Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [MK1] Automat - problem  (Przeczytany 7826 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Marcin Golonka

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 513
  • Skąd: Puławy
  • Posiadany samochód: Citroёn C5 SX Automatic 2.0 HDi Break 2003r
  • Miejscowość: Puławy
[MK1] Automat - problem
« dnia: Marzec 29, 2010, 16:54:21 »
Witam
Co się może dziać ze skrzynią (może o coś innego chodzi), że automat przełącza bieg dopiero powyżej 70km/h na drugi bieg. Max prędkość jaką osiąga to 120km/h na drugim biegu i nic dalej nie idzie. Pozatym nie pewnie się zachowuje tzn tak jak by się wahał na jaki bieg ma wejść. Jest to o tyle dziwne, że na tiptronicu działa dobrze, aż miło. Dodam, że olej oraz filtr e skrzyni był wymieniany i można powiedzieć, że to po tym tak się stało.

Offline Andrzej Walczyński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 866
  • Skąd: okolice Poznania
  • Posiadany samochód: Peugeot 301 1.2 Active+ ETG 2014 LPG
  • Miejscowość: okolice Poznania
Re: [MK1] Automat - problem
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 29, 2010, 18:40:57 »
Jaki olej został wlany ?, dopuszczalny jest tylko oryginał Peugeot/Citroen oraz Esso 71141.
Ta skrzynia nie ma filtra wymiennego, więc co zostało wymienione ?
był: C5 MkI Break 2.0 2003 BVA4 RT3, LPG Prins - 220.000 kkm.
jest: Peugeot 301 1.2 ETG 2014 LPG Stag - 145.000 kkm

Offline Marcin Golonka

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 513
  • Skąd: Puławy
  • Posiadany samochód: Citroёn C5 SX Automatic 2.0 HDi Break 2003r
  • Miejscowość: Puławy
Re: [MK1] Automat - problem
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 29, 2010, 18:57:10 »
ta skrzynia BVA AL4 nie ma w katalogu filtra a ogólnie w sobie ma. Jest on tylko dostępny w serwisie Citroena. Olej był wlany Esso

Schemat

Offline Grzegorz Różycki

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 972
  • Skąd: Puławy
  • Posiadany samochód: C5 V6 Exclusive '06 BVA LPG, C5 V6 Exclusive '02 BVA LPG
  • Zainteresowania: motoryzacja w każdej postaci :-)
  • Miejscowość: Puławy
Re: [MK1] Automat - problem
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 29, 2010, 20:06:20 »
Cytuj

Marcin Golonka napisał:
Witam
Co się może dziać ze skrzynią (może o coś innego chodzi), że automat przełącza bieg dopiero powyżej 70km/h na drugi bieg. Max prędkość jaką osiąga to 120km/h na drugim biegu i nic dalej nie idzie. Pozatym nie pewnie się zachowuje tzn tak jak by się wahał na jaki bieg ma wejść. Jest to o tyle dziwne, że na tiptronicu działa dobrze, aż miło. Dodam, że olej oraz filtr e skrzyni był wymieniany i można powiedzieć, że to po tym tak się stało.


Na moje oko masz problem ze sterowaniem skrzyni. Skoro ręczne sterowanie (zwane przez Ciebie tiptroniciem) działa, to znaczy, że jest problem ze sterowaniem automatycznym. Mogą być uszkodzone elektrozawory (to dość częsta przypadłość skrzyni AL4), może też być walnięty/zanieczyszczony blok sterujący. Diagnostyka nie jest wcale taka łatwa. Pewnie wszyscy mnie posądzą o kryptoreklamę tego serwisu, ale może zadzwoń do ASB Płocheć z Jastkowa(815020166) i porozmawiaj z właścicielem. Pojedź na diagnostykę, zobaczy się jakie błędy wyskakują. Może wystarczy wymienić elektrozawory, może trzeba zregenerować cały układ sterowania, ale nie jest wykluczone, że trzeba zrobić remont skrzyni. Automat, a zwłaszcza sterowany elektronicznie, to kawał skomplikowanej i dość delikatnej maszynerii. Wszystko musi być tam dopięte na ostatni guzik. Sporo zależy od kondycji elektroniki silnika, układu chłodzenia itp. Wszystko trzeba po kolei sprawdzić.
C5 MkII V6 2,9i (210KM) Exclusive Automatic '06 91kkm
Toyota Prius II 1,5VVTi (110KM) ECVT '09 177kkm
Kueschall Advance '14 (0KM) 0,5kkm

Offline Marcin Golonka

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 513
  • Skąd: Puławy
  • Posiadany samochód: Citroёn C5 SX Automatic 2.0 HDi Break 2003r
  • Miejscowość: Puławy
Re: [MK1] Automat - problem
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 29, 2010, 20:20:27 »
Cytuj

Grzegorz Różycki napisał:
Cytuj

Marcin Golonka napisał:
Witam
Co się może dziać ze skrzynią (może o coś innego chodzi), że automat przełącza bieg dopiero powyżej 70km/h na drugi bieg. Max prędkość jaką osiąga to 120km/h na drugim biegu i nic dalej nie idzie. Pozatym nie pewnie się zachowuje tzn tak jak by się wahał na jaki bieg ma wejść. Jest to o tyle dziwne, że na tiptronicu działa dobrze, aż miło. Dodam, że olej oraz filtr e skrzyni był wymieniany i można powiedzieć, że to po tym tak się stało.


Na moje oko masz problem ze sterowaniem skrzyni. Skoro ręczne sterowanie (zwane przez Ciebie tiptroniciem) działa, to znaczy, że jest problem ze sterowaniem automatycznym. Mogą być uszkodzone elektrozawory (to dość częsta przypadłość skrzyni AL4), może też być walnięty/zanieczyszczony blok sterujący. Diagnostyka nie jest wcale taka łatwa. Pewnie wszyscy mnie posądzą o kryptoreklamę tego serwisu, ale może zadzwoń do ASB Płocheć z Jastkowa(815020166) i porozmawiaj z właścicielem. Pojedź na diagnostykę, zobaczy się jakie błędy wyskakują. Może wystarczy wymienić elektrozawory, może trzeba zregenerować cały układ sterowania, ale nie jest wykluczone, że trzeba zrobić remont skrzyni. Automat, a zwłaszcza sterowany elektronicznie, to kawał skomplikowanej i dość delikatnej maszynerii. Wszystko musi być tam dopięte na ostatni guzik. Sporo zależy od kondycji elektroniki silnika, układu chłodzenia itp. Wszystko trzeba po kolei sprawdzić.


O to chodzi, że komputer nic nie wskazuje

właśnie dostałem info, że to może być konwerter. Czy ktoś może mi wytłumaczyć co to jest i ile kosztuje?

Offline Grzegorz Różycki

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 972
  • Skąd: Puławy
  • Posiadany samochód: C5 V6 Exclusive '06 BVA LPG, C5 V6 Exclusive '02 BVA LPG
  • Zainteresowania: motoryzacja w każdej postaci :-)
  • Miejscowość: Puławy
Re: [MK1] Automat - problem
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 29, 2010, 21:16:36 »
Cytuj

Marcin Golonka napisał:

O to chodzi, że komputer nic nie wskazuje

właśnie dostałem info, że to może być konwerter. Czy ktoś może mi wytłumaczyć co to jest i ile kosztuje?


Skąd teoria o konwerterze? Dziwi mnie to, skoro skrzynia działa w trybie manualnym? A skoro już o nim mowa, to jak przełączasz biegi ręcznie, to przełączają się łagodnie, bez szarpnięć, czy skrzynia szarpie? Czy skrzynia jest w trybie awaryjnym? W jakim sensie komputer nic nie mówi? Pod jaki był podłączany?

Konwerter to inaczej sprzęgło hydrokinetyczne, czyli element przekazujący moment obrotowy z silnika na skrzynię. Pełni podobną funkcję jak sprzęgło w manualu, ale nie do końca. Jest dużo bardziej skomplikowany. Znajduje się w tym samym miejscu, co sprzęgło w manualu. Co do kosztów, to nowy pewnie kosztuje kilka tysięcy, ale sporo jest regenerowanych lub zamienników.  Zwykle pad konwertera powoduje uślizgi, często dziwne odgłosy wydobywające się ze skrzyni. W każdym razi wróżenie z fusów nic nie da i można się tylko wpędzić w niezłe koszty... Powtarzam Ci jeszcze raz: podjedź do dobrego automaciarza na diagnostykę. Poleciłem Ci zakład. Czy skorzystasz, Twoja sprawa. Ja też 2 lata temu przeciągnąłem temat i musiałem wyskoczyć z grubej kasy za remont całej skrzyni. Jak będziesz działał po omacku, to wymienisz 3/4 części skrzyni i dalej nie będzie ona dobrze działać. W skrzyni automatycznej nie da się ot tak wymienić jakiejś części i powiedzieć, że jest po sprawie. Tam wszystko musi być ze sobą zgrane. Ja akurat jestem skazany na automat i zrobiłem nimi naprawdę sporo kilometrów. Tam nie ma kompromisów. Jest albo dobrze, albo bardzo źle. Lepiej czasem wydać nawet kilkaset zł na diagnostykę niż co chwilę wymieniać na ślepo jakąś część. Miałem skrzynię AL4 w Xantii 2,0i 16v. Praktycznie 3 lata przejeździła w trybie awaryjnym i powiem szczerze, że nie widziałem różnicy w jej pracy jak już przestała w nim być. Co innego w ZF4HP20 - tam tryb awaryjny to wpięty trzeci bieg i umarł w butach. Nie zarzynaj skrzyni, tylko podjedź do specjalisty z prawdziwego zdarzenia na diagnostykę. Jak już mówiłem - może to być pierdoła typu elektrozawór, a może trzeba będzie zrobić remont za 4tys. zł. Nie wiesz tego bez dokładnego zbadania skrzyni... Widzę, że jesteśmy z tego samego miasta. Jak chcesz możemy się kiedyś spotkać, chętnie podzielę się z Tobą swoimi skromnymi doświadczeniami co do automatów :-).
C5 MkII V6 2,9i (210KM) Exclusive Automatic '06 91kkm
Toyota Prius II 1,5VVTi (110KM) ECVT '09 177kkm
Kueschall Advance '14 (0KM) 0,5kkm

Offline Marcin Golonka

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 513
  • Skąd: Puławy
  • Posiadany samochód: Citroёn C5 SX Automatic 2.0 HDi Break 2003r
  • Miejscowość: Puławy
Re: [MK1] Automat - problem
« Odpowiedź #6 dnia: Kwiecień 02, 2010, 21:10:27 »
A więc problem dalej nie jest rozwiązany :/ Na początku okazało się, że jest to problem modułu/przekaźnika. Był uszkodzony i nie było komunikacji skrzyni z komputerem więc samochód nie jeździł prawidłowo. Jak już moduł został naprawiony była już komunikacja z komputerem, samochód zaczął jeździć lepiej ale nie do końca. Wacha się między 3 a 4 biegiem, raz redukuje a nie raz w ogóle muli. A wcześniej miał problemy z 1 i 2 biegiem. Na manualnym przełączaniu biegów działa ok. Po podłączeniu komputera serwisowego pokazuje komunikat o uszkodzeniu mechanicznym skrzyni. Są też jakieś delikatne drgania. Pewnie oddam do regeneracji konwerter bo ogólnie skrzynia jest ok. Chyba, że wy macie jakiś inne pomysły co do tej awarii.

Może ktoś zna serwis SAMKO (www.samko.pl)

Offline Waldemar Matczak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 18
  • Skąd: Zduńska Wola
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.0 HDI 2001 r
  • Miejscowość: Zduńska Wola
Re: [MK1] Automat - problem
« Odpowiedź #7 dnia: Kwiecień 03, 2010, 10:34:38 »
Witam ja miałem podobny problem ze sie wachał miedzy 3 a 4 biegiem a na 3 biegu brak mocy miał a gdy był zimny potrafił wchodzic w tryb awaryjny pojechałem do aso zrobili mi programowanie kalkulatora skrzyni biegów ogromna róznica auto dostało mocy na 3 biegu i nie ma problemów z przełaczaniem biegów i redukcją a wyniosło mnie to raptem 130 zł

Offline Marcin Golonka

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 513
  • Skąd: Puławy
  • Posiadany samochód: Citroёn C5 SX Automatic 2.0 HDi Break 2003r
  • Miejscowość: Puławy
Re: [MK1] Automat - problem
« Odpowiedź #8 dnia: Kwiecień 03, 2010, 10:56:26 »
Cytuj

Waldemar Matczak napisał:
Witam ja miałem podobny problem ze sie wachał miedzy 3 a 4 biegiem a na 3 biegu brak mocy miał a gdy był zimny potrafił wchodzic w tryb awaryjny pojechałem do aso zrobili mi programowanie kalkulatora skrzyni biegów ogromna róznica auto dostało mocy na 3 biegu i nie ma problemów z przełaczaniem biegów i redukcją a wyniosło mnie to raptem 130 zł


Po naprawie tego całego modułu miałem to robione i dalej jest to samo. Być może to wina konwertera bo wyskakuje komunikat o uszkodzeniu mechanicznym

Offline Waldemar Matczak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 18
  • Skąd: Zduńska Wola
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.0 HDI 2001 r
  • Miejscowość: Zduńska Wola
Re: [MK1] Automat - problem
« Odpowiedź #9 dnia: Kwiecień 03, 2010, 12:22:12 »
Nastepnym krokiem jaki mi polecili jesli by nie pomogła to wymiana elektrozaworów w skrzyni, ale nie wiem jaki byłby to koszt i obym sie nie musiał przekonywac.

Offline Sebastian Pierzgalski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 127
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.2HDi Exclusive 2002
  • Miejscowość: Łódź
Re: [MK1] Automat - problem
« Odpowiedź #10 dnia: Kwiecień 03, 2010, 15:34:47 »
Komplet elektrozaworów to koszt ok 500zł ale bez montarzu. Nie wiem ile z montarzem pewnie ok drugie tyle za robociznę. Też chciałbym aby po wgraniu nowego softu do komputera skrzyni wszystko się naprawiło, niestety, mam najnowszy i jest lekko mówiąc średnio. Objawy są takie że przy dynamicznym ruszaniu (czasami, nie za każdym razem) bardzo szarpie podczas próby przełożenia 1-2, tak mocno że koła stają w miejscu i pasy się blokują. Zdażyło mi się już to ze dwa razy na ruchliwym skrzyżowaniu. Dopiero po przełączeniu w tiptronic mogę swobodnie odjechać. Na tiptronicu skrzynia działa prawidłowo. W modzie automatycznym nie do końca. Coś czuję że wybule. Ponoć to tylko sterowanie, tak twierdzi mechanik z 11-go listopada z łodzi. Zobaczymy, po świętach jadę oddać samochód do naprawy. Poinformuję co i za ile było wymienione, no i czy pomogło. Ja też tak sądzę że to blok hydrauliki, tylko on steruje ciśnieniami w skrzyni przy przełączaniu biegów. Dlatego pewnie w manualu działa poprawnie.
Pozdrawiam i wesołych świąt.

  • Gość
Re: [MK1] Automat - problem
« Odpowiedź #11 dnia: Kwiecień 03, 2010, 15:47:20 »
Cytuj

Marcin Golonka napisał:

Może ktoś zna serwis SAMKO (www.samko.pl)


SAMKO-hurtowa naprawa skrzyń automatycznych.
Lepiej polecam Auto Wawer Warszawa ul.Widoczna

Offline Marcin Golonka

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 513
  • Skąd: Puławy
  • Posiadany samochód: Citroёn C5 SX Automatic 2.0 HDi Break 2003r
  • Miejscowość: Puławy
Re: [MK1] Automat - problem
« Odpowiedź #12 dnia: Kwiecień 06, 2010, 19:17:53 »
nie wiem co nie wiem jak ale problem sam się naprawił. Dosłownie. Zaobserwowałem, że już dobrze jeździ, podjechałem na kompa i zero błędów i jakich kolwiek usterek co były wcześniej. Nic nie naprawiałem etc. Dziwna sprawa.

Offline Marcin Golonka

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 513
  • Skąd: Puławy
  • Posiadany samochód: Citroёn C5 SX Automatic 2.0 HDi Break 2003r
  • Miejscowość: Puławy
Re: [MK1] Automat - problem
« Odpowiedź #13 dnia: Kwiecień 12, 2010, 13:18:09 »
Cytuj

Sebastian Pierzgalski napisał:
Komplet elektrozaworów to koszt ok 500zł ale bez montarzu. Nie wiem ile z montarzem pewnie ok drugie tyle za robociznę. Też chciałbym aby po wgraniu nowego softu do komputera skrzyni wszystko się naprawiło, niestety, mam najnowszy i jest lekko mówiąc średnio. Objawy są takie że przy dynamicznym ruszaniu (czasami, nie za każdym razem) bardzo szarpie podczas próby przełożenia 1-2, tak mocno że koła stają w miejscu i pasy się blokują. Zdażyło mi się już to ze dwa razy na ruchliwym skrzyżowaniu. Dopiero po przełączeniu w tiptronic mogę swobodnie odjechać. Na tiptronicu skrzynia działa prawidłowo. W modzie automatycznym nie do końca. Coś czuję że wybule. Ponoć to tylko sterowanie, tak twierdzi mechanik z 11-go listopada z łodzi. Zobaczymy, po świętach jadę oddać samochód do naprawy. Poinformuję co i za ile było wymienione, no i czy pomogło. Ja też tak sądzę że to blok hydrauliki, tylko on steruje ciśnieniami w skrzyni przy przełączaniu biegów. Dlatego pewnie w manualu działa poprawnie.
Pozdrawiam i wesołych świąt.


i jak tam po naprawie? pomogło coś?

Offline Sebastian Pierzgalski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 127
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.2HDi Exclusive 2002
  • Miejscowość: Łódź
Re: [MK1] Automat - problem
« Odpowiedź #14 dnia: Kwiecień 12, 2010, 16:03:41 »
Nie jeszcze nie miałem kiedy pojechać, natomiast po ostatanim wyjeździe w Bieszczady miałem problem ze skrzynią podczas dość ostrej jazdy na serpentynach przy podjeździe podczas skręcania w lewo. Coś strasznie dziwnego. Skrzynia 2 razy wskoczyła mi w awaryjny przy podjeździe na skręcie w lewo. Przy jeździe w prawo wszystko gra i bucy. Ogólnie jeżdzę na manulu. Co ciekawe te szarpania skrzyni co miałem wcześniej też były podczas próby ostrego przejazdu przez skrzyżowanie w lewo. Tak więc co dzień człowiek się uczy nowych rzeczy o swoim samochodzie. Naprawę muszę przełożyć na kolejny tydzień. Ktoś miał podobny przypadek że przy skręcie w lewo coś się dzieje z automatem?

Offline Marcin Golonka

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 513
  • Skąd: Puławy
  • Posiadany samochód: Citroёn C5 SX Automatic 2.0 HDi Break 2003r
  • Miejscowość: Puławy
Re: [MK1] Automat - problem
« Odpowiedź #15 dnia: Kwiecień 12, 2010, 18:58:11 »
Cytuj

Marcin Golonka napisał:
nie wiem co nie wiem jak ale problem sam się naprawił. Dosłownie. Zaobserwowałem, że już dobrze jeździ, podjechałem na kompa i zero błędów i jakich kolwiek usterek co były wcześniej. Nic nie naprawiałem etc. Dziwna sprawa.


U mnie problem powrócił :/ ale już jest znana przyczyna problemu. Uwalony potencjometr czujnika pedału gazu - około 100PLN.

Offline Sebastian Pierzgalski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 127
  • Skąd: Łódź
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.2HDi Exclusive 2002
  • Miejscowość: Łódź
Re: [MK1] Automat - problem
« Odpowiedź #16 dnia: Lipiec 29, 2010, 12:11:54 »
Powrócę z tematem,
Diagnoza problemu ze skrzynią jest taka, że brak wolnych obrotów na wentylatorze chłodnicy powodował przegrzewanie się oleju w skrzyni (ponieważ skrzynia jest chłodzona poprzez wymiennik ciepła skrzyni połączony z chłodnicą). Po wymianie tego elementu silnik nie nagrzewa się tak jak wcześniej a w wyniku skrzynia nie nagrzewa się powodując bezproblemową pracę przy zmianie biegów. Tak więc każdemu kto będzie miał podobny problem polecam najpierw sprawdzić czy pozostałe ukłądy są ok (elementy sterujące chłodnicą w C5) a dopiero pozniej diagnozowac skrzynie.

Offline Andrzej Walczyński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 866
  • Skąd: okolice Poznania
  • Posiadany samochód: Peugeot 301 1.2 Active+ ETG 2014 LPG
  • Miejscowość: okolice Poznania
Re: [MK1] Automat - problem
« Odpowiedź #17 dnia: Lipiec 29, 2010, 12:50:15 »
Sebastian to bardzo ciekawe co piszesz.
Bo w moim samochodzie była mała zagwozdka, polegająca na tym, że olej w automacie po przebiegu 40 kkm od zmiany był czarny i zużyty jakby przejechał bardzo dużo km. A tymczasem jak zmieniałem olej pierwszy raz po przebiegu 100kkm to był bez ciemnobrązowy, ale przejrzysty, nawet na oko w o wiele lepszym stanie jak ten późniejszy po 40kkm.
I teraz przypominam sobie, że przy jednym z przeglądów w ASO wyszlo, że nie ma pierwszego biegu wentylatora, lecz wyłącznie drugi. Zostało to naprawione. Ale dośc długo jeździlem tylko z drugim biegiem wentylatora nie będąc tego świadomym.
I teraz na podstawie Twojej wypowiedzi, wiąże fakty i być może brak wolnego biegu wentylatora przyczynil się do tak szybkiej destrukcji tego oleju ????
Pewne to nie jest, ale wobec powyzszego wydaje się dośc prawdopodobne.
był: C5 MkI Break 2.0 2003 BVA4 RT3, LPG Prins - 220.000 kkm.
jest: Peugeot 301 1.2 ETG 2014 LPG Stag - 145.000 kkm

Offline Marcin Suszczewski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 83
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.2 HDi Break
  • Zainteresowania: moto, media
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [MK1] Automat - problem
« Odpowiedź #18 dnia: Lipiec 31, 2010, 15:33:49 »
hej, nie wiem czemu i nie pytałem, ale u mnie stało się coś podobnego i Artur z Woli (heh) wymienił mi czujnik położenia pedału hamulca. jak ręką odjął.
AX, BX, XM a teraz C5
Wyszukane Samochody