Klub Cytrynki

Samochody => C5 => MK III (X7). => Wątek zaczęty przez: Marcin Kaszka w Marzec 25, 2018, 18:54:04

Tytuł: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Marcin Kaszka w Marzec 25, 2018, 18:54:04
Problem ujawnił się ubiegłej soboty, odebrałem auto od lakiernika(stało u niego 5 dni).
Uruchomiłem przy odbiorze, nic dziwnego nie było. Przejechałem jakieś 10km.
Około pół godziny stało przed domem, w tym czasie podłączyłem się diagboxem, włączone radio itd.
Po około pół godzinie zabieram się do wyjazdu, a aku... ZERO. Nawet nie zrobił pół obrotu. Dętka zupełna.
Zdębiałem, bo dopiero chwilę wcześniej jechałem, silnik nawet nie ostygł. Gdyby był problem przy odbiorze auta, można by to tłumaczyć postojem auta przez tydzień, ale to?
Przełożyłem taki sam akumulator z C4P, wyjechałem na 4 dni, trochę z duszą na ramieniu, ale trudno.
W ten weekend wróciły mrozy, i to był pierwszy raz kiedy auto nocowało na zewnątrz. Wcześniej zawsze w garażu, zdarzyło się kilka dni pod chmurką, ale raczej okolice -5st, nie -12st.
Niedziela rano, uruchamiam - problemów nie było, ale nie zakręcił zbyt cudownie - wręcz ewidentnie zakręcił słabo. Ale skutecznie, niemniej mnie to niezbyt ucieszyło.


Tu jeszcze uwaga:
Lakiernik dostał auto w poniedziałek, a w sobotę przed oddaniem podłączyłem bezpośrednio przetwornik 5V, 15W. Auto stało już u niego z ciągłym poborem prądu, ale nie stałym bo też to zależy przecież od obciążenia.


Minął tydzień, obserwuję i próbuję zrozumieć, ale poproszę Was o pomoc i sugestie.


Czytałem wątek http://klubcytrynki.pl/forum/index.php?topic=100863.msg993550#msg993550 (http://klubcytrynki.pl/forum/index.php?topic=100863.msg993550#msg993550) , i przyznam że zdziwiło mnie że tak mały pobór może być problemem. W każdym razie u mnie pobór prądu po uśpieniu BSI wynosi około 0.5-0.6A. Przetworniki(teraz są już dwa) odpowiadają za 0.3-0.5A. Myślę że po dłuższym postoju te wartości maleją, mierzyłem max 1h po wyłączeniu auta. Pomiar raczej zawyża, miernik pokazuje około 0,1-0.2A jeszcze przed zapięciem na kabel, i to pomimo kalibracji.


Wyliczenie jest proste, aku 70Ah, przy poborze 0.7A powinno się rozładowywać 100 godzin, przyjmę 40h dla potrzeb uruchomienia auta. Raczej po zgaszeniu czas ten nie jest dłuższy jak 11h.


Ładowanie w moim aucie wygląda średnio jak dla mnie. Podłączyłem voltomierz i zerkam na wartości podczas jazdy. Przez większość czasu wartość ta jest w granicach 12.4-12.7V. Przez większość, ale też ładuje często normalnie, np. 14.5V. Załączam wydruki z DB. Pewnie tak jest lepiej dla aku, bo utrzymywany jest u mnie przynajmniej w okolicach 56% sprawności... i to mi się najmniej podoba.


Generalnie po powrocie we wtorek naładowałem swój aku prostownikiem i wrócił do mojego auta, na razie żadnych problemów nie widzę, ale po pierwsze auto znowu nocuje w garażu, po drugie podwyższyły się temperatury.


Doradźcie coś, bo aż mi głupio jeździć takim autem i wozić kable w bagażniku, i do tego po każdym dłuższym postoju zastanawiam się czy odpali czy narobi mi wstydu :) .


Największa lipa jak dla mnie to utrzymywanie sprawności aku w w/w granicach. Może można to jakość skorygować?
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Marcin Kaszka w Marzec 25, 2018, 19:30:48
I możliwe że pada w ten sposób, że czasem ładuje 14.8V, a czasem 12.6V?
Myślałem że to BSI decyduje o tym, ze czasem ładowanie jest ograniczane, i też nie zgłasza żadnych błędów, ani BSI ani kalkulator ładowania aku. A jaka wartość naładowania aku powinna być? Bo jeżeli raczej w granicach 80% to ewidentnie coś leży(i pewnie właśnie regulator), bo przy takim stanie naładowania(56% a nawet niższym bo auto stało)  jechałem, a napięcie było też najczęściej w granicach 12.6-13V.
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Artur Juchniewicz w Marzec 25, 2018, 20:28:38
Wyłącz sobie na początek moduł szacowania naładowania akumulatora w BSI. Też walczyłem ze słabym ładowaniem i dopiero wyłączenie funkcji szacowania przywróciło poprawne ładowanie. U mnie problem zaczął się po wymianie aku na trochę większy - 80Ah. W DB moduł ciągle widział, ze aku jest w 85-90% naładowany, więc ładował tak ok. 13V. Po wyłączeniu funkcji szacowania ładowanie wróciło na 14,3V. Może u Ciebie, jak coś tam robili z akumulatorem to też coś się poprzestawiało w tej funkcji.
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Marcin Kaszka w Marzec 25, 2018, 20:37:02
Sprawdzę, ale kiedyś to już  wyłączałem i nie wierzę żeby lakiernik coś robił. Ale jak u Ciebie ładował w granicach 85-90% to u mnie przy 56% ładuje za słabo, jak pisałem wacha się na poziomie 12.6-14.8 przy czym raczej w tych niższych wartościach przez większość czasu.
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Marcin Kaszka w Marzec 26, 2018, 16:20:44
Przyjrzałem się i jest jedna prawidłowość - uruchamiam silnik - ZAWSZE ładuje normalnie - 14,4-14,8V. Nieważne obroty, czas(no z czasem to nie wiem na pewno, ale przez kilkanaście minut na pewno). Dopóki nie ruszę z miejsca.
Odjeżdżam - ładowanie robi się płynne w zakresie 12,4-14,8, przy czym jak pisałem raczej te dolne wartości. Najczęściej około 12,6-13V. Po zatrzymaniu osiąga 12.6V.
Zgaszę i uruchomię - znowu będzie 14,8V, do momentu ruszenia z miejsca.

Byłem dziś u 3 elektryków samochodowych - każdy sprawdzał po uruchomieniu(wtedy jeszcze nie zaobserwowałem w/w prawidłowości). Każdy stwierdził że wszystko jest ok z ładowaniem. Jeden stwierdził że aku do wymiany, i że w ogóle jest spuchnięty, co może trochę tak wygląda ale nie jest to jednoznaczne(jak pisałem zresztą aku przełożyłem  z innego auta i też za wesoło nie kręcił po dłuższym postoju).
Ale drugi podłączył się mądrym miernikiem i sprawdził aku, wyszło że jest ok.

Generalnie gdybym nie miał tej przygody z całkiem padniętym aku, w życiu nie pomyślałbym że coś jest nie tak, wszystko działa jak trzeba, auto teraz pali, jedzie itd. Ale mam ciągły dyskomfort że przyjdę po czasie i nie usłyszę nawet tego "hełp", jak było owej pamiętnej soboty. Dopóki czegoś nie da się jednoznacznie wskazać to będę miał olbrzymi dyskomfort.

O co kaman?
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Tadeusz Garbacik w Marzec 26, 2018, 20:01:57
Jeżeli łączysz problem z wizytą u lakiernika to pytanie co on robił. Może nie dokręcił jakiegoś punktu masowego?
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Marcin Kaszka w Marzec 26, 2018, 20:21:06
Nie łączę. Napisalem o tym tylko dlatego, że auto stało przez tydzień nie jeżdżone. A altek go nie naładował na 10 km drogi, chociaż całkiem padaczki nie zaliczył, bo odpalił u lakiernika.
A sam lakiernik wymieniał tylną klapę, i malował tylny zderzak. Nic co mogłoby mieć znaczenie.
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Krzysztof Przywara w Marzec 26, 2018, 21:10:24
Przyjrzyj się alternatorowi ładowanie musi być w okolicach 14,4-14,6, na napięcie ładowania nie ma nic wpływu po za samym alternatorem ewentualnie może nie mieć wzbudzania , zaśniedziałe styki itp. szczotki też się mogą kończyć ale to przy przebiegach rzędu 400tyś/km
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Darek Kędra w Marzec 26, 2018, 21:27:48
ja miałem kiedyś przygodę z padnietym alternatorem. Padły szczotki nie wiem kiedy bo nie ma w autku wskaźnika ładowania jakiegokolwiek. Autko jeździło na akumulatorze dopóki ten nie wyładował się do stanu krytycznego a że jest sporo urządzeń pobierających prąd to nie trwało to długo i autko zaczęło wariować. Dlatego na pewnym portalu zakupowym nabyłem miernik napięcia cyfrowy montowany do gniazda zapalniczki. Koszt ok. 10 pln a teraz mam cały czas podgląd na stan napięcia w instalacji a przez to i ładowania alternatora. Polecam takie rozwiązanie. Szkoda, że tak tanie i praktyczne rozwiązanie nie jest stosowane przez producenta.
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Marcin Kaszka w Marzec 26, 2018, 21:40:48
Najfajniej byłoby podłożyć altka i zaobserwować, byłoby jednoznaczne. Obawiam się że wyłożę na to jakąś kasę, a się okaże co innego. Jeżeli napięcie ładowania zależy od wzbudzenia, to może w ten sposób sterować ładowaniem bsi, czyli np. ograniczać je zanadto.
Jakoś nie pasuje mi opcja mechanicznego problemu. Bo dlaczego po rozruchu, przed odjazdem jest zawsze ok?
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Krzysztof Przywara w Marzec 26, 2018, 21:44:58
Najfajniej byłoby podłożyć altka i zaobserwować, byłoby jednoznaczne. Obawiam się że wyłożę na to jakąś kasę, a się okaże co innego. Jeżeli napięcie ładowania zależy od wzbudzenia, to może w ten sposób sterować ładowaniem bsi, czyli np. ograniczać je zanadto.
Jakoś nie pasuje mi opcja mechanicznego problemu. Bo dlaczego po rozruchu, przed odjazdem jest zawsze ok?
Wzbudzenie albo jest albo nie ma ie ma możliwości regulowania napięciem, po to jest regulator napięcia, musiał by sprawdzić czy podczas niższych wartości typu 13v na katlu od wzbudzania jest napięcie jeśli jest to alternator do regeneracji.
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Marcin Kaszka w Marzec 27, 2018, 07:33:54
Myślałem że ładowanie aku w C5 nie jest 0-1 jak w dużym fiacie, ale sterowane przez moduł, bo jeżeli miałoby być inaczej to po co jest do tego oddzielny kalkulator?
Jak się mylę to prostujcie, nie wiem tego na pewno.


Załączam model altka wg. service box.
Czy to: http://allegro.pl/alternator-peugeot-partner-308-407-1-6hdi-2-0hdi-i7241504186.html (http://allegro.pl/alternator-peugeot-partner-308-407-1-6hdi-2-0hdi-i7241504186.html) jest właściwy model? Bo z tego wynika że jest taki sam do prawie wszystkich C5. Nie wiem czy nie poniosło ich na tej aukcji


Jeżeli tak to cenowo nie zabija, chociaż i tak szkoda by było wydać to bez potrzeby, dlatego zamulam trochę w temacie regulacji ładowaniem przez elektronikę auta - jakoś nie daje mi spokoju, że ładowanie jest zawsze dopóki nie zacznę jechać.
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Artur Juchniewicz w Marzec 27, 2018, 11:28:30
I możliwe że pada w ten sposób, że czasem ładuje 14.8V, a czasem 12.6V?
Myślałem że to BSI decyduje o tym, ze czasem ładowanie jest ograniczane, i też nie zgłasza żadnych błędów, ani BSI ani kalkulator ładowania aku. A jaka wartość naładowania aku powinna być? Bo jeżeli raczej w granicach 80% to ewidentnie coś leży(i pewnie właśnie regulator), bo przy takim stanie naładowania(56% a nawet niższym bo auto stało)  jechałem, a napięcie było też najczęściej w granicach 12.6-13V.

Sprawdź sobie po VIN jaki masz alternator. Jeśli masz taki jak w 3.0 hdi - klasy 22, to tam regulatorem steruje po can BSI i napięcie może być różne w zależności od potrzeb i oszacowania naładowania akumulatora. Nie mniej jednak napięcie ładowania 12,6V jest już nieakceptowalne, gdyż jest za niskie i spowoduje uszkodzenie akumulatora w dłuższym okresie czasu. U mnie najniżej schodziło na 12,9V na zapalniczce a 13,1V na akumulatorze. Nawiązując do informacji, że po 10 km jazdy oczekiwałeś, że rozładowany akumulator się naładuje to jesteś w dużym błędzie :)
Aby alternator naładował rozładowany w 50% akumulator potrzebne są ok. 3 godziny jazdy, a i tak nie będzie on naładowany w 100%. Po dużym rozładowaniu należy akumulator wstawić na min. 24h pod prostownik.


edit
otworzyłem załącznik, który wstawiłeś i masz kl.18, a wiec raczej ze zwykłym regulatorem
Zacząłbym od porządnego naładowania akumulatora i potem zobaczył co dalej. Spytaj się lakiernika, czy żadnych kabli nie odkręcał.
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Marcin Kaszka w Marzec 27, 2018, 12:23:44
Artur, naprawdę wiele razy w różnych pojazdach miałem tak, że nie dał rady zakręcić, pchnęliśmy go i zapalał na pych, i po 1-2km(!!!) jazdy już zapalał samodzielnie! Altek naprawdę solidnie ładuje, poza tym nie oczekuję naładowania w 100%.
A tutaj było tak, że samodzielnie odpalił, całkiem dętka z niego nie była, więc po 10km powinno być co najwyżej lepiej. A on zdechł całkiem, że nawet obrotu nie zrobił!

Akumulator podłączę po powrocie z pracy, zostawię na noc i będę obserwował, to nic nie kosztuje.

Z oględzin ciąg dalszy to tyle, że samo ruszenie z miejsca powoduje spadek ładowania, i później już jest tak: https://youtu.be/D4G9nhOm198 (https://youtu.be/D4G9nhOm198)
Zatrzymam się, to ładuje dokładnie 12.6V - zawsze. Ponowne uruchomienie, a nawet jak dziś zauważyłem nawet zaciągnięcie tylko ręcznego jak już się zatrzymam przywraca ładowanie.
Napięcie po postoju około 11.7V.

Byłem ponowie u jednego z elektryków. Sprawdził rodzaj alternatora w swoim jakimś programie, i wychodzi na to, że nie przychodzi strice wzbudzenie do altka. To jest komunikacja, więc sterowanie jest po CAN. Jak odpiął ten przewód(tj. CAN) od altka to ładowanie wróciło. Czujnik naładowania który jest przy aku też jest ok. Mógłbym odpiąć CAN i jeździć, ale to chyba marne rozwiązanie, i pewnie sypałby z czasem błędami.
Generalnie stwierdził, że albo regulator napięcia, albo problem po stronie instalacji. Ale tego drugiego bym się raczej nie czepiał, bo przecież to jeden przewód, więc gdyby był uszkodzony to altek tak samo by działał z podpiętą wtyczką jak z odpiętą(chyba że ma zwarcie do masy, ale wtedy by raczej nie ładował w ogóle), poza tym pewnie byłyby jakieś błędy.
Dodałbym do tego błędne sygnały z bsi, ale czy to możliwe? I co je powoduje?

Koszt wymiany regulatora wycenił łącznie na 480zł z robotą. Ale jest jeszcze opcja sprawdzenia alternatora, i wtedy byłoby jasne czy to regulator, bo bez tego wymiana jest uzasadniona w 50%, może się okazać zbędna.

Sprawdzę jeszcze jak będzie po naładowaniu aku, i poszukam elektryka z miernikiem do alternatora.

Jak ktoś ma pomysł to niech coś napisze, bo to dziwny temat jak dla mnie.
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Artur Juchniewicz w Marzec 27, 2018, 12:54:03
Jeśli aku odpalił a potem po jeździe umarł to albo jest uszkodzony albo coś z alternatorem. Gdyby jednak nie było ładowania z winy alternatora to powinna się pojawić jakaś informacja na desce lub błąd w lexii. Jeśli nie ma to wygląda na planowe działanie BSI. Byc może jednak moduł ładowania jest uszkodzony i przekazuje błędne informacje do BSI. Sprawdzałeś w DB jakie pokazuje napięcie ładowania i prąd? Zacząłbym jednak od porządnego naładowania akumulatora i podjechania do warsztatu gdzie mają przyrządy do sprawdzenia mocy akumulatora, bo samo napięcie o niczym jeszcze nie świadczy.
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Marcin Kaszka w Marzec 27, 2018, 13:01:08
Akumulator był sprawdzany dość poważnie wyglądającym miernikiem(nie takim typowym z opornikami tylko czymś gdzie wprowadzał pojemność i prąd rozruchowy przed testem).
A wydruk z DB masz w pierwszym poście, tylko że robione po uruchomieniu auta, więc w przypadku kiedy ładowanie działa. Błędów nie ma.


Przyrząd do sprawdzenia latka już namierzyłem, sprawdzę to się pochwalę co z tym.
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Marc Waldemar w Marzec 27, 2018, 13:26:59
Ja tak tylko nawiąże do pierwszego postu, prąd po uśpieniu 0,01-0,022A nie 0,5A . Po wyłączeniu kluczykiem do uśpienia 0,6A.
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Marcin Kaszka w Marzec 27, 2018, 13:43:29
Waldek, jak pisałem ten prąd to efekt ładowarek USB. Mógłbym je odłączyć, nie za bardzo chcę, potrzebuję mieć stale zasilone dwa urządzenia po USB.
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Marc Waldemar w Marzec 27, 2018, 14:15:26
Waldek, jak pisałem ten prąd to efekt ładowarek USB. Mógłbym je odłączyć, nie za bardzo chcę, potrzebuję mieć stale zasilone dwa urządzenia po USB.
Czyli jeśli dobrze rozumuję Twoje auto z ładowarkami po uśpieniu bierze 0,6A? To strasznie dużo, wyjałowi Ci aku do zera w cztery dni stania, 0,6/0,022=30 wychodzi że masz pobór 30 razy większy niż normalnie. Pojezdzij z DB napisz jakie masz napięcie wzbudzenia w różnych sytuacjach.
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Krzysztof Przywara w Marzec 27, 2018, 15:04:34
Jeśli aku odpalił a potem po jeździe umarł to albo jest uszkodzony albo coś z alternatorem. Gdyby jednak nie było ładowania z winy alternatora to powinna się pojawić jakaś informacja na desce lub błąd w lexii. Jeśli nie ma to wygląda na planowe działanie BSI. Byc może jednak moduł ładowania jest uszkodzony i przekazuje błędne informacje do BSI. Sprawdzałeś w DB jakie pokazuje napięcie ładowania i prąd? Zacząłbym jednak od porządnego naładowania akumulatora i podjechania do warsztatu gdzie mają przyrządy do sprawdzenia mocy akumulatora, bo samo napięcie o niczym jeszcze nie świadczy.
Dokładnie nie wiem ale w C5 kontrolka i błąd ładowania zaświeci się gdy napięcie na akumulatorze będzie niższe niż 10v.
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Marc Waldemar w Marzec 27, 2018, 15:12:14
Z tą kontrolką to już wogóle do dupy zaczyna świecić za późno jak już od paru minut nie mamy ładowania (nie pamietam ile a nie chce przekręcać) dlatego jeżdżę z wskaźnikiem napięcia w gnieździe zapalniczki.
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Machoński Tomasz w Marzec 27, 2018, 15:15:27
dopiero jak kontrolka zgaśnie.
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Marc Waldemar w Marzec 27, 2018, 15:15:59
Waldek, jak pisałem ten prąd to efekt ładowarek USB. Mógłbym je odłączyć, nie za bardzo chcę, potrzebuję mieć stale zasilone dwa urządzenia po USB.
Czyli jeśli dobrze rozumuję Twoje auto z ładowarkami po uśpieniu bierze 0,6A? To strasznie dużo, wyjałowi Ci aku do zera w cztery dni stania, 0,6/0,022=30 wychodzi że masz pobór 30 razy większy niż normalnie. Pojezdzij z DB napisz jakie masz napięcie wzbudzenia w różnych sytuacjach.
Waldku wzbudzenie alternatora jest po kluczyku,  czy cały czas?
BSI decyduje, tylko po kluczyku to nie ma napewno.
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Marcin Kaszka w Marzec 28, 2018, 09:54:29

Czyli jeśli dobrze rozumuję Twoje auto z ładowarkami po uśpieniu bierze 0,6A? To strasznie dużo, wyjałowi Ci aku do zera w cztery dni stania, 0,6/0,022=30 wychodzi że masz pobór 30 razy większy niż normalnie. Pojezdzij z DB napisz jakie masz napięcie wzbudzenia w różnych sytuacjach.
Dla zasady przekablowałem wczoraj trochę i teraz mam jeden przetwornik wpięty na stałe a nie dwa. Dziś sprawdzę pobór na postoju, wczoraj się nie dało bo ładowałem aku przez cały czas. Nie przewiduję żeby auto stało dłużej jak dwa dni nie uruchamiane, raczej codziennie jeździ.

W każdym razie - naładowany aku myślę że do 100%, DB pokazujeł 98%, ale prąd ładowania jak odpinałem prostownik był poniżej 0.5A, to już raczej prawie pełny aku. Ciekawe co pokaże wieczorem i jutro.

Ładowanie bez zmian, czyli:
1. Po uruchomieniu przed ruszeniem 14.6-14.8V
2. Po ruszeniu z miejsca faluje od 12.14 do 14.8V, najczęściej w granicach 12.6 -jak na przytoczonym wyżej filmie. Porobiłem zdjęcia w kalkulatorze BECB i wypisałem niżej jak to się mniej więcej rozkładało
3. Zatrzymam się - 12.6V. Zaciągnę ręczny - nie gaszę auta - identycznie jak w przypadku uruchomienia - 14.6-14.8V

Wygląda to tak jakby ręczny resetował wytyczne z BSI, podobnie jak jest bezpośrednio po rozruchu.

Załączam dwa zdjęcia z BSI i z BECB_GEN2 żeby był wiadomo skąd wartości, resztę wypiszę:
W BSI prawie nic się nie zmieniało przez cały czas. Na postoju było 14.5V, podczas jazdy 12.6V Raz się pokazało 12.4V, raz 13.6V. Pozostałe parametry jak na zdjęciu.

W BECB:
1 14.6V 31.61A - po uruchomieniu
2. 12.795V, -10.31A
3. 12.735V, -9.48A
4. 12.775V, -5.03A
5. 12.778V, -4.42A
6. 12.785V, -3.76A
7. 14.295V, 37.06A
8. 14.73V, 24.3A
9. 14.65A, 18.11A
10. 12.77V, -24.9A
11. 12.737V, -10.45A
12. 12.759V, -10.28A
13. 12.779V, 5.28A
14. 13.836V, 36.85A
15. 14.723V, 21.62A
16. 13.268V, -29.02A
17. 12.779V, -27.85A
18. 13.889V - 44.45A
19. 12.781V, -14.2A
20. 13.077V, 24.59A
21. 12.833V, 9.62A
22. 12.749V, -2.53A
23. 12.742V, -2,51A
24. 12.737V, -0.986A - po zatrzymaniu się
25. 14.629V, 32.74A - po zatrzymaniu się i zaciągnięciu ręcznego

Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Marcin Kaszka w Marzec 28, 2018, 10:01:44

Pojeździj z DB napisz jakie masz napięcie wzbudzenia w różnych sytuacjach.
No i właśnie - napięcie cały czas 0.0V. Albo jakiś problem, albo dlatego, że napięcie jest modułowane, a parametr pewnie jest dla altków bez regulacji po CAN. Chyba że nie patrzę tam gdzie trzeba.
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Marc Waldemar w Marzec 28, 2018, 10:41:34

Pojeździj z DB napisz jakie masz napięcie wzbudzenia w różnych sytuacjach.
No i właśnie - napięcie cały czas 0.0V. Albo jakiś problem, albo dlatego, że napięcie jest modułowane, a parametr pewnie jest dla altków bez regulacji po CAN. Chyba że nie patrzę tam gdzie trzeba.
U mnie wygląda to tak jak na zrzutach. Na razie nie wnikam ale jeśli posiadasz volt control to napięcie podczas ładowania może zejść do 12,3V i jest to normalne natomiast system ten nie pozwoli nigdy zejść akumulatorowi poniżej 85% naładowania bo po prostu zacznie ładowac pełną parą.
Edit
 A ... i po Twoim zrzucie widać że altek nie jest sterowany więc chyba posiada dwa kabelki jeden (może mieć jeden) info do ECU drugi do BSM tak to widzę na skróty.
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Marcin Kaszka w Marzec 28, 2018, 11:39:11

Nie wiem, czy da się zmienić wymuszone ładowanie - u mnie nie jest wymuszone co widać na zdjęciach. Nie wiem na ilę mogę porównać Twoje parametry do swoich, bo rozumiem, że brak napięcia wzbudzenia u mnie to kwestia właśnie obecności volt control, i nie jest podawane z BSI tylko w BECB?

Tak czy inaczej wcześniej aku miał trochę ponad 50% a ładowanie było tak samo jak teraz, więc jeżeli jest volt control jak piszesz, to nie działa jak trzeba.

Mam jeden przewód przy altku, poniżej zdjęcie.
To wszystko raczej wskazuje na problem z elektroniką... nie wiem co jeszcze sprawdzić?
Czy moduł BECB jest w regulatorze? - bo może on siedzi i wtedy wymiana regulatora miałaby sens.

Sprawdzenie altka będzie mnie kosztować jakieś 150-200zł, wymiana regulatora 480zł. Nie wiem czy jest sens bawić się z sprawdzanie.

Na tę chwilę jedyne co mi przychodzi na myśl to:
- błędna konfiguracja w BSI/BECB - ale to w takim razie ktoś musiałby kiedyś grzebać, niewykluczone że tak było, ujawniło się to dopiero przy rozładowaniu aku. Ale co może być źle włączone(poza trybem wymuszenia ładowania?)

- uszkodzony regulator, lub moduł BECB jeżeli jest poza regulatorem

Co jeszcze sprawdzić? Elektromechanicy niezbyt ogarniają ten temat, więc trzeba to rozpoznać, bo wymienianie po kolei podejrzanych elementów nie jest za fajne.
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Marcin Kaszka w Marzec 28, 2018, 19:53:47
Nie mam jak się wyrwać na trochę dłuższą przejażdżkę, więc na pewno potwierdzi się jutro jak będę jechał do pracy - ale wygląda na to, że będzie już ok.
Oszacowanie ładowania akumulatora - kiedyś wyłączyłem, bo miało to wydłużyć czas przejścia w tryb Economy Mode. Nawet w tym wątku ktoś to doradzał.
Dzisiaj włączyłem ponownie... i wygląda że to w tym był problem - po ruszeniu z miejsca ładowanie jest niższe jak po uruchomieniu(14.6-14.8V) - ale w ogóle jest - 14.1V :)
Wszystko wskazuje na to że kiedyś sobie zepsułem, chociaż to trochę paranoja że auto nie sypnęło żadnym błędem i nie wskazało też braku ładowania. Widocznie wyłączenie oszacowania przy obecności oddzielnego modułu do ładowania aku jest niezbyt dobrym pomysłem :)
Przejeździłem kilka miesięcy i nie zorientowałem się, bo nie miał jak się rozładować aku. Postał u lakiernika, padł, a tym wątłym ładowaniem nie dał rady naładować na krótkim odcinku.

Mam nadzieję, że jutro nie odwołam tego co napisałem teraz :)
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Artur Juchniewicz w Marzec 28, 2018, 21:53:22
U mnie po telekodowaniu nowego softu do BSI w ASO również ten moduł szacowania jest ponownie aktywny i na razie go nie wyłączam, bo mam ładowanie w granicach 14V, więc jest OK. Nie udało się telekodować akumulatora 80Ah, wygląda na to, że 75Ah jest najwyższą przewidziana przez producenta wartością. U mnie problem z szacowaniem i ładowaniem zaczął się po wymianie akumulatora, u Ciebie po rozładowaniu akumulatora, więc być może jest to powiązane. Być może trzeba w takich przypadkach zdeaktywować i ponownie aktywować ten moduł, aby zaczął prawidłowo działać.
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Andrzej Makowski w Marzec 28, 2018, 22:11:59
Nie łączę. Napisalem o tym tylko dlatego, że auto stało przez tydzień nie jeżdżone......
A sam lakiernik wymieniał tylną klapę, i malował tylny zderzak. Nic co mogłoby mieć znaczenie.

Marcin a nie wgrywałeś niedawno nowego oprogramowania do BSI? U mnie po zmianie softu w bsi nie wiedzieć dlaczego zmienił się typ alternatora i jeśli nie dodałem gazu to po minucie wywalało ładowanie na wskaźnikach czyli alternator się nie wzbudzał.
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Marcin Kaszka w Marzec 29, 2018, 06:22:52
U mnie problem z szacowaniem i ładowaniem zaczął się po wymianie akumulatora, u Ciebie po rozładowaniu akumulatora, więc być może jest to powiązane.
Raczej problem był od razu po wyłączeniu oszacowania w BSI, tylko auto nie miało szansy się rozładować bo było w ciągłym ruchu. Postój + dodatkowe stałe obciążenie na skutek ładowarki USB ujawnił problem. Akumulator naładowany przedwczoraj do pełna, niewiele jeździłem wczoraj - wieczorem stan naładowania aku wg. BSI już 90%. Podłączę się w sobotę, ciekawe jaki będzie stan po kilku dniach od przywrócenia ładowania.


Marcin a nie wgrywałeś niedawno nowego oprogramowania do BSI? U mnie po zmianie softu w bsi nie wiedzieć dlaczego zmienił się typ alternatora i jeśli nie dodałem gazu to po minucie wywalało ładowanie na wskaźnikach czyli alternator się nie wzbudzał.
Nie nic takiego nie robiłem. Ale przyczyna jest oczywista - wyłączyłem i narobiłem. A że było to końcem listopada jakoś, to i nie skojarzyłem tego. Ładowanie było nędzne, ale jednak nie niższe jak 12.6V i chwilami rosło, więc w normalnych warunkach eksploatacji wystarczyło to, żeby aku nie padł.


Mogę za to po dłuższej przejażdżce powiedzieć jednoznacznie, że problem znikł, bo  ładowanie już jest :) .
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Artur Juchniewicz w Marzec 29, 2018, 09:14:55
U mnie dzisiaj ładowanie znowu na 13,1V :), więc raczej odłączę ten moduł ponownie. Jak rozmawiałem wczoraj w ASO to powiedzieli mi, że przy webasto może być z tym problem, bo ten moduł nie bierze pod uwagę dodatkowego zużycia energii. To ładowanie na granicy 13V zdarza się często i nie jest to jakaś awaria. Jak aku jest dobry i nie ma webasto to z reguły wystarcza. Na razie pojeżdżę i poobserwuję, bo jak mam włączony ten moduł to spalanie mam 20% niższe w ruchu miejskim :) . Wiem, że ta funkcja oszczędza energię, ale nie myślałem, że aż tyle :) , chyba że na razie auto jest jeszcze w szoku po wgraniu nowego softu do BSI :)
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Marc Waldemar w Marzec 29, 2018, 09:24:59

Mam jeden przewód przy altku, poniżej zdjęcie.
Jeden przewód to tylko wzbudzenie z BSM, drugi którego nie masz to łączność z ECU czyli volt control.
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Marc Waldemar w Marzec 29, 2018, 09:32:38
Jeśli aku odpalił a potem po jeździe umarł to albo jest uszkodzony albo coś z alternatorem. Gdyby jednak nie było ładowania z winy alternatora to powinna się pojawić jakaś informacja na desce lub błąd w lexii. Jeśli nie ma to wygląda na planowe działanie BSI. Byc może jednak moduł ładowania jest uszkodzony i przekazuje błędne informacje do BSI. Sprawdzałeś w DB jakie pokazuje napięcie ładowania i prąd? Zacząłbym jednak od porządnego naładowania akumulatora i podjechania do warsztatu gdzie mają przyrządy do sprawdzenia mocy akumulatora, bo samo napięcie o niczym jeszcze nie świadczy.
Dokładnie nie wiem ale w C5 kontrolka i błąd ładowania zaświeci się gdy napięcie na akumulatorze będzie niższe niż 10v.
Kontrolka ładowania akumulatora zapala się w następujących przypadkach : Stan naładowania akumulatora poniżej 50% (Wyłącznie w czasie pierwszych 20 kilometrów samochodu), napięcie akumulatora wyższe od 16 V w czasie ponad 3 minuty , napięcie akumulatora niższe od 12 V w czasie ponad 3 minuty. Czyli jak dla mnie za późno.
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Marcin Kaszka w Marzec 29, 2018, 09:43:16
Jeden przewód to tylko wzbudzenie z BSM, drugi którego nie masz to łączność z ECU czyli volt control.
Raczej tak nie jest, bo po odpięciu tego przewodu alternator ładuje, bez wzbudzenia by tego nie robił. Myślę że moduł ładowania aku BECB jest w alternatorze, a ten przewód to komunikacja z BSI. U Ciebie jest moduł BECB czy wszystkie ustawienia masz w BSI?


Kontrolka ładowania akumulatora zapala się w następujących przypadkach : Stan naładowania akumulatora poniżej 50% (Wyłącznie w czasie pierwszych 20 kilometrów samochodu), napięcie akumulatora wyższe od 16 V w czasie ponad 3 minuty , napięcie akumulatora niższe od 12 V w czasie ponad 3 minuty. Czyli jak dla mnie za późno.

To u mnie nie zadziałało, skoro auto odpaliłem, przejechałem 10km, a po 0,5h postoju nie ruszył nawet raz rozrusznikiem, to niemożliwe że stan naładowania aku był powyżej 50%. Jak miałem 57% to palił bez najmniejszych problemów.
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Artur Juchniewicz w Marzec 29, 2018, 09:53:30
Jeśli aku odpalił a potem po jeździe umarł to albo jest uszkodzony albo coś z alternatorem. Gdyby jednak nie było ładowania z winy alternatora to powinna się pojawić jakaś informacja na desce lub błąd w lexii. Jeśli nie ma to wygląda na planowe działanie BSI. Byc może jednak moduł ładowania jest uszkodzony i przekazuje błędne informacje do BSI. Sprawdzałeś w DB jakie pokazuje napięcie ładowania i prąd? Zacząłbym jednak od porządnego naładowania akumulatora i podjechania do warsztatu gdzie mają przyrządy do sprawdzenia mocy akumulatora, bo samo napięcie o niczym jeszcze nie świadczy.
Dokładnie nie wiem ale w C5 kontrolka i błąd ładowania zaświeci się gdy napięcie na akumulatorze będzie niższe niż 10v.
Kontrolka ładowania akumulatora zapala się w następujących przypadkach : Stan naładowania akumulatora poniżej 50% (Wyłącznie w czasie pierwszych 20 kilometrów samochodu), napięcie akumulatora wyższe od 16 V w czasie ponad 3 minuty , napięcie akumulatora niższe od 12 V w czasie ponad 3 minuty. Czyli jak dla mnie za późno.
Fakt, z tą kontrolką to kiszka, jak się zaświeci to z reguły już jest pozamiatane. W MKI miałem wskaźnik poziomu napięcia i od razu było widać jakieś anomalie. W MKIII już na tym zaoszczędzili (lub planowo, aby nie pokazywać wahań napięcia). Znalazłem w garażu stary wskaźnik na 3 diody do zapalniczki i od wczoraj go testuje. O dziwo, nawet przy tych 13,1V pali się zielona lampka. Czasami w czasie jazdy na chwilę lekko zajarzy się żółta, czerwona nie włącza się, więc ładowanie jest. Jak po 2 tygodniach aku nie będzie wymagał doładowania to już tak zostawię.
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Marc Waldemar w Marzec 29, 2018, 10:46:21
Jeden przewód to tylko wzbudzenie z BSM, drugi którego nie masz to łączność z ECU czyli volt control.
Raczej tak nie jest, bo po odpięciu tego przewodu alternator ładuje, bez wzbudzenia by tego nie robił. Myślę że moduł ładowania aku BECB jest w alternatorze, a ten przewód to komunikacja z BSI. U Ciebie jest moduł BECB czy wszystkie ustawienia masz w BSI?


Kontrolka ładowania akumulatora zapala się w następujących przypadkach : Stan naładowania akumulatora poniżej 50% (Wyłącznie w czasie pierwszych 20 kilometrów samochodu), napięcie akumulatora wyższe od 16 V w czasie ponad 3 minuty , napięcie akumulatora niższe od 12 V w czasie ponad 3 minuty. Czyli jak dla mnie za późno.

To u mnie nie zadziałało, skoro auto odpaliłem, przejechałem 10km, a po 0,5h postoju nie ruszył nawet raz rozrusznikiem, to niemożliwe że stan naładowania aku był powyżej 50%. Jak miałem 57% to palił bez najmniejszych problemów.
Popatrz na załączniki. W każdym przypadku się mylisz.
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Artur Juchniewicz w Marzec 29, 2018, 11:37:09
Czyli jak ładuje (nie ładuje) 12,1V to dla układu jest OK...i można tak jeździć w nieskończoność, czyli dopóki aku nie padnie na amen... Francuzi to zawsze muszą coś ciekawego wymyślić...
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Marcin Kaszka w Marzec 29, 2018, 11:42:16
No cóż, na pewno nie mylę się w kwestii tego, że nie zadziałała lampka - nie ma możliwości żeby przy zgaszeniu auta było powyżej 50% stanu naładowania aku, bo w pół godziny nie padłby do 0.

Co do reszty się w żadnym razie przy niczym nie upieram, a próbuję tylko ogarnąć jak to działa. Pierwszy załącznik - moduł stanu naładowania aku - nie pisałem nawet o nim, bo że on jest przy aku to wiedziałem od elektryka jak byłem autem u niego.
Nadal nie wiem gdzie jest BECB_GEN2, i chyba nadal nie wyklucza to że jednak w altku.
Ze schematu jeżeli dobrze się domyślam co jest co, wynika że do altka dociera przewód z BSM, a czy to jest stricte wzbudzenie to już nie umiem wywnioskować.
W każdym razie faktem jest że altek ładuje po odpięciu tego przewodu, jeżeli to wzbudzenie to jest to możliwe?
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Marc Waldemar w Marzec 29, 2018, 12:57:57
Podaj mi VIN, coś mi tu ...
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Marc Waldemar w Marzec 29, 2018, 15:11:26
Po dokładnym sprawdzeniu po VIN wychodzi na to że masz jednak volt control. Przewód 9049 z altka idzie bezpośrednio do ECU.
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Marcin Kaszka w Marzec 29, 2018, 16:34:41
Jeżeli dobrze rozumiem z powyższych i także z innych wątków, wyłączając oszacowanie spowodowałem "oślepienie" BSI, które nie reagowało na spadek naładowania aku. Skutkiem tego cały czas ładowało w trybie eco, pomimo że aku był coraz słabszy.

Działa to więc inaczej niż w 3.0, chociażby u Artura.

I rozumiem że moduł naładowania aku = BECB_GEN2?

Co prawda sam spaprałem sprawę, ale i tak powinna zadziałać lampka odpowiednio wcześniej, więc mimo wszystko uważam że Citroen dał d...

Ale przy okazji mam aktualny schemat, który może się przydać :).
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Grzegorz Mościszewski w Marzec 29, 2018, 18:46:20
Moduł szacowania akumulatora "gada" z BSI.
Wtrysk "gada" z alternatorem.
Nie do końca jest to oczywiste powiązanie działania. Waldek wyciągnij zasadę działania volt control....wtedy będziemy wiedzieć coś pewniejszego.

Ja wyłączyłem szacowanie energii z powodu "klapy bagażnika kombi". Właściciel auta nie zgłaszał problemów z aku więcej....minęło prawie rok. Więc jestem zainteresowany w jakimś stopniu tematem....

Ja w dalszym ciągu podejrzewam inną przyczynę u Autora. Podglądnąć DBoxem sygnały we wtrysku, jak volt control pracuje....
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Marc Waldemar w Marzec 29, 2018, 19:30:20
Proszę
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Grzegorz Mościszewski w Marzec 29, 2018, 21:54:07
Dzięki... właśnie udowodniłeś powiązanie modułu naładowania z pracą alternatora sterowanego.  ;)
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Marcin Kaszka w Marzec 29, 2018, 22:31:34
Ja w dalszym ciągu podejrzewam inną przyczynę u Autora. Podglądnąć DBoxem sygnały we wtrysku, jak volt control pracuje....



Doprecyzuj co sprawdzić, bardzo biegły w tym nie jestem. I czy to musi być podczas jazdy, bo mój lapek nie działa na baterii i muszę przetwornicę pożyczyć jeżeli coś trzeba podejrzeć w czasie jazdy.


Błędów we wtrysku nie ma, poza U1118 tj. komunikacji z BSI który podobno jest popularny(przed chipem miałem go w BSI, po chipie we wtrysku, pewnie dlatego że wyciągali ECU). Piszę o tym bo jest tam info, żeby sprawdzić błędy w tym kalkulatorze.
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Grzegorz Mościszewski w Marzec 29, 2018, 23:03:11
Szczegółów Ci nie wypisze....bo nie mam aż takiej praktyki. Ale coś czuję (może fałszywie), że to alternator jest "gaszony" przez sygnał z wtrysku lub modułu naładowania. A tu trzeba poszukać stanów odciążających pracę alternatora , za pomocą DB. Dziwi mnie trwały brak ładowania do następnego odpalenia. Coś jest nie tego w elektryce - jest usterka.
Chciałbym aby kalkulatory wtrysku i modułu naładowania nie posiadały błędów i uszkodzeń. Pojawiający się U1118 może oznaczać wpływ na pracę...może to być chwilowe zakłócenie w sieci, trwałe uszkodzenie sieci, bład z przekazywania "wartości" do innego kalkulatora. Naprawiałbym aby usunąc ten błąd...
No i Twoje opisy, że czas spędzony u lakiernika zaszkodził mnie nie przekonuje. Akumulator już przed był rozładowany, nie miał łądunku w sobie, choć na co dzień auto "jeździło". Zaintrygowało mnie Twoja opinia o wpływie wyłączenia szacowania energii, stąd dołączyłem tutaj. Z czym się nie zgadzam...
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Marcin Kaszka w Marzec 30, 2018, 07:16:08
Rozumiem, że sygnał z wtrysku który wg. Ciebie ogranicza ładowanie powinien być zawsze, a włączenie modułu oszacowania jest w tym momencie nadrzędne, i dlatego teraz ładowanie mam. Czyli teoretycznie żeby coś ewentualnie podejrzeć nie muszę ponownie dezaktywować oszacowania?

Co do U1118 to też chętnie bym się pozbył jego i innych które są zawsze(chyba jeszcze 3, w module zawieszenia, BSI(czujnik poziomu oleju chyba, nie pamiętam dokładnie), i zapamiętania pozycji fotela). Nie ma nic fajniejszego przy podłączeniu DB jak brak błędów. Tylko pytanie czy tego można się pozbyć, bo występują w większości C5, i to raczej nie do ogarnięcia. Ale jak wiesz lub ktokolwiek wie jak, to chętnie to usunę.
W module ładowania błędów nie ma.
No i Twoje opisy, że czas spędzony u lakiernika zaszkodził mnie nie przekonuje.
Nigdy nie pisałem czegoś takiego, że zaszkodził, raczej ujawnił.
Opisałem to tylko dlatego, że był to czas w którym aku się mógł wyczerpać więcej niż podczas normalnej eksploatacji, tym bardziej, że był to pierwszy tydzień od zamontowania ładowarki USB, ze stałym poborem prądu.


Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Grzegorz Mościszewski w Marzec 30, 2018, 13:03:31
"zaszkodził' czy "ujawnił"- jak zwał .... do jednego prowadzi. Pytanie czy akumulator nie jest u kresu swego żywota? stąd mała pojemnośc połączona z niedoładowaniem plus mały pobór ...i powstał problem.

Pozostaje Ci (nie mam technicznych wiadomości) szukać w ciemno, latać po BSI, wtrysku, module naładowania i poszukiwania "podejrzanego w wartości sygnału który mógłby zabraniać ładowania. Spójnego z czasem wystąpienia braku ładowania... no nie pomogę więcej. Nie poszukiwałem osobiście takiego problemu. Mam na święta X7, może uda mi się sprawdzić działanie ładowania...sam wylączyłem szacowanie energii.

Jeśli mowa o błędzie Uxxx to warto wiedzieć czego dotyczy (jakiej sieci i kalkulatora) i czy on szkodzi "mojemu ładowaniu". Nie mam gotowych rozwiązań jak "naprawić".

Sprawdziłbym ładowanie/zachowanie  po załączeniu szacowania  ;D


Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Marcin Kaszka w Marzec 30, 2018, 15:48:48
Tak jak już pisałem:
1. Aku był sprawdzany, jest sprawny, odpada.
2. U1118 był wcześniej w BSI, teraz we wtrysku, po tym jak tuner wyciągał i grzebał. Można założyć  że jeżeli ten błąd tak się ujawnia, to dotyczy linii BSI-wtrysk. Mogę sprawdzić połączenie, poprawić PIN'y w kostkach. Czy coś jeszcze? Tylko że wszędzie czytałem, że ten błąd to się pojawia zawsze, wydaje mi się że nic nie osiągnę. Tak samo było  w MK2, z niektórymi błędami...
3. Ładowanie po załączeniu oszacowania sprawdzam - jest git, nie zauważyłem ani razu, żeby spadlo ponizej 14V, miernik mam cały czas na oku.
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Grzegorz Mościszewski w Marzec 30, 2018, 19:22:35
Ad.3 Wynika, że moduł "psuje", choć jeszcze bym analizował wpływ wyłączenia/załączenia szacowania energii akumulatora. Jaki parametr zmienia swój status  po takiej zmianie szacowania?
Logicznie chciałbym, po wyłączeniu szacowania, mieć stałe "klasyczne" ładowanie stałym napięciem, bez momentów "odciążenia alternatora". Do końca nie wiem, czy aby po wyłączeniu funkcji , łądowanie jest kontrolowane dalej po temperaturze akumulatora - a ten parametr może jest źle mierzony w module.... to tylko moje domysły.

PS: o ile pamiętam są dwie opcje szacowania przez moduł lub BSI....jaki włączasz?
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Marcin Kaszka w Marzec 30, 2018, 20:02:00
Dzisiaj przejechałem trochę więcej niż przez ostatnich kilka dni, i widać poprawność działania volt control(tak przypuszczam) - myślę że aku się naładował wystarczająco, i już nie ładowało ciągle ponad 14V. Przy stałej prędkości i postoju - 12.8V. Przy hamowaniu silnikiem - 14.6V. Jak się podłączę wieczorem to będzie widać stan naładowania aku - myślę że jest prawie pełny i stąd ta zmiana. No chyba że mam mega pecha i ładowanie po tych kilku dniach padło...

PS: o ile pamiętam są dwie opcje szacowania przez moduł lub BSI....jaki włączasz?
Teraz mam włączony "Obecna, realizowana przez moduł stanu naładowania akumulatora". Też kojarzę że chyba jest jeszcze jedna opcja - jak znajdę chwilę i się podłączę później to zobaczę jaka jest ta druga.
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Marcin Kaszka w Marzec 30, 2018, 20:59:18
Podpiąłem się, wydruki poniżej.
W każdym razie:
1. Aku miał 83%. Rewelacją bym tego nie nazwał. Ładowanie na postoju(ale po ruszeniu) 13.8V przez jakiś czas, potem 14.2V, 14.6V.
Spodziewałem się wyższego stanu naładowania obserwując wcześniej ładowanie w czasie jazdy... W ciągu paru minut na postoju wzrosło do 85%
2. Opcja szacowania napięcia na wydruku poniżej, Ustawiony mam przez moduł naładowania. Jest jeszcze realizowany przez BSI. Nie przełączałem.
3. Wartość zadania ładowania alternatora - niewłaściwa. Nie wiem co to znaczy.
4. Wartości z BSI i CECB też poniżej.


Sprawdzę ile mi zejdzie z aku do jutra rana na postoju... i jak będzie wtedy ładować w czasie jazdy.
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Marcin Hlibowski w Marzec 30, 2018, 21:19:12
Przy okazji zapytam się, czy warto zrobić w ASO auktualnienie softu w BSI?
Jaki jest koszt?
Czy stan licznika automatycznej skrzyni biegów zostanie zapamiętany?
Czy o czymś muszę pamiętać?

Pozdrawiam
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Artur Juchniewicz w Marzec 30, 2018, 21:24:12
Generalnie z tym ładowaniem to trochę przedobrzyli, pewnie w związku z ekologią. W BMW5 też jest podobny moduł i jak zacznie wariować to ładowania nie ma, podobnie jak tutaj tylko tam to w końcu aku pada na amen. Niejeden już wymienił alternator i okazało się że dalej jest kicha.
Odnośnie tych błędów w BSI to jak byłem a ASO w związku z wgraniem nowego softu (poniekąd miałem nadzieję na pozbycie się ich) to mi powiedzieli z uśmiechem, że błąd czujnika poziomu oleju, błąd zawieszenia - prędkość nieodpowiednia, błąd modułu fotela kierowcy oraz błąd oświetlenia - sterowanie napięcia zbyt wysokie to są błędy systemowe i jeśli nie wywali błędu na desce i wszystko działa jak powinno to się tym nie przejmować a najlepiej nie zaglądać do DB. Są tego świadomi i nie informują klienta o nich jeśli robią diagnostykę, czyli TTTM. Natomiast ten błąd U1118 to trzeba by wyjaśnić. U mnie nie widziałem takiego błędu.
Odnośnie czy warto robić uaktualnienie softu to na razie nie wiem. Jeszcze nie sprawdzałem w DB czy te błędy się pojawiły, ale po tym co usłyszałem w ASO to raczej nie robię sobie nadziei. Na pewno warto, jeśli coś się dzieje z BSI. U mnie wszystko chodziło OK, więc raczej różnicy nie zobaczę. Koszt 200PLN w ASO Kielce. Licznik oleju jest w kalkulatorze skrzyni a nie BSI.
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Grzegorz Mościszewski w Marzec 30, 2018, 22:12:48
Podpiąłem się, wydruki poniżej...

Ad1 Jeśli aku ma kilka lat to naturalnie nie ma "fabrycznej" pojemności, trudno oczekiwać 99% pojemności zaprogramowanej.
W moim przypadku aku miał 3lat , stan pokazywany 60% a EM blokowało klapę....a auto było po długiej trasie.

Ad3 Czytaj "wartość żądana..." - czyli niewłaściwa wartość generowana przez kalkulator (inna niż dozwolona, zaprogramowana). Możliwa usterka modułu, usterka czujników modułu (wg których wyliczana), niewłaściwe dane wejściowe do obliczenia "wartości żądanej".
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Marcin Kaszka w Marzec 31, 2018, 16:16:54
Pisząc że nie wiem co to znaczy, chodzilo mi o to że nie wiem co to powoduje oczywiście.
Największy problem, jeżeli przyczyna jest w samym ECU, bo mam zachipowany i  po wymianie bye bye dodatkowe niutki...
Ale myślę że prędzej przyczyną będzie jakiś czujnik lub jego instalacja.
I stąd pytanie, bo nie ma nic wiecej na podanym wyżej schemacie - gdzie są same czujniki i gdzie są wpięte, żebym mógł to sprawdzić?
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Grzegorz Mościszewski w Marzec 31, 2018, 18:32:11
A spróbuj zresetować stan modułu naładowania, odepnij klemę, zapnij i poczekaj 2 godz. na samoistne ustawienie....(zapnij klemę i trzaśnij drzwiami, idz do domu)
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Krzysztof Przywara w Marzec 31, 2018, 18:53:05
Po odpięciu trzeba zaczekać 4h, żeby moduł wskazywał prawidłowe wartości.
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Grzegorz Mościszewski w Marzec 31, 2018, 20:36:22
Po odpięciu trzeba zaczekać 4h, żeby moduł wskazywał prawidłowe wartości.

To najwyżej po 2 godz. będzie miał "ustawiony poziom" z mniejszą dokładnością, niż po 4 godzinach.
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Marcin Kaszka w Marzec 31, 2018, 20:48:11
Ostatnio ładowałem aku, kilkanaście godzin klema była odpięta, ale auto chyba po podpięciu pojechało od razu. Teraz postoi całą noc :) .

Kolejne obserwacje:
Przez noc zeszło 2% z aku, czyli było 81%, ładował normalnie poczas jazdy, ponad 14V.
Wydaje się, że wszystko ok, tylko że też uważam, że pominięcie modułu stanu powinno spowodować stałe ładowanie, a nie stałe eko-ładowanie...
Nie ma innych czujników? Jak ładowałem aku kilkanaście h to było blisko 100%, podczas stałego eko-ładowania ta wartość była niewiele ponad 50%.
Wydaje się że ten moduł raczej działa dobrze, kwestia co jeszcze wpływa na ładowanie. Chyba że jakieś inne dane jeszcze przekazuje, ale przecież jak go wyłączyłem, to nie powinien być brany pod uwagę w ogóle?
Tytuł: Odp: 2.2 HDi niedoładowanie aku
Wiadomość wysłana przez: Grzegorz Mościszewski w Marzec 31, 2018, 22:37:06
Wróć do czytania opisu załączonego przez Waldka...znajdziesz tam odpowiedzi.

Pomierzę po świętach  ładowanie w aucie z "brakiem szacowania"...