Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Wymiana przełącznika zaspolonego COM  (Przeczytany 13913 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Mariusz Purta

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 157
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Xsara II Break 1.6i 16V 2002
  • Zainteresowania: Fotografia
  • Miejscowość: Warszawa
Wymiana przełącznika zaspolonego COM
« dnia: Wrzesień 19, 2008, 16:06:29 »
Witam,
Po negocjacjach cenowych kupiłem w ASO przełącznik zespolony, bo ten oryginalny kompletnie przestał działać. Chciałbym go wymienić sam, bo to podejrzewam kwestia odkręcenia kilku śrubek. Widziałem że dwie trzymają plastik osłaniający kolumnę kierownicy, pewnie tam są dalsze śrubki. Ale jak się zdejmuje ten plastik od góry kierownicy (ten z logo Citroena)? Mógłby ktoś podpowiedzieć najbardziej optymalną kolejność i ewentualnie na co uważać? Wiem, że muszę odłączyć akumulator i ustawić kierownicę i koła prosto.

Offline Włodzimierz Śmieszek

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 718
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Xsara II Break 2.0 HDI 90 KM
  • Zainteresowania: CapsLock
  • Miejscowość: Kraków
Re: Wymiana przełącznika zaspolonego COM
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 19, 2008, 17:00:57 »
Najpierw odkręcamy osłonę kolumny (3 wkręty od spodu Torx). Następnie trzeba zdjąć kierownicę. W tym celu macamy od tyłu kierownicy 3 okienka i dłubiąc śrubokrętem odczepiamy zaczepy trzymające poduszkę. Jak sie to uda to wyciągamy ostrożnie poduszkę odłączamy 3 złącza elektryczne i odkładamy poduszkę koniecznie powierzchnią czołową do góry !!! (dla bezpieczeństwa). Teraz to już luzik. Odkręcamy śrubę mocującą kierownicę i zdejmujemy ją uważając żeby nie uszkodzić przewodów, które trzeba wysunąć przez ciasne okna w kierownicy.
Teraz odłączamy złącza od przełącznika (cztery wiązki) luzujemy śrubę w zacisku przełącznika na kolumnie kierowniczej i zdejmujemy przełącznik.
Jak się to wszystko uda to bierzemy nowy przełacznik i montujemy go w odwrotnej kolejności.
Powodzenia

Ps
Ile od Ciebie wyciągnęli za przełącznik w ASO ?

Offline Mariusz Purta

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 157
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Xsara II Break 1.6i 16V 2002
  • Zainteresowania: Fotografia
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Wymiana przełącznika zaspolonego COM
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 19, 2008, 17:23:11 »
Dziękuję za odpowiedź! Dopytam tylko: czy ten plastik z logo na górze kierownicy to część poduszki? Zejdzie po odpięciu tych trzech zaczepów z tyłu?
Co do ceny - najpierw powiedzieli mi coś ponad 1000 zł, po chwili kłopotliwego milczenia Pan z ASO podrapał się w głowę i zaproponował zniżkę, ostatecznie wyszło 815 zł. Sterowanie radia zostawiam na razie stare, wprawdzie sukcesywnie przestały mi działać dwa przyciski, ale podejrzewam że to wina głównego przełącznika, jak nie to trzeba będzie wyłożyć kolejną stówkę...

Offline Kaśka Musielak

  • Administrator Honorowy
  • ******
  • Wiadomości: 4 966
  • Skąd: Wlkp
  • Miejscowość: Wlkp
Re: Wymiana przełącznika zaspolonego COM
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 19, 2008, 17:42:29 »
to z logo to poduszka i zanim zaczniesz ja wyjmowac odepnij akumulator i odczekaj 30 minut

Offline Andrzej Jaroszek

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 364
  • Posiadany samochód: Był: Xsara Picasso 1,8 16V; Xsara 2.0 16V
Re: Wymiana przełącznika zaspolonego COM
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 19, 2008, 19:21:00 »
I pamiętaj o prawidłowym ustawieniu taśmy poduszki względem koła kierownicy / kół. Zasada: koła do jazdy na wprost = taśma w środkowym położeniu. Nie szkoda było Ci wydać tej kasy na przełącznik? Z pomocą forum wiele usterek można usunąć we własnym zakresie (osobiście walczyłem z nim dwa razy). Nie wyrzucaj starego przełącznika, może przydać się w latach następnych. Słyszałem (ale to nie jest potwierdzone), że po wymianie przełącznika zespolonego trzeba coś programować w ASO. Może potwierdzi to Kasia.

Offline Mariusz Purta

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 157
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Xsara II Break 1.6i 16V 2002
  • Zainteresowania: Fotografia
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Wymiana przełącznika zaspolonego COM
« Odpowiedź #5 dnia: Wrzesień 19, 2008, 23:18:17 »
Cytuj
I pamiętaj o prawidłowym ustawieniu taśmy poduszki względem koła kierownicy / kół. Zasada: koła do jazdy na wprost = taśma w środkowym położeniu.

Dziękuję Andrzeju za tą uwagę! Nauczony wieloma doświadczeniami mam już przygotowany aparat i zamierzam zarejestrować stan zastany i go odtworzyć.

Cytuj
Nie szkoda było Ci wydać tej kasy na przełącznik? Z pomocą forum wiele usterek można usunąć we własnym zakresie (osobiście walczyłem z nim dwa razy).

   Oczywiście, że szkoda mi było, ale jako że samochód firmowy to odliczę z tej kwoty VAT, a i trochę kosztów mi było potrzebne, więc nie jest tak tragicznie.
   Co do naprawy - już raz mechanik go próbował reperować, COM pochodził trochę i znowu zaczęły się jazdy z gasnącymi światłami oraz z włączaniem i wyłączaniem automatycznych świateł (ten gong przy tych zmianach zaczął mnie nieźle irytować), czasem też zupełnie od czapy włączały mi się wycieraczki. Przełącznik padał podczas włączania kierunków, kilka razy zdarzyło mi się w trasie, że o lekkim zmierzchu wyprzedzałem kogoś i nagle gasły mi światła. Lekkie poruszenie manetką i zazwyczaj wracały, ale to zazwyczaj nie był dobry moment do lekkiego poruszania manetką. Doszedłem do wniosku, że ten przełącznik jest na tyle ważny i może sprawić tyle kłopotów, że wolę mieć nowy. Naprawdę Ci zazdroszczę, jeśli potrafisz skutecznie go naprawić, ja jednak swojemu staremu nawet po naprawie bym nie ufał.
   Można też pomyśleć o jego cenie w inny sposób - w tym roku już dwa razy policjanci zatrzymali mnie na mieście za brak świateł, stali za zakrętem i wyjeżdżałem na nich akurat wtedy, gdy gasły mi światła. Za każdym razem miało być po 200 zł, miało - bo kończyło się na pouczeniu. Mam teraz trochę kasy górką i nie będę czekał na trzeci raz, żeby nie było że mądry Polak... ;)

Cytuj
Słyszałem (ale to nie jest potwierdzone), że po wymianie przełącznika zespolonego trzeba coś programować w ASO.

Mi w ASO kategorycznie powiedziano, że nic nie trzeba programować, ale może rzeczywiście ktoś mógłby to potwierdzić?

Offline Kaśka Musielak

  • Administrator Honorowy
  • ******
  • Wiadomości: 4 966
  • Skąd: Wlkp
  • Miejscowość: Wlkp
Re: Wymiana przełącznika zaspolonego COM
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 19, 2008, 23:28:09 »
generalnie rzecz biarac nie wymaga kodowania

Offline Andrzej Jaroszek

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 364
  • Posiadany samochód: Był: Xsara Picasso 1,8 16V; Xsara 2.0 16V
Re: Wymiana przełącznika zaspolonego COM
« Odpowiedź #7 dnia: Wrzesień 20, 2008, 17:13:17 »
Faktycznie, ten przełącznik dał Ci się we znaki. Mnie dopadł w ubiegłym roku brak lewego kierunkowskazu (podczas urlopu) i nie tak dawno samoaktywujące się automatyczne światła oczywiście z denerwującym gongiem w tle.
Z dotychczasowych obserwacji wnioskuję, że nie wszystkie Citroeny i Peugeoty dopadają awarie przełącznika COM. Moja Xsara z 2001 r. i prawie 80 tys km przebiegu miała dwie awarie, kolegi rok młodsza 406-ka, prawie 180 tys. km. ani razu. Chyba PSA miało dwóch różnych producentów - nam trafił się egzemplarz od Chińczyka.

Offline Mariusz Purta

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 157
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Xsara II Break 1.6i 16V 2002
  • Zainteresowania: Fotografia
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Wymiana przełącznika zaspolonego COM
« Odpowiedź #8 dnia: Wrzesień 20, 2008, 22:32:03 »
Cytuj
nam trafił się egzemplarz od Chińczyka.

Od Chińczyka, który go składał po ciemku :)
Dopytywałem się w serwisie, czy ten przełącznik jest poprawiony w konstrukcji, zapewniano mnie że tak i że jest używany w innych modelach cytrynek - na fakturze mam że ten nowy jest od Berlingo. Biorę się za niego jutro, już wyjąłem akumulator, przy okazji podładuję go przez nockę. Jeszcze raz dzięki za porady!

Offline Radek Czaplinski

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 1
  • Skąd: Olsztyn
  • Posiadany samochód: Xsara 1.6 16v Exclusive
  • Miejscowość: Olsztyn
Re: Wymiana przełącznika zaspolonego COM
« Odpowiedź #9 dnia: Październik 26, 2009, 16:10:22 »
Witam Serdecznie...

Żeby nie zakładać nowego wątku postanowiłem zwrócić się o pomoc w istniejącym już temacie. Mam problem z przełącznikiem zespolonym w mojej Xsarze, tak jak wcześniej było to opisane gasną mi światła mijania (tylko podczas dnia) , w nocy przełączają się drogowe na mijania a od niedawna po zgaszeniu silnika problem z wyłączeniem świateł.

Decyzja zapadła wymieniam przełącznik zespolony, z względu na koszt nowego (ok1100 zl) szukam czegoś używanego, zdemontowanego lub po regeneracji.

I tutaj mam problem wiem że może to zabrzmi banalnie, ale jaki dokładnie przełącznik kupić. O co pytać?? Ciężko znaleźć dokładnie do Xsary i powiedziano mi ze może pasować od peugeota 206 lub 307 ale który dokładnie wybrać ??? Wszystkie z zewnątrz wyglądają tak samo (tj. manetki) jednak wiem też że różnią się one softem, wyposażeniem itp.

Proszę o pomoc jakiego przełącznika powinien szukać żeby po wymianie to mi zadziałało, czy jest jakiś nr referencyjny tej części (jeśli tak to gdzie znaleźć ?) czy można to jakoś sprawdzić po nr nadwozia...kompletnie nie mam pojęcia jak to ugryźć.

Jeżdżę Xsarą z 2002r, 1.6 16v exclusive, w załaczeniu zdjęcie przełącznika po zdjęciu dolnej osłony kierownicy, zdjęcie jakiegoś nr który udało mi się tam znaleźć  oraz rozrysowany schemat gniazd jak to mniej więcej wygląda.

Z góry dziękuje za pomoc...pozdrawiam

Offline Mariusz Purta

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 157
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Xsara II Break 1.6i 16V 2002
  • Zainteresowania: Fotografia
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Wymiana przełącznika zaspolonego COM
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 26, 2009, 22:28:43 »
Cytuj
czy jest jakiś nr referencyjny tej części (jeśli tak to gdzie znaleźć ?)

Odnalazłem zapisany obrazek z service.citroen.com z przełącznikiem zespolonym do mojego auta (wyszukany po VIN), wyciągnąłem też stary, oryginalny przełącznik COM który musiałem wymienić. I jak patrzę na oznaczenia na schemacie (6239 P8, RP 6242 C2) i na przełącznik to żaden numer się nie zgadza, więc nie wiem czy tędy droga...
W Zielonce pod Warszawą jest zakład Citroen Śliwowski, TU masz do nich namiary. U nich wstawiałem nowy przełącznik i przy okazji dowiedziałem się, że mają używane, sprawdzone przełączniki zespolone po rozsądnych cenach. Z tego co widziałem to mogą sprawdzić po VIN-ie jaki model części pasuje do Twojego auta, więc może zadzwoń i dogadaj się na cenę z wysyłką.

Offline Michal Miska

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 3
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara VTS 2.0
Re: Wymiana przełącznika zaspolonego COM
« Odpowiedź #11 dnia: Czerwiec 29, 2010, 14:40:55 »
no ja mam ten sam problem, mam moduł com do wymiany czy ktoś mi może wytypować po symbolu czego mam szukać, nawet dałem ogłoszenie w dziale ogłoszeń - po numerze VIN można by było znaleźć - VIN - VF7N0RFN173567869
 - problem trochę jest bo jest i ESP i ASR - ani jedno ani drugie nie działa. ze nie powiem o klaksonie.

Offline Jozef Kowalski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 368
  • Skąd: Dąbrowa Górnicza
  • Posiadany samochód: xsara II 1.6 16v.exclusive 2002r.
  • Miejscowość: Dąbrowa Górnicza
Re: Wymiana przełącznika zaspolonego COM
« Odpowiedź #12 dnia: Czerwiec 30, 2010, 09:16:33 »
Ja jestem po wymianie  przełącznika  zespolonego , nie wiem skąd u was takie  ceny ja kupowałem nowy firmy delphi  cena 680 zł. + kurier 25 zł.  wymiana 60 zł . Oczywiście  nie w serwisie.
:devil: ;-)

Offline Włodzimierz Śmieszek

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 718
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Xsara II Break 2.0 HDI 90 KM
  • Zainteresowania: CapsLock
  • Miejscowość: Kraków
Re: Wymiana przełącznika zaspolonego COM
« Odpowiedź #13 dnia: Czerwiec 30, 2010, 10:49:13 »
Cytuj

...  wymiana 60 zł . Oczywiście  nie w serwisie.


no i masz odpowiedź na swoje pytanie :)

Offline Filip Presz

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 622
  • Posiadany samochód: Xsara II, C4 II
Re: Wymiana przełącznika zaspolonego COM
« Odpowiedź #14 dnia: Kwiecień 20, 2013, 13:02:18 »
Czy ktoś wie czy w Xsarach z 2004 roku jest przełącznik zespolony COM200) czy COM2002 lub jeszcze jakiś inny? I czy np. COM 2005 też by podszedł? Z wyglądu to wszystko jest to samo...
Xsara II 1.6 16v 2004r.
Citroen C4 II 1.6 VTi 2014r.

Offline Marek Ogrodowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 546
  • Posiadany samochód: xsara II 2.0 138 KM exclusive
Re: Wymiana przełącznika zaspolonego COM
« Odpowiedź #15 dnia: Kwiecień 22, 2013, 23:02:28 »
Na każdym przełączniku jest dziesięcioznakowy (ten z literami XT) numer przełącznika. Ceny wachają się od 600 zł do 2400 zł w zależności od tego co ten przełącznik robi. Najprostsze nie robią praktycznie nic, najdroższe mają zaszyte ESP, właczanie świateł po zmroku, włączanie wycieraczek jak zaczyna padać deszcz itp.

Offline Krzysztof Pszczółkowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 129
  • Skąd: Szczecin
  • Posiadany samochód: był C5 Break 2.0 HDi 110 (DW10ATED), jest XSARA PICASSO HATCHBACK Exclusive 1.6 HDi 110 BVM 5, doszedł jeszcze C5X7 DW10FC FAP
  • Miejscowość: Szczecin
Odp: Wymiana przełącznika zaspolonego COM
« Odpowiedź #16 dnia: Maj 27, 2021, 09:55:06 »
Cześć, ciekawe czy w dobie Fb jeszcze ktoś zagląda na forum? ;)

Chcę w końcu naprawić manetkę kierunkowskazów, cały przełącznik zespolony znalazłem za 400 - 500 zł (oczywiście używany), ale zanim wydam pieniądze szukam informacji czy tego ustrojstwa nie można naprawić samodzielnie.
Oczywiście w necie jest sporo informacji ale nie wiem czy dotyczą tego typu który ja mam zamontowany.

U mnie siedzi 96595100XT, czy ktoś może dopasować metodę naprawy do tego typu? :)
Pozdrawiam serdecznie
"Amatorzy zbudowali Arkę, profesjonaliści Titanica."

Offline Kuba Garbiec

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 33
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara kombi 1.4i
  • Zainteresowania: Motoryzacja
  • Miejscowość: Józefów
Odp: Wymiana przełącznika zaspolonego COM
« Odpowiedź #17 dnia: Maj 27, 2021, 19:51:05 »
A co dokładnie dzieje ci się z manetką kierunkowskazów ?