Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)  (Przeczytany 125881 razy)

Tomasz Strzelczak i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Rafal Kozyszczak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 17
  • Skąd: Dania
  • Posiadany samochód: C5 Tourer 2010 2.0 163km
  • Miejscowość: Dania
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #25 dnia: Maj 27, 2018, 12:37:40 »
Wzialem sie dzisiaj za wymiane rozrzadu, wszystko przygotowane ,a tu fotki z tutoriala sie wysypaly. Ide po kolei bez fotek, ale przydalyby sie do podgladu.
Ma ktos moze te fotki zapisane? Poprosilbym na maila [email protected]
Pozdrawiam

Offline Dariusz Gutowski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 16
  • Skąd: Brodnica
  • Posiadany samochód: Citroen C5 III 2.0HDI 120kW, Citroen C4 1,4 65kW
  • Miejscowość: Osiek /Brodnica
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #26 dnia: Czerwiec 17, 2018, 08:54:31 »
Wziąłem się za wymianę rozrządu i zauważyłem, że na kole od wału jest luz na klinie. Z obserwacji wynika, że to chyba tak powinno być ale wolę to potwierdzić. Czy tak faktycznie musi być? Druga sprawa jest taka, że w zestawie który kupiłem jest rolka pomocnicza, a przy moim silniku jej nie było - tylko napinacz, który jest taki sam, pompa i pasek również. Mam 2.0 HDI 120kW. Czy w tych silnikach nie ma rolek?

Offline Krzysztof Jarosz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 222
  • Skąd: Miechów
  • Posiadany samochód: Citroen C5(x7) 2.0Hdi 163KM
  • Miejscowość: Miechów
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #27 dnia: Czerwiec 17, 2018, 11:00:00 »
Wziąłem się za wymianę rozrządu i zauważyłem, że na kole od wału jest luz na klinie. Z obserwacji wynika, że to chyba tak powinno być ale wolę to potwierdzić. Czy tak faktycznie musi być? Druga sprawa jest taka, że w zestawie który kupiłem jest rolka pomocnicza, a przy moim silniku jej nie było - tylko napinacz, który jest taki sam, pompa i pasek również. Mam 2.0 HDI 120kW. Czy w tych silnikach nie ma rolek?
Co mogę Ci doradzić to jeszcze raz dokładnie przejżeć opis ze zdjęciami oraz cały temat gdzie jest rozmowa nt luzu klina na wale. Co do braku rolki prowadzącej/pomocniczej to raczej nie ma mozliwosci zeby jej niebyło, skoro jej nie możesz znaleźć to nie wiem czy dobrze zrobiłeś że zabrałeś się za to sam.

Offline Paweł Kiljan

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 34
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 2.0 HDI break 2007
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #28 dnia: Czerwiec 17, 2018, 11:09:34 »
Krzysztof Jarosz
Wielkie dzięki za ten opis, bardzo mi pomógł.
Co prawda mój 2.0 HDI 136 KM ma jeszcze wspornik w okolicy skrzyni który zasłania jedyne miejsce na założenie grzebienia na kole dwumasowym i który trzeba zdjąć (a do jednej z jego śrub trzeba się nagimnastykować albo wyjąć jedną rurę od turbo) ale to drobiazg.

Ważniejsza wydaje mi się różnica w kwestii momentu dokręcenia koła pasowego wału.
Instrukcje fabryki mówią o 3 etapach:
40 Nm, dokręcenie o kąt 52 i etap 3 - sprawdzenie dokręcenia 195 Nm i wg mnie to dokręcenie jest tam bardzo potrzebne.

Ja odkręcałem bez wspomagania  i faktycznie,  ten drobny zwój na kleju do gwintów potrafi zmęczyć :-)


Offline Paweł Kiljan

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 34
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 2.0 HDI break 2007
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #29 dnia: Czerwiec 17, 2018, 11:28:38 »
Druga sprawa jest taka, że w zestawie który kupiłem jest rolka pomocnicza, a przy moim silniku jej nie było - tylko napinacz, który jest taki sam, pompa i pasek również. Mam 2.0 HDI 120kW. Czy w tych silnikach nie ma rolek?

Nie ma takiej możliwości żeby nie było tej rolki, jest pomiędzy wałkiem rozrządu a wałem korbowym, pasek idzie po niej swoją zewnętrzna, gładką stroną. Póki masz założony pasek to mało ją widać.
Słysząc takie pytanie też się zastanawiam czy nie podjąłeś ciut za ambitnego wyzwania, z drugiej strony, kiedyś zawiesiłem się na pasku osprzętu - w żadnej kombinacji mi nie pasował i nawet rysunek mnie nie przekonał :-)


Offline Dariusz Gutowski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 16
  • Skąd: Brodnica
  • Posiadany samochód: Citroen C5 III 2.0HDI 120kW, Citroen C4 1,4 65kW
  • Miejscowość: Osiek /Brodnica
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #30 dnia: Czerwiec 17, 2018, 12:55:12 »
Jest tam ale napinacz, a ja w zestawie miałem jeszcze rolkę

Offline Dawid Jarecki

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 049
  • Skąd: Bielsko-Biała
  • Posiadany samochód: C5 MKII 2.0 HDI
  • Zainteresowania: Wygodne sofy ;-)
  • Miejscowość: Bielsko-Biała
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #31 dnia: Czerwiec 17, 2018, 13:04:25 »
Zrobi sam będzie wiedział jak zamiast ufać mechaników. Samemu zawsze się lepiej zrobi, to tu coś wyczyscisz tu coś nasmarujesz a mechanik wymieni bez ceregieli i pieszczot ot taka różnica.

Wysłane z mojego 6070K przy użyciu Tapatalka

znikająca cytrynowa szarość Islandii ;-)

Offline Paweł Kiljan

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 34
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 2.0 HDI break 2007
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #32 dnia: Czerwiec 17, 2018, 13:12:11 »
Jest tam ale napinacz, a ja w zestawie miałem jeszcze rolkę
[/size]https://www.autoczesciexpert.pl/contitech-1210540






Offline Dariusz Gutowski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 16
  • Skąd: Brodnica
  • Posiadany samochód: Citroen C5 III 2.0HDI 120kW, Citroen C4 1,4 65kW
  • Miejscowość: Osiek /Brodnica
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #33 dnia: Czerwiec 17, 2018, 16:01:35 »
Jestem po wymianie i w moim silniku jest tak: na górze koło wałka rozrządu, poniżej napinacz, pod nim pompa wody, a na samym dole koło od wału. Nigdzie nie widziałem rolki. Tak więc wymieniłem wszystko, oprócz niej. Myślałem, że może dostałem zły zestaw, ale wszystko było takie same i nawet policzyłem zęby na nowym i starym pasku i na obydwóch było po 116. Na jednym ze zdjęć Krzysztofa Jarosza z nowymi elementami też nie ma rolki, tylko pompa i napinacz. Tak więc tak chyba musi być skoro auto po wymianie odpaliło. Zastanawia mnie tylko ten luz na klinie od koła wału. Obejrzałem je i wydaje mi się, że tak musi być, gdyż na kole przy otworze jest mały frez wokół otworu i po całym obwodzie jest taki sam. Poza tym na wale są dwa kliny, pomiędzy którymi jest przerwa i gdyby koło się wycinało, tu w miejscu tej przerwy powinien być na kole ząb, a tak nie było. Dlatego złożyłem do kupy. Dla pewności jednak chciałbym to potwierdzić i stąd moje pytanie, czy tak musi być.

Offline Paweł Kiljan

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 34
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 2.0 HDI break 2007
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #34 dnia: Czerwiec 17, 2018, 17:25:59 »
W sumie to Twój samochód, Twój silnik, Twój rozrząd..
Skoro twierdzisz że nie ma tam rolki to najwyraźniej nie ma.
Przepraszam za próbę wytłumaczenia Ci że jest inaczej.

Offline Dariusz Gutowski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 16
  • Skąd: Brodnica
  • Posiadany samochód: Citroen C5 III 2.0HDI 120kW, Citroen C4 1,4 65kW
  • Miejscowość: Osiek /Brodnica
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #35 dnia: Czerwiec 17, 2018, 17:31:08 »
Źle mnie zrozumiałeś, bo nie mam pretensji, że chciałeś mi dobrze wytłumaczyć. Chodziło mi o to, że tej rolki nie mogłem znaleźć, a przecież nie jest igłą, aby jej nie zauważyć. Albo mam jakiś inny silnik albo problem ze wzrokiem. A masz może rozeznanie odnośnie luzu na klinie na kole na wale, czy musi on być?

Offline Andrzej Makowski

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 5 070
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5A 1.6PT/EAT8, C4 Picasso II 2.0 BlueHDi/EAT6
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #36 dnia: Czerwiec 17, 2018, 17:56:23 »
Zastanawia mnie tylko ten luz na klinie od koła wału.
Blokady i znaki są ważne a nie luz na klinie. Ten luz jest po to żeby bezproblemowo założyć a potem dobrze napiąć pasek więc koło paska na wale musi mieć odrobinę luzu przed przykręceniem koła pasowego i zablokowaniem całego układu wał/koło rozrządu/koło pasowe
To jest moja opinia w dniu dzisiejszym dlatego zastrzegam sobie prawo do jej zmiany w dowolnym i dogodnym dla mnie terminie

Offline Paweł Kiljan

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 34
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 2.0 HDI break 2007
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #37 dnia: Czerwiec 17, 2018, 19:03:23 »
Chodziło mi o to, że tej rolki nie mogłem znaleźć, a przecież nie jest igłą, aby jej nie zauważyć. 
 A masz może rozeznanie odnośnie luzu na klinie na kole na wale, czy musi on być?

Uwierz mi że ona tam jest, a przegapić coś każdemu się zdarza.
 
Z tego co ja rozumiem luz na zębatce wału jest po to żeby po już po napięciu napinaczem nierównomierność napięcia paska po obu stronach zespołu: koło rozrządu-koło wału (pompa wody nie ma znaczenia) mogła się wyrównać właśnie przez minimalny obrót koła zębatego wału korbowego możliwy dzięki ww luzowi. Dlatego po ustawieniu napinacza na strzałkę jego "zegara" obracamy parę razy wałem i sprawdzamy czy dalej został na kole wału luz, który potwierdza że pasek jest napięty równo (gdyby po obróceniu luz zniknął znaczy to że nie skompensowało się do końca, jedna strona jest mocniej napięta i należy powtórzyć zakładanie paska). W 163 KM czy w moim 136 KM jest luz na klinie wału ale w niektórych zagadnienie jest rozwiązywane regulacją zębatki wałka rozrządu na 3 śrubkach.

IMO celem wyrównania naprężenia paska na całej jego długości jest jego jak najdłuższa żywotność, rozkłada "szarpnięcia" na całą długość paska. 

Andrzej Ci napisał kwintesencję zagadnienia w jednym zdaniu:
"koło paska na wale musi mieć odrobinę luzu przed przykręceniem koła pasowego i zablokowaniem całego układu wał/koło rozrządu/koło pasowe"



Offline Dawid Jarecki

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 049
  • Skąd: Bielsko-Biała
  • Posiadany samochód: C5 MKII 2.0 HDI
  • Zainteresowania: Wygodne sofy ;-)
  • Miejscowość: Bielsko-Biała
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #38 dnia: Czerwiec 17, 2018, 19:41:42 »
Zrób fotkę, że go tam nie ma

Wysłane z mojego 6070K przy użyciu Tapatalka

znikająca cytrynowa szarość Islandii ;-)

Offline Andrzej Makowski

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 5 070
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5A 1.6PT/EAT8, C4 Picasso II 2.0 BlueHDi/EAT6
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #39 dnia: Czerwiec 17, 2018, 22:24:12 »
Dlatego po ustawieniu napinacza na strzałkę jego "zegara" obracamy parę razy wałem i sprawdzamy czy dalej został na kole wału luz, który potwierdza że pasek jest napięty równo (gdyby po obróceniu luz zniknął znaczy to że nie skompensowało się do końca, jedna strona jest mocniej napięta i należy powtórzyć zakładanie paska)
Z grubsza sprawa wygląda tak - skoro koło zamachowe a co za tym idzie wał oraz wałek rozrządu są zablokowane na sztywno to coś musi kompensować równe naprężenie paska po obu stronach kół pasowych już w momencie napinania sprężyny napinacza paska i robi to właśnie luz na klinie wału. Po napięciu i zablokowaniu napinacza nie możemy obrócić wałem w celu sprawdzenia ustawienia rozrządu bo najpierw musimy przykręcić osłony rozrządu oraz koło pasowe w celu zablokowania zębatki paska rozrządu na wale a dopiero potem wyjmujemy blokady na kole zamachowym i kole wałka rozrządu w celu sprawdzenia ustawienia rozrządu przez kilkukrotny obrót wałem.
Niestety po wyjęciu blokad automatycznie wyrównywało by się napięcie na pasku więc tu jest delikatny błąd w twoim twierdzeniu bo napięcie paska jest już "równe" przed wyjęciem blokad a po naprężeniu napinacza i po przykręceniu koła pasowego napędu osprzętu. Sam obrót wałem sprawdza tylko czy nie ma żadnej kolizji tłoków z głowicą a w zasadzie z zaworami.

Chodziło mi o to, że tej rolki nie mogłem znaleźć, a przecież nie jest igłą, aby jej nie zauważyć. 

Uwierz mi że ona tam jest, a przegapić coś każdemu się zdarza.
Nie jest igłą ale akurat w tym silniku jest dosyć schowana. Teoretycznie jest o pozycja nr 20 na schemacie i jeśli po zdemontowaniu wspornika mocowania silnika widziałeś tam 4 śruby to jedna z nich mocowała rolkę a patrząc od góry jest słabo widoczna bo chowa się pod elementem aluminiowym a nie pod plastikową obudową rozrządu.





« Ostatnia zmiana: Czerwiec 17, 2018, 22:52:08 wysłana przez Andrzej Makowski »
To jest moja opinia w dniu dzisiejszym dlatego zastrzegam sobie prawo do jej zmiany w dowolnym i dogodnym dla mnie terminie

Offline Paweł Kiljan

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 34
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 2.0 HDI break 2007
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #40 dnia: Czerwiec 17, 2018, 23:21:09 »
Słuszna uwaga z kolejnością.

Offline Dariusz Gutowski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 16
  • Skąd: Brodnica
  • Posiadany samochód: Citroen C5 III 2.0HDI 120kW, Citroen C4 1,4 65kW
  • Miejscowość: Osiek /Brodnica
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #41 dnia: Czerwiec 19, 2018, 06:23:49 »
Dzięki za pomoc. Okazuje się że ją przeoczyłem. Schowała się.

Offline jaroslaw starosz

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 11
  • Skąd: warszawa
  • Posiadany samochód: c5 kombi 2.0 hdi 140 kM 2008
  • Miejscowość: warszawa
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself) POMOCY!
« Odpowiedź #42 dnia: Lipiec 19, 2018, 14:23:03 »
... a mi po wymianie rozrządu w warsztacie nie odpala  :(  2.0 hdi 136 kM niby warsztat z doświadczeniem, niby wszystko ok, rozrząd spięty przed demontażem a tu kicha; silnik kreci a nie odpala. błędów żadnych... CO DALEJ, GDZIE SZUKAĆ?
pozd jarek

Offline Mateusz Kuliga

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 170
  • Skąd: Krosno
  • Posiadany samochód: Citroen C5 X7 2009 2.0 HDI 140 KM RHF
  • Miejscowość: Krosno
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #43 dnia: Lipiec 19, 2018, 15:06:47 »
Może czujnik położenia wałka rozrządu?


Ale stawiam na zapowietrzony układ

Offline Marcin Połomski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 181
  • Skąd: Walbrzych
  • Posiadany samochód: C5 (X7)'08 Exclusive, 2.0 Hdi, BVA AM6
  • Zainteresowania: Elektronika, góry, historia dolnego śląska :)
  • Miejscowość: Walbrzych
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #44 dnia: Lipiec 19, 2018, 15:40:45 »
Może czujnik położenia wałka rozrządu?


Ale stawiam na zapowietrzony układ
Tylko gdzie miał się zapowietrzyć przy wymianie rozrządu?
Floating on ;)

Offline Mateusz Kuliga

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 170
  • Skąd: Krosno
  • Posiadany samochód: Citroen C5 X7 2009 2.0 HDI 140 KM RHF
  • Miejscowość: Krosno
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #45 dnia: Lipiec 19, 2018, 15:50:05 »
Może przy kręceniu i spradzaniu ręcznie czy znaki się zgadzają nie wiem. Ojciec miał w Focusie mk1 taką sytuacje

Offline Krzysztof Jarosz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 222
  • Skąd: Miechów
  • Posiadany samochód: Citroen C5(x7) 2.0Hdi 163KM
  • Miejscowość: Miechów
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #46 dnia: Lipiec 19, 2018, 19:12:48 »
Może też źle założył koło impulsowe do czujnika pozycji wału, wiem że można założyć na odwrót i nie będzie synchronizacji a tą można sprawdzić w DB, w kalkulatorze silnika.

Offline Robert Zglinicki

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 837
  • Skąd: Szczecin
  • Posiadany samochód: Citroen C5 X7 2.0 Kombi EXCLUSIVE+LPG 2008r
  • Miejscowość: Szczecin
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #47 dnia: Lipiec 19, 2018, 20:08:51 »
Panowie może mnie zlinczujecie, ale ja dla świętego spokoju dałem rozrząd wymienić do ASO Szczecin, ale mam pewność, że jest wszystko dobrze zrobione. Wymieniali w październik lub listopadzie 2017r, auto jeździ bezproblemowo. Fakt zapłaciłem za usługę 800 PLN z wymianą uszczelnacza, ale robi się to raz na 10 lat.


Po prostu nie odważyłem się sam tego robić w C5, aczkolwiek wymieniałem rozrząd w Omedze B, ale tam to banał, wymieniałem 3 razy.
Pozdrawiam

Offline Adam Mazur

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 164
  • Skąd: Tarn. G.
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0Pb
  • Miejscowość: Tarn. G.
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #48 dnia: Lipiec 20, 2018, 09:17:50 »
Nie ma co demonizowac.Robota taka sama jak w oplach a nawet prostsza. Napinacz prawie identyczny, jedyne dostęp do pompy wody gorszy.W porównaniu do opli jest dodatkowa możliwość zablokowania wału wiec nic się nie przesunie.Wymieniałem dwa tygodnie temu i wspominam całkiem miło (jedynie blokadę wału przerobiłem na "mocniejszą" bo w moim kole zamachowym nie ma "blachy" stwarzającej dystans do otworu w kole). Nawet do pompy dało się dojść dynamometrykiem.

Offline Robert Zglinicki

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 837
  • Skąd: Szczecin
  • Posiadany samochód: Citroen C5 X7 2.0 Kombi EXCLUSIVE+LPG 2008r
  • Miejscowość: Szczecin
Odp: Wymiana rozrządu 2.0 HDI DW10C 163KM - DIY (do it yourself)
« Odpowiedź #49 dnia: Lipiec 20, 2018, 10:08:19 »
Z tą różnicą, że w Omedze masz rozrząd z przodu i dostęp jest luksusowy. Miejsca strasznie dużo  :)
Pozdrawiam