Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [MKI 2,2 HDI] Jakie turbo?  (Przeczytany 8740 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Artur Juchniewicz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 902
  • Skąd: Kielce
  • Posiadany samochód: Był C5, 2,2 HDI, 2001; jest MKIII tourer 3.0 HDI 2011
  • Miejscowość: Kielce
[MKI 2,2 HDI] Jakie turbo?
« dnia: Grudzień 21, 2008, 10:24:38 »
Witam,
Do wczoraj byłem pewny, że silnik 2,2 hdi posiada turbinę ze zmiennymi kierownicami spalin. Wczoraj znalazłem na necie fajny katalog ze wszystkimi rodzajami turbin oraz ich producentami i ewentualnymi zamiennikami. Wynika z niego, że silnik 2,2 ma turbinę GT1549P firmy Garret. Turbina ta cieszy się dobrą opinią jeśli chodzi o niezawodność, ale nie posiada zmiennej geometrii. Pisze tam również, że pierwsze turbiny ze zmienną geometrią GT1544V zostały zastosowane w silniku 1,6hdi w 2004r a w 2006r w silniku 2,0hdi- 1749V.
Mam pytanie czy ktoś naprawiał albo zdejmował turbo w 2,2hdi i widział jaka jest jego nazwa handlowa? Czy to możliwe, że ten silnik nie posiada turbo ze zmienną geometrią?

Offline Marcin Serafin

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 750
  • Skąd: Wrocław/Nowa Sól/Międzyrzecz
  • Posiadany samochód: C5 2,2HDI 16V EXCLUSIVE 2002r.
  • Miejscowość: Wrocław/Nowa Sól/Międzyrzecz
Re: [MKI 2,2 HDI] Jakie turbo?
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 21, 2008, 10:46:10 »
2,2 posiada turbosprężarkę o zmiennej geometrii kanału podającego spaliny na łopatki wirnika.
Pozdrawiam
SWENSON

Offline Artur Juchniewicz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 902
  • Skąd: Kielce
  • Posiadany samochód: Był C5, 2,2 HDI, 2001; jest MKIII tourer 3.0 HDI 2011
  • Miejscowość: Kielce
Re: [MKI 2,2 HDI] Jakie turbo?
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 21, 2008, 11:03:27 »
A jakie ma oznaczenie?
pozdr,

Offline Marcin Serafin

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 750
  • Skąd: Wrocław/Nowa Sól/Międzyrzecz
  • Posiadany samochód: C5 2,2HDI 16V EXCLUSIVE 2002r.
  • Miejscowość: Wrocław/Nowa Sól/Międzyrzecz
Re: [MKI 2,2 HDI] Jakie turbo?
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 21, 2008, 13:33:39 »
Jako, że nie bardzo wiem jaki nr cię interesuje poniżej wkleiłem parę informacji na ten temat
Pozdrawiam
SWENSON

Offline Marcin Serafin

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 750
  • Skąd: Wrocław/Nowa Sól/Międzyrzecz
  • Posiadany samochód: C5 2,2HDI 16V EXCLUSIVE 2002r.
  • Miejscowość: Wrocław/Nowa Sól/Międzyrzecz
Re: [MKI 2,2 HDI] Jakie turbo?
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 21, 2008, 13:38:51 »
i jeszcze to

Offline Artur Juchniewicz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 902
  • Skąd: Kielce
  • Posiadany samochód: Był C5, 2,2 HDI, 2001; jest MKIII tourer 3.0 HDI 2011
  • Miejscowość: Kielce
Re: [MKI 2,2 HDI] Jakie turbo?
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 21, 2008, 15:46:15 »
Dzięki, fajne rysunki :)

Chodziło mi o to czy nie wiesz jaki nr ma turbo - np. GT1544V...

pozdr,

Offline Piotr Sobczak

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 6 835
  • Skąd: Warszawa
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [MKI 2,2 HDI] Jakie turbo?
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 21, 2008, 17:32:58 »
Zmienna geometria turbosprezarki Garrett z rodziny GT154 (GT1549P) w przypadku silnika 2.2HDi 16V 133 zostala nieco odmiennie zrealizowana niz w przypadku innych turbosprezarek o zmiennej geometrii lopatek kierujacych spaliny na wirnik (takie turbosprezarki w 2004 pojawily sie w nowych silnikach 1.6HDi 16V 109 oraz 2.0HDi 16V 136) .
Piotrek
kiedyś: Saxo 1.1i SX, Xsara I VTS 1.8i 16V, Xsara II VTS 2.0i 16V, Xantia II 2.0i 16V SX+, C4 by Loeb 2.0i 16V, Berlingo B9 1.6HDi Multispace i XTR

Offline Artur Juchniewicz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 902
  • Skąd: Kielce
  • Posiadany samochód: Był C5, 2,2 HDI, 2001; jest MKIII tourer 3.0 HDI 2011
  • Miejscowość: Kielce
Re: [MKI 2,2 HDI] Jakie turbo?
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 21, 2008, 17:58:34 »
Dzięki. Teraz wszystko jasne. Przy GT1549P nie ma opisu, że posiada zmienną geometrię kierownic bo de facto nie posiada standardowej regulacji tylko inny sprytny patent. Wydaje się, że jest to lepsze rozwiązanie bo nie grozi zablokowaniem kierownic jak to ma często miejsce w silnikach VW, ale ciekawe jakie posiada wady bo w późniejszych silnikach zostało zastąpione przez turba z typowym VNT.

  • Gość
Re: [MKI 2,2 HDI] Jakie turbo?
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 23, 2008, 09:13:18 »
hej
myślałem,że turbo ze zmienna geo ma dawać dużo powietrza na niskich obrotach,a wg tych obrazków jest odwrotnie?

Offline Artur Juchniewicz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 902
  • Skąd: Kielce
  • Posiadany samochód: Był C5, 2,2 HDI, 2001; jest MKIII tourer 3.0 HDI 2011
  • Miejscowość: Kielce
Re: [MKI 2,2 HDI] Jakie turbo?
« Odpowiedź #9 dnia: Grudzień 23, 2008, 10:34:22 »
Turbo ze zmienną geometrią ma przede wszystkim szybciej reagować na zapotrzebowanie silnika na powietrze bo ma mniejszą bezwładność niż standardowe bez regulacji. Łączy w sobie zalety małej i dużej sprężarki a eliminuje ich wady. Dzięki temu zminimalizowane jest zjawisko tzw. turbo dziury na niskich obrotach.

  • Gość
Re: [MKI 2,2 HDI] Jakie turbo?
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 23, 2008, 16:07:38 »
hej
dokładnie to chodzi mi o ten rysunek-
Cytuj

Piotr Sobczak napisał:
Zmienna geometria turbosprezarki Garrett z rodziny GT154 (GT1549P) w przypadku silnika 2.2HDi 16V 133 zostala nieco odmiennie zrealizowana niz w przypadku innych turbosprezarek o zmiennej geometrii lopatek kierujacych spaliny na wirnik (takie turbosprezarki w 2004 pojawily sie w nowych silnikach 1.6HDi 16V 109 oraz 2.0HDi 16V 136) .
.
wg mnie są źle zamieszczone podpisy .

Offline Piotr Sobczak

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 6 835
  • Skąd: Warszawa
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [MKI 2,2 HDI] Jakie turbo?
« Odpowiedź #11 dnia: Grudzień 23, 2008, 17:23:43 »
Podpisy sa jak najbardziej prawidlowe.
Piotrek
kiedyś: Saxo 1.1i SX, Xsara I VTS 1.8i 16V, Xsara II VTS 2.0i 16V, Xantia II 2.0i 16V SX+, C4 by Loeb 2.0i 16V, Berlingo B9 1.6HDi Multispace i XTR

  • Gość
Re: [MKI 2,2 HDI] Jakie turbo?
« Odpowiedź #12 dnia: Grudzień 26, 2008, 19:07:31 »
czyli przy niskich obrotach silnika turbo daje mało/jeszcze mniej powietrza niż "konwencjonalna "/ powietrza a przy wysokich  tyle samo/bądź więcej/?
sensu się doszukać nie mogę...

Offline Artur Juchniewicz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 902
  • Skąd: Kielce
  • Posiadany samochód: Był C5, 2,2 HDI, 2001; jest MKIII tourer 3.0 HDI 2011
  • Miejscowość: Kielce
Re: [MKI 2,2 HDI] Jakie turbo?
« Odpowiedź #13 dnia: Grudzień 26, 2008, 23:29:51 »
Na wolnych obrotach silnik nie potrzebuje dużo powietrza więc nie ma sensu aby sprężarka pompowała na maksa, co więcej poprzez zawór egr część spalin jest z powrotem kierowana do układu zasilania powietrzem i chodzi tutaj o ekologię spalania. W sytuacji kiedy depniemy na pedał gazu ECU silnika daje sygnał do elektrozaworu egr i odcina spaliny oraz do elektrozaworu wysterowującego siłownik zmiennej geometrii sprężarki, który(w przypadku spężarki GT1549P) podciąga osłonę zakrywającą łopatki i spaliny napierają na całą powierzchnię łopatek czyli turbina zaczyna pracować pełną parą(lub w zakresie jaki wymaga ECU) do momentu aż ECU ponownie zmieni ustawienia geometrii na podstawie wskazań potencjometru gazu lub czujnika doładowania.
Mała turbina bez zmiennej geometrii miała ładną charakterystykę dołu obrotów gdyż miała małą bezwładność i szybko wchodziła na obroty natomiast kiepską góry gdyż nie wydalała przy dużym obciążeniu. Duża natomiast miała dobrą góry, ale kiepską od dołu gdyż miała dużą bezwładność i dłużej wchodziła na obroty. Ograniczenie maksymalnego ładowania odbywało się w tych turbinach poprzez zawór upustowy.
Sprężarka ze zmienną geometrią poniekąd połączyła zalety dużej i małej turbiny częściowo eliminując ich wady.

Offline Piotr Sobczak

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 6 835
  • Skąd: Warszawa
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [MKI 2,2 HDI] Jakie turbo?
« Odpowiedź #14 dnia: Grudzień 27, 2008, 16:59:12 »
Cytuj

Paweł Godziński napisał:
czyli przy niskich obrotach silnika turbo daje mało/jeszcze mniej powietrza niż "konwencjonalna "/ powietrza a przy wysokich  tyle samo/bądź więcej/?
sensu się doszukać nie mogę...


Przeciwnie.
Chyba nie bardzo rozumiesz o co w tym chodzi.
Otoz silnik na niskich obrotach generuje mniejsza ilosc spalin czyli produkuje tym samym mniej energii do napedzania turbosprezarki. To powoduje, ze turbosprezarka ma niezbyt duza wydajnosc na niskich obrotach silnika a tym samym nie zapewnia wystarczajacego doladowania (silnik ma slaby "dol", czesto nazywa sie to turbodziura czyli zakresem obrotow silnika gdy doladowanie nie jest wystarczajace a wiec silnik nie ma odpowiednich osiagow). Aby zapewnic odpowiednia wydajnosc turbosprezarki w jak najszerszym zakresie obrotow silnika (czyli zeby silnik nie byl slaby dolem i mial rowniez duza moc szczytowa) stosuje w rozwiazaniach jednoturbosprezarkowych zabieg majacy na celu zwiekszenie energii spalin wpadajacych na lopatki wirnika przy niskich obrotach silnika - potocznie zwane jest to zmienna geometria (zmienna geometria kierownic spalin na lopatki turbosprezarki). Aby zwiekszyc wydajnosc turbosprezarki na niskich obrotach silnika wbudowano w nia regulowane kierownice spalin zmniejszaja powierzchnie kanalu/kanalow dzieki czemu zwieksza sie predkosc spalin wpadajacych na lopatki (przeciskaja sie przez wezszy kanal, wiec musza to robic szybciej - cos jak z dmuchaniem powietrza ustami w wiatraczek, im bardziej zaciskasz usta tym szybciej powietrze wypada z ust i tym szybciej wiatraczek sie kreci). Przy wysokich obrotach silnika spalin jest na tak duzo, ze i tak trzeba ich nadmiar jeszcze upuszczac (zawor obejsciowy tzw "wastegate") aby nie przeciazyc turbosprezarki.
W 2.2HDi 133 zastosowano malo popularne rozwiazanie w turbosprezarce ale bardzo proste w budowie (tylko jeden ruchomy element poruszany pojedynczym silownikiem pneumatycznym) i w dzialaniu zapewniajace zarowno regulowany kanal wprowadzajacy spaliny na lopatki turbosprezarki jak i zapewniajace jednoczesnie funkcje zaworu obejsciowego (wategate).
Piotrek
kiedyś: Saxo 1.1i SX, Xsara I VTS 1.8i 16V, Xsara II VTS 2.0i 16V, Xantia II 2.0i 16V SX+, C4 by Loeb 2.0i 16V, Berlingo B9 1.6HDi Multispace i XTR

Offline Artur Juchniewicz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 902
  • Skąd: Kielce
  • Posiadany samochód: Był C5, 2,2 HDI, 2001; jest MKIII tourer 3.0 HDI 2011
  • Miejscowość: Kielce
Re: [MKI 2,2 HDI] Jakie turbo?
« Odpowiedź #15 dnia: Grudzień 27, 2008, 18:42:13 »
No to poszerzyłem co nieco swoje horyzonty :)
dzięki i pozdr,

  • Gość
Re: [MKI 2,2 HDI] Jakie turbo?
« Odpowiedź #16 dnia: Grudzień 28, 2008, 19:14:22 »
czyli ciśnienie spalin a nie większa powierzchnia łopatek turbiny powoduje zwiększone obroty turbo?
a zmniejszenie przekroju kanału wylotowego zwiększa opory wydechu, czyli zmniejsza moc .
hmm,nic za darmo..

Offline Piotr Sobczak

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 6 835
  • Skąd: Warszawa
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [MKI 2,2 HDI] Jakie turbo?
« Odpowiedź #17 dnia: Grudzień 28, 2008, 19:19:49 »
Cytuj

czyli ciśnienie spalin a nie większa powierzchnia łopatek turbiny powoduje zwiększone obroty turbo?


Wielkosc lopatek jest stala dla danej turbosprezarki.

Cytuj

a zmniejszenie przekroju kanału wylotowego zwiększa opory wydechu, czyli zmniejsza moc .
hmm,nic za darmo..


Zyski przewyzszaja w tym wypadku straty.
Piotrek
kiedyś: Saxo 1.1i SX, Xsara I VTS 1.8i 16V, Xsara II VTS 2.0i 16V, Xantia II 2.0i 16V SX+, C4 by Loeb 2.0i 16V, Berlingo B9 1.6HDi Multispace i XTR

  • Gość
Re: [MKI 2,2 HDI] Jakie turbo?
« Odpowiedź #18 dnia: Grudzień 28, 2008, 19:29:03 »
na rysunku wygląda ,że pierścień ZMNIEJSZA powierzchnię "czynną" łopatek turbiny.
ps
jak nie używałem "ogonków" to dostawałem od moderatorów op...  - są równi i równiejsi?

Offline Piotr Sobczak

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 6 835
  • Skąd: Warszawa
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [MKI 2,2 HDI] Jakie turbo?
« Odpowiedź #19 dnia: Grudzień 29, 2008, 01:49:03 »
Pierscien zmniejsza kanal, ktorym spaliny wpadaja na lopatki.
Napisalem przeciez wyzej, ze aby zwiekszyc wydajnosc turbosprezarki na niskich obrotach silnika wbudowano w nia regulowane kierownice spalin zmniejszajace powierzchnie kanalu/kanalow dzieki czemu zwieksza sie predkosc spalin wpadajacych na lopatki (przeciskaja sie przez wezszy kanal, wiec musza to robic szybciej - cos jak z dmuchaniem powietrza ustami w wiatraczek, im bardziej zaciskasz usta tym szybciej powietrze wypada z ust i tym szybciej wiatraczek sie kreci).
PS. Ogonki nie sa i nie byly obowiazkowe (netykieta sugeruje tylko aby stosowac ogonki). Ja tak pisze z przyzwyczajenia (niemal 20 letniego) jesli chodzi o porozumiewanie sie z innymi za pomoca komputera co wynika z dawnych problemow z poprawnym kodowaniem polskich znakow.
Piotrek
kiedyś: Saxo 1.1i SX, Xsara I VTS 1.8i 16V, Xsara II VTS 2.0i 16V, Xantia II 2.0i 16V SX+, C4 by Loeb 2.0i 16V, Berlingo B9 1.6HDi Multispace i XTR

  • Gość
Re: [MKI 2,2 HDI] Jakie turbo?
« Odpowiedź #20 dnia: Grudzień 29, 2008, 20:27:16 »

Offline Piotr Sobczak

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 6 835
  • Skąd: Warszawa
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [MKI 2,2 HDI] Jakie turbo?
« Odpowiedź #21 dnia: Grudzień 29, 2008, 22:51:02 »
TwinScroll stosuje sie w benzyniakach, jest w nowym 1.6THP (np C4 po lifcie czy wspomniany na w/w forum Mini Cooper S Gen2).
Piotrek
kiedyś: Saxo 1.1i SX, Xsara I VTS 1.8i 16V, Xsara II VTS 2.0i 16V, Xantia II 2.0i 16V SX+, C4 by Loeb 2.0i 16V, Berlingo B9 1.6HDi Multispace i XTR

Offline Artur Juchniewicz

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 902
  • Skąd: Kielce
  • Posiadany samochód: Był C5, 2,2 HDI, 2001; jest MKIII tourer 3.0 HDI 2011
  • Miejscowość: Kielce
Re: [MKI 2,2 HDI] Jakie turbo?
« Odpowiedź #22 dnia: Grudzień 30, 2008, 09:44:30 »
Jak chcecie zobaczyć jak działa turbina z VNT to klik

W sumie juz dość dawno widziałem ten filmik, ale dopiero teraz zwróciłem uwagę na to, że turbo przyśpiesza jak kierownice się zamykają

Offline Piotr Sobczak

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 6 835
  • Skąd: Warszawa
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [MKI 2,2 HDI] Jakie turbo?
« Odpowiedź #23 dnia: Grudzień 30, 2008, 16:44:20 »
A tu jeszcze ladniej widac i tez ladnie objasnione. I bardziej wspolczesne sterowanie czyli serwem elektrycznym a nie silownikiem pneumatycznym.
Piotrek
kiedyś: Saxo 1.1i SX, Xsara I VTS 1.8i 16V, Xsara II VTS 2.0i 16V, Xantia II 2.0i 16V SX+, C4 by Loeb 2.0i 16V, Berlingo B9 1.6HDi Multispace i XTR