobie prawo do jej zmiany w dowolnym i dogodnym dla mnie terminie

Offline Mariusz Chobot

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 639
  • Skąd: Lubin
  • Posiadany samochód: C5 MK3 3.0 HDI 2013, Renault Kadjar 1.2, Opel Meriva
  • Zainteresowania: Elektronika, Informatyka, Klimatyzacja
  • Miejscowość: Lubin
Ad1. Sprawdzę  jak to wygląda w rzeczywistości, spróbuję lekko odkręić, chociaż dojście tam nie napawa mnie optymizmem - jak tam zaglądałem to wyglada to na karkołomne zajęcie - kupię tanszy klucz 17 i spróbuję go docinać tak aby móc cokolwiek tam zrobić.
Ad2. Z tymi przekładniami to słyszałem że dopiero po lifcie ale od 2012 roku zostały poprawione - więc najlepiej kupić powyżej 2013
Ad3. No właśnie nie wiem jak to opisać, ale wydaje mi się że chodzi ciut ciężej niz na starej która ulgła awarii, ale mam też  jeszcze C4 i C5 z 2007 roku i na pewno chodzi lżej w tej którj mam problem.
Na co zwrócić uwagę z tym wałkiem, że jest dobrze złożony w tej głowicy? Nie wiem czy tą którą mam po regeneracji miała jakiś problem z walkiem, bo nie dawałem swojej do regeneracji tylko zakupiłem zregenerowaną, a skoro to będzie rozkręcone to zwrocę uwagę czy poprawnie to zlożyli bo jak widać po tym, że nie dalo się tej przekładni zamontować prosto i muszę przestawić walek to firma moze mieć blade pojęcie .
Diagnostyka CDIF 3, Elektronika, Hydraulika pomoc i naprawa, uzupełnianie azotu, sprawdzanie sfer

Online Andrzej Makowski

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 5 098
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5A 1.6PT/EAT8, C4 Picasso II 2.0 BlueHDi/EAT6
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Warszawa
Na co zwrócić uwagę z tym wałkiem, że jest dobrze złożony w tej głowicy?
Ciężko to wytłumaczyć a żeby sprawdzić to tak naprawdę trzeba rozebrać całą głowicę i obrócić sam wałek w stosunku do reszty bebechów o 180 stopni i z powrotem zamontować bo dopiero po uruchomieniu hydrauliki czuć zmianę a żadnych znaczników na podzespołach nie ma więc składając głowicę trudno powiedzieć jak będzie pracowała po złożeniu. Dopiero wiedząc, że ciężej pracuje można ten wałek obrócić i mieć nadzieję, że będzie lżej chodziło wspomaganie. Szukałem zdjęć, które robiłem podczas naprawy ale gdzieś je wcięło a opisem ciężko to wytłumaczyć.

znalazłem jedno zdjęcie obudowy głowicy i samego wałka ale nie ma na nim reszty bebechów w stosunku do których przestawia się wałek o te 180 stopni. na tym zdjęciu przede wszystkim chodziło o pokazanie korozji wałka, z której powodu na uszczelniaczu głowicy następuje wyciek płynu hydraulicznego

« Ostatnia zmiana: Luty 03, 2018, 13:15:37 wysłana przez Andrzej Makowski »
To jest moja opinia w dniu dzisiejszym dlatego zastrzegam sobie prawo do jej zmiany w dowolnym i dogodnym dla mnie terminie

Offline Mariusz Chobot

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 639
  • Skąd: Lubin
  • Posiadany samochód: C5 MK3 3.0 HDI 2013, Renault Kadjar 1.2, Opel Meriva
  • Zainteresowania: Elektronika, Informatyka, Klimatyzacja
  • Miejscowość: Lubin
Ale czy po obrocie wałka o te 180 stopni będzie możliwe złożenie  tego tak z kolumną aby kierownica była prosto? Bo wydaje mi się że to zabezpieczenie na wałku po obróceniu go o te 180 stopni będzie po przeciwnej stronie, ale być może czegoś nie wiem.
Samo wspomaganie nie pracuje zbyt ciężko, może po prostu mam takie odczucie, że wczesniej było ciut lżej - tak jak jest teraz jest dla mnie dobrze, tylko mam zastrzeżenia do tego iż kierownica nie jest prosto i nie odbija po skręcie kierownicy do jazdy na wprost z obu stron - wraca do pewnego momentu a potem trzeba recznie wyprostować:)
Dzięki wielkie za  za tak łopatologiczne opisanie i wyjaśnienie bardzo mi to pomogło w zobrazowaniu budowy przekładni i jej ustawienia.
Diagnostyka CDIF 3, Elektronika, Hydraulika pomoc i naprawa, uzupełnianie azotu, sprawdzanie sfer

Online Andrzej Makowski

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 5 098
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5A 1.6PT/EAT8, C4 Picasso II 2.0 BlueHDi/EAT6
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Warszawa
Samo obrócenie wałka w stosunku do reszty nie zmienia "ułożenia" wpustu do kolumny kierowniczej bo przecież wałkiem można obracać jak kierownicą. na wejściu w listwę na głowicy jest 6 zębów więc obrót o 180 stopni to jest przesunięcie o 3 zęby. czyli po takie operacji musisz przestawić głowicę o cztery zamiast o jeden "ząbek" .
To jest moja opinia w dniu dzisiejszym dlatego zastrzegam sobie prawo do jej zmiany w dowolnym i dogodnym dla mnie terminie

Offline Mariusz Chobot

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 639
  • Skąd: Lubin
  • Posiadany samochód: C5 MK3 3.0 HDI 2013, Renault Kadjar 1.2, Opel Meriva
  • Zainteresowania: Elektronika, Informatyka, Klimatyzacja
  • Miejscowość: Lubin
A na wałku jest takie wcięcie, po jednej stronie, gdzie po włozeniu w kolumnę kierowniczą zabezpieczamy to śrubką, aby wyjąć przekladnię z kolumny to tą śrubkę należy wykręcić. To wcięcie jest z jednej strony, więc obrót o 180 stopni spowoduje , że wcięcie będzie po drugiej stronie. Wałek oczywiście będzie pasował w wejscie  w kolumnę bo jest symetryczny - tylko z jednej strony ma wgłebienie, z druhiej go nie ma. Nie demontowalem tego , tylko widzialem co mechanik robił, aby wyjąć przekladnię demontował tą śrubkę z kolumny, gdzieś w okolicach pedałów. Więc nie wiem czy po obrocie będzie o 180 stopni można  załozyć tą śrubke. Dla mnie reszta jest już zrozumiała, wiem jak ustawić, na co zwrócic uwagę. To pytanie mi się tez nasuwa bo gdy chciałem kupić przekładnię używaną z nowszego rocznika to gość co sprzedaje części mówił iż jak kupię przekladnie po którymś tam roku to będę musiał przełożyć ten wałek bo to nacięcie na tą śrubkę było już z drugiej strony. Ale to tylko teoria.
Wiem na pewno, że przy regeneracji skopali montaż tej przekładni, przynajmniej o 1 ząbek przestawili ten wałek dlatego montaż wyszedł jak wyszedł - mechanik też zamiast wpierw sprawdzić a nie montować w ciemno- też chyba nie dokonca ogarnia temat przekładni. A tak sie w firmie regenerującej zarzekali, tak pięknie mówili, że lata doświadczeń i na pewno źle zamontował mechanik. Najchętniej oddałbym do naprawy ale przeraża mnie , że trafię znowu na "fachowca" co nie będzie mial pojecia.
Wielkie dzięki za cierpliwość i przekazaną wiedzę, inaczej dalej bym był saleko w lesie. 
Diagnostyka CDIF 3, Elektronika, Hydraulika pomoc i naprawa, uzupełnianie azotu, sprawdzanie sfer

Online Andrzej Makowski

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 5 098
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5A 1.6PT/EAT8, C4 Picasso II 2.0 BlueHDi/EAT6
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Warszawa
Więc nie wiem czy po obrocie będzie o 180 stopni można  załozyć tą śrubke.
ustawiasz wałek tak jak potrzebujesz bo przestawienie wałka180 stopni dotyczy tylko złożenia wałka z resztą bebechów w głowicy. dlatego napisałem, że wtedy trzeba przestawić o cztery ząbki a nie o jeden żeby wszystko z kierownicą było ok (3 ząbki to w sumie 180 stopni)

pomijając to wszystko przy obrocie wałka o 180 stopni trzeba wyjąć całą głowicę na zewnątrz a nie tylko wysunąć przestawić i wsunąć więc przy montażu pewnie będzie kilka podejść z prawidłowym włożeniem głowicy z powrotem w obudowę maglownicy żeby wszystko było prawidłowo ustawione bo zębatka wchodząca w listwę ma skośne zęby czyli jest to przekładnia ślimakowa. czyli przy wkładaniu od momentu rozpoczęcia do włożenia głowicy do końca sam wałek obróci się jeszcze w stosunku do obudowy głowicy o około 60 stopni.
To jest moja opinia w dniu dzisiejszym dlatego zastrzegam sobie prawo do jej zmiany w dowolnym i dogodnym dla mnie terminie

Offline Henryk Guzicki

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 281
  • Skąd: Brande/Dania
  • Posiadany samochód: Seat Ateca FR TSI Citroen DS3 HDI
  • Miejscowość: Brande/Dania
Co do uzywanego magla to ja kupilem do siebie z rocznika 2013 albo 2014 teraz nie pamiętam i nie bylo żadnego problemu z jej montażem i nie ważne czy sanki są metalowe czy alu jedyna różnica to w wężach ciśnieniowych bo do mojego 1.6 nie pasowały z 2.0 bo od takiej wersji kupiłem magiel.W ostatnich rocznikach byl już magiel ze wspomaganiem elektr.i ten już nie podejdzie.

Online Andrzej Makowski

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 5 098
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5A 1.6PT/EAT8, C4 Picasso II 2.0 BlueHDi/EAT6
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Warszawa
... i nie ważne czy sanki są metalowe czy alu jedyna różnica to w wężach ciśnieniowych ...
W ostatnich rocznikach byl już magiel ze wspomaganiem elektr.i ten już nie podejdzie.
w C5 były dwa rodzaje maglownic więc trzeba na to zwracać uwagę bo w jednej są śruby mocujące do sanek od strony silnika a w drugiej od strony przegrody. pisałem o tym kiedyś tutaj https://peugeotklub.pl/showthread.php?54542-C5-X7-Maglownica-roznice&p=701323&viewfull=1#post701323

i uściślij "w ostatnich rocznikach" bo jakoś nie spotkałem się w C5 x7 z mechaniczną pompą wspomagania napędzaną paskiem osprzętu tylko z samymi elektrycznymi nawet jeśli auto było na sprężynach a nie na hydraulice
To jest moja opinia w dniu dzisiejszym dlatego zastrzegam sobie prawo do jej zmiany w dowolnym i dogodnym dla mnie terminie

Offline Henryk Guzicki

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 281
  • Skąd: Brande/Dania
  • Posiadany samochód: Seat Ateca FR TSI Citroen DS3 HDI
  • Miejscowość: Brande/Dania
Jak szukalem do siebie to widzialem tez z 2015 które mialy silniczek elektryczny ,jest jedna na all.za 800 zl.
« Ostatnia zmiana: Luty 04, 2018, 01:10:31 wysłana przez Henryk Guzicki »

Offline Machoński Tomasz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 950
  • Skąd: Katowice
  • Posiadany samochód: Lexus NX, był C5 X7 Exclusive Tourer 2.0 lpg
  • Miejscowość: Katowice
... i nie ważne czy sanki są metalowe czy alu jedyna różnica to w wężach ciśnieniowych ...
W ostatnich rocznikach byl już magiel ze wspomaganiem elektr.i ten już nie podejdzie.
w C5 były dwa rodzaje maglownic więc trzeba na to zwracać uwagę bo w jednej są śruby mocujące do sanek od strony silnika a w drugiej od strony przegrody. pisałem o tym kiedyś tutaj https://peugeotklub.pl/showthread.php?54542-C5-X7-Maglownica-roznice&p=701323&viewfull=1#post701323

i uściślij "w ostatnich rocznikach" bo jakoś nie spotkałem się w C5 x7 z mechaniczną pompą wspomagania napędzaną paskiem osprzętu tylko z samymi elektrycznymi nawet jeśli auto było na sprężynach a nie na hydraulice
Widziałem 1.6HDI z pompą mechaniczną.Kolega tez pisze właśnie o tym silniku.

Offline Mariusz Chobot

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 639
  • Skąd: Lubin
  • Posiadany samochód: C5 MK3 3.0 HDI 2013, Renault Kadjar 1.2, Opel Meriva
  • Zainteresowania: Elektronika, Informatyka, Klimatyzacja
  • Miejscowość: Lubin
U mnie jest przekladnia mechaniczna lub jak kto woli hydrauliczna czyli klasyczna, pompa wspomagania elektryczna. Więc klasycznie.


Andrzej chodzi mi o to wycięcie w wałku - jak go obrócę o 180 stopni to znajdzie się ono po  drugiej stronie i nie wiem czy będzie  możliwość włożenia tej śrubki po polączeniu przekladni z kolumną kierowniczą. Cała reszta jest dla mnie jasna - będę opuszczał przekladnię i przed ponownym montażem sprawdzę czy ten wałek pasuje do kierownicy na wprost - jeśli nie to  na bieżąco skoryguję. o ten ząbek, teraz postaram się przestawić o jeden ząbek w prawo - bo kierownica jest obecnie o te 60 stopni w lewo.
Diagnostyka CDIF 3, Elektronika, Hydraulika pomoc i naprawa, uzupełnianie azotu, sprawdzanie sfer