Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Skakająca temperatura silnika  (Przeczytany 1889 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Rafał Konieczny

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 9
  • Skąd: Dębica
  • Posiadany samochód: Citroen Zx 1.4i
  • Miejscowość: Dębica
Skakająca temperatura silnika
« dnia: Marzec 30, 2010, 21:32:30 »
Witam.

Mam taki problem.

Opisując od początku...
Od paru miesiecy widziałem na bloku silnika że zaczyna przeciekać uszczelka pod głowicą...
2 tygodnie temu przypadała zmiana oleju wiec miałem to zrobić ale po otworzeniu koreka od chłodnicy zauważyłem że na górze płynu jest warstwa oleju silnikowego...
Stwierdziłem że nie wymienie jeszcze oleju tylko w nastepny weekend wymienie uszczelke pod głowicą... cały tydzień normalnie jezdzilem do pracy... robie okolo 400  km tygodniowo... i w tym wlasnie tygodniu zauważyłem, że skacze mi temperatura silnika (czy tam plynu chłodniczego).
Cały tydzien objezdzilem i na weekendzie  wymieniłem uszczelke pod głowicą...
taka nie wiem czy istotna informacja... podczas wymiany jak była sciągnięta głowica obróciłem kołem aby zmienic polozenie tłoków... i w tym momencie jeden z tłoków który szedł do góry razem ze soba  pociągnął cylinder... wsunałem spowrotem cylinder i kontynuowalem prace...
Wymiana uszczelki przebiegła pomyślnie... Poprawnie odpowietrzyłem układ chłodzenia...
I w tym tygodniu wciąż jezdzac samochodem zauważyłem ze skoki temperatury nie ustały... do tego jeszcze dodam ze w chłodnicy wciąz jest warstewka oleju... (ale oczywiscie moze to byc reszta po zeszłym tygodniu... nie mam pewnosci), i zauwazylem ze lekko spada poziom wody... ( ale to oczywiscie moze byc reszta odpowietrzania sie układu chłodzenia...

I na koniec opis skoków temperatury... w momencie kiedy silnik jest pod obciązeniem (jazda pod górke, lub po prostu dłuższe przyspieszanie) temperatura wzrasta z 90stop w góre...
w zaleznosci jak dlugo silnik jest pod obciązeniem przewaznie do 100stopni... ale zdazylo mi sie raz ze powyzej do 105 (podejzewam ze wiatrak sie właczył)... oczywiscie jak silnik silnik nie jest pod obciazeniem to temperatura spada...

I teraz moje pytanie co to moze byc, ewentualnie jak to zdiagnozowac... i czy mam sie czym przejmować od razu czy moge narazie tak jezdzic?

Dzieki z góry za odpowiedz.

Offline Marcin Ilcewicz

  • Administrator Globalny
  • ******
  • Wiadomości: 4 086
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: ZX 16V
  • Miejscowość: Kraków
Re: Skakająca temperatura silnika
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 31, 2010, 00:44:00 »
planowałeś głowicę ? czy tylko zmieniłeś uszczelkę
pozdrawiam,
mrc


obecnie: zx 2.0i 16v, berlingo multispace, peugeot 407
dawniej: zx 1.9d audace, zx 1.6i, zx 16v, xantia 1.8i, 2x xantia v6, 306 cabrio, 406 coupe, laguna 2

Offline Grzegorz Mendel

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 32
  • Skąd: Łęczna
  • Posiadany samochód: Citroen ZX 1,4i + gaz
  • Miejscowość: Łęczna
Re: Skakająca temperatura silnika
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 31, 2010, 07:11:01 »
Jeśli nie planowałeś głowicy to długo nie pojeździsz:( Niedawno mój citroen miał takie objawy (plus później płyn zaczęło wyrzucać "do góry" i była to uszczelka pod głowicą:( Wcześniej była wymieniana jakieś 2 lata temu. Znajomy mechanik powiedział że i tak długo pojeździłem jeśli nie była planowana głowica.

Offline Rafał Konieczny

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 9
  • Skąd: Dębica
  • Posiadany samochód: Citroen Zx 1.4i
  • Miejscowość: Dębica
Re: Skakająca temperatura silnika
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 31, 2010, 15:37:47 »
Głowica była planowana, zawory docierane, te gumki na zaworach bodajże uszczelniacze sie nazywaja wymieniane...


Jeden można powiedzieć mechanik powiedział mi że to przez ten wysunięty cylinder... że pod spodem są jakies podkładki uszczelniajace czy cos... i tamtendy czyli pod cylindrem jest przeciek... ale jako ze nie jest to potwiedzone zrodlo to nie wiem co o tym myslec...

Offline Marcin Jankowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 333
  • Skąd: Bailieborough/Gryfice
  • Posiadany samochód: ZX 2.0 16v 157PS i 181Nm
  • Miejscowość: Bailieborough/Gryfice
Re: Skakająca temperatura silnika
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 31, 2010, 16:55:12 »
spróbuj podmienić wskaźnik temperatury (prędkościomierz) jeśli masz taką możliwość! miałem podobną sytuację że temperatura strasznie skakała a dochodziło nawet do ok. 110st.C później załączały się wentylatory a po podmianie prędkościomierza temperaturę pokazywało normalnie w granicy 90st.
zwróć uwagę czy jak jedziesz to czy na zakrętach wskazówka od temperatury nie przechyla się jeśli tak to będzie przyczyna we wskaźniku!
Marcin Jankowski
ZX 2.0 16V 157PS i 181Nm 20.09.1996r. idealny stan

Offline Wirgiliusz Faber

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 241
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: ZX break 1,4i rocznik 1995
  • Miejscowość: Kraków
Re: Skakająca temperatura silnika
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 31, 2010, 17:53:20 »
witam,
przerabiałem podobny temat w moim i właśnie obecność oleju w płynie daje taki efekt jak opisujesz. Ja żmudnie usuwałem olej ze zbiornika  wyrównawczego co pewien czas, po kilku takich operacjach praca układu się ustabilizowała aczkolwiek jeszcze resztki oleju co pewien czas się pojawiają. Musisz niestety ale umyć cały układ chłodzenia - najszybciej i najpewniej - są podobno odpowiednie preparaty do mycia. Skup się na chłodnicy bo ona jest newralgiczna. Co do tulei cylindrowej to prze.... To jest problem tego silnika. Jeżeli nie zmierzyłeś ile wystaje nad blok - nie pamiętam dokładnie wymiaru ale coś koło 0,07mm to masz problem. Kontroluj poziom oleju i czy nie powstaje Ci majonez na korku wlewu oleju - nieszczelność dołu tulei. Sprawdź również czy węże chłodnicy nie twardnieją zanadto bo to może oznaczać że tuleja wsunęła się za głęboko i uszczelka się nie doszczelnia do głowicy. Zacznij od umycia układu chłodzenia a potem będą powody do zmartwień.
Pozdrawiam!
Wirgiliusz Faber - Kraków
Citroen ZX break rok95 1,4i + LPG
była łada 2107

Offline Rafał Konieczny

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 9
  • Skąd: Dębica
  • Posiadany samochód: Citroen Zx 1.4i
  • Miejscowość: Dębica
Re: Skakająca temperatura silnika
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 31, 2010, 18:36:52 »
wooow... za duzo informacji na raz w zbyt zwartym tekstcie... :)

Czyli po kolei...
Najpierw wyczyscisc ten olej z płynu chłodniczego? - mam nadzieje że to tylko to i to rzeczywiscie pomoże... bo przeraża mnie poraz kolejny rozbieranie silnika i zaradzenie tulejom...

Co do korka wlewu paliwa to pamiętam że jakaś warstwa majonezu tam była... czyli rozumiem że wyczyścić i obserwować czy sie pojawi ponownie? i jesli tak to mam problem ze szczelnoscią dołu tulei tak?

Za to nie rozumiem wogóle o co chodzi z tym twardnieniem węży chłodnicy... bo z tego co zauważyłem dotychczas to węże pod wpływem ciepłej cieczy miękną... a jak sie okaże ze mimo że rozgrzane są twarde to wtedy jest problem ze szelnoscią, tak?
I jak sprawdzić twardość... co to oznacza twardnienie węży?

Offline Wirgiliusz Faber

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 241
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: ZX break 1,4i rocznik 1995
  • Miejscowość: Kraków
Re: Skakająca temperatura silnika
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 31, 2010, 18:58:11 »
Cytuj

Rafał Konieczny napisał:
wooow... za duzo informacji na raz w zbyt zwartym tekstcie... :)

Czyli po kolei...
Najpierw wyczyscisc ten olej z płynu chłodniczego? - mam nadzieje że to tylko to i to rzeczywiscie pomoże... bo przeraża mnie poraz kolejny rozbieranie silnika i zaradzenie tulejom...

Co do korka wlewu paliwa to pamiętam że jakaś warstwa majonezu tam była... czyli rozumiem że wyczyścić i obserwować czy sie pojawi ponownie? i jesli tak to mam problem ze szczelnoscią dołu tulei tak?

Za to nie rozumiem wogóle o co chodzi z tym twardnieniem węży chłodnicy... bo z tego co zauważyłem dotychczas to węże pod wpływem ciepłej cieczy miękną... a jak sie okaże ze mimo że rozgrzane są twarde to wtedy jest problem ze szelnoscią, tak?
I jak sprawdzić twardość... co to oznacza twardnienie węży?


Dokładnie tak jak mnie zrozumiałeś tz. umyj układ chłodzenia napełnij płynem i odpowietrz.

Majonez w niewielkiej ilości w takie dni jak dziś - w kraku padało - na niewielkiej odległości powstanie ale po przejechaniu na dogrzanym silniku kilku kilometrów powinien zniknąć. Duża ilość, która nie znika oznacza nieszczelność i tu może być przyczyną:
uszczelka tulei - ruszyła się niestety
ale również nieszczelność uszczelki na kanale olejowym blok- głowica. U mnie za pierwszą wymianą uszczelki głowicy ta właśnie uszczelka nie siadła dobrze i olej dostawał się do płynu.

Jeżeli tuleja się wsunęła w blok to uszczelka głowicy się nie doszczelni i ciśnienie z komory spalania będzie się przedostawać do układu chłodzenia, wtedy wzrasta ciśnienie w układzie chłodzenia i bardzo trudno ucisnąć dłonią przewód od chłodnicy. Najlepiej przed uruchomieniem na zimnym silniku naciśnij ten przewód a potem zapal silnik niech popracuje chwilę i wtedy ponownie go naciśnij - jeżeli stwardnieje tak że napotkasz znacznie większy opór to albo układ zapowietrzony albo nieszczelny - jeżeli odpowietrzenie nie pomaga to niestety...

Ale zacznij od najprostszych rzeczy, obstawiam że resztki oleju masz chłodnicy.
Pozdrawiam!
Wirgiliusz Faber - Kraków
Citroen ZX break rok95 1,4i + LPG
była łada 2107

Offline Rafał Kowalczyk

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 113
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: ZX 1.4i
  • Miejscowość: Łódź
Re: Skakająca temperatura silnika
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 31, 2010, 19:05:11 »
Przepraszam za offtop i lamerskie pytanie, ale czy tuleje cylindrów nie powinny być na stałe osadzone w bloku silnika?

Offline Wirgiliusz Faber

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 241
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: ZX break 1,4i rocznik 1995
  • Miejscowość: Kraków
Re: Skakająca temperatura silnika
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 31, 2010, 20:07:44 »
Cytuj

Rafał Kowalczyk napisał:
Przepraszam za offtop i lamerskie pytanie, ale czy tuleje cylindrów nie powinny być na stałe osadzone w bloku silnika?


aluminiowy blok + stalowe tuleje = różna rozszerzalność cieplna => kłopoty.
Citroen opracował swoje rozwiązanie z kompensacją wydłużeń do którego powrócił w silniku TU3 z aluminiowym blokiem już w modelu Traction Avant.
Pozdrawiam!
Wirgiliusz Faber - Kraków
Citroen ZX break rok95 1,4i + LPG
była łada 2107

Offline Paweł Malinowski

  • Administrator Globalny
  • ******
  • Wiadomości: 2 255
  • Skąd: Ełk
  • Posiadany samochód: Same Peugeoty
  • Zainteresowania: SPORT MECHANIKA ŻEGLARSTWO
  • Miejscowość: Ełk
Re: Skakająca temperatura silnika
« Odpowiedź #10 dnia: Marzec 31, 2010, 23:18:00 »
Cytuj

Rafał Kowalczyk napisał:
Przepraszam za offtop i lamerskie pytanie, ale czy tuleje cylindrów nie powinny być na stałe osadzone w bloku silnika?


1,4 ma tzw. pływające tuleje więc zjawisko jak najbardziej normalne.
Nasze Cytyny :
Mój Zx v6, był i nie ma....

Obecnie Peugeot 308 oraz 407 coupe v6