Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Krzywo kierownica a zbieżność  (Przeczytany 4203 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Marcin Kostur

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 70
  • Skąd: Szczecin
  • Posiadany samochód: C5 MK1 HATCHBACK 1.8i 16V 2004r.
  • Miejscowość: Szczecin
Krzywo kierownica a zbieżność
« dnia: Październik 09, 2017, 19:27:00 »
Zauważyłem, że podczas jazdy na wprost kierownice mam lekko obróconą w lewo. Po wyprostowaniu kierownicy, auto zaczyna delikatnie znosić w prawo.
Licząc na skorygowanie anomalii oddałem auto na ustawienie zbieżności, która została poprawiona (wydruk w załączniku).

Niestety po ustawieniu prawidłowej zbieżności, kierownica chociaż mniej - nadal jest lekko przekrzywiona podczas jazdy na wprost. Auto podobnie jak wcześniej delikatnie znosi w prawo przy wyprostowaniu kierownicy. Wróciłem do warsztatu z prośbą o poprawę - mechanik coś skorygował ale niewiele się zmieniło.

Teraz mam dylemat, czy nadal cisnąć warsztat, że kierownica wciąż krzywa. Czy temat odpuścić bo np. zbieżność tyły nie jest idealna i to ona wpływa na taki stan...
Macie podobne doświadczenia? :) Ogólnie zastanawiam się, czy taka korekcja jest bagatelną sprawą lub czy dalsze śrubowanie nie spowoduje zerwania jakiegoś elementu (w takim wypadku trzeba będzie się pogodzić i jeździć jak jest)

Offline Kamil Malczewski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 55
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 2.0 16v Break 2002 LPG
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Krzywo kierownica a zbieżność
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 09, 2017, 19:32:01 »
dlatego jak oddajesz BMW do ASO to ponoć z poziomicą ustawiają kierownicę przed zbierznością.


Jak bardzo chcesz, to możesz zdemontować kierownicę i obrócić ją o jedne czy dwa ząbki na wieloklinie.

Offline Marek Bor

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 644
  • Skąd: Olsztyn
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Kombi 3.0 HDI 241KM 2012 rok Exclusive
  • Zainteresowania: Po za Citroen ujeżdżam jeszcze motocykl Honda Shadow vt750 ACE
  • Miejscowość: Olsztyn
Odp: Krzywo kierownica a zbieżność
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 09, 2017, 20:55:59 »
Chłopie mi tak ustawili zbieżność, że przednie nowe opony mam do wyrzucenia, szczególnie lewa. :(
U mnie zmiana!!! To już szósta C5 tym razem 2012 rok 3.0HDI oczywiście też w kombi na full wypasie Exclusive.

Offline Piotr Osiński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 182
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 MKI 2002 2.0HDI
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Krzywo kierownica a zbieżność
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 10, 2017, 00:11:19 »
Tylna zbieżność lewego koła jest poza zakresem co może mieć wpływ na przód, niestety tyłu się nie reguluje, pozostaje szukanie dlaczego jest problem z tylnym lewym kołem.
Lexia, VCDS, MPPS

Offline Krzysztof Kreczko

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 395
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 mkII 1.8
  • Zainteresowania: podróże / fotografia
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Krzywo kierownica a zbieżność
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 10, 2017, 10:24:58 »
niestety tak to wygląda, gdy "fachowiec" ustawia kierownicę przez otwartą szybę...

Offline Marcin Kostur

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 70
  • Skąd: Szczecin
  • Posiadany samochód: C5 MK1 HATCHBACK 1.8i 16V 2004r.
  • Miejscowość: Szczecin
Odp: Krzywo kierownica a zbieżność
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 10, 2017, 10:30:27 »
łożyska wahaczy ?

Były wymieniane 1,5 mies. temu bo na nierównościach stukało z tyłu (wymiana obu stron - nowe elementy zaznaczone na obrazku). Nie robiłem zbieżności przed wymiana wiec nie wiem jak było wcześniej.

Offline Marcin Kostur

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 70
  • Skąd: Szczecin
  • Posiadany samochód: C5 MK1 HATCHBACK 1.8i 16V 2004r.
  • Miejscowość: Szczecin
Odp: Krzywo kierownica a zbieżność
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 10, 2017, 11:58:05 »
łożyska wahaczy ?
Były wymieniane 1,5 mies. temu bo na nierównościach stukało z tyłu (wymiana obu stron - nowe elementy zaznaczone na obrazku). Nie robiłem zbieżności przed wymiana wiec nie wiem jak było wcześniej.
ale stukanie z tyłu w C5 I to objaw tulei belki tylnej lub sfer a nie wahaczy

Serwis zdiagnozował wybite łożyska wahaczy i po wymianie odglosy ustaly (dzwiek bardziej wpadał w grzechotanie niz stuki i byl slyszalny przy otwartych oknach - przy zamknietych bylo cicho).
Na marginesie, ten odchył tylnego lewego koła chyba nie jest taki drastyczny (wg dokumentacji serwisowej zbieznosc zawieszenia tylnego 0,38 +-0,11 czyli w moim przypadku kolejne 0,11 ponizej normy) - moze wystarczy zamienic kola miejscami? Inna sprawa to ewentualny błąd pomiaru (tylna oś nieregulowana a wynik przed/po różny)
« Ostatnia zmiana: Październik 10, 2017, 12:11:09 wysłana przez Marcin Kostur »

Offline Piotr Osiński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 182
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 MKI 2002 2.0HDI
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Krzywo kierownica a zbieżność
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 10, 2017, 14:03:59 »
Też mam czasami jak by chrupnięcie, wygląda na łożyska wahaczy. Na ile ten tył ma znaczenie to się nie wypowiem, trzeba by zapytać jakiegoś mechanika lub przejrzeć wątki na forum z wynikami zbieżności i opisanymi informacjami z jazdy.

Możliwe że zawieszenie się np opuściło lub podniosło po pomiarze i stąd zmiana geometrii, u mnie jak ustawiałem zbieżność to sprawdzaliśmy czy przy np otworzeniu drzwi samochód nie skoryguje wysokości i czy będzie to miało wpływ na odczyty. Co do kół to nie ma to znaczenia dla ustawienia geometrii.

Kręcąc kierownicą prawo lewo masz taką samą ilość obrotów?
Lexia, VCDS, MPPS

Offline Arkadiusz Kania

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 153
  • Skąd: Malbork
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Break 2.0 16v LPG 2001r. Citroen C5 Break 2.0HDI 107KM FAP 2002r.
  • Zainteresowania: Militaria, mechanika, elektryka, elektronika, historia
  • Miejscowość: Malbork
Odp: Krzywo kierownica a zbieżność
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 10, 2017, 16:03:59 »
W C5 nie można przestawić kierownicy na wieloklinie ponieważ jest tam wpust i nie ma takiej możliwości. Ja bym cisnął warsztat, mi jak ustawiał zbieżność to 3 razy poprawiał bo kierownica uciekała, i nie musiałem nawet o tym wspominać mechanikowi. Był bardzo mocno zaskoczony, bo dawno nie miał samochodu z tak prostymi felgami. A może piasta jest mocno zbrudzona i felga nie przylega do niej właściwie. Wprowadza do pomiaru dodatkowy błąd który sumuje się z biciem samej obręczy. Nie każdy przywiązuje wagę do tego jeśli są to parametry które mieszczą się w danych katalogowych.

Offline Kamil Malczewski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 55
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 2.0 16v Break 2002 LPG
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Krzywo kierownica a zbieżność
« Odpowiedź #9 dnia: Październik 10, 2017, 17:45:33 »
W C5 nie można przestawić kierownicy na wieloklinie ponieważ jest tam wpust i nie ma takiej możliwości.
Z tym się nie zgodzę. 2 tygodnie temu przekładałem deskę i kierownica nie ma wypustu. przynajmniej u mnie nie było. ani na obręczy, ani na kolumnie.

Offline Arkadiusz Kania

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 153
  • Skąd: Malbork
  • Posiadany samochód: Citroen C5 Break 2.0 16v LPG 2001r. Citroen C5 Break 2.0HDI 107KM FAP 2002r.
  • Zainteresowania: Militaria, mechanika, elektryka, elektronika, historia
  • Miejscowość: Malbork
Odp: Krzywo kierownica a zbieżność
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 10, 2017, 17:54:08 »
Może już jest spiłowany. Bynajmniej w moim jeden z ząbków jest większy i nie da się inaczej założyć kierownicy.

Offline Kamil Malczewski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 55
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 2.0 16v Break 2002 LPG
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Krzywo kierownica a zbieżność
« Odpowiedź #11 dnia: Październik 10, 2017, 17:57:26 »
no właśnie wszystko wyglądało normalnie.

Offline Joanna Luty

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 689
  • Posiadany samochód: citroen C5 MKII HDI,xsara picasso 04 2.0 HDI
Odp: Krzywo kierownica a zbieżność
« Odpowiedź #12 dnia: Październik 10, 2017, 20:55:11 »
1.Kierownica powinna być na wprost,jak wyżej pisano powinni ją zablokować w tej pozycji przed ustawianiem więc ciśnij warsztat o poprawę.
2.ustawienie kierownicy na wprost ma także znaczenie dla prawidłowego działania esp(kąt )

Offline Piotr Osiński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 182
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 MKI 2002 2.0HDI
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Krzywo kierownica a zbieżność
« Odpowiedź #13 dnia: Październik 11, 2017, 00:38:18 »
Ewentualnie ściągnij poduszkę, odkręć torxa 50 i sprawdź czy znak na kolumnie zgadza się ze znakiem na kierownicy.

Opisz jeszcze kiedy zauważyłeś krzywo ustawioną kierownicę, czy to było od zawsze czy od pewnego momentu.
Lexia, VCDS, MPPS

Offline Marcin Kostur

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 70
  • Skąd: Szczecin
  • Posiadany samochód: C5 MK1 HATCHBACK 1.8i 16V 2004r.
  • Miejscowość: Szczecin
Odp: Krzywo kierownica a zbieżność
« Odpowiedź #14 dnia: Październik 11, 2017, 17:31:46 »
Ostatecznie wróciłem na poprawkę ustawienia kierownicy, która nie trwała dłużej jak kwadrans. Tym razem po regulacji warsztat wykonał próbę drogową a problem ostatecznie został opanowany.
Rozpoczynając temat pytałem o ewentualne szkody możliwe przy regulacji (np. zerwanie zapieczonych śrub, drążków). Podobno niekiedy elementy muszą być podgrzewane palnikiem. U mnie śruba od drążka kierowniczego oraz widoczna czesc gwintu wyglądały zdrowo więc raczej nie przysporzyły mechanikowi trudności.