Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: wentylatory chlodzenia silnika  (Przeczytany 984 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Mariusz Szymczyk

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 1
  • Skąd: Lubin
  • Posiadany samochód: XM 2.1td 93r
  • Miejscowość: Lubin
wentylatory chlodzenia silnika
« dnia: Czerwiec 06, 2011, 00:26:41 »
Witam, mam xm-a u którego nie dzialają wentylatory ukladu chlodzenia silnika.Mam schematy wszelakie(elektryczne, hydr.,itp) ale to nie moja dziedzina, nie znam sie na tym a szkoda mi xm-a. termostat dziala z tego co wiem. temperature jaką osiaga silnik, wskazuje, co robic, co sprawdzic i jak.Pozdrawiam i proszę o pomoc Jecyk

Offline Marcin Markowski

  • Mistrz patelni złota wara
  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 3 520
  • Skąd: Wrocław | Czasami Skierniewice
  • Posiadany samochód: XM MKII, 1994, HA2, 3.0v6 12V - Azure Fury, Volvo V70 2003, 2.4 BiFuel CNG
  • Zainteresowania: Grafika komputerowa / Marketing / Volva
  • Miejscowość: Wrocław | Czasami Skierniewice
Re: wentylatory chlodzenia silnika
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 06, 2011, 01:22:39 »
Nad lewym reflektorem (stojąc przodem do maski prawym) masz przekaźniki (zielone kostki), na 99% ten od dmuchaw jest zjarany. Jeśli się zjarał to A) wymieniasz na nowy B) lutujesz.
Do tego masz tam skrzynkę z bezpiecznikami zobacz czy któryś się nie przepalił (koło filtra powietrza, od przodu) DO TEGO :)
Powinna tam być malutka skrzyneczka (właściwie obudowa) [color=ff0000]piii[/color]tnego bezpiecznika, jego też sprawdź.

Offline Jacek Konopka

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 507
  • Skąd: katowice
  • Posiadany samochód: XM ES9J4/2000 C5 ES9J4S/2005
  • Zainteresowania: balet
  • Miejscowość: katowice
Re: wentylatory chlodzenia silnika
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 07, 2011, 21:31:55 »
Proponuję, jedź do elektryka. Drogo nie będzie.

Jak sam przyznałeś, to nie Twoja działka, a faktycznie szkoda auta...

Na marginesie: termostat nie wskazuje temperatury silnika....
Moje XM-y TO NIE SKARBONKI ! - ze skarbonki czasem da się coś wyjąć .... skłamałem - sprzedałem XMa za 600zł, uprzednio opłacając OC za 500 :)

Offline Wojciech Łapiński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 228
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: C5 tourer 2.0 hdi 2015, Peugeot 407 SW 2.0 hdi 2009
  • Zainteresowania: podróże, wędkarstwo, fotografia
  • Miejscowość: Wrocław
Re: wentylatory chlodzenia silnika
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 08, 2011, 19:40:01 »
Oczywiście, że należy jechać do elektryka, zobaczymy co "wymodzi", ile będzie chciał za swoją robotę.
Jest jednak stary i bardzo prosty sposób na wentylatory chłodnicy ( pod warunkiem, że są sprawne): dwa przekaźniki o  prądzie min 30A, dwa bezpieczniki 30A i zwykły termostat bimetaliczny od chłodnicy takiego samochodu jak np. Polonez (temp. załaczenia ok. 80 st.C). Termostat należy wkręcić w kawałek (dł. ok. 70mm) rurki miedzianej/mosiężnej fi 40, do której wlutuj najpierw mosiężną nakrętkę z gwintem odpowiadającym gwintowi czujnika. Do tego dwie opaski fi 50 i trochę przewodów elektrycznych. Koszt całości nie przekroczy 100 zł i zadziała zawsze. Rurkę "wpinamy" w przewód powrotny chłodnicy wody. Jeżeli będziesz miał problem z połączeniami elektrycznymi odezwij się na priv.
pozdr.
Jedna uwaga, nie "obsłuży" (samoczynnie) układu klimatyzacji, jeżeli posiadasz takowy...
dawniej: Xantia Break 1,9 td
             Safrane 2,3 Si
             Nevada 2,1 D
             R 11 1,7
             Visa 1,9 d

Offline Jacek Konopka

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 507
  • Skąd: katowice
  • Posiadany samochód: XM ES9J4/2000 C5 ES9J4S/2005
  • Zainteresowania: balet
  • Miejscowość: katowice
Re: wentylatory chlodzenia silnika
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwiec 09, 2011, 19:36:22 »
:)
Moje XM-y TO NIE SKARBONKI ! - ze skarbonki czasem da się coś wyjąć .... skłamałem - sprzedałem XMa za 600zł, uprzednio opłacając OC za 500 :)

Offline Marcin Markowski

  • Mistrz patelni złota wara
  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 3 520
  • Skąd: Wrocław | Czasami Skierniewice
  • Posiadany samochód: XM MKII, 1994, HA2, 3.0v6 12V - Azure Fury, Volvo V70 2003, 2.4 BiFuel CNG
  • Zainteresowania: Grafika komputerowa / Marketing / Volva
  • Miejscowość: Wrocław | Czasami Skierniewice
Re: wentylatory chlodzenia silnika
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwiec 09, 2011, 20:22:59 »
Chciałem ten patent u siebie, ale zaślepka w chłodnicy zaczęła się kręcić dookoła... Więc nie ruszałem dalej (bo jest specjalnie na taki "czujnik".)
A na patenty wpinania się w obieg wody nie miałem ochoty.
Sam mam pająka z kabli i guzik w kabinie, gdy widzę 90 stopni, cyk i chłodzi. Nigdy więcej niż 90 stopni w 3.0v6 dzięki temu nie przekraczam...

Offline Jacek Konopka

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 507
  • Skąd: katowice
  • Posiadany samochód: XM ES9J4/2000 C5 ES9J4S/2005
  • Zainteresowania: balet
  • Miejscowość: katowice
Re: wentylatory chlodzenia silnika
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwiec 11, 2011, 20:25:53 »
Nie widzę celu robienia z cytryny poloneza...
Jest fabryczny zaawansowany kontroler nadzorujący pracę wentylatorów.
Jeśli niedomaga, to uważam że warto go naprawić, lub zbadać przyczynę braku wydajności.
Przyczynę niezałączania wentylatorów można łatwo zdiagnozować.
- wentylatory: czy się swobodnie obracają , czy podłączone bezpośrednio do zasilania pracują?
- przekaźniki: czy zasilenie cewek powoduje załączenie wentylatorów?
- moduł sterujący: czy odłączenie czujnika powoduje załączenie wentylatorów?
Mała wydajność chłodzenia mimo prawidłowego działania:
Zanieczyszczone lamele chłodnicy lub/ i parownika klimatyzacji, bąble gazów w układzie (nieodpowietrzony układ, uszkodzenie uszczelek głowicy - twarde wężę)

Sam gdy miałem problem z przegrzewaniem silnika, "oszukałem" kontroler, wstawiając szeregowo z czujnikiem temperatury rezystor 150om, sugerujący temperaturę wyższą niż rzeczywista. Przez to wentylatory załączały się przy nieco niższej temperaturze.
Na marginesie: silnik przegrzewał się z powodu uszkodzonej uszczelki głowicy. Dzięki temu przy okazji po łbie dostała skrzynia i pojawiły się nieszczelności w układzie chłodzenia.

Naprawa: wymiana silnika na używkę (dzięki uprzejmości Klubowicza kupiłem w rozsądnej cenie), wymiana tarcz i czyszczenie płyty zaworowej skrzyni biegów. Ponad 2 tyś zł, tydzień urlopu i ... wojna domowa....

Nie widzę powodów aby dale się rozpisywać - od tygodnia nowy klubowicz nie raczył się odezwać.
Moje XM-y TO NIE SKARBONKI ! - ze skarbonki czasem da się coś wyjąć .... skłamałem - sprzedałem XMa za 600zł, uprzednio opłacając OC za 500 :)