Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Kolektor ACAV - jak podłączyć?  (Przeczytany 2611 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

  • Gość
Kolektor ACAV - jak podłączyć?
« dnia: Kwiecień 06, 2010, 17:24:05 »
Ogarnięcie pneumatyki ACAV wydaje się być rzeczą z początku trudną, jednak w istocie jest to bardzo proste.. było wiele pytań z tym związanych dlatego przygotowałem poniższą instrukcję.

ACAV jak wiemy jest to kolektor ze zmiennymi fazami dolotu powietrza. Sam kolektor składa się z dwóch dolotów:

1. dolot krótki - ma na celu poprawienie charakterystyki mocy
2. dolot długi - ma na celu poprawienie charakterystyki momentu

W kolektorze krótkim znajdują się 4 przepustnice sterowane dwoma siłownikami pneumatycznymi (mieszkami) - jeden mieszek steruje dwiema przepustnicami.

Jak to działa w teorii? Kolektor długi jest cały czas drożny. Kolektor krótki w neutralnym położeniu - obroty biegu jałowego - pozostaje otwarty (dolne położenie przepustnic - foto 8). Po lekkim dodaniu gazu mieszki powinny zamknąć przepustnice (górne położenie), zamykając w ten sposób całkowicie dolot krótki. Taki stan rzeczy ma miejsce przy obrotach ~900rpm do 5200rpm. Przy 5200rpm pod obciążeniem następuje otwarcie dolotu krótkiego (mieszki w dolnym położeniu) a my sami poczujemy niezłe [color=ff0000]piii[/color]nięcie na plecach - i tak aż do odcięcia. Przy niesprawnym ACAV bądź uszkodzonych mieszkach w dolnym położeniu przepustnic mamy dwa doloty otwarte, a co się z tym wiąże auto na niskich obrotach NIE JEDZIE (do ok 5000rpm) po czym po przekroczeniu tej magicznej granicy czujemy mocnego kopa. Sytuacje można odwrócić odłączając mieszki i ręcznie zamykając przepustnice (położenie górne), wtedy auto do 5200rpm bardzo ładnie jedzie, a powyżej słabnie.

Dobra tyle teorii wstępu, teraz jak to [color=ff0000]piii[/color]stwo poprawnie podłączyć? Na fot.1 mamy kolektor ACAV (1), siłowniki pneumatyczne (2A, 2B) oraz regulator ciśnienia paliwa (3). Kolektor posiada 4 wyjścia  [wejścia oznaczałem jako I (input), wyjścia O (output)  ] - fot.2 , które odpowiednio sterują:

- O.1 regulatorem ciśnienia (3),
- O.4 wzmacniaczem pneumatycznym, pot. czwórnikiem (5),
- O.3 mapsensor w ECU,
- O.2 jedno wyjście pozostaje niewykorzystane (zaślepić).

Zacznijmy może od czwórnika - fot.5. Bardzo istotne jest jego podłączenie, możliwe są dwa sposoby, z czego jedno oczywiście błędne (można go odwrócić jak gdyby o 180st) - fotografia pokazuje prawidłowe podłączenie. I4 - zasilanie z kolektora, I8 - vacu pompa , I9 - pompa hamulcowa. Czwórnik zasila elektrozawór wyjściem O7.

Elektrozawór (fot.4) zasilany przez czwórnik poprzez wejście I7 oraz kostkę brązową steruje mieszkami - wyjście O5. BARDZO WAŻNE aby wyjście O6 pozostało puste (ciśnienie atmosferyczne). O5 wchodzi do I5 - fot. 3 i zasila oba mieszki równolegle.

No i to tyle - prawda że prostę?

Z moich osobistych doświadczeń powiem tyle, że wystarczy drobna nieszczelność w układzie, czy pęknięta membrana w mieszku aby wszystko się [color=ff0000]piii[/color]oliło i auto muliło - wtedy już lepiej całkiem odłączyć acav, a przepustnice przełączyć w górne położenie (zamknięty długi dolot). Do najczęstszych usterek należą:

1. nieszczelności w układzie,
2. nieszczelności na króćcach mieszków i czwórnika,
3. sprawdź jeszcze raz szczelność układu,
4. pękające membrany w mieszkach,
5. nieszczelny/niesprawny wzmacniacz pneumatyczny - czwórnik,
6. padnięty elektrozawór,
7. wyrobione gniazda przepustnic w aluminiowych kolektorze (nieszczelne po zamknięciu)

Na koniec filmik pokazujący jak pracuje acav na postoju - proszę zwrócić szczególną uwagę na szybkość działania (otwierania/zamykania przepustnic) - lekkie muśnięcie gazu powinno powodować momentalne wciągnięcie mieszków - jeżeli u Ciebie działa to wolniej, lub bardzo powoli to gdzieś występuje jedna z w/w usterek.

Filmik prezentujący działanie ACAV

Offline Marcin Ilcewicz

  • Administrator Globalny
  • ******
  • Wiadomości: 4 086
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: ZX 16V
  • Miejscowość: Kraków
Re: Kolektor ACAV - jak podłączyć?
« Odpowiedź #1 dnia: Kwiecień 13, 2010, 16:29:35 »
dziękóweczka, mi schemacik już się przydał
pozdrawiam,
mrc


obecnie: zx 2.0i 16v, berlingo multispace, peugeot 407
dawniej: zx 1.9d audace, zx 1.6i, zx 16v, xantia 1.8i, 2x xantia v6, 306 cabrio, 406 coupe, laguna 2

Offline Przemek Kamiński

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 531
  • Skąd: Rzeszów
  • Posiadany samochód: C5 3.0 V6 Break, C4 1.2 130 KM, ZX 2.0 16V
  • Miejscowość: Rzeszów
Re: Kolektor ACAV - jak podłączyć?
« Odpowiedź #2 dnia: Kwiecień 13, 2010, 20:32:01 »
Dzieki, schemat moze sie przydac :)
Jak narazie sprawdzilem, ze ACAV chyba dziala jak nalezy :)
Citroën C5 3.0 V6 Break manual
Citroën ZX 2.0 16V Fotki
Citroën C4 1.2 130 KM
Citroën Xsara 1.6 Prestige 599294 km i... odeszła :(
Peugeot 307 SW 1.6

  • Gość
Re: Kolektor ACAV - jak podłączyć?
« Odpowiedź #3 dnia: Kwiecień 23, 2010, 16:29:39 »
Miesiąc temu mi padł mieszek - wymieniony na roczny oryginał z aso. Ostatnio padł kolejny - ten oryginał z aso (pech), jednak ciężko stwierdzić kiedy bo padł w nietypowy sposób. W mieszku była na tyle mała nieszczelność że podnosiły o 1 cm za krótko, przez co nie domykały przepustnic poniżej 5200 i auto osłabło z dołu. Zmieniłem na kolejny z aso i dopiero teraz czuć różnice w dolnych obrotach. Podejrzewam, że gdybym takie auto kupił, to nawet bym nie wiedział że coś jest nie tak.

Dobra to może puenta - jak macie wątpliwości co do działania swojego acav (a wygląda że działa ok) to sprawdzcie czy mieszki się wciągają na odpowiednią głębokość, tzn czy do końca zamykają/otwierają przepustnice.

Offline Marcin Ilcewicz

  • Administrator Globalny
  • ******
  • Wiadomości: 4 086
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: ZX 16V
  • Miejscowość: Kraków
Re: Kolektor ACAV - jak podłączyć?
« Odpowiedź #4 dnia: Kwiecień 25, 2010, 19:01:43 »
w sporym uproszczeniu -> klik ;-)
pozdrawiam,
mrc


obecnie: zx 2.0i 16v, berlingo multispace, peugeot 407
dawniej: zx 1.9d audace, zx 1.6i, zx 16v, xantia 1.8i, 2x xantia v6, 306 cabrio, 406 coupe, laguna 2

Offline Michał Kowalski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 110
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: BX GTI 16V Mk2
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Kolektor ACAV - jak podłączyć?
« Odpowiedź #5 dnia: Maj 01, 2010, 15:31:06 »
Podejdzie ten kolektor do 1,9?
Auto Szyby, Warszawa. Montaż, sprzedaż, naprawa, wymiana, przyciemnianie, dojazd w wawie Gratis. 519-375-363

Offline Krzysztof Szymczak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 918
  • Skąd: Kutno
  • Posiadany samochód: Jest: Citroen Zx 2.0i 16v "Wisienka" 1994 Był: Citroen Zx 3D 1.6i 1996
  • Zainteresowania: siatkówka, psychologia, ekonomia
  • Miejscowość: Kutno
Re: Kolektor ACAV - jak podłączyć?
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 22, 2010, 21:58:15 »
Oki chce spiac acav na krotko co mam zrobic...?? Rozumiem ze:

-zdjac dzwigienki obu mieszkow
- podniesc to czesc w na ktora jest wlozona dzwignia do gory :)?? I co dalej skoro tam jest dosc mocna sprezyna i to mi wraca z powrotem na dol.... Jak mam to zablokowac,,,,,NIe wiem czy wogole dobrze wszystko rozumiem:)Prosze o szybka odpowiedz

  • Gość
Re: Kolektor ACAV - jak podłączyć?
« Odpowiedź #7 dnia: Lipiec 23, 2010, 12:46:12 »
zrób fotki i pokaż co Ci "sprężynuje".. ja jakoś nie miałem problemu u Ciebie ustawić na krótki dolot.

Offline Krzysztof Szymczak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 918
  • Skąd: Kutno
  • Posiadany samochód: Jest: Citroen Zx 2.0i 16v "Wisienka" 1994 Był: Citroen Zx 3D 1.6i 1996
  • Zainteresowania: siatkówka, psychologia, ekonomia
  • Miejscowość: Kutno
Re: Kolektor ACAV - jak podłączyć?
« Odpowiedź #8 dnia: Lipiec 24, 2010, 13:34:28 »
Cytuj

Artur Kaczmarczyk napisał:
zrób fotki i pokaż co Ci "sprężynuje".. ja jakoś nie miałem problemu u Ciebie ustawić na krótki dolot.


Teraz nie mam foti, ale chodzi mi te zapadki na ktore sa zalozone dzwigienki mieszka:) I ktore ponosza sie jak dodajemy gazu:). Bo mam rozumiec ze przy spieciu na krotko mam je podniesc mechanicznie do gory w strone szyby.... ?? Tylko ze one sie opuszczaja z powrotem.....:)

Offline Krzysztof Szymczak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 918
  • Skąd: Kutno
  • Posiadany samochód: Jest: Citroen Zx 2.0i 16v "Wisienka" 1994 Był: Citroen Zx 3D 1.6i 1996
  • Zainteresowania: siatkówka, psychologia, ekonomia
  • Miejscowość: Kutno
Re: Kolektor ACAV - jak podłączyć?
« Odpowiedź #9 dnia: Lipiec 24, 2010, 13:43:00 »
Cytuj

Artur Kaczmarczyk napisał:
zrób fotki i pokaż co Ci "sprężynuje".. ja jakoś nie miałem problemu u Ciebie ustawić na krótki dolot.


Teraz nie mam foti, ale chodzi mi te zapadki na ktore sa zalozone dzwigienki mieszka:) I ktore ponosza sie jak dodajemy gazu:). Bo mam rozumiec ze przy spieciu na krotko mam je podniesc mechanicznie do gory w strone szyby.... ?? Tylko ze one sie opuszczaja z powrotem.....:)

  • Gość
Re: Kolektor ACAV - jak podłączyć?
« Odpowiedź #10 dnia: Sierpień 18, 2010, 23:51:56 »
dorzuce jeszcze jedno ważne foto apropo acav które pozwoli zrozumieć działanie dolotów ;)

zeby cokolwiek zrobic przy aucie poważniejszego trzeba sciagac ten pieprzony plastikowy kolektor :p