Klub Cytrynki
Samochody => C5 => MK I => Wątek zaczęty przez: Łukasz Wiśniewski w Październik 11, 2010, 11:13:14
-
Nie znalazłem takiego wątku, więc mam problem, jaki rozmiar opon kupić, chodzi mi o zimówki.
Citroen C5 I kombi 2001r. 2.0 16V
Na tabliczce jest 205/65 R15 94H, chodzi mi o to czy można założyć 195/65 R15 91H?
Ten oryginalny rozmiar trudno dostać, a jak już to ceny porażające, zresztą ponoć 195 lepiej wgryza się w śnieg. Co polecacie?
-
195/65 R15 napewno będą Ci pasowały, a wiadomo, że zimówki powinny być węższe. Index prędkości jak i nośności dobierz sobie sam :)
-
Proszę o jeszcze więcej opinii na ten temat oraz jakie opony macie w swoich c5, szczególnie chodzi mi o kombi 2.0 16V (Mk I).
-
U mnie:
na lato mam 205/65 R15 94H,
na zimę mam 195/65 R15 bieżnikowane.
Mam C5 BREAK 2.0 Pb+LPG 2001.
-
no tak, ale ubezpieczyciel może się przyczepić o te 195
-
Marcin Golonka napisał:
no tak, ale ubezpieczyciel może się przyczepić o te 195
Racja, zawsze może się przyczepić. Ale to też zależy od ubezpieczyciela. Większość rzeczoznawców przy wycenie szkód robi zdjęcia opon zapisuje rozmiary a nawet rok produkcji sprawdzają. Ale znam przypadki, że tylko zdjęcie bieżnika robili i tyle.
-
Panowie, nie chodzi o ubezpieczyciela, tylko jak się będą zachowywały na drodze na różnych nawierzchniach? Jakie modele macie tych opon?
-
Lato KLEBER - nie pamiętam modelu ale jak do tej pory nie miałem z nimi żadnego problemu (kupione w lutym).
Zima TARGUM - dopiero w tym sezonie je sprawdzę.
-
Emil Uzunow napisał:
[...] a wiadomo, że zimówki powinny być węższe[...]
Rok temu stałem przed podobnym dylematem, ale mam już to za sobą :)
Słyszałem dwie sprzeczne opinie ... Jedni twierdzą, że powinny zimówki być węższe, a inni, że takie same. Dlatego jak dobierałem opony korespondowałem z jedną firmą w tej właśnie kwestii pod względem technicznym i pozwolę sobie zacytować fragment tej wypowiedzi:
Warto na zimę założyć węższą oponę o wyższym profilu. Spowoduje to większy nacisk na cm2 (związany z mniejszą powierzchnią styku), a co za tym idzie - opona głębiej wgryzie się w śnieg i poprawi przyczepność. Znajduje to zastosowanie najczęściej, gdy latem auto jeździ na wielkich, 17 czy 18 calowych obręczach, a zimą stosuje się 16" czy nawet 15" felgi. [...] Do Pana modelu stosuje się zarówno 195/65R15 jak i 205/65R15. Rozmiar opon zależny jest od wersji silnikowej. Sprawdziliśmy w katalogu technicznym, że do wersji 2.2HDI (135KM) na 15" felgi stosuje się jedynie 205/65R15 - zarówno latem jak i zimą. [...]Reasumując - nie zalecamy stosowania opon 195/65R15.
Może komuś to co przytoczyłem okaże się przydatne, ja w efekcie zdecydowałem się na 2 komplety kół:
1. Lato: 215/55 R16
2. Zima: 205/65 R15
U mnie taka konfiguracja spisuje się dobrze, a jeżdżę dużo i to w trasach.
-
ja w sobote ząłożyłem 195/65/15 Barum Polaris 2 i jestem zadowolony co do jazdy po sniegu to dopiero zobacze. Z doswiadczenia wiem że zimówki najlepiej kupic nowe i miec max 4 sezony.
-
A może być na zimę 195/65 R 15 z tym wskaźnikiem 91 T, choc producent zaleca 94 H?
-
No ja z racji tego, że dopiero co kupiłem oponki nie będę ich zmieniał. Dopiero za 3 latka mniej więcej.
Jak go kupowałem to stał na takich właśnie oponach, tylko że były mocno zużyte i dlatego postanowiłem je zmienić.
-
Będę namolny ale dołączam pytanie o felgi.
Na wiosnę, na felgi na których miałem opony 195/65/15 założyłem 205/65/15. Niczego niepokojącego nie zauważyłem.
Pytanie.
Mam w garażu oryginalne felgi z Xantii z oponami opony 185/65/15. Czy ktoś wie czy te felgi (z oponami 195/65/15) można założyć do C5 ?
-
Po tym cytacie Filipa Marszałka to już jestem w kropce. Nie wiem czy te 205 oryginalne brać czy 195z tym że tutaj jest wskaźnik 91 T.
-
Indeks nośności to dopuszczalne obciążenie opony. Dla 91 wynosi on 615kg, dla 94 - 670 kg.
Myślę że ze względu na masę auta należy trzymać się 94.
Więcej na temat indeksów i oznaczenia opon TUTAJ (http://www.oponeo.pl/narzedzia/indeks-nosnosci)
-
To ja wiem, że najlepiej byłoby 94H, ale pytam czy dopuszczalne byłoby 91T? Bo rozumiem, że 615 kg na jedno koło to jest tak na wyrost, a jeśli chodzi prędkość, to i tak nie zamierzam jeździć nawet 190 km/h.
-
Czy jest na forum jakiś ubezpieczyciel? Dzisiaj dowiedziałem się, że to co jest na słupku tj homologacja rozmiaru opony ni jak się ma dla policji. Policję interesuje tylko głębokość bieżnika a nie rozmiar (pewne info). Jeszcze nie mają tak jak załóżmy w Niemczech, że policja ma prawo sprawdzać rozmiar opony. Kwestia teraz firm ubezpieczeniowych. Czy mają jakąś tabelkę na jaki samochód jaki rozmiar opon. Może znajdują się tam do naszym MK1 opony o rozmiarze 195/65/15. Znacznie by mi to pomogło bo mam cięcia budżetowe w rodzinie.
Jeszcze jedna taka kwestia. Sprawdziłem na pierwszym lepszym kalkulatorze opon i wyszło, że najlepszym zamiennikiem będzie opona 195/70/15. Załączam plik
-
Letnie: Fulda Carat Progresso 205/65/15 94H
Zimowe: 2 sezony na 195/65 i ostatni na 205/65 (podobna głębokość bieżnika, oba komplety tej samej klasy, głęb. bieżnika ~5 mm, także szału nie ma:) i muszę przyznać ze szersze są lepsze. Teraz decyduję się na nowe opony, gdyż jedna z używek "bije" i nie da się wyważyć.
Na słupku mam podane 205/65 i tego rozmiaru będę się trzymać. Węższa opona sprawdza się tylko w głębokim śniegu, owszem wgryza się lepiej (przy ruszaniu) niż szersza. Ale na tym kończą się jej zalety. Największa różnica jest moim zdaniem podczas hamowania, nieważne czy na śniegu czy na mokrym błocie pośniegowym. Szersza (tzn. zgodna z homologacją) po prostu jest lepsza. Skoro producent podaje, że ma być 205 to niech tak będzie. A że różnica w cenie...Bardziej cenię bezpieczeństwo i poczucie bezpieczeństwa.
-
Marcin Rycicki napisał:
Letnie: Fulda Carat Progresso 205/65/15 94H
Zimowe: 2 sezony na 195/65 i ostatni na 205/65 (podobna głębokość bieżnika, oba komplety tej samej klasy, głęb. bieżnika ~5 mm, także szału nie ma:) i muszę przyznać ze szersze są lepsze. Teraz decyduję się na nowe opony, gdyż jedna z używek "bije" i nie da się wyważyć.
Na słupku mam podane 205/65 i tego rozmiaru będę się trzymać. Węższa opona sprawdza się tylko w głębokim śniegu, owszem wgryza się lepiej (przy ruszaniu) niż szersza. Ale na tym kończą się jej zalety. Największa różnica jest moim zdaniem podczas hamowania, nieważne czy na śniegu czy na mokrym błocie pośniegowym. Szersza (tzn. zgodna z homologacją) po prostu jest lepsza. Skoro producent podaje, że ma być 205 to niech tak będzie. A że różnica w cenie...Bardziej cenię bezpieczeństwo i poczucie bezpieczeństwa.
Dzięki. Dla mnie bezpieczeństwo też jest no1 ale...
Mam dwójkę dzieci (bliźniaczki), są niepełnosprawne i koszta trzeba ciąć. Więc rozumiem, że lepiej kupić bieżnikowane 205 niż nowe oryginalne 195
-
Ale jak macie 195/65 R15 to wam więcej nabija kilometrów, jak to się przekłada na prędkość, duża jest różnica? No bo przecież wtedy jest mniejsza średnica opony?
-
Łukasz Wiśniewski napisał:
Ale jak macie 195/65 R15 to wam więcej nabija kilometrów, jak to się przekłada na prędkość, duża jest różnica? No bo przecież wtedy jest mniejsza średnica opony?
odpowiedź masz w tabeli zamieszczonej powyżej
-
Dzisiaj otrzymałem odpowiedź ze swojej firmy ubezpieczeniowej odnośnie rozmiaru opony
"Szanowny Panie,
Dziękuje za korespondencje.
Uprzejmie informuję, że ****** nie ma określonych wymogów co do rozmiaru opon, ważne aby były one zaakceptowane przy przeglądzie technicznym pojazdu."
Nazwę firmy zasłoniłem żeby nie robić reklamy. Jak ktoś jest ciekaw jaka to firma to zapraszam na PW
-
Dzięki za wszelkie porady. Nówki oponki kupione. Teraz tylko pytanie, jak myślicie, czy już zmieniać opony, jak tak jadę wieczorkiem to temp. spada do 2-3 stopni, czasem -1, jak spadnie deszcz, to będzie nieciekawie. Z drugiej strony w dzień temp. dochodzi do 15st. Z tym, że sporo jeżdżę i potem nie będę miał za bardzo czasu na zmianę, szczególnie jak będą kolejki. A moje letnie na tyle to już prawie łyse. Nie wiem co tu robić, nie chcę żeby nowe zimówki się zbyt szybko starły.
-
Łukasz Wiśniewski napisał:
Dzięki za wszelkie porady. Nówki oponki kupione. Teraz tylko pytanie, jak myślicie, czy już zmieniać opony, jak tak jadę wieczorkiem to temp. spada do 2-3 stopni, czasem -1, jak spadnie deszcz, to będzie nieciekawie. Z drugiej strony w dzień temp. dochodzi do 15st. Z tym, że sporo jeżdżę i potem nie będę miał za bardzo czasu na zmianę, szczególnie jak będą kolejki. A moje letnie na tyle to już prawie łyse. Nie wiem co tu robić, nie chcę żeby nowe zimówki się zbyt szybko starły.
Zawsze możesz poczekać jeszcze kilka dni... ja zbieram się na wymianę opon za jakiś tydzień może troszkę później. Napewno przed 1 listopada, bo potem zaczną się kolejki u każdego wulkanizatora...
-
a powiedz co kupiłeś ciekawego?
-
Zdecydowałem się jednak na 195/65 R15 91T, dzięki temu mogłem wziąć opony lepsze jakościowo. Po długich rozmowach z fachowcem ze sklepu (swoją drogą bardzo fachowa obsługa, jeszcze chyba nigdy nie spotkałem się z taką obsługą) kupiłem Pirelli Snowcontrol Serie II.
-
to powiedz jeszcze gdzie i za ile bo jutro jadę do Lublina to może coś zakupię. Też chcę na zimę wziąć 195/65 15 i zastanawiam się nad UG7+
-
Sklep www.opony-go.pl. Najlepsza obsługa, jaką spotkałem. Gość poświęcił mi praktycznie cały dzień i odpowiadał bardzo fachowo na każde moje pytanie. Tam na stronie sklepu w godzinach otwarcia gadasz z tym gościem na gg. Facet zna się na rzeczy. Sklep bardzo profesjonalny, opony były u mnie na drugi dzień.
Ceny bardzo, bardzo dobre. Ja zapłaciłem 199zł za szt.
Goodyear UG7+ kosztują 210zł, ale akurat też się zastanawiałem nad nimi, ale czytałem opinie i były podzielone w zależności od rodzaju nawierzchni, gość w sklepie również mówił, że klienci nie mają zbyt dobrej opinii o tych oponach.
Ja ostatecznie wahałem się między Pirelli Snowcontrol Serie II a Dunlop SP Winter Sport 3D. W ostatnim numerze Auto Świat jest test opon w tym rozmiarze i wygrywa w sumie Dunlop (jedynie ma większe opory toczenia, nawet dużo większe w porównaniu z konkurencją). Kierowałem się tym, żeby opona była dobra na różnych nawierzchniach (szczególnie jeżdżę w mieście, raczej na drogach odśnieżonych, ale czasem zdarzy się i jakaś zaspa, głęboki śnieg), żeby w miarę się szybko nie ścierała (tu sugestia sprzedawcy Dunlop lub Pirelli) i w miarę cicha.
Ostatecznie gość powiedział, że lepsza będzie Pirelli i do swojego samochodu też wybrałby z tych dwóch Pirelli.
W sumie Dunlop jest droższy, bo 210zł, ale gość mówił, że tak im się ceny zapisały i on raczej skłania się ku Pirelli.
Na początku w ogóle chciałem wziąć 205/65 Sava Eskimo S3, ostatecznie po długiej rozmowie i wielu opiniach przeczytanych w necie wybrałem w cenie niższej od tych rozmiarowych Sava opony o 3 półki wyżej od Savy - Pirelli Snowcontrol Serie II 195/65 R15 91T. Jeszcze ich nie załozyłem, jednak się jeszcze trochę wstrzymam, ale myślę, że to był dobry wybór.
-
A jeszcze zapomniałem dodać, jak bierzesz 4 szt., to wysyłka jest GRATIS.
-
I ja w końcu wystosowałem mail'a do swojego ubezpieczyciela aby się dowiedzieć czy nie będzie problemów z wypłatą odszkodowania w razie czego. I taką odpowiedź od miłej Pani otrzymałem:
"Witam,
W odpowiedzi na Pana zapytanie uprzejmie informuję, że w przypadku szkody z AC szerokość opony nie wpływa na wypłatę odszkodowania ( oczywiście tak jak Pan pisze w granicach normy). Natomiast istotna jest wysokość bieżnika.
Pozdrawiam
Marzena ********
starszy specjalista
Biuro Regionalne
w Warszawie"
Także kupuję jednak 195-tki :)
-
Łukasz Wiśniewski napisał:
Ale jak macie 195/65 R15 to wam więcej nabija kilometrów, jak to się przekłada na prędkość, duża jest różnica? No bo przecież wtedy jest mniejsza średnica opony?
Ja mam normalnie założone 195/65 R15 na lato Michelin Energy Saver na zimę Nokian WR G2. Co do różnicy w rozmiarze to zmieniając 195/65 R15 na 205/55 R 16 różnica w średnicy podanych kół wynosi 3 mm co daje prędkość toczenia koła z oponą 205 zwiększoną o 0,5 % . Obawiam się, że tego nie da się zauważyć.
Zarówno opony letnie jak i zimowe (dotyczy oczywiście tych co mam :-) )spisują się wyśmienicie.
Pozdrawiam.
-
Są dostępne w sieci kalkulatory, które wyliczą Ci jakie są różnice w prędkościach dla różnego ( alternatywnego ) rozmiaru opon.
-
A ja poproszę was o pomoc. Jakie opony z tej (http://www.opony-go.pl./opony/szukaj?sezon=zimowe&szerokosc=195&profil=65&srednica=15&marka=&typ_samochodu=) strony wybrać tak do 220PLN za sztukę?
-
Emil Uzunow napisał:
I ja w końcu wystosowałem mail'a do swojego ubezpieczyciela aby się dowiedzieć czy nie będzie problemów z wypłatą odszkodowania w razie czego. I taką odpowiedź od miłej Pani otrzymałem:
"Witam,
W odpowiedzi na Pana zapytanie uprzejmie informuję, że w przypadku szkody z AC szerokość opony nie wpływa na wypłatę odszkodowania ( oczywiście tak jak Pan pisze w granicach normy). Natomiast istotna jest wysokość bieżnika.
Pozdrawiam
Marzena ********
starszy specjalista
Biuro Regionalne
w Warszawie"
Także kupuję jednak 195-tki :)
Gdzie się ubezpieczasz?
-
Na lato mam 215/55/16, takie dała fabryka i na takich jeżdzę.
Do tej pory na zimę miałem ten sam rozmiar a niedawno kupiłem felgi 15' i opony 205/60/15 Firestone Winterhawk.
Rozważałem 195tki ale do 2,2 hdi zalecane są jednak szersze.
-
Tomasz Omiński napisał:
Emil Uzunow napisał:
I ja w końcu wystosowałem mail'a do swojego ubezpieczyciela aby się dowiedzieć czy nie będzie problemów z wypłatą odszkodowania w razie czego. I taką odpowiedź od miłej Pani otrzymałem:
"Witam,
W odpowiedzi na Pana zapytanie uprzejmie informuję, że w przypadku szkody z AC szerokość opony nie wpływa na wypłatę odszkodowania ( oczywiście tak jak Pan pisze w granicach normy). Natomiast istotna jest wysokość bieżnika.
Pozdrawiam
Marzena ********
starszy specjalista
Biuro Regionalne
w Warszawie"
Także kupuję jednak 195-tki :)
Gdzie się ubezpieczasz?
Żeby nie robić reklamy dostałeś PW...
-
Marcin Golonka napisał:
A ja poproszę was o pomoc. Jakie opony z tej (http://www.opony-go.pl./opony/szukaj?sezon=zimowe&szerokosc=195&profil=65&srednica=15&marka=&typ_samochodu=) strony wybrać tak do 220PLN za sztukę?
Na tej stronie (http://www.opony.com.pl/testy-opon-zimowych/) znajdziesz testy zimowych opon. Niektóre liczą sobie co prawda 5 lat i więcej, ale wydaje mi się, że w sporej liczbie przypadków nic nie straciły na swojej wartości. Tutaj (http://www.oponeo.pl/testy-opon/zimowe) z kolei kolejna stronka z testami opon.
Jest w czym wybrać.
Powodzenia i pozdrawiam. :-)
-
ok, ale chodzi mi o testy użytkowników :)
To, że są testy to wiem ale nie są one jednoznaczne z użytkowaniem np u nas w polsce.
-
A to bardzo proszę: na tej drugiej stronce, którą podałem wystarczy kliknąć w wybrany model opony i już otwierają się opinie użytkowników. Jest tam również forum, też można się sporo dowiedzieć.
Pozdrawiam.
-
Oponki kupione.
Nalewaki 195/65 R15. Pierwsze 500 km zrobione w weekend po trasie. Z ogólnych obserwacji mogę śmiało powiedzieć, że bieżnik mają większy od firmówek ( prawie 10 mm ), spalanie mniejsze niż dotychczasowo na 205-tkach. No i mały minus za głośność. Nawet jak na zimówki to głośno pracują. Przyczepność i komfort jazdy na poziomie dobrym. Sprawdzane narazie w mieście i na trasie.
Czekam na śnieg :)
-
a ja właśnie zamówiłem Dunlopy WinterSport 3D
-
http://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci-dnia/news/zimowki-czy-caloroczne,1540817,415