Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Modyfikacja - dodatkowe światła drogowe.  (Przeczytany 4476 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Ryszard Daroszewski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 102
  • Skąd: Grudziądz
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.7HDI
  • Zainteresowania: T9A, Bushcraft
  • Miejscowość: Grudziądz
Modyfikacja - dodatkowe światła drogowe.
« dnia: Grudzień 01, 2017, 10:17:08 »
Dosyć często jeżdżę po ciemku po trasie i myślę nad dołożeniem dodatkowych dalekosiężnych reflektorów.
I tutaj pojawia się problem, jakie i gdzie zamontować.
Długo oglądałem przód samochodu i zastanawiałem się gdzie można by je założyć - przeglądałem nawet neta ale nic nie ma...
Dlatego wydaje mi się że jedną sensowną opcją jest umieszczenie ich za dolną kratką.


Upatrzyłem takie lampy:
http://sklep.wesem.pl/4/6610/halogeny_samochodowe_przeciwmgielne_przeciwmg_owe_drogowe_typu_hp5



Myślę, że aby je tam umieścić trzeba by wywalić "kratkę" która tam jest i wstawić taką jak poniżej a za tą siatką umieścić reflektory (zdjęcie przykładowe):


I tu się zastanawiam jak to wszystko elektrycznie podłączyć. Chcę aby włączały się razem z "długimi" ale jednocześnie chciałbym mieć możliwość odłączenia ich przełącznikiem w kabinie. Tak jak mechanicznie się tego nie boję tak elektrycznie mam obawy jak to podłączyć (chociaż ledy z tyłu ogarnąłem...  ;) )

Jak zrobić taką instalację - na pewno muszę pociągnąć dobrymi kablami zasilanie do lamp (tam mają być żarówki 100W ;) ) przez przekaźnik. I stąd pytania:


1. Z powodu ksenonów czy muszę informację o włączeniu drogowych ciągnąć z kierownicy czy da radę wpiąć się w reflektor?


2.Chciałbym wyłącznik reflektorów zamontować do nieużywanych przycisków z prawej strony kierownicy. Czy tam jest tylko atrapa przycisków? Ktoś ma pomysł jak to podłączyć? Można kupić te przyciski i podmienić tą atrapę ale tam są raczej przyciski a nie włączniki które dają sygnał impuls a nie odcinają sygnał...:



3. Robił ktoś takie modyfikacje?

Offline Jakub Nawara

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 911
  • Posiadany samochód: C5 X7 163KM
Odp: Modyfikacja - dodatkowe światła drogowe.
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 01, 2017, 19:58:01 »
Co do miejsca to się nie wypowiem ale chyba innego nie ma.

Elektrycznie to nie jest jakaś skomplikowana operacja. Trochę logiki na przekaźnikach i poleci.

A co z ledami robiłeś z tyłu ?

Wysłane z telefonu przy użyciu Tapatalka

Offline Ryszard Daroszewski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 102
  • Skąd: Grudziądz
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.7HDI
  • Zainteresowania: T9A, Bushcraft
  • Miejscowość: Grudziądz
Odp: Modyfikacja - dodatkowe światła drogowe.
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 01, 2017, 20:54:53 »
Ledy w dolnych odblaskach - efekt w moim temacie: http://klubcytrynki.pl/forum/index.php?topic=106989.0


Offline Henryk Guzicki

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 281
  • Skąd: Brande/Dania
  • Posiadany samochód: Seat Ateca FR TSI Citroen DS3 HDI
  • Miejscowość: Brande/Dania
Odp: Modyfikacja - dodatkowe światła drogowe.
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 01, 2017, 22:08:19 »
Obawiam sie ze zakladajac te dodatkowe oswietlenie w dolnej czesci zderzaka jest nie zgodne z przepisami ale moge sie mylic,a co do samej idei to szwedzi uzywaja takowego i widzialem juz c5-tke z takim ale oni zakladaja je w gornej czesci zderzaka praktycznie na rowno ze swiatlami.

Offline Ryszard Daroszewski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 102
  • Skąd: Grudziądz
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.7HDI
  • Zainteresowania: T9A, Bushcraft
  • Miejscowość: Grudziądz
Odp: Modyfikacja - dodatkowe światła drogowe.
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 01, 2017, 22:26:46 »
Cytuj
Światła drogowe
Przepisy nie określają precyzyjnie miejsca montażu dodatkowych świateł drogowych, muszą się one jednak znaleźć z przodu pojazdu w takim miejscu, by po ich użyciu nie następowało oślepianie kierującego samochodem. Dopuszcza się zastosowanie 2 dodatkowych reflektorów drogowych w aucie (czyli łącznie mogą być 4), które muszą włączać się jednocześnie lub parami – powinna to sygnalizować niebieska niemigająca kontrolka.
Po włączeniu świateł mijania wszystkie drogowe muszą się wyłączyć. Suma światłości wszystkich reflektorów nie może być mniejsza niż 12 500 cd i większa niż 225 000 cd. Jeśli zamontowane dodatkowo reflektory drogowe przyczyniają się do przekroczenia tej liczby, to nie mogą być używane na drogach publicznych, w związku z czym powinny być osłonięte pokrowcami

Tyle znalazłem jeżeli chodzi o przepisy

Edit:
Znalazłem taki to oto rysunek - chyba tak właśnie muszę postąpić - jedyna zmiana to masę do przekaźnika nie będę brał z lampy.

I teraz najważniejsze pytanie:

KTÓRY przewód idący do lampy steruje otwieraniem przesłony w ksenonach? Ma ktoś schemat wtyczki ksenonów?
« Ostatnia zmiana: Grudzień 01, 2017, 23:12:45 wysłana przez Ryszard Daroszewski »

Offline Ryszard Daroszewski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 102
  • Skąd: Grudziądz
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.7HDI
  • Zainteresowania: T9A, Bushcraft
  • Miejscowość: Grudziądz
Odp: Modyfikacja - dodatkowe światła drogowe.
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 02, 2017, 23:05:09 »
trochę czasu z miernikiem i oto mamy wynik - już wiem który przewód odpowiada za światła drogowe - na poniższym zdjęciu zaznaczyłem go w wtyczce reflektora. Jutro będę szukał miejsca na przekaźnik i jak go podłączyć.

Offline Jakub Nawara

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 911
  • Posiadany samochód: C5 X7 163KM
Odp: Modyfikacja - dodatkowe światła drogowe.
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 03, 2017, 09:36:41 »
Jeszcze pisałeś o wyłączeniu z kabiny więc musisz przerwać zasilanie cewki przy sterowaniu przekaźnika z drogowych.

Wysłane z telefonu przy użyciu Tapatalka


Offline Ryszard Daroszewski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 102
  • Skąd: Grudziądz
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.7HDI
  • Zainteresowania: T9A, Bushcraft
  • Miejscowość: Grudziądz
Odp: Modyfikacja - dodatkowe światła drogowe.
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 03, 2017, 13:12:15 »
Jak najbardziej chcę mieć możliwość wyłączenia z kabiny świateł dodatkowych
Dlatego opracowałem schemat jak poniżej w załączniku - w kabinie zamierzam spróbować użyć któregoś z przycisków który w tej chwili jest nie używany (jeszcze nie wiem który).

Z elektroniki to jestem cienki więc jak ktoś by miał jakieś uwagi to proszę - poniższe jest owocem kilku godzin czytania w internecie ;)
« Ostatnia zmiana: Grudzień 04, 2017, 09:09:21 wysłana przez Ryszard Daroszewski »

Offline Jakub Nawara

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 911
  • Posiadany samochód: C5 X7 163KM
Odp: Modyfikacja - dodatkowe światła drogowe.
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 03, 2017, 20:31:27 »
Jak najbardziej chcę mieć możliwość wyłączenia z kabiny świateł dodatkowych
Dlatego opracowałem schemat jak poniżej w załączniku - w kabinie zamierzam spróbować użyć któregoś z przycisków który w tej chwili jest nie używany (jeszcze nie wiem który).

Z elektroniki to jestem cienki więc jak ktoś by miał jakieś uwagi to proszę - poniższe jest owocem kilku godzin czytania w internecie ;)
Ryszard gdzie masz ten schemat wyprowadzeń tego przekaźnika 4WSM - bo coś mi nie pasuje. ten typ zdaje się nie ma 6 pinu (ten mają chyba typy SPDT) więc nie bardzo wiem co chciałeś tym uzyskać.

Moim skromnym zdaniem powinno być tak:
4WSM
1 i 2 OK
6-ki nie ma
3-ka OK
5-ka do 86 (jako plus do cewki 561)

typ 561 jest OK

no i musisz wiedzieć że po każdym podaniu zasilania w przekaźniku 4WSM następuje reset a więc przechodzi w tryb NO co uważam za zaletę bo sam zdecydujesz kiedy chcesz włączyć dodatkowe drogowe
« Ostatnia zmiana: Grudzień 03, 2017, 20:43:33 wysłana przez Jakub Nawara »

Offline Ryszard Daroszewski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 102
  • Skąd: Grudziądz
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.7HDI
  • Zainteresowania: T9A, Bushcraft
  • Miejscowość: Grudziądz
Odp: Modyfikacja - dodatkowe światła drogowe.
« Odpowiedź #9 dnia: Grudzień 03, 2017, 21:13:48 »
Poprawiałem rysunek i nie zmieniłem nazwy przekaźnika - to jest 4WPM
http://ase.hoste.pl/sklep/index.php?p232,przekaznik-bistabilny-on-off-4wpm


Ma tę zaletę że wzbudza się zawsze na 4 aktywnym a na 5 nieaktywnym i jeżeli uznam że chcę aby światła startowały jako nieaktywne i żebym mógł włączać je przyciskiem to przepinam z 4 na 5.
W tej konfiguracji jak na rysunku po resecie światła będą się załączały razem z długimi i dopiero wciśnięcie przycisku je aktywuje.

Offline Jakub Nawara

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 911
  • Posiadany samochód: C5 X7 163KM
Odp: Modyfikacja - dodatkowe światła drogowe.
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 03, 2017, 21:23:02 »
No to jeśli chcesz mieć wybór zachowania to faktycznie ma to sens.

Rzucę okiem ponownie.

Wysłane z telefonu przy użyciu Tapatalka


Offline Grzegorz Mościszewski

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 4 686
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 Break 3,0i Mk2/2006 C3 1.1 SX/03
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Rzeszów
Odp: Modyfikacja - dodatkowe światła drogowe.
« Odpowiedź #11 dnia: Grudzień 03, 2017, 21:38:17 »
1- ok - impuls załączający
2 - ok - stały minus
4 - ma być "stałe" zasilanie przekaźnika (np po stacyjce) do jego działania
3- plus z reflektora swiateł długich
5 lub 6 - łączysz na cewkę przekaźnika 561

Więcej czasu będziesz jeździł z wyłączonymi dodatkowymi reflektorami niż z załączonymi, więc nie ma sensu wybierać przekaźnika z 6-tym pinem....lepiej świadomie włączać ...

Jeśli te światła mają być dalekosiężne to należy je umieścić " możliwie wysoko" nad poziomem...inaczej oświetlisz niebo.

Offline Jakub Nawara

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 911
  • Posiadany samochód: C5 X7 163KM
Odp: Modyfikacja - dodatkowe światła drogowe.
« Odpowiedź #12 dnia: Grudzień 03, 2017, 21:46:28 »
1- ok - impuls załączający
2 - ok - stały minus
4 - ma być "stałe" zasilanie przekaźnika (np po stacyjce) do jego działania
3- plus z reflektora swiateł długich
5 lub 6 - łączysz na cewkę przekaźnika 561

Więcej czasu będziesz jeździł z wyłączonymi dodatkowymi reflektorami niż z załączonymi, więc nie ma sensu wybierać przekaźnika z 6-tym pinem....lepiej świadomie włączać ...

Jeśli te światła mają być dalekosiężne to należy je umieścić " możliwie wysoko" nad poziomem...inaczej oświetlisz niebo.
Na 6 pinie jest zasilanie tego przekaźnika a styki 3, 4, 5 to styki robocze

i pisał że chce mieć wybór trybu

Wysłane z telefonu przy użyciu Tapatalka
« Ostatnia zmiana: Grudzień 03, 2017, 22:00:28 wysłana przez Jakub Nawara »

Offline Ryszard Daroszewski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 102
  • Skąd: Grudziądz
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.7HDI
  • Zainteresowania: T9A, Bushcraft
  • Miejscowość: Grudziądz
Odp: Modyfikacja - dodatkowe światła drogowe.
« Odpowiedź #13 dnia: Grudzień 03, 2017, 22:06:25 »
Na upartego można by założyć poprzeczkę na relingi i tam je zamocować ale... no ale.
Nie ma dobrego miejsca w C5 do zamontowania tych reflektorów - albo będą wystawać albo będą nisko.

No chyba że ktoś ma jakieś dobre propozycje - myślałem jeszcze nad górnym grilem ale tam jest wąsko.
Szkoda że w ksenonach nie wykorzystali miejsca gdzie są postojówki do dodatkowych drogowych na zwykłych żarówkach...

Offline Grzegorz Mościszewski

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 4 686
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 Break 3,0i Mk2/2006 C3 1.1 SX/03
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Rzeszów
Odp: Modyfikacja - dodatkowe światła drogowe.
« Odpowiedź #14 dnia: Grudzień 04, 2017, 07:23:27 »
Na 6 pinie jest zasilanie tego przekaźnika a styki 3, 4, 5 to styki robocze

i pisał że chce mieć wybór trybu

Błądzisz....2 i 4 to zasilanie układu (aby pracowała elektronika), 3,5,6 to styk z którego "korzystasz".

Jak chce mieć wybór to tak sobie zrobi, jak podałem "filozofię" używania do przemyślenia. Jak czytam to cały projekt "słabo" wymyślony....

PS: ja bym wział "babę", wywiózł w ciemny las, postawił 200m przed autem i praktycznie (w jakiś sposób dobrał) oświetlił ją z tych trzech położeń dodatkowych reflektorów, poziom pmgłowych/światła długie/dach....

Offline Jakub Nawara

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 911
  • Posiadany samochód: C5 X7 163KM
Odp: Modyfikacja - dodatkowe światła drogowe.
« Odpowiedź #15 dnia: Grudzień 04, 2017, 08:54:45 »
Błądzisz....2 i 4 to zasilanie układu (aby pracowała elektronika), 3,5,6 to styk z którego "korzystasz".

2 i 4 zasilanie ? ehhh

Offline Ryszard Daroszewski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 102
  • Skąd: Grudziądz
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.7HDI
  • Zainteresowania: T9A, Bushcraft
  • Miejscowość: Grudziądz
Odp: Modyfikacja - dodatkowe światła drogowe.
« Odpowiedź #16 dnia: Grudzień 04, 2017, 09:11:13 »
Poprawiłem na schemacie na 4WPM - taki przełącznik ma być użyty (jego schemat post wyżej)

Offline Jakub Nawara

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 911
  • Posiadany samochód: C5 X7 163KM
Odp: Modyfikacja - dodatkowe światła drogowe.
« Odpowiedź #17 dnia: Grudzień 04, 2017, 09:57:31 »
Poprawiłem na schemacie na 4WPM - taki przełącznik ma być użyty (jego schemat post wyżej)

jest OK Ryszard

Offline Grzegorz Mościszewski

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 4 686
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 Break 3,0i Mk2/2006 C3 1.1 SX/03
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Rzeszów
Odp: Modyfikacja - dodatkowe światła drogowe.
« Odpowiedź #18 dnia: Grudzień 04, 2017, 10:06:02 »
2 i 4 zasilanie ? ehhh

Jak dla wersji przedstawionego przez Ciebie schematu przekaźnika to ok...

Poprawiłem na schemacie na 4WPM - taki przełącznik ma być użyty (jego schemat post wyżej)

Chodzi o Twój rysunek ? Poprawiony? Chyba nie do końca... Pin6 zasil po bezpieczniku i po stacyjce bo będzie "rozładowywał" akumulator...
Dobierz mniejszy bezpiecznik , policz z 200W obciążenie.... 25A starczy.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 04, 2017, 10:18:24 wysłana przez Grzegorz Mościszewski »

Offline Jakub Nawara

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 911
  • Posiadany samochód: C5 X7 163KM
Odp: Modyfikacja - dodatkowe światła drogowe.
« Odpowiedź #19 dnia: Grudzień 04, 2017, 10:11:53 »
2 i 4 zasilanie ? ehhh

Jak dla wersji przedstawionego przez Ciebie schematu to ok...

schematu przekaźnika o którym mówił Ryszard, nie piszę z pamięci tylko sprawdzam co podaje producent

Offline Jakub Nawara

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 911
  • Posiadany samochód: C5 X7 163KM
Odp: Modyfikacja - dodatkowe światła drogowe.
« Odpowiedź #20 dnia: Grudzień 04, 2017, 10:15:58 »
Pin6 zasil po bezpieczniku i po stacyjce bo będzie "rozładowywał" akumulator...

a to prawda, popieram :)

Offline Grzegorz Mościszewski

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 4 686
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 Break 3,0i Mk2/2006 C3 1.1 SX/03
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Rzeszów
Odp: Modyfikacja - dodatkowe światła drogowe.
« Odpowiedź #21 dnia: Grudzień 04, 2017, 10:20:10 »
schematu przekaźnika o którym mówił Ryszard, nie piszę z pamięci tylko sprawdzam co podaje producent

Przeca widzę, że odnosisz się do karty przekaxnika...ja się machnąłem na innej podawanej wersji.

Offline Ryszard Daroszewski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 102
  • Skąd: Grudziądz
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.7HDI
  • Zainteresowania: T9A, Bushcraft
  • Miejscowość: Grudziądz
Odp: Modyfikacja - dodatkowe światła drogowe.
« Odpowiedź #22 dnia: Grudzień 04, 2017, 10:34:20 »
Chodzi o Twój rysunek ? Poprawiony? Chyba nie do końca... Pin6 zasil po bezpieczniku i po stacyjce bo będzie "rozładowywał" akumulator...
Dobierz mniejszy bezpiecznik , policz z 200W obciążenie.... 25A starczy.

Też o tym myślałem i będę szukał blisko jakiegoś bezpiecznika na którym jest prąd po włączonym zapłonie.

Offline Ryszard Daroszewski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 102
  • Skąd: Grudziądz
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.7HDI
  • Zainteresowania: T9A, Bushcraft
  • Miejscowość: Grudziądz
Odp: Modyfikacja - dodatkowe światła drogowe.
« Odpowiedź #23 dnia: Grudzień 04, 2017, 22:52:50 »
A poniżej wizualizacja umocowanych zewnętrznie dodatkowych reflektorów i wewnętrzne pod siatką - kurna chyba się za bardzo nudzę...
« Ostatnia zmiana: Grudzień 04, 2017, 23:04:01 wysłana przez Ryszard Daroszewski »