Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: ZX 1.6i 8V 12/93r. falowanie silnika  (Przeczytany 9603 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline Paweł Hendrysiak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 314
Re: falowanie i brak mocy w ZX 1.6
« Odpowiedź #25 dnia: Luty 20, 2008, 09:33:22 »
Cytuj

igor sloniowski napisał:
Cytuj

Paweł Hendrysiak napisał:

W pełni sprawny powinien przekroczyć licznikowe 190 km/h. Ale weź pod uwagę, że on od ok 175 licznikowego przyspiesza wolniej, więc może wydawało Ci się, że to koniec. Przynajmniej u mnie tak jest, że od 175 do 190 to już się wlecze, ale ja mam LPG i pewnie dlatego.

aha - z górki nie zdziw się jak wyjdziesz za licznik ;)


ojj chyba sie mocno zdziwie bo do tych swoich 170 to juz bylo dosc dlugo i chyba troche z gorki. Ciekawe co moze go jeszcze dlawic.

kurde ja chyba trace serce do tej cytryny bo caly czas cos sie dzieje i tylko nerwy.


W 1.6i są 3 podstawowe sprawy (nie licząc łożysk kół i innych takich):

- mieszanka
- moment zapłonu
- luz na zaworach

Pierwsze się wali zwykle przez sondę lambda, drugie przez map-sensor i TPS, trzecie - te silniki zwykle sobie powiększają luz i zawory słabo się otwierają. w efekcie jest coraz wolniejszy na wysokich obrotach, a że nie jest łatwo wyregulować - to mało kto to robi (sprawdzić jest łatwo - warto, wtedy wiemy na ile mamy z tym problem). Z regulacją to jest tak, że albo masz garaż i potrafisz wykonać procedurę opisaną w haynesie albo jedziesz do ASO, bo mechanicy standardowi przeważnie tego nie kumają, choć są wyjątki.

ps. nie trać serca. kiedyś mój miał epizod, że jechał max. 140 kmh :) i go nie wyrzuciłem - wówczas sonda lambda straciła kontakt z masą (LPG), na benzynie dochodził 155.

Offline Paweł Hendrysiak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 314
Re: ZX 1.6i 8V 12/93r. falowanie silnika
« Odpowiedź #26 dnia: Kwiecień 30, 2008, 08:26:54 »
W Twoim wypadku to prędkość maksymalna to horror. W pełni sprawne powinno osiągnąć minimum licznikowe 190 km/h. Taką dużą usterkę powinni szybko znaleźć na diagnostyce.

Offline Daniel Jonak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 13
  • Skąd: Zabrze
  • Posiadany samochód: Citroen zx 1.6i aura
  • Zainteresowania: samochody i tunig
  • Miejscowość: Zabrze
Re: ZX 1.6i 8V 12/93r. falowanie silnika
« Odpowiedź #27 dnia: Lipiec 27, 2008, 01:42:37 »
siema wtroce swoje 3 grosze posiadam zx 1.6i 8v i polecialem nim 185km/godz ale do to bylo dopuki niezaczol skakac i obroty tracic wymienilem silnik krokowy i nic dalej to samo ale po wymianie sady lambdy to samochodzik wrucl do zycia i dalej smiga sobie i jestem zadowolony z niego bo prwie nigdy nie nizawiudł
Więc nie podawaj sie:)
Pozdro

Offline Krzysztof Szymczak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 918
  • Skąd: Kutno
  • Posiadany samochód: Jest: Citroen Zx 2.0i 16v "Wisienka" 1994 Był: Citroen Zx 3D 1.6i 1996
  • Zainteresowania: siatkówka, psychologia, ekonomia
  • Miejscowość: Kutno
Re: ZX 1.6i 8V 12/93r. falowanie silnika
« Odpowiedź #28 dnia: Sierpień 29, 2009, 22:45:23 »
Mam ten sam silnik tez mialem takie same problemy okazalo sie mialem walniety akumulator, teraz juz wszystko jest ok. Moj maksymalnie jechal ok. 175km/h nie wiem czy by więcej poszedl do 160 sie rozpedza w miare plynie pozniej juz wolniej. No i mam luzy zaworowe do roboty:)

Offline Maciej Nowak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 34
  • Skąd: Bialystok
  • Posiadany samochód: Citroen zx, 1.4 avantage
  • Miejscowość: Bialystok
Re: ZX 1.6i 8V 12/93r. falowanie silnika
« Odpowiedź #29 dnia: Październik 22, 2009, 19:31:07 »
Wiatm wszytskich... no ja mam 1.4i i problem taki sam jak u kolegi faluja obroty gasnie na jalowych... chodz ciekawsze jest to ze falowanie obrotow wystepuje tylko na benzynie.. na lpg jest ok... ale oczywiscie potwornie strasznie muli i na jednym i na drugim paliwie... Mozecie mi powiedziec jak sprawdzic np czy to silniczek krokowy czy sonda bez kupowani i wymieniania ??? jakos oddaczyc czy cos.. chodzi tylko o sprawdzenie co jest przyczyna tych komedi.....

Offline Artur Gałka

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 153
  • Skąd: Elbląg
  • Posiadany samochód: ZX 1,6i Aura '92 BDY
  • Miejscowość: Elbląg
Re: falowanie i brak mocy w ZX 1.6
« Odpowiedź #30 dnia: Październik 28, 2009, 12:01:58 »
Cytuj

Kamil Janus napisał:
Miałem ten sam problem, ale znikł po zmianie ... stacji paliw. Wymiana świec i przeczyszczenie wtrysku dopełniło szczęścia.
Dawniej tankowałem na Statoilu. Ale zmieniłem stację i autko jeździ o wiele lepiej, nie gaśnie, jest żwawsze. A kumple w pracy od razu zaczęli oczywiście od pompy, silniczka krokowego itd.
Dawniej było kilka postów na ten temat.
Radzę zacząć od najprostszych spraw.


Miałem to samo przy AXiku, też gasło mi autko. Pojechałem na analizę spalin, i mechanik mi mówi - Pan masz wodę zamiast paliwa. Wtedy też tankowałem na Statoilu, ale po jakimś czasie zapomniałem o tym, kupiłem ZX-a i nie wiadomo po co pojechałem na ten sam Statoil, co dawniej. Po kilku km autko mi zgasło na skrzyżowaniu. Skandynawowie chyba dają najwięcej biopaliwa (czyt. etanolu, który zawiera wodę, nawet teoretycznie najlepiej odwodniony etanol zawiera jej około 0,1 %) do swoich paliw, a niestety nasze 1,6i są bardzo!!! wrażliwe na jakość paliwa.


Witam, u mnie podobnie, od około tygodnia już mi nie gaśnie bo... zmieniłem stację paliw, z Lotos, na Shell, (pb95 zwykła). Ogólnie jestem też po wymianie czujnika temp. cieczy chłodzącej (pokazujący na kompa), i obroty sie o wiele poprawiły, są stabilniejsze, choć lekkiego falowania do końca się nie pozbyłem.

Choć wkrótce co pełni szczęścia (może) będzie się trzeba dobrać do cz. położenia przepustnicy, lambdy, a moze i map sensora.
ZX-spectrum

Offline Daniel Rogowski

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 5
  • Skąd: Sztutowo
  • Posiadany samochód: Citroen ZX 1.6i
  • Miejscowość: Sztutowo
problem z obrotami zx 1.6i 5d
« Odpowiedź #31 dnia: Styczeń 03, 2010, 17:33:01 »
Witam pisze bo mam problem z obrotami. Wyglada to tak. dopuki silnika temperatura niepodchodzi do 90 jest ok ale jak juz jest blisko obroty skacza;/ co musze zrobic zeby sie tak niedzialo??

  • Gość
Re: ZX 1.6i 8V 12/93r. falowanie silnika
« Odpowiedź #32 dnia: Styczeń 03, 2010, 20:50:07 »
Widzę, że nie tylko ja mam problemy z dziwnymi obrotami w silniku. Też mam Citroen'a ZX z silnikiem 1.6 z gazem. Rocznik to 1992. Zakupiłem go niecały tydzień temu i w drodze powrotnej zaczęły się dziać dziwne rzeczy. Obroty przy wciśniętym sprzęgle, albo na luzie utrzymywały się od 2000 do 3000. Zależy od humoru silnika. Niezależnie, czy na benzynie czy na gazie.
Dwa dni temu zostawiłem auto u mechanika. Sprawdzili na razie tylne zawieszenie. Belka na szczęście w porządku, bębny też jeszcze wytrzymają. Zobaczymy jak z przodem będzie.
Mówicie, że problem obrotów to silniczek krokowy, albo sonda lambda? Przed wymianą któregoś z tych podzespołów można jakoś sprawdzić, który z nich za to odpowiada? Np. odłączyć czy coś? Bo troszkę fundusze nie pozwalają na rozrzutność mi, więc wolę najpierw drogą dedukcji dojść co jest nie tak niż wymieniać jak leci.

  • Gość
Re: ZX 1.6i 8V 12/93r. falowanie silnika
« Odpowiedź #33 dnia: Styczeń 13, 2010, 19:29:07 »
Mam jeszcze jedno pytanie. Jakie natężenie prądu obsługuje alternator w ZXie 1.6 z katalizatorem oraz gazem? Bo co chwilę mi pada akumulator. Poprzedni właściciel wsadził mu 63Ah.... A to chyba troszkę za dużo jak na ten silnik. Chyba powinien być 45-55Ah. Może być, że alternator nie radzi sobie z ładowaniem?

Offline Maciej Włodarczyk

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 5
  • Skąd: Sosnowiec
  • Posiadany samochód: Citroen ZX 1.6i 1991r
  • Miejscowość: Sosnowiec
Re: ZX 1.6i 8V 12/93r. falowanie silnika
« Odpowiedź #34 dnia: Marzec 08, 2010, 14:35:49 »
Witam. Domyślam się, że to nieodpowiedni temat na to pytanie, lecz próbowałem gdzie indziej i nie uzyskałem odpowiedzi ... chodzi mi o moc w mojej cytrynce... najpierw nie idzie przez jakieś 3 sekundy, a potem moc wraca ... wyczytałem na innych forach, że inne auta miały problem z przewodem podciśnienia do MAP SENSORA, dostawało się lewe powietrze i dlatego był przez chwilke zamulony. Nie mam już kasy, żeby jeździć po mechanikach, bo troszkę już pieniędzy władowałem, więc mam nadzieje, że ktoś mi tutaj pomoże ^^ dlaczego moc wraca po ok. 3 sekundach ? jest to troszke uciążliwy problem, ponieważ wiadomo czasami trzeba się zebrać szybciej a tutaj nie ma jak ... wymieniłem przewody WN, świece, wszystkie filtry, płyny i olej, lecz nie wiem co to może być... liczę na szybką odpowiedź :) z góry dziękuję !!

Offline Marcin Ilcewicz

  • Administrator Globalny
  • ******
  • Wiadomości: 4 086
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: ZX 16V
  • Miejscowość: Kraków
Re: ZX 1.6i 8V 12/93r. falowanie silnika
« Odpowiedź #35 dnia: Marzec 11, 2010, 19:07:09 »
Cytuj

Maciej Włodarczyk napisał:
Witam. Domyślam się, że to nieodpowiedni temat na to pytanie, lecz próbowałem gdzie indziej i nie uzyskałem odpowiedzi ... chodzi mi o moc w mojej cytrynce... najpierw nie idzie przez jakieś 3 sekundy, a potem moc wraca ... wyczytałem na innych forach, że inne auta miały problem z przewodem podciśnienia do MAP SENSORA, dostawało się lewe powietrze i dlatego był przez chwilke zamulony. Nie mam już kasy, żeby jeździć po mechanikach, bo troszkę już pieniędzy władowałem, więc mam nadzieje, że ktoś mi tutaj pomoże ^^ dlaczego moc wraca po ok. 3 sekundach ? jest to troszke uciążliwy problem, ponieważ wiadomo czasami trzeba się zebrać szybciej a tutaj nie ma jak ... wymieniłem przewody WN, świece, wszystkie filtry, płyny i olej, lecz nie wiem co to może być... liczę na szybką odpowiedź :) z góry dziękuję !!


nie powielaj wątków
odpowiedź masz poniżej -> klik
pozdrawiam,
mrc


obecnie: zx 2.0i 16v, berlingo multispace, peugeot 407
dawniej: zx 1.9d audace, zx 1.6i, zx 16v, xantia 1.8i, 2x xantia v6, 306 cabrio, 406 coupe, laguna 2

  • Gość
Re: falowanie i brak mocy w ZX 1.6
« Odpowiedź #36 dnia: Marzec 15, 2010, 20:37:03 »
Cytuj

Marcin Jankowski napisał:
To trochę śmieszne ale prawdzie
Kumpla Citroen ZX 1,6 z 92 roku jedzie z prędkością maksymalną 130 km/h więc jest totalnie zamulony :)



Ja mam 1.4i i wyciągnąłem nim 170 i lekko jeszcze pod butem miałem do podłogi, ale już jakaświoska była i fotoradar...więc powinien się szybciej zbiera, mój citroen ma 75 KM.

Offline Tomasz Wiśniewski

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 2
  • Skąd: Dębno
  • Posiadany samochód: Citroen Zx 1.6i 1993r
  • Miejscowość: Dębno
Re: ZX 1.6i 8V 12/93r. falowanie silnika
« Odpowiedź #37 dnia: Kwiecień 23, 2010, 23:47:02 »
Witam Jestem Całkiem świezy i na forum i w realu jest to mój pierwszy samochód i tak sie składa ze jest to citroen zx 1.6i 1993r mam problemy z gaśnięciem silnika mianowicie przy małej ilości paliwa gdy wjezdzam na rondo czy w zakręt po wyjeżdzie na prostą samochód przestaje reagowac na ruchy pedałami zwalnia obroty spadają i często gaśnie albo szarpie co moze byc tego przyczyną??

Offline Marcin Ilcewicz

  • Administrator Globalny
  • ******
  • Wiadomości: 4 086
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: ZX 16V
  • Miejscowość: Kraków
Re: ZX 1.6i 8V 12/93r. falowanie silnika
« Odpowiedź #38 dnia: Kwiecień 25, 2010, 18:55:45 »
Cytuj

Tomasz Wiśniewski napisał:
... mianowicie przy małej ilości paliwa ...

no przecież sam napisałeś
pozdrawiam,
mrc


obecnie: zx 2.0i 16v, berlingo multispace, peugeot 407
dawniej: zx 1.9d audace, zx 1.6i, zx 16v, xantia 1.8i, 2x xantia v6, 306 cabrio, 406 coupe, laguna 2

Offline Grzegorz Leśniewski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 14
  • Skąd: Tomaszów Maz.
  • Posiadany samochód: Citroen ZX 1.6 avantage 5D. 1992r.
  • Zainteresowania: motoryzacja,fotografia,akwarystyka
  • Miejscowość: Tomaszów Maz.
Re: falowanie i brak mocy w ZX 1.6
« Odpowiedź #39 dnia: Czerwiec 07, 2010, 11:54:46 »
"aha, jeszcze jedno... po wymianie pompy i przegonieniu po trasie 300km wrocila moc (przynajmniej w porownaniu do wczesniej). tak wiec pytanie - ile max jechaliscie ZX 1.6??? moj pojdzie ok 170, jak narazie."

  140 na trójce w trakcie wyprzedzania i miał ochotę się rozpędzać.Problemy,z którymi się zmagam-dokładnie te same,pozdrawiam:)

Offline Grzegorz Leśniewski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 14
  • Skąd: Tomaszów Maz.
  • Posiadany samochód: Citroen ZX 1.6 avantage 5D. 1992r.
  • Zainteresowania: motoryzacja,fotografia,akwarystyka
  • Miejscowość: Tomaszów Maz.
Re: ZX 1.6i 8V 12/93r. falowanie silnika
« Odpowiedź #40 dnia: Czerwiec 07, 2010, 12:00:02 »
Cytuj

Tomasz Wiśniewski napisał:
Witam Jestem Całkiem świezy i na forum i w realu jest to mój pierwszy samochód i tak sie składa ze jest to citroen zx 1.6i 1993r mam problemy z gaśnięciem silnika mianowicie przy małej ilości paliwa gdy wjezdzam na rondo czy w zakręt po wyjeżdzie na prostą samochód przestaje reagowac na ruchy pedałami zwalnia obroty spadają i często gaśnie albo szarpie co moze byc tego przyczyną??


 Tomek,mam te same objawy,ale na szybkich łukach,dlatego jeżdżę spokojniej,Tym niemniej muszę ten problem usunąć,bo wiąże się z nim kilka innych,opisanych wyżej,przez klubowiczów.No nie,kupujemy samochody,które ciężko zdiagnozować i naprawić-my po prostu musimy je kochać :D

  • Gość
Re: ZX 1.6i 8V 12/93r. falowanie silnika
« Odpowiedź #41 dnia: Sierpień 11, 2010, 09:42:52 »
Witam ponownie,

w ramach oszczedności postanowiłem na poczatku tego roku zalozyc instalacje gazową. Jak narazie niestety tych oszczednosci nie ma.
Dlaczego?
na gazie strasznie szarpał przy przyspieszaniu i ponizej 2tys obrotow jechac sie nie dalo-pozniej bylo nieco lepiej.
"Mechanicy" stwierdzili ze skoro juz ma 270 tys przebiegu jest to wina silnika, stracił moc i jest z nim licho.
Wymianilem więc silnik i nic już nie szarpie, ale:
-na benzynie ma za niskie obroty,
-zanim odpali musi kilka sekund pokrecić
-spalanie na benzynie kosmiczne
-kopci mi na benzynie z wydechu na czarno
-na gazie obroty są ok jak jest zimny, ale jak jest rozgrzany zacinają się na 2 tys i stoją, jak go na ółsprzęgle przytrzymam i zmusze do zejscia na niższe to jest ok
-mam okopcone świece

Wymieniłem już:
-swiece
-kable x2  (sentech silikonowe i bosch silikonowe)
-silnik krokowy
-MAP sensor
-filtr powietrza
-regulator cisnienia
-kopułka (moduł zaplonu)

Generalnie teraz na gazie jest ok(oprocz zacinających się obrotow), ale na benzynie to masakra. Nie chce od razu odpalić, ma zbyt niskie obroty (nierowno chodzi, jakby się dlawił-dusił), za dużo spala i kopci na czarno.

Jeden mozg podpinał go pod komputer od gazu i tam zobaczył ze sonda lambda ma zbyt bogatą mieszankę benzynową co by wyjasniało duże spalanie i pewnie też te kopcenie z rury wydechowej.
Co więc może być przyczyną gaśniecia i zbyt niskich obrotów???
Sprawdzę jeszcze czujnik położenia przepustnicy, jak to nic nie da to ja już nie wiem.

Mam wrażenie jakby nie dostawał odpowiedniej dawki powietrza. Czy dobrze myślę?

I co może być przyczyną tych zacinających się obrotow na gazie na poziomie 2tys?? Czyżby te powypalane ścieżki?

Proszę o poradę

silnik 1.6 BFZ

  • Gość
Re: ZX 1.6i 8V 12/93r. falowanie silnika
« Odpowiedź #42 dnia: Sierpień 11, 2010, 19:15:08 »
Zmieniłem czyjnikpołożenia przepustnicy - efekt żaden.
Odłączyłem akumulator (i ponownie po godzinie podłączyłem) - efekt:
-odpalił na dotyk, ale był jeszcze w miare ciepły a na ciepłym dobrze startuje
-obroty na benzynie poczatkowo były dobre, ale po przegazowaniu spadały zbyt nisko i znow ustawiały się na dobrym poziomie. Po kilku chwilach i przegazowaniach znow sa zbyt niskie.

Przed odłączeniem akumulatora podciągnąłem troche linkę gazu, bo była jakby luźna-taki eksperyment.
Obroty na benzynie były idealne, odpalanie tez. Kopcił nadal i nie wiem oczywiscie jakie miał spalanie wtedy.
Na gazie po podciągnięciu linki miał zbyt wysokie obroty.
Zastanawiałem się czy może tak ma byc ta linka, a obroty gazy magik od gazu moze zmienić za pomocą swojego kompa badz zmieniając dawkę gazu??
Ale po takim samym eksperymencie po odłączeniu i ponownym podłączeniu akumulatora nic to nie dało, bo komputer po kazdym podciągnięciu linki odczytywał, przestawiał sobie coś tam i obroty ponownie sa zbyt niskie.

Jedno co jest pewne co zauważyłem, a wczesniej tego nie wiedziałem jest to, że kopci mi też na gazie-tak samo jak na benzynie. Może mam zapchanego kata?? Stary silnik brał troche oleju i możliwe ze mam zawalony wydech i teraz wszystko mi wypluwa na trawę. Kopci jak z diesla.
Czy może być tu wina sondy lambda?

Zastanawiam się jeszcze nad zmianą przepustnicy (sa tam jeszcze jakies 2 inne czujniki-może to one??), a jak nie to może cały kolektor dolotowy z wtryskiwaczami?
Mam to wszystko z tamtego silnika co mi w nim obroty nawet dobrze działały.

Poradzi ktoś coś na takie problemy??