Klub Cytrynki
Samochody => C5 => MK III (X7). => Wątek zaczęty przez: Mariusz Frankowski w Grudzień 02, 2019, 19:38:58
-
Witam.Czy oryginalnymi śrubami z felg aluminiowych można przykręcić koła na felgach stalowych.
-
Jeśli masz takie śruby to tak(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191202/9c1ec65082fc8b24f5789dd664abc904.jpg)
-
Nie, powinieneś kupić śruby stożkowe do felg stalowych! Te z podkładką (ze zdjęcia) są do alufelg i można je użyć tymczasowo na koło zapasowe, ale nie jeździć na nich cały sezon zimowy z przykręconymi do stalówek. To samo stwierdził wulkanizator.
Zresztą, instrukcja naszego wozu też w jakiś sposób o tym mówi:
Koło do użytku tymczasowego. Państwa samochód może być wyposażony w koło zapasowe różniące się od pozostałych kół. Podczas montażu tego koła można zauważyć, co jest całkowicie normalne, że podkładki śrub nie dochodzą do obręczy. mocowanie koła zapasowego zapewniają stożkowe powierzchnie dociskowe każdej ze śrub.
W przypadku zamontowania koła zapasowego różniącego się wymiarami od pozostałych kół, podczas korzystania z koła zapasowego nie należy przekraczać prędkości 80 km/h. Śruby mocujące koła są specyfi czne dla każdego typu kół.
-
Marcin, ale Twój cytat dotyczy koła zapasowego/dojazdowego a nie śrub. Śruby są wyposażone w normalny stożek więc nie bardzo trafia do mnie ten argument.
-
Tomku :) , to że daje się te od alu zamontować do stalowych to nie znaczy że są odpowiednie. OK, dobra, mój wulkanizator mógł się pomylić albo naciągnąć mnie na dodatkowy koszt. Ale jak wytłumaczysz, że na Citroen Service jest podany inny nr referencyjny dla kól stalowych, a inny do alu jeśli chodzi o śruby?
- dla stalowych: 5405 72
- dla alufelg: 5405 67
Po drugie: czy stosując śrubę z podkładką na obręczy stalowej nie będzie ona brzęczeć?
Dla własnego bezpieczeństwa wolę jednak dać takie jakie, które przewidział producent/dostawca.
-
(...) Ale jak wytłumaczysz, że na Citroen Service jest podany inny nr referencyjny dla kól stalowych, a inny do alu jeśli chodzi o śruby?
- dla stalowych: 5405 72
- dla alufelg: 5405 67
Chociażby tak, że śrubą to felg stalowych alufelgi nie przykręcisz .
Po drugie: czy stosując śrubę z podkładką na obręczy stalowej nie będzie ona brzęczeć?
Mnie tam nic nie brzęczy - bynajmniej nie słyszę.
Dla własnego bezpieczeństwa wolę jednak dać takie jakie, które przewidział producent/dostawca.
Masz do tego prawo, nikt Ci nie każe jeździć na takich śrubach, co nie znaczy że nie można ;)
-
kurczę ale zagwozdka. Sam jeżdzę na tych uniwersalnych do stalówek i alusów i jako ciekawostkę dodam, że poprzednio miałem c5 mk I z felgami magnezowymi takimi podobnymi do stalowych i też używałem takich śrub i było w sumie wszystko ok przez tyle lat co nie oznacza, że dobrze postępowałęm. Czy instrukcja coś o tym wspomina, bo nie mam pod ręką a w sumie to jestem ciekaw??? U mnie podkładka też nie dzwoni jakby co. Wg mnie dla bezpiecznego użytkowania najważniejsze jest ile gwintu śruby siedzi w piaście po zamontowaniu stalowej czy alu felgi. To jest do zmierzenia. Jeśli znajdę trochę czasu to zmierzę i zapodam.
-
Ciekawe.
Z tego, co ja kojarzę, to te śruby są uniwersalne: do zastosowania w alufelgach i w stalówkach.
Zarówno w Mk2 jak i X7 mam na kołach alufelgi, a na zapasie stalówki (pełnowymiarowe). Zastosowana przez Citroena śruba nadaje się zarówno do jednych i drugich. Przytoczone ograniczenie (koło tymczasowe) dotyczy dojazdówki a nie śrub. Te mają stożek dla mocowania stalówek oraz szeroką podkładkę do trzymania felg aluminiowych. Nie wiem, po co doszukiwać się drugiego dna. Przecież te śruby nie są miękkie w miejscu stożka, a na wysokości podkładki twarde. Są takiej samej twardości w całości, a nie wybiórczo.
Odnośnie dzwonienia: w Mk2 od początku trzymają mi stalowe zimówki. Teraz kolejny sezon. Nie udało mi się na razie usłyszeć podzwaniania podkładek, a czuły jestem na wszelkie przeszkadzające dźwięki. Nigdy mi się też nie zdarzyło odnotować jakichkolwiek skutków ubocznych stosowania tych śrub do stalówki.
Wysłane z mojego Redmi 4X przy użyciu Tapatalka
-
Marcin ma rację, do stalowych powinno używać się śrub stożkowych jak ktoś wymienia na zimę z alu na stal to śruby także powinien wymienić.
Mniej się wkręca do piasty śruby od alu i przy większych prędkościach i obciążeniu auta może być niebezpiecznie.
A jeżeli ktoś chce jeździć na stalowkach ze śrubami od alu to nikt nie może mu tego zabronic.
-
Też miałem okazję chwilę jeździć na tych śrubach + stalówki. I była to dość agresywna jazda jeszcze C4. Nie stwierdziłem żadnych problemów... Gwint wchodził jak należy w piastę.
-
Marcin ma rację, do stalowych powinno używać się śrub stożkowych jak ktoś wymienia na zimę z alu na stal to śruby także powinien wymienić.
Mniej się wkręca do piasty śruby od alu i przy większych prędkościach i obciążeniu auta może być niebezpiecznie.
Irku, co Ty mówisz? Jak się mniej śruba do piasty wkręca?
W feldze stalowej masz dużo "płytszy" otwór, niż w feldze aluminiowej. Głębokość na jaką wchodzi gwint jest podobna w obydwu przypadkach. Stożek przy przykręcaniu alufelgi nie wkręca się przecież w piastę. Nie wiem, gdzie Wy tutaj widzicie jakieś ryzyko...?
-
Mniej się wkręca do piasty śruby od alu...
Ciekawa koncepcja. Przy skoku 1,25mm wystarczy 7 pełnych obrotów śruby od momentu załapania gwintu do dokręcenia śruby co przekłada się na grubość piasty czyli ok 9 mm. Nie mniej ani więcej. Przy skoku 1,5 przyjmuje się 6 pełnych obrotów
-
Akurat niedawno musiałem zamontować koło zapasowe i też się zastanawiałem czy śruby od alu pasują. Rzut okiem do instrukcji i już wiedziałem, że są ok.
Po zamontowaniu zapasu połączenie śruba/felga wygląda identycznie jak w instrukcji. Jeździłem tak tydzień do czasu naprawy felgi i było ok. Nawet na autostradzie. (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191203/404b2184f4ebb7144e89b115ded84dd6.jpg)
Wysłane z mojego GM1913 przy użyciu Tapatalka
-
a więc jeździmy bezpiecznie i nie szukamy dziury w całym :)
-
A w jakim celu jest gwintowana ta część śruby z podkładką, skoro i tak nie jest przykręcana do piasty koła, i przechodzi przez felgę?
-
Mocowanie na śrubę z podkładką jest uwarunkowane tym, aby nie "rozklepać" otworu w feldze przez stożek,
choćby zbyt mocnym dokręceniem. Otwór na śrubę jest bardzo pasowny, ta cześć śruby to nie tyle gwint, co
swoistego rodzaju frez. Wg mnie ma za zadanie oczyścić otwór w feldze (choćby utlenianie się aluminium),
ale to tylko moja teoria.
-
A to też mnie ciekawi, jak ktoś ma pojęcie, to chętnie się dowiem. Ja na razie pomysłu na to nie mam. :)
Wysłane z mojego Redmi 4X przy użyciu Tapatalka
EDIT: Hm, Darka teoria ciekawa...
-
Moim zdaniem jest to walcowane żeby podkładka nie wypadła że śruby
-
dokladnie
-
A ja kupiłem śruby stożkowe do felg stalowych.
Podkładka ze śrub do felg alu ma za duży luz i może brzęczeć i polerować śrubę od wew. strony podkładki. Dla mnie taki luźny element stalowy w osi koła jest nie do pomyślenia. Można to zastosować tymczasowo do zapasu, ale nie na całą zimę.
-
A ja kupiłem śruby stożkowe do felg stalowych.
Podkładka ze śrub do felg alu ma za duży luz i może brzęczeć i polerować śrubę od wew. strony podkładki. Dla mnie taki luźny element stalowy w osi koła jest nie do pomyślenia. Można to zastosować tymczasowo do zapasu, ale nie na całą zimę.
Krystian, spoko. Rozumiem i szanuję. Może to być jakiś argument do stosowania klasycznych śrub stożkowych. Ja jednak przejechałem na tych "uniwersalnych" kilka zim i nie zauważyłem żadnych negatywnych konsekwencji. Spróbuję jednak zapamiętać Twoje obawy i jak będę coś dłubał/przekładał koła na letnie, to przyjrzę się tym śrubom.
Wysłane z mojego Redmi 4X przy użyciu Tapatalka
-
Nic nie brzęczy... Ta podkładka nawet nie drgnie, dba o to siła odśrodkowa. Jedynie przy powolnym toczeniu się może coś się tam ruszyć. Nie mniej nie słychać tego, jak i nie widać żeby to miało miejsce.