Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: problem z termostatem 2.0 16v lpg  (Przeczytany 3733 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Tomasz Wiśniewski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 338
  • Posiadany samochód: C5 2.0 LPG 2005 break i audi a6 c5 1.8t LPG avant quattro
  • Miejscowość: Częstochowa
problem z termostatem 2.0 16v lpg
« dnia: Marzec 13, 2019, 20:12:23 »
Panowie pomóżcie. 2.0 16v LPG. Mk2
Ciekł mi termostat więc cały z obudową został zmieniony na nie pamiętam nazwy ale ten co powinien być. Termostat ma dziwną przypadłość, pierwsze uruchomienie i zagrzanie powoduje że się nie otwiera wcale, temp. Płynu np. 115 stopni, wentylator chodzi (zaczyna przy 110 stopniach płynu) a chłodnica i górny wąż zimny. Staje na 10s odpalam ogrzewanie na maxa i nawiew i temperatura płynu momentalnie spada czyli się otwiera wtedy i mogę cały dzień jeździć dopóki nie wystudze silnika mocno. Wtedy trzyma cały czas temp 105 do 90 stopni.

Po nocy wsiadam i znów pierwsze zagrzanie i znów temperatura w kosmos leci a chłodnica zimna.
Został założony kolejny termostat i ta sama historia.
Auto płynu nie spala, w układ też spalin nie pompuje ale testu CO2 nie robiłem jeszcze. Odpowietrzane cały dzień i nic. parownik LPG jest nisko więc nie powinien stanowić problemu.
Na starym cieknącym było ok, dwa nowe lipa.


Temperature badam złączem obd i telefonem.
Jakas bańka powietrza? Uszczelka pod głowicą czy o co chodzi. Czujnik przy termostacie oszukuje? Termostat zwykły nie sterowany.
Mechanik się odrobinę dziwi a to pewny mechanik i mówi że możemy wymieniać do skutku termostaty. Pompa wody ?

Jakieś pomysły?

to normalne że tak wysoko trzyma temperaturę ? nie powinno być czasem koło 90 ?

gdzie szukać problemu ? 2 termostaty pod rząd wadliwe ? ale jak już raz puści na chłodnice to już potem się zamyka i otwiera normalnie.

Marek_S

  • Gość
Odp: problem z termostatem 2.0 16v lpg
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 13, 2019, 21:46:57 »
Termostat bardzo prosty spposób sprawdzisz wystarczy woda i termometr, zagrzewasz i widzisz w jakiej temperaturze się otwiera, na chłodnicy jest odpowietrznik i na nagrzewnicy tu poszukaj przyczyny bo to typowe zapowietrzenie o ile nie wywaliła uszczelka.

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 257
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: problem z termostatem 2.0 16v lpg
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 14, 2019, 06:39:45 »
Termostat bardzo prosty spposób sprawdzisz wystarczy woda i termometr, zagrzewasz i widzisz w jakiej temperaturze się otwiera, na chłodnicy jest odpowietrznik i na nagrzewnicy tu poszukaj przyczyny bo to typowe zapowietrzenie o ile nie wywaliła uszczelka.
Nie ma na chłodnicy odpowietrznika.
W wypadku tego silnika są 3 odpowietrzniki: jeden przy nagrzewnicy, drugi w obudowie termostatu, trzeci na wężu idącym do chłodnicy.
 Mi zawsze wystarczało odkręcanie tego na nagrzewnicy, innych nie ruszałem.
 Uszczelkę te silniki zabijają rzadko, pytanie bardziej mi się nasuwa czy masz naprawdę zagotowany płyn jak wskazuje 115 stopni? Identycznie u mnie zachowywał się oryginalny termostat sterowany jak kupiłem auto. Zamontowałem wtedy zwykły na 88 stopni, od tego czasu spokój. Mechanika do wymiany termostatu nie ma potrzeby angażować, wymiana bajecznie łatwa.

Offline Tomasz Wiśniewski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 338
  • Posiadany samochód: C5 2.0 LPG 2005 break i audi a6 c5 1.8t LPG avant quattro
  • Miejscowość: Częstochowa
Odp: problem z termostatem 2.0 16v lpg
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 14, 2019, 14:02:44 »
No a skąd bierze temp. Na zegary? Z czujnika przy termostacie czy przy głowicy gdzieś?

Może mi wkłada sterowany termostat chociaż mówił że nie podpinal jednej wtyczki od niego ale jest tam jakiś czujnik.

Temperatura rośnie na zegarach oraz sprawdzam za pomocą telefonu z aplikacją która odczytuje z obd dane.

Zdjął całość z plastikową obudowa i założył takie samo. Czy sam termostat można wyjąć z tej plastikowej obudowy?

Offline Tomasz Wiśniewski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 338
  • Posiadany samochód: C5 2.0 LPG 2005 break i audi a6 c5 1.8t LPG avant quattro
  • Miejscowość: Częstochowa
Odp: problem z termostatem 2.0 16v lpg
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 14, 2019, 14:58:14 »
Plan jest taki że podmienimy na ten 89 stopni otwarcia i zobaczymy czy to coś pomoże.

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 257
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: problem z termostatem 2.0 16v lpg
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 14, 2019, 15:28:58 »
Ja wymieniłem na taki.
https://allegro.pl/oferta/vernet-termostat-citroen-c5-i-ii-iii-1-8-2-0-16v-5747133290
Bez tej całej obudowy z czujnikiem. Odczyty ma tylko z tego czujnika na dalszej części obudowy termostatu.
Wtyczka żółta zostaje niepodłączona w wypadku zastosowania termostatu bez elektronicznego sterowania. (Te sterowanie to grzałka elektryczna w termostacie o oporności ok. 23 Ohm)

Offline Tomasz Wiśniewski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 338
  • Posiadany samochód: C5 2.0 LPG 2005 break i audi a6 c5 1.8t LPG avant quattro
  • Miejscowość: Częstochowa
Odp: problem z termostatem 2.0 16v lpg
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 14, 2019, 18:56:17 »
zgadza się, ja musiałem wymienić obudowę bo ciekło z niej.

Ale teraz tylko sam termostat wymieniam no i wczoraj po wymianie się zagrzał, dzisiaj znowu temp. idealnie od 105 do 95, cały czas stabilnie, nawet nie weszło ani razu na 106 stopni.

Musze pojeździć i obserwować.

Dlaczego są 2 termostaty ? przecież 100 stopni to za dużo dla plastików, wezy gumowych itp. To nie jest jakiś arktyczny ? na nasz kraj myśle powinien być ten 89 stopni.

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 257
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: problem z termostatem 2.0 16v lpg
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 14, 2019, 19:08:51 »
Odpowiedzią na Twoje pytanie jest.... Ekologia...

Offline Tomasz Hudy

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 1 086
  • Skąd: Lędziny
  • Posiadany samochód: Citroen C5 (X7) Tourer (2011) 2.0 HDI RHH AM6C
  • Zainteresowania: informatyka, elektronika
  • Miejscowość: Lędziny
Odp: problem z termostatem 2.0 16v lpg
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 14, 2019, 19:35:19 »
W poprzednim samochodzie (Astra J 1.4) standardowa temperatura pracy była w okolicy 115 stopni. Dowiedziałem się przez przypadek, dopiero po podłączeniu interfejsu. Przestraszyłem się, pojechałem do ASO na sprawdzenie, po czym tam stwierdzili że w wszystko w normie. Pytam więc czemu przy faktycznej temperaturze 115 wskaźnik pokazuje 90 - serwisant na to, że gdyby pokazywało realną temperaturę, to wszyscy by jeździli na reklamację.

Offline Tomasz Wiśniewski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 338
  • Posiadany samochód: C5 2.0 LPG 2005 break i audi a6 c5 1.8t LPG avant quattro
  • Miejscowość: Częstochowa
Odp: problem z termostatem 2.0 16v lpg
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 14, 2019, 21:00:06 »
no ale to skąd 2 rodzaje, przecież optymalna temp. silników spalinowych to około 90 stopni płynu chłodniczego i 90 stopni oleju. Wiadomo że odrobinę się to czasem waha ale nie widziałem nigdy żeby w jakimś innym aucie urosło ponad 100.

tzn. wysoka temperatura na co wpływa ? dokładniejsze spalanie ? fakt nie ma tutaj EGR i postanowili podnieść temperature panująca w komorze spalania po to żeby to jakoś lepiej szło ?


troche mnie to ciekawi i dziwi przy okazji.

Pytanie nasuwa się kolejne, w takim razie na jakim termostacie mam jeździć ? dzisiaj dla odmiany otwierał się prawidłowy, jutro jeszcze przetestuje, mi w sumie nie przeszkadza ale polowa skali na wskaźniku to 100 stopni, 110 stopni już delikatnie się unosi wskazówka (urchamia sie wentylator) na milimetr, a potem każdy kolejny stopień to już wyraźny ruch wskazówki, przy 118/119 auto już piszczy i każe się zatrzymać.


nie wiem co o tym myśleć, stary termostat poleciał na śmietnik razem z obudową a teraz by mi sie przydał kurde.

Mechanikowi kazałem zamówić ten 89 stopni otwarcie, chyba na mój rozum bedzie bezpieczniejszy do użytkowania, ciekawe co będzie latem przy 40 stopniach na dworze i termostacie 105 stopni, przecież jak będzie jakiś słabszy płyn wlany to zaraz się to gotować będzie.  ::)



Offline Dariusz Kłeczek

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 8 803
  • Skąd: Trzebinia/Birmingham
  • Posiadany samochód: BX 1,9 GTi; AX 1,5 D
  • Zainteresowania: fotografia, nurkowanie
  • Miejscowość: Trzebinia/Birmingham
Odp: problem z termostatem 2.0 16v lpg
« Odpowiedź #10 dnia: Marzec 14, 2019, 21:49:08 »
Masz układ chłodzenia ciśnieniowy, a pod zwiększonym ciśnieniem, z tego co pamiętam
z fizyki, temperatura wrzenia jest wyżej.
BX 1,9 GTi 1991 już automat 213.000 km
AX 1,5 D Spot 1996 127.000 km
RENAULT TRAFIC 2,0 DCi 2007 224.000 mil
Hyundai IX35 1,7 CRDi 2014 79.000 mil

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 257
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: problem z termostatem 2.0 16v lpg
« Odpowiedź #11 dnia: Marzec 15, 2019, 07:03:29 »
Jest kilka rodzajów termostatów, bo sam citroen wycofał się że stosowania termostatu sterowanego. Późniejsze roczniki miały prawdopodobnie fabrycznie ten na 89 stopni.

Offline Roman Kłosiński

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 382
  • Skąd: Gdańsk
  • Posiadany samochód: C5 X7 2,0 HDI 163KM Tourer manu; C5 X7 2,0 HDI 163KM Sedan; BX 1,6, ....... użytkownik marki od 89r
  • Zainteresowania: Motoryzacja, Elektronika
  • Miejscowość: Gdańsk
Odp: problem z termostatem 2.0 16v lpg
« Odpowiedź #12 dnia: Marzec 19, 2019, 12:58:03 »
Ogólnie jest wiele termostatów z różnymi temp. początku otwarcia i temp całkowitego.
Pomimo tego np. kupując jeden typ i mierząc jego parametry może okazać się że są inne niż jest w specyfikacji.
Kiedyś sprawdzałem i na trzy szt. jeden działał prawidłowo.
Prawidłowa praca termostatu to oszczędności w spalaniu (przy zbyt wczesnym otwieraniu) lub zażegnanie awarii powstałych ze zbytniego przegrzewania silnika (przy zbyt późnym otwieraniu).

Więc nigdy nie zaszkodzi po zakupie termostatu wsadzić go garnka, grzać wodę i zmierzyć temperatury początku i całkowitego otwarcia.
-----------------------------------------------------------------
C5 X7 2,0 HDI 163KM Tourer manual; C5 X7 2,0 HDI 163KM Sedan aut;   BX 1,6 ....były C5 2,0 HDI mkII; Xantia 2,0 16V mkII; Xantia 1,6 mkI; BX 1,4e, TGE .... z citroenem od 89r

Offline Tomasz Wiśniewski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 338
  • Posiadany samochód: C5 2.0 LPG 2005 break i audi a6 c5 1.8t LPG avant quattro
  • Miejscowość: Częstochowa
Odp: problem z termostatem 2.0 16v lpg
« Odpowiedź #13 dnia: Marzec 19, 2019, 14:14:45 »
Czekam na dostawę tego 89 stopni i zrobię podmianę kojena. 105 stopni nawet jak działa prawidłowo to wg. Mnie za dużo i wszystko cierpi pod maską i tym bardziej że jest LPG to temperatury już odczuwalnie wyższe. Uszczelka głowicy niekoniecznie musi lubić LPG i termostat 105 stopni

Offline Patryk Blachowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 207
  • Skąd: Otwock
  • Posiadany samochód: Golf VII 1.5TSI DSG, dawniej Citroen C5 break mk2 2.0+LPG AL4
  • Miejscowość: Otwock
Odp: problem z termostatem 2.0 16v lpg
« Odpowiedź #14 dnia: Marzec 19, 2019, 15:01:20 »
W dokumentacji Citroena z tego co pamiętam, było to opisane, że temperatura otwarcia 105 stopni Celsjusza zapewnia niższe spalanie i lepsza ekologię. Sterowanie jest po to, aby otwierać termostat wcześniej w celu ochrony skrzyni biegów - chodzi o to, że skrzynia automatyczna jest chłodzona tym samym obiegiem co silnik. Pewnie kiedy temperatura oleju w skrzyni jest za wysoka lub może istnieją inne przesłanki (ale brak informacji o nich w dokumentacji), termostat jest otwierany wcześniej. W każdym razie Citroen wycofał się z termostatu sterowanego i obecnie montuje tylko takie na 89 stopni. Szkoda, że nie poprawili softu silnika i ten zawsze pokazuje teraz błąd sterowania termostatu (wiem, wiem, można dołożyć rezystor w miejsce sterowania lub kupić dedykowany rezystor od Citroena za ponad 100zł).

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 257
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: problem z termostatem 2.0 16v lpg
« Odpowiedź #15 dnia: Marzec 19, 2019, 16:33:53 »
Tylko że sterowane termostaty były też montowane przy skrzyniach manualnych.  ;)

Offline Tomasz Wiśniewski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 338
  • Posiadany samochód: C5 2.0 LPG 2005 break i audi a6 c5 1.8t LPG avant quattro
  • Miejscowość: Częstochowa
Odp: problem z termostatem 2.0 16v lpg
« Odpowiedź #16 dnia: Marzec 23, 2019, 06:40:13 »
Ok wracamy to gry :) założony termostat 89 stopni i wychodzi że już jest dobrze. Ciut niżej wskazówka, wczoraj test i przy 90 stopniach się otworzył i zbił do 87 i potem utrzymuje między 89 a 87.

Albo dwa razy trafiłem na wadliwy termostat 105 stopni albo w jakiś sposób nie chciał on działać u mnie. A to nie jest tak że ten 105 stopni powinien być jeśli jest podłączone sterowanie?

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 257
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: problem z termostatem 2.0 16v lpg
« Odpowiedź #17 dnia: Marzec 23, 2019, 06:48:54 »
Ok wracamy to gry :) założony termostat 89 stopni i wychodzi że już jest dobrze. Ciut niżej wskazówka, wczoraj test i przy 90 stopniach się otworzył i zbił do 87 i potem utrzymuje między 89 a 87.

Albo dwa razy trafiłem na wadliwy termostat 105 stopni albo w jakiś sposób nie chciał on działać u mnie. A to nie jest tak że ten 105 stopni powinien być jeśli jest podłączone sterowanie?
Można śmiało zostawić ten termostat który zamontowałeś. Brak termostatu sterowanego zostawia po sobie ślad, w postaci błędu termostatu w ECU. Efektów ubocznych brak.
 Można go niby zastąpić rezystorem, żeby błędu nie było. ok. 23 Ohm powinno być ok.

Offline Tomasz Wiśniewski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 338
  • Posiadany samochód: C5 2.0 LPG 2005 break i audi a6 c5 1.8t LPG avant quattro
  • Miejscowość: Częstochowa
Odp: problem z termostatem 2.0 16v lpg
« Odpowiedź #18 dnia: Marzec 23, 2019, 15:09:01 »
błąd mam ciągle termostatu ale to wiedziałem zanim zająłem się wymianą tej całej plastikowej podstawy bo ona była problemem bo z niej ciekło i żeby nie dziadować od razu z podstawą wpadł nowy termostat, okazało się że 105 stopni i 2 nie chciały działać, za to ten 89 od razu zaczał pracować.

Stad wniosek czy czasem ten 105 stopni nie powinien być zakładany jak jest sterowanie :) ?