A co tam, odkopię ten temat
Może się komuś jeszcze przyda.
I mnie dopadł problem "pustych łopatek" na panelu sterowania klimatyzacji i braku nawiewu. (klimatronik)
Moduł sterowania wyglądał ok.
Wentylator nie ruszał.
Czasem po walnięciu w deskę
albo wjechaniu na dziurę zaczynał się kręcić, ale w końcu przestał.
Później żeby uruchomić wentylator stosowałem technikę ruszania jego silnikiem - klękałem przy drzwiach kierowcy, rękę wkładałem od strony pedałów do góry, wyciągałem nieco wentylator (po złapaniu obudowy odblokowanie przez obrót w lewo), przekręcałem kosz-łopatki wentylatora o 1/3 obrotu, montowałem, i najczęściej zaczynał działać, przynajmniej do następnego wyłączenia silnika.
To wszystko oczywiście robiłem przy wyłączonym silniku, na czuja, ale jak się raz znajdzie obudowę wentylatora to potem to trwało 15 sekund i był nawiew.
To że wentylator ruszał po przekręceniu go nieco sugerowało że problem jest w samym silniku wentylatora, a nie w module sterowania.
W końcu zabrałem się za wyciąganie wentylatora dołem. Da się. po odkręceniu plastiku przy pedale gazu, wyjęciu jednej wtyczki przy pedale hamulca, udało się wyjąć wentylator, ale koszem do dołu, a nie jak kiedyś próbowałem obudową do dołu.
Po 15 latach silnik wentylatora był brudny, szczotki są prawie całkiem zużyte, a na komutatorze są czarne plamy po 2 stronach.
Więc silnik się zatrzymywał w tym miejscu, gdzie później przez brud/zużycie/utlenienie nie mógł ruszyć.
Przeczyściłem wszystko Kontaktem i Elektrosolem, wyczyściłem trochę komutator, poruszałem szczotkami (nie udało mi się ich wyjąć całkiem, i też nie są przygotowane do łatwej wymiany, ale da się) złożyłem całość i dmuchawa chodzi jak wcześniej!
Wiem że przedłużyłem jej życie (agonię) tylko trochę, ale teraz wiem że się da, i wiem jak wymienić całość bez rozbierania deski rozdzielczej, i jak znów przestanie działać to w jeden wieczór albo wymienię szczotki albo cały wentylator.
Powinno też się dać wyjąć wentylator od dołu między pedałami rozkręcając wentylator - są 2 śrubki mocujące silnik do obudowy - po ich wykręceniu można wysunąć silnik z plastikowej obudowy i obie części wyjdą łatwiej. Niestety przy wkładaniu trzeba potem to złożyć w dość niewygodnej pozycji.
U mnie w module sterującym jest tranzystor opisany jako NH26AD którego nie mogę znaleźć, ale jak by padł (bo się przegrzał w czasie gdy nie działał wentylator) to spróbuję wymienić na ten IRFP064N.
Wentylator wytrzymał prawie 500kkm i 15 lat, czyli wg mnie całkiem dobrze. Jeśli teraz albo po wymianie szczotek pochodzi jeszcze jakiś czas, to będę bardzo zadowolony
Powodzenia w reanimacji dmuchawy w MK1
Pzdr.