Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Samodzielna wymiana paska rozrządu w C5 [MKI 12.2003 2,2 HDi]  (Przeczytany 4309 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Janusz Piechut

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 28
  • Skąd: Piotrków Tryb.
  • Posiadany samochód: C5 III 2.0HDi, Automat, 2010r. EXCLUSIVE, DS5 2.0HDi, Automat, 2012r.
  • Miejscowość: Piotrków Tryb.
Samodzielna wymiana paska rozrządu w C5 [MKI 12.2003 2,2 HDi]
« dnia: Czerwiec 06, 2010, 22:16:59 »
Witam!
Czytałem całe forum w sprawie samodzielnej wymiany paska rozrządu. Chciałbym uzyskać informację "krok po kroku" jak się do tego zabrać. Mam czas, podstawowe narzędzia, wiedzę ogólną na ten temat. Szukałem szczegółowych opisów ale na nic nie natrafiłem. Proszę ocenić ten produkt -http://www.allegro.pl/item1053050571_rozrzad_skf_citroen_c5_c8_2_2_hdi_128km_133km.html . Autko takie jak w opisie.
Proszę o opisy, jeżeli można to jakieś zdjęcia.
Wiem, że można to zrobić w warsztacie ale chciałbym jednak posiąść tą wiedzę - może się przydać nawet w przypadku skorzystania z usługi warsztatu.
Pozdrawiam
 :)

Offline Dariusz Niedziółko

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 793
  • Skąd: Zachodniopomorskie
  • Posiadany samochód: DS 5, 2.0 BlueHDi 180KM
  • Zainteresowania: peugeot,citroen
  • Miejscowość: Zachodniopomorskie
Re: Samodzielna wymiana paska rozrządu w C5 [MKI 12.2003 2,2 HDi]
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 07, 2010, 21:05:00 »
Jeżeli nigdy tego nie robiłeś , to daj sobie spokój.Poszukaj dobrego speca od cytrynek i pugów i zleć mu wymianę paska i rolek.Ja wymieniałem to z kolegą i sam bym się za to nie zabrał. Unikaj raczej mechaników od VW ,bo nasze dziewczynki potrzebują delikatności ;)
Wcześniej
Peugeot 405 , 306 ,406 ,407,Citroen C5 Mk I, C5 X7, DS 5

  • Gość
Re: Samodzielna wymiana paska rozrządu w C5 [MKI 12.2003 2,2 HDi]
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 08, 2010, 07:59:30 »
Ja wymieniałem pasek sam, jednak na podstawie dosyć szczegółowego instruktażu któy znalazłem na tym forum. Spróbój poszperać, bo napewno tutaj to jest. To są opisy i zdjęcia. Spróbój poszukac na forum Peugeota. To takie same silniki, o ile sobie przypomionam tam też jest sporo informacji.
Jednak mierz siły na zamiary, nie jest to prosta operacja, więc jeżeli nie robiłeś wcześniej takich rzeczy to rzeczywiście daj sobie spokój. Opisywać nie będę,  bo to byłoby zbyt obszerne a bez ilustracji mało komunikatywne. Ponadto po drodze jest kilka nietypowych przyrządów, blokada koła zamachowego, klucz dynamometryczny, blokada wałka rozrządu, blokada napinacza paska napędowego.
pozdrawiam Krzysztof

Offline Janusz Piechut

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 28
  • Skąd: Piotrków Tryb.
  • Posiadany samochód: C5 III 2.0HDi, Automat, 2010r. EXCLUSIVE, DS5 2.0HDi, Automat, 2012r.
  • Miejscowość: Piotrków Tryb.
Re: Samodzielna wymiana paska rozrządu w C5 [MKI 12.2003 2,2 HDi]
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 08, 2010, 18:55:09 »
Znalazłem trochę opisu tutaj - http://www.peugeot-klub.pl/forum/viewthread.php?thread_id=929,
Jest trochę zachodu....

Offline Janusz Piechut

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 28
  • Skąd: Piotrków Tryb.
  • Posiadany samochód: C5 III 2.0HDi, Automat, 2010r. EXCLUSIVE, DS5 2.0HDi, Automat, 2012r.
  • Miejscowość: Piotrków Tryb.
Re: Samodzielna wymiana paska rozrządu w C5 [MKI 12.2003 2,2 HDi]
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwiec 08, 2010, 19:00:23 »
Może ktoś zna dobrego fachowca w rejonie Piotrkowa Trybunalskiego?? Niechciałbym aby mój samochód służył za poligon doświadczalny...

Offline Piotr Bałecki

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 350
  • Skąd: Piotrków
  • Posiadany samochód: C5[MkI] 2004 2.0 HDi / C5[MkIII] 2010 1.6HDi
  • Miejscowość: Piotrków
Re: Samodzielna wymiana paska rozrządu w C5 [MKI 12.2003 2,2 HDi]
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwiec 08, 2010, 23:43:49 »
Szczerze polecam Pana Zielonkę z ulicy Mickiewicza
Ojciec robił u niego rozrząd w zeszłym roku.
Cena za wymianę kompletu - pasek, rolki, pompa - 200PLN.
Części własne.
Od 1996 roku jestem jego stałym klientem.

Mickiewicza 37
97-300 Piotrków Trybunalski
woj.: łódzkie
tel.: 601 369 553

Offline sławek put

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 22
  • Skąd: brzesko
  • Posiadany samochód: c5 2.0 hdi 2003/4r sedan
  • Miejscowość: brzesko
Re: Samodzielna wymiana paska rozrządu w C5 [MKI 12.2003 2,2 HDi]
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwiec 09, 2010, 11:10:33 »
Ja wymieniałem sobie sam tylko w 2.0 hdi ogólnie to to samo proste jak budowa cepa, łatwy dostęp i prostota.Kierowałem się opisem z autodaty i infotecha i tolerance data ale we wszystkich to samo napisane ten ze strony pegeouta jest za bardzo opisowy i karze wymontowac komponenty które nie przeszkadzają w wymianie. Należy tylko pamiętac tylko że są dwa typy kół rozrządu z jedną i trzema śrubami i zmienia się tym sposobem metoda układania i napinania paska. Jak nie masz przyrządu do pomiaru  naprężeń  paska to na oko ma obrócic się o 90*  bo inaczej będzie chuczec od twardości albo przeskoczy od słabego napięcia.

No i wymień cały komplet bo inaczej może czekac cię ponowna wymiana np.pompy wody.

Offline Tomasz Omiński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 279
  • Skąd: Polkowice
  • Posiadany samochód: C-elysee 1.6 Vti, Cactus 1.2 82KM
  • Miejscowość: Polkowice
Re: Samodzielna wymiana paska rozrządu w C5 [MKI 12.2003 2,2 HDi]
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwiec 09, 2010, 12:41:46 »
Cytuj

sławek put napisał:
Ja wymieniałem sobie sam tylko w 2.0 hdi ogólnie to to samo proste jak budowa cepa, łatwy dostęp i prostota.Kierowałem się opisem z autodaty i infotecha i tolerance data ale we wszystkich to samo napisane ten ze strony pegeouta jest za bardzo opisowy i karze wymontowac komponenty które nie przeszkadzają w wymianie. Należy tylko pamiętac tylko że są dwa typy kół rozrządu z jedną i trzema śrubami i zmienia się tym sposobem metoda układania i napinania paska. Jak nie masz przyrządu do pomiaru  naprężeń  paska to na oko ma obrócic się o 90*  bo inaczej będzie chuczec od twardości albo przeskoczy od słabego napięcia.

No i wymień cały komplet bo inaczej może czekac cię ponowna wymiana np.pompy wody.

Jak rozwiązałeś sprawę przełożenia paska przez łapę silnika? Stawiałeś silnik na lewarku?

Offline Maciej Szcząchor

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 1 966
  • Skąd: Kosakowo k/Gdyni
  • Posiadany samochód: C5 X7 Tourer Exclusive 2.0 HDi 163 KM BVM 2013r. & DS3 1.6 e-HDi
  • Zainteresowania: el-bzdury
  • Miejscowość: Kosakowo k/Gdyni
Re: Samodzielna wymiana paska rozrządu w C5 [MKI 12.2003 2,2 HDi]
« Odpowiedź #8 dnia: Czerwiec 09, 2010, 12:44:52 »
Cytuj

Tomasz Omiński napisał:
Jak rozwiązałeś sprawę przełożenia paska przez łapę silnika? Stawiałeś silnik na lewarku?


Ja lewarowałem silnik od spodu i demontowałem całą górną łape.
Mieć interfejs diagnostyczny, a umieć się nim posługiwać to dwie skrajne rzeczy;-)

BX, 2x Xantia, C3, C2, 3x C5

Offline Tomasz Omiński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 279
  • Skąd: Polkowice
  • Posiadany samochód: C-elysee 1.6 Vti, Cactus 1.2 82KM
  • Miejscowość: Polkowice
Re: Samodzielna wymiana paska rozrządu w C5 [MKI 12.2003 2,2 HDi]
« Odpowiedź #9 dnia: Czerwiec 09, 2010, 13:04:09 »
Lewarek pod miskę? Nie będzie później ciec spod uszczelki? Silnik trochę waży.

Czy używaliście takiego urządzenia? Zrobiłem tabelę przeliczeniową jednostek podawanych przez to urządzenie tak aby skorzystać z wartości naciągu podanych w jednostkach SEEM z urządzenia elektronicznego. Użycie tego narzędzia wydaje się bezpiecznym rozwiązaniem.

  • Gość
Re: Samodzielna wymiana paska rozrządu w C5 [MKI 12.2003 2,2 HDi]
« Odpowiedź #10 dnia: Czerwiec 09, 2010, 14:13:33 »
Dopasuj deseczkie do kształtu miski (mniej więcej) i małym lewarkiem hidraulycznym lekko podnieś silnik. Łapę w komplecie z tłumikiem ruchu poprzecznego wówczas wymontujesz bez problemu. Bez tego ani rusz. Dostęp do śrub trzymających plajstikowe osłony jest dosyć upierdliwy ale nie niemożliwy.
Najlepi zanim zdejmiesz pasek zębaty zaznacz np. białym markierem wzajemne położenie względem kół zębatych. Potem tylko przenieś oznaczenia na nowy pasek i po robocie.
powodzenia.

Offline Janusz Piechut

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 28
  • Skąd: Piotrków Tryb.
  • Posiadany samochód: C5 III 2.0HDi, Automat, 2010r. EXCLUSIVE, DS5 2.0HDi, Automat, 2012r.
  • Miejscowość: Piotrków Tryb.
Re: Samodzielna wymiana paska rozrządu w C5 [MKI 12.2003 2,2 HDi]
« Odpowiedź #11 dnia: Czerwiec 10, 2010, 20:49:48 »
Taki cytat:
..Wymiana i naprężanie paska rozrządu

31 Wymianę paska rozpocząć od upewnienia się, czy śruby (bolce) blokujące wałek rozrządu i wał korbowy (koło zamachowe) tkwią na swoich miejscach.

32 Poluzować trzy śruby mocujące koło zębate wałka rozrządu. Aby odkręcić śruby, koło można przytrzymać przy pomocy starego paska rozrządu (fot. 2.32)

33 Zakręcić palcami poluzowane śruby, po czym każdą z nich cofnąć o 1/6 obrotu. Obrócić koło zębate wałka rozrządu zgodnie z ruchem wskazówek zegara do końca otworów (slots).

   Moje pytanie - po co luzować koło zębate?
Jeszcze jeden cytat...
...40 Obrócić silnik przy pomocy śruby koła pasowego wału korbowego i klucza o przedłużonym ramieniu osiem (8) razy w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara. Nie obracać silnika odwrotnie do ruchu wskazówek zegara (stojąc przy prawym przednim kole i patrząc na silnik).

41 Wstawić z powrotem śruby (bolce) blokujące do otworów w kole zamachowym i kole zębatym wałka rozrządu.

42 Ponownie poluzować trzy śruby na kole zębatym wałka rozrządu (fot. 2.32), zakręcić palcami i odkręcić o 1/6 obrotu.

...48 Ustawić koło zamachowe i znowu włożyć obydwie blokady.

49 Sprawdzić wzrokowo i przy użyciu lusterka oraz odpowiedniego oświetlenia, czy przesunięcie otworu w piaście koła zębatego wałka rozrządu nie jest większe niż 1,0 mm. (Zdanie w oryginale: "Visually check that the offset between the camshaft hub hole and the corresponding setting hole does not exceed 1,0 mm"). Jeżeli jest większe niż 1,0 mm, procedurę ustawiania i napinania paska rozrządu należy ponawiać aż do skutku.

Jeżeli można coś więcej na ten temat wyjaśnić to bardzo bym prosił.

Offline sławek put

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 22
  • Skąd: brzesko
  • Posiadany samochód: c5 2.0 hdi 2003/4r sedan
  • Miejscowość: brzesko
Re: Samodzielna wymiana paska rozrządu w C5 [MKI 12.2003 2,2 HDi]
« Odpowiedź #12 dnia: Czerwiec 11, 2010, 03:11:16 »
Cytuj

Tomasz Omiński napisał:
Cytuj

sławek put napisał:
Ja wymieniałem sobie sam tylko w 2.0 hdi ogólnie to to samo proste jak budowa cepa, łatwy dostęp i prostota.Kierowałem się opisem z autodaty i infotecha i tolerance data ale we wszystkich to samo napisane ten ze strony pegeouta jest za bardzo opisowy i karze wymontowac komponenty które nie przeszkadzają w wymianie. Należy tylko pamiętac tylko że są dwa typy kół rozrządu z jedną i trzema śrubami i zmienia się tym sposobem metoda układania i napinania paska. Jak nie masz przyrządu do pomiaru  naprężeń  paska to na oko ma obrócic się o 90*  bo inaczej będzie chuczec od twardości albo przeskoczy od słabego napięcia.

No i wymień cały komplet bo inaczej może czekac cię ponowna wymiana np.pompy wody.

Jak rozwiązałeś sprawę przełożenia paska przez łapę silnika? Stawiałeś silnik na lewarku?


deska i lewarek pod silnik wczesniej odkręcic trzeba śrubę na kole pasowym bo nieźle dokręcona potem po odkręceniu łapy będzie ciężko( przed skręceniem  posmarowac klejem do gwintów bo bedzie bum), markery to tylko wtedy gdy nie zablokujesz  wałów dobrze, a tak w ogóle to widzi mi się że lepiej byłoby ci chyba oddac do mechanika wydac 400zł i wrazie co obciążyc go gwarancją bo widze że masz chyba problem
w skali od 1 -5 daje 2 punkty trudności ściągnij sobie programy które wymieniłem.

Offline Janusz Piechut

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 28
  • Skąd: Piotrków Tryb.
  • Posiadany samochód: C5 III 2.0HDi, Automat, 2010r. EXCLUSIVE, DS5 2.0HDi, Automat, 2012r.
  • Miejscowość: Piotrków Tryb.
Re: Samodzielna wymiana paska rozrządu w C5 [MKI 12.2003 2,2 HDi]
« Odpowiedź #13 dnia: Czerwiec 13, 2010, 17:05:17 »
Nie chodzi o to że mam problem, tylko zanim się do tego ja zabiorę czy mechanik, chciałbym się wszystkiego dowiedzieć, żeby nie popełnić błędu. Wbrew pozorom, to wymiana paska rozrządu nie polega tylko na odkręceniu kilku śrubek, wymianie części na nowe i przykręceniu ponownie wszystkiego. Jest parę spraw, o których warto najpierw poczytać a dopiero się do tego zabrać, ewentualnie mieć świadomość tego, że nie każdy mechanik posiadający kanał jest w stanie to zrobić. Ja to wiem i dla tego po przeczytaniu opisu, który wcześniej zacytowałem chciałem się dowiedzieć po co odkręcać koło zębate wałka rozrządu skoro nie będę przestawiał kąta otwarcia zaworów a jedynie wymieniał pasek. Prosiłem aby osoba znająca się na rzeczy wyjaśniła o co kaman, bo ja nie mogę za bardzo to zrozumieć a nie chcę się do tego zabierać jak nie mam tej wiedzy. Przydać się to może nie tylko mnie.
Pozdrawiam..

Offline sławek put

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 22
  • Skąd: brzesko
  • Posiadany samochód: c5 2.0 hdi 2003/4r sedan
  • Miejscowość: brzesko
Re: Samodzielna wymiana paska rozrządu w C5 [MKI 12.2003 2,2 HDi]
« Odpowiedź #14 dnia: Lipiec 20, 2010, 12:02:32 »
1 A  no po to żeby ci łatwiej było zdjąc, nałożyc i naprężyc pasek.
2 nikt ci  nie mówi o zmianie kąta rozrządu przez obrót koła wałka rozrządu bo wałek się blokuje np. wiertłem 8mm a 3
śróby luzuje (pod warunkiem że masz takie właśnie koło na wałku bo ja mam z 1 śrubą bo są 2 rodzaje tych kół) i koło obraca się.

po stronie bez napinacza pasek jest naprężony i ciężkawo go ściągnąc i założyc, paniał ?