Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Mineralny czy półsyntetyczny do TurboD o dużym przebiegu?  (Przeczytany 3136 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Radek Hintz

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 26
  • Skąd: Sępólno Krajeńskie
  • Posiadany samochód: Citroen ZX 1.9 TD Aura
  • Miejscowość: Sępólno Krajeńskie
Mineralny czy półsyntetyczny do TurboD o dużym przebiegu?
« dnia: Styczeń 05, 2010, 15:17:22 »
Tak jak w temacie. Teoretycznie dla turbiny lepiej by było żeby olej był półsyntetyczny lub syntetyczny, lecz mechanicy znowu twierdzą że przy większym przebiegu należy stosować oleje mineralne. Tu dylemat czy patrzeć ogólnie na silnik i przebieg czy na turbine.

Rozmawiałem o tym z moim nauczycielem przedmiotów zawodowych i powiedział że jeśli kupiłem (A kupiłem już) półsyntetyczny olej to spokojnie moge go nalać i nic się nie powinno stać, bo co? Silnik już ma takie luzy że nie robi mu to większej różnicy jaki olej będzie miał wlany, byle miał :) Prawda też jest taka że troche za tym wszystkim stoi marketing i przez to mamy milion rodzajów olejów, a każdy olej smaruje ;)

Co myślicie o tym?

Offline Krzysiek Palki

  • Specjalista
  • ******
  • Wiadomości: 2 892
  • Skąd: Rybnik
  • Posiadany samochód: Xantia 1.9TurboD, Peugeot 309GTDturbo.
  • Zainteresowania: motoryzacja
  • Miejscowość: Rybnik
Re: Mineralny czy półsyntetyczny do TurboD o dużym przebiegu?
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 05, 2010, 15:29:33 »
Co to znaczy "duzy przebieg"? Ja do XUD9 majacego niby 514tkm ale faktycznie raczej 700-800tkm leje fullsyntetyk Midlanda, i jakoś mu to służy.
Półsyntetyk możesz zalać jak już kupiłeś, ale na dłuższą metę lepiej jednak lać syntetyk. Nie wiem o jakich luzach Twój nauczyciel mówił, ale widać że u niego raczej teoria bierze góre nad praktyką ;)
Krzysiek

Xantia 1.9TurboD, 1996r.


Peugeot 309GTDturbo, 1991r.

Offline Makar Michał

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 166
  • Skąd: Augustów Białystok
  • Posiadany samochód: Citroen ZX 1.1i (60KM)
  • Zainteresowania: Elektrotechnika
  • Miejscowość: Augustów Białystok
Re: Mineralny czy półsyntetyczny do TurboD o dużym przebiegu?
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 05, 2010, 16:58:41 »
Nie słuchaj rad mechaników. Zalej taki olej jaki był najlepiej żeby to był olej jaki zaleca producent. Z olejami jest tak że jeśli miałeś mineralny lub półsyntetyczny to po zalaniu syntetyku mogą pojawić się wycieki oleju. idąc w drugą stronę czyli zalewając mineralny po syntetycznym ten problem się nie pojawi lecz nie radziłbym tego robić nawet przy mocno wychodzonej jednostce. Podsumowując jeżeli silnik chodził na syntetycznym to taki olej kup i zalej. Kupiłeś już półsyntetyk więc zalej ten co masz. jeśli masz gdzieś wycieki a nie chcesz inwestować w robociznę i uszczelki,simeringi itp to dolej dodatku typu motodoktor. u mnie pomogło :)

Offline Zbyszek Rewucki

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 244
  • Skąd: Zawadzkie
  • Posiadany samochód: C4 Picasso I HDi110 1.6 8V
  • Miejscowość: Zawadzkie
Re: Mineralny czy półsyntetyczny do TurboD o dużym przebiegu?
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 05, 2010, 17:04:28 »
Cytuj

Makar Michał napisał:
... jeśli miałeś mineralny lub półsyntetyczny to po zalaniu syntetyku mogą pojawić się wycieki oleju...


Dlaczego?
ZZZ
wcześniej:
Xantia 1,9TD 94
Lancia Zeta 2,1TD 1999
Xantia HDI 110 Millesime 2000
aktualnie:
C4P HDI110 1.6 8V

Offline Przemek Kamiński

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 531
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 3.0 V6 Break, C4 1.2 130 KM, ZX 2.0 16V
  • Miejscowość: Rzeszów
Re: Mineralny czy półsyntetyczny do TurboD o dużym przebiegu?
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 05, 2010, 21:00:04 »
Nie napisales jaki byl zalany wczesniej olej, ani jaki to jest ten duzy przebieg.
Jezeli wczesniej byl lany polsyntetyk to kontynuuj ta tradycje, chyba ze sa wycieki ;). Jezeli byl mineral i nie ma wyciekow mozna przejsc na polsyntetyk i nic sie nie powinno dziac. Ale lepiej z mineralnego nie przechodzic na pelny syntetyk. Jezeli natomiast byl lany syntetyk to najlepiej dalej lac syntetyk, jak nie ma wyciekow.
W Xsarze od nowosci jest lany pelny syntetyk, a auto ma 400000 km i nigdy go nawet nie ubylo.

Mineralny olej to ostatecznosc moim zdaniem.

Cytuj

Zbyszek Rewucki napisał:
Cytuj

Makar Michał napisał:
... jeśli miałeś mineralny lub półsyntetyczny to po zalaniu syntetyku mogą pojawić się wycieki oleju...


Dlaczego?


Bo synetyczny olej jest najrzadszy, do tego moze rozpuscic nagar zgowadzony w silniku, ktory poniekad uszczelnial silnik od srodka. Syntetyczny ma najwiecej dodatkow myjacych.
Citroën C5 3.0 V6 Break manual
Citroën ZX 2.0 16V Fotki
Citroën C4 1.2 130 KM
Citroën Xsara 1.6 Prestige 599294 km i... odeszła :(
Peugeot 307 SW 1.6

Offline Zbyszek Rewucki

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 244
  • Skąd: Zawadzkie
  • Posiadany samochód: C4 Picasso I HDi110 1.6 8V
  • Miejscowość: Zawadzkie
Re: Mineralny czy półsyntetyczny do TurboD o dużym przebiegu?
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 05, 2010, 21:28:59 »
Cytuj

Przemek Kamiński napisał:
... Bo synetyczny olej jest najrzadszy, do tego moze rozpuscic nagar zgowadzony w silniku, ktory poniekad uszczelnial silnik od srodka. Syntetyczny ma najwiecej dodatkow myjacych.


Serio?... ;-)
Jak auto stoi w garażu bez ruchu to jest rzadszy.
I to pomaga podczas rozruchu silnika, szybciej smaruje.
A co się dzieje podczas pracy?
Sytuacja się odwraca.
Mineralny zaczyna płynąć jak woda, gdy syntetyk wciąż zachowuje swoje właściwości dalej smarując.
To który szybciej zacznie wyciekać z silnika? ;-)
Zwłaszcza z takiego, którego szczelność opiera się na nagarze?
Przed wymianą oleju w takim silniku trzeba go wyremontować,
bo żaden producent nie uwzględnia nagarów jako uszczelnień
w konstrukcjach swoich silników ;-)
Jeżeli używa się oleju mineralnego dobrej klasy,
to ma on również dużo różnych dodatków, w tym myjących.
Więc ten argument mnie też nie przekonuje.
W mojej Lancii był olej mineralny, gdy ją kupiłem.
Bez wahania zmieniłem go na olej full syntetyk.
NIC złego się nie stało.
I to samo powie wielu innych Klubowiczów,
którzy sprawili radość swoim silnikom/turbinom wlewając dobry olej.
Syntetyczny :-)

Pozdrawiam
ZZZ
wcześniej:
Xantia 1,9TD 94
Lancia Zeta 2,1TD 1999
Xantia HDI 110 Millesime 2000
aktualnie:
C4P HDI110 1.6 8V

Offline Piotr Woźniak

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 6 911
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: SĄ: ZX 2.0i Volcane, Xantia II 2.0HDi 110 BREAK, BYŁ ZX 1.9TurboD AURA
  • Zainteresowania: a jak myślicie:D
  • Miejscowość: Głogów
Re: Mineralny czy półsyntetyczny do TurboD o dużym przebiegu?
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 05, 2010, 21:39:50 »
W TurboKlekocie z minerała (elf Turbodiesel) na total quartz 9000 (5-40)  przeszedłem "z dnia na dzień"- nic nie brało oleju. Przebieg- licznikowe 207kkm, za zużycia wnętrza 507kkm;)
gg #7685801, mobile 793-297-901
Sprzedam VW Passat;) Variant TDI115 '00! info pod tel ^

Offline Makar Michał

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 166
  • Skąd: Augustów Białystok
  • Posiadany samochód: Citroen ZX 1.1i (60KM)
  • Zainteresowania: Elektrotechnika
  • Miejscowość: Augustów Białystok
Re: Mineralny czy półsyntetyczny do TurboD o dużym przebiegu?
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 06, 2010, 14:46:40 »
No nie ma co ukrywać że olej syntetyczny jest olejem najlepszym i najdroższym, lecz jeżeli nie wiesz za bardzo jaki olej był wcześniej najbezpieczniej bedzie zalać półsyntetyk. Cenowo półsyntetyki wypadają nieźle i dobrze się sprawują podczas eksploatacji.

Offline Krzysiek Palki

  • Specjalista
  • ******
  • Wiadomości: 2 892
  • Skąd: Rybnik
  • Posiadany samochód: Xantia 1.9TurboD, Peugeot 309GTDturbo.
  • Zainteresowania: motoryzacja
  • Miejscowość: Rybnik
Re: Mineralny czy półsyntetyczny do TurboD o dużym przebiegu?
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 06, 2010, 22:34:18 »
Michał, Przemek, sorry, ale chrzanicie głupoty. Ale może dobrze sie żyje w świecie bajek.... ;)
Krzysiek

Xantia 1.9TurboD, 1996r.


Peugeot 309GTDturbo, 1991r.

  • Gość
Re: Mineralny czy półsyntetyczny do TurboD o dużym przebiegu?
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 06, 2010, 23:20:21 »
porzuć stereotypy, lej najlepszy olej na jaki Cię stać, najlepiej syntetyczny.

Jeżeli są jakieś wycieki na silniku to winy nie należy zwalać na olej, tylko uszczelnić silnik.

Offline Makar Michał

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 166
  • Skąd: Augustów Białystok
  • Posiadany samochód: Citroen ZX 1.1i (60KM)
  • Zainteresowania: Elektrotechnika
  • Miejscowość: Augustów Białystok
Re: Mineralny czy półsyntetyczny do TurboD o dużym przebiegu?
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 07, 2010, 11:01:01 »
No wiesz Krzyśku ja jestem elektrykiem z wykształcenia i odnośnie olejów wypowiadam się na podstawie tego co mi wujek mechanik przekazał. Ogólnie rzecz biorąc najlepiej jest lać olej taki jaki zaleca fabryka. nie musi to być olej koniecznie tej samej firmy ale musi mieć te same parametry. Tyle od niego wiem, tego się trzymam i jak narazie dobrze na tym wychodzę.

Offline Piotr Woźniak

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 6 911
  • Skąd: Głogów
  • Posiadany samochód: SĄ: ZX 2.0i Volcane, Xantia II 2.0HDi 110 BREAK, BYŁ ZX 1.9TurboD AURA
  • Zainteresowania: a jak myślicie:D
  • Miejscowość: Głogów
Re: Mineralny czy półsyntetyczny do TurboD o dużym przebiegu?
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 07, 2010, 12:17:06 »
Fabryka do ZXa zaleca oleje takie jak były 18 lat temu:) Teraz mamy troszkę inne technologie i można motorowni troszke ulżyć na starość...
gg #7685801, mobile 793-297-901
Sprzedam VW Passat;) Variant TDI115 '00! info pod tel ^

Offline Przemek Kamiński

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 531
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 3.0 V6 Break, C4 1.2 130 KM, ZX 2.0 16V
  • Miejscowość: Rzeszów
Re: Mineralny czy półsyntetyczny do TurboD o dużym przebiegu?
« Odpowiedź #12 dnia: Styczeń 07, 2010, 19:01:30 »
Cytuj

Zbyszek Rewucki napisał:

Serio?... ;-)
Jak auto stoi w garażu bez ruchu to jest rzadszy.
I to pomaga podczas rozruchu silnika, szybciej smaruje.
A co się dzieje podczas pracy?
Sytuacja się odwraca.
Mineralny zaczyna płynąć jak woda, gdy syntetyk wciąż zachowuje swoje właściwości dalej smarując.
To który szybciej zacznie wyciekać z silnika? ;-)
Zwłaszcza z takiego, którego szczelność opiera się na nagarze?
Przed wymianą oleju w takim silniku trzeba go wyremontować,
bo żaden producent nie uwzględnia nagarów jako uszczelnień
w konstrukcjach swoich silników ;-)
Jeżeli używa się oleju mineralnego dobrej klasy,
to ma on również dużo różnych dodatków, w tym myjących.
Więc ten argument mnie też nie przekonuje.
W mojej Lancii był olej mineralny, gdy ją kupiłem.
Bez wahania zmieniłem go na olej full syntetyk.
NIC złego się nie stało.
I to samo powie wielu innych Klubowiczów,
którzy sprawili radość swoim silnikom/turbinom wlewając dobry olej.
Syntetyczny :-)

Pozdrawiam


Nie zgodze sie, gdyby olej mineralny byl rzadszy podczas pracy od syntetycznego to nikt by nie zalewal połsyntetyka, czy minerala zeby mu przestal silnik cieknąć. Gdyby "plynal jak woda" zalanie minerala, czy polsytetyku po cieknacym syntetyku pogorszalo by sprawe. Po to sa bardziej geste oleje od syntetycznego, zeby jak silnik zacznie powoli brac olej (zuzycie uszczelek, pierscieni...) zalac go gestszym olejem i jezdzic drugie tyle, oczywiscie jak ktos chce to moze zrobic remont i dalej lac syntetyk.
Olej sytetyczny jest najbardziej "myjacym" olejem, dlatego tez jest najlepszy, ogranicza powstawanie nagaru i osadow, i jest nieporownywalnie bardziej "myjacy" niz mineral, nawet najlepszy.
Jezeli auto jezdzi na mineralu to osad i nagar powstaja w duzo wiekszym stopniu i tempie niz jak jezdzi na syntetyku. Jezeli zaleje sie wtedy syntetyk, nagar zostanie w duzym stopniu wyplukany, bedzie krazyl po silniku i moze (NIE MUSI) to doprowadzic do wycieków i/albo do zatkania filtra oleju.
To, ze tobie nic sie nie dzialo po takiej zmianie nie tworzy reguły, ze mozna zalewac kazdy silnik jezdzacy na mineralnym pelnym syntetykiem bez zadnych konsekwencji. Kazdy silnik trzeba rozpatrywac indywidualnie i co sie wydarzy po takiej wymianie zalezy od wielu czynnikow.

Dlatego moim zdaniem znacznie bezpieczniej jest nie przeskakiwac o dwie klasy jakosci, a o jedna, chyba ze silnik ma niewielki przebieg.


Cytuj

Krzysiek Palki napisał:
Michał, Przemek, sorry, ale chrzanicie głupoty. Ale może dobrze sie żyje w świecie bajek.... ;)


Mozesz rozwinac swoja mysl?
Citroën C5 3.0 V6 Break manual
Citroën ZX 2.0 16V Fotki
Citroën C4 1.2 130 KM
Citroën Xsara 1.6 Prestige 599294 km i... odeszła :(
Peugeot 307 SW 1.6

Offline Radek Hintz

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 26
  • Skąd: Sępólno Krajeńskie
  • Posiadany samochód: Citroen ZX 1.9 TD Aura
  • Miejscowość: Sępólno Krajeńskie
Re: Mineralny czy półsyntetyczny do TurboD o dużym przebiegu?
« Odpowiedź #13 dnia: Styczeń 12, 2010, 20:55:03 »
Szybkie pytanie: Ile mieści się oleju w silniku w ZX 1.9 TD ? 4 litry starczą?

Offline Artur Bryński

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 456
  • Skąd: Turek
  • Posiadany samochód: Renault Laguna 3ph1 2.0 DCI Initiale
  • Zainteresowania: motoryzacja, komputery
  • Miejscowość: Turek
Re: Mineralny czy półsyntetyczny do TurboD o dużym przebiegu?
« Odpowiedź #14 dnia: Styczeń 12, 2010, 23:32:20 »
3,8l i masz 3/4 stanu tak jak niby najlepiej a 4 litry i masz max na miarce. tak u mnie w kazdym 1.9 TD jest
Renault Laguna 3ph1 2.0 DCI Initiale
Citroen C4 Picasso 1.6 HDI 109 `10r.
Peugeot Boxer 2.8 HDI `05r.
Citroen Jumper 2.8 HDI `06r.

Offline Radek Hintz

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 26
  • Skąd: Sępólno Krajeńskie
  • Posiadany samochód: Citroen ZX 1.9 TD Aura
  • Miejscowość: Sępólno Krajeńskie
Re: Mineralny czy półsyntetyczny do TurboD o dużym przebiegu?
« Odpowiedź #15 dnia: Styczeń 14, 2010, 20:49:24 »
Ok, dzięki!