Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Przegrzanie silnika - Engine Temperature  (Przeczytany 5998 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Marek Zając

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 23
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: XSARA PICASSO SX '06 1,6i 16v /Mitsu Colt CZ3 '06
  • Miejscowość: Wrocław
Przegrzanie silnika - Engine Temperature
« dnia: Czerwiec 07, 2010, 09:50:53 »
Witam serdecznie!!
Na początku chciałbym się przywitać. To mój pierwszy post, odkąd zakupiłem Pikusia '06 1,6i 3 tygodnie temu.
Jak dotąd, zrobiliśmy nim kilka wypadów weekendowych i byliśmy bardzo zadowoleni.  Aż do wczoraj.
Wczoraj byl pierwszy ciepły dzien (28*C w okol Wrocławia) i na ok 1km przed domem nasz pikuś pokazał komunikat ENGINE TEMPERATURE/STOP ENGINE, natomiast wskaźnik temp. cieczy chłodzącej dotarł do maksa (włączyla sie czerwona lampka).

Po zatrzymaniu otworzyłem maskę, silnik był rzeczywiście gorący (umosiła się para), sprawdziłem poziom płynu chłodniczego (był w normie), pojemnik od płynu byl gorący (czyli w porządku).
Po kilku minutach postoju dokończyliśmy jazdę, a po przewietrzeniu silnika, temp spadła o 2 kreski.

I tutaj chciałbym poradzić się użytkowników XP i poszukać pomocy w zdiagnozowaniu przyczyny takiego przegrzania.
dla porzadku podam fakty:
1.Wczesniej nigdy nie było takiego komunikatu i wskaźnik temp. nie "wariował", jak to przeczytałem w postach o zbliżonym temacie- więc czujnik temperatury wydaje się być sprawny.
2. Wczoraj podróz trwała ok 1,5h, z czego ostatnie 20 min w korkach przy wjeździe do Wrocławia.
3. Klimatyzacja była cały czas włączona (choc ustawiona tylko na 1 listek i temp 21*C) i działa bez zarzutu (tzn nie zaczyna np grzać, jak również czytałem w analogicznych wątkach np z uszkodzonym termostatem).

Nie wiem, czy wentylator chlodnicy się załącza i kiedy, bo przy włączonym radiu nie wsłuchiwałem się.

Przede wszystkim prosiłbym o podanie namiarów na jakiś sprawdzony,dobry i względnie niedrogi warsztat we Wrocławiu, gdzie mógłbym zwrócić sie o pomoc.
Oczywiście też licze na Wasze doświadczenie i ewentualne wskazówki. Może udałoby się - jeśli to kwestia jakiegoś rezystora czy bezpiecznika wiatraka usunąć usterkę samemu :)

Z góry dziękuję za pomoc i życzliwość,
Pozdrawiam !!
Marek

Offline Arkadiusz Mizerski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 592
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Renault Scenic II 2,0i automat 2007
  • Zainteresowania: kolej, fotografia, podróże
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Przegrzanie silnika - Engine Temperature
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 07, 2010, 14:34:31 »
Prawdopodobnie czujnik temperatury płynu chłodzącego, zamontowany gdzieś w górnej części silnika zaczyna niedomagać. Problem często opisywany na tym forum...
Pozdrawiam
ArekMiz
http://arekmiz.friko.pl/Auto.htm
do 04.2007 Daewoo Matiz Style (2000)
06.2007-03.2013 Citroen Xsara Picasso 1,8i (2002) + PG STAG-300
od 03.2013 Renault Scenic II 2,0i automat

Offline Marek Zając

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 23
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: XSARA PICASSO SX '06 1,6i 16v /Mitsu Colt CZ3 '06
  • Miejscowość: Wrocław
Re: Przegrzanie silnika - Engine Temperature
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 07, 2010, 15:06:06 »
Tak, zanim utworzyłem wątek, czytałem na ten temat, jednakże innym uzytkownikom wadliwy czujnik objawiał się np. komunikatem STOP ENGINE nawet przy chłodnym silniku, po kilku kilometrach, a sam wskaźnik temperatury wewnątrz pokazywał co chwilę różne wartości.
Jak opisywałem, silnik rzeczywiście był gorący (choć nie jestem w stanie powiedzieć, czy "za gorący") - może normalne to jest przy wysokiej temperaturze, słońcu, włączonej klimatyzacji i małych prędkościach w korkach. Jednakże po 3 tygodniach eksploatacji zabrakło mi odwagi, aby taki komunkiat zignorować i jechać dalej...

Gdyby ktoś mógł podać namiary na solindy warsztat we WRocławiu, byłbym bardzo wdzięczny. Będzie lato, więc chciałbym ten problem usunąć raz a dobrze...

Offline Leszek Lampart

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 664
  • Skąd: Rudna Mała
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara Picaso SX 1,6 16V 12.2005
  • Zainteresowania: sport, motoryzacja
  • Miejscowość: Rudna Mała
Re: Przegrzanie silnika - Engine Temperature
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 07, 2010, 15:40:22 »
Koledzy z Wrocławia na pewno podawali jakies namiary nie tak dawno w innych wątkach, przeglądnij powinieneś znaleźć.
W Menu Główne jest Katalog Firm i tam też znajdziesz znane serwisy.
Wracając do problemu to przedstawione objawy świadczą o uszkodzeniu wentylatora. Sygnalizacja natapiła po 20 min w korku a brak chłodzenia przez taki czas może zagotować każdy silnik nawet HDI.
Sam możesz stwierdzić czy sam wentylator jest dobry, po włączeniu klimatyzacji powinien włączyć się na I biegu. Jeśli nie chodzi to wina wentylatora , albo jego sterowania ( styki przekaźniki, czujniki).
Pozdrawiam! :-)  ;-)

Offline Marek Zając

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 23
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: XSARA PICASSO SX '06 1,6i 16v /Mitsu Colt CZ3 '06
  • Miejscowość: Wrocław
Re: Przegrzanie silnika - Engine Temperature
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwiec 08, 2010, 18:57:58 »
Dziś sprawdziłem prace wentylatora. Tak, jak pisał kolega na 1 biegu załącza się zaraz po włączeniu klimatyzacji. Zatem wygląda na to, iż silnik albo się przegrzał z innego powodu albo czujnik temperatury zbyt szybko podał komunikat o przegrzaniu. Jednakże zignorowanie tego przy założeniu, że czujnik jest jednak sprawny jest bardzo ryzykowne...
Jaka może być inna przyczyna?

Offline Ewa Krauze

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 866
  • Skąd: Słupsk
  • Posiadany samochód: XP 1.6 HDI 110KM bez FAP, A6 3.0TDI 233KM Quattro TipTronic
  • Miejscowość: Słupsk
Re: Przegrzanie silnika - Engine Temperature
« Odpowiedź #5 dnia: Czerwiec 08, 2010, 19:10:59 »
Klimatyzacja działa poprawnie? Czy wentylator chłodnicy uruchomia się kiedy rośnie temperatura cieczy chłodzącej? Rozumiem, że podczas kontrolki jak wyłączyłeś silnik i podniosłeś maskę płyn w chodnicy się gotował? Pocieszające jest to, że możesz "iść" z tym do pierwszego lepszego elektromechanika - nie wydaje się to zbyt skomplikowany problem.
XP

Offline Marek Zając

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 23
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: XSARA PICASSO SX '06 1,6i 16v /Mitsu Colt CZ3 '06
  • Miejscowość: Wrocław
Re: Przegrzanie silnika - Engine Temperature
« Odpowiedź #6 dnia: Czerwiec 08, 2010, 21:01:04 »
Tak, klima działa bez zarzutu. Przy przegrzaniu w niedzielę zarówno blok silnika jak i pojemnik od płynu chłodniczego były gorące. Nie dotknąłem chłodnicy, ale to raczej pewne, iż też się gotowała.
A działanie wentylatora sprawdziłem dziś przy włączeniu klimy i uruchamiał się nawet na letnim silniku na 1 biegu. Przy wyłączeniu klimy już nie chodził. A czy włącza się gdy temp. cieczy chłodzącej wzrasta, musiałbym sprawdzić rozgrzewając silnik.
Wygląda, iż czujniki i wentylator działają poprawnie, tylko brakuje skuteczności chłodzenia przy jeździe w korkach...

Offline Ewa Krauze

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 866
  • Skąd: Słupsk
  • Posiadany samochód: XP 1.6 HDI 110KM bez FAP, A6 3.0TDI 233KM Quattro TipTronic
  • Miejscowość: Słupsk
Re: Przegrzanie silnika - Engine Temperature
« Odpowiedź #7 dnia: Czerwiec 08, 2010, 21:19:10 »
Jeżeli wentylator chłodnicy włącza się poprawnie to jakim sposobem gotuje się woda? Przy otwarciu maski powinno być to widać/słychać. Wentylator włącza się, gdy ciecz chłodząca uzyska odpowiednio wysoką temperaturę i jest zawsze skuteczny w jej zbiciu! Sprawdzałeś czy nie masz pustej chłodnicy?
XP

mgr_rybak

  • Gość
Re: Przegrzanie silnika - Engine Temperature
« Odpowiedź #8 dnia: Czerwiec 08, 2010, 23:06:05 »
Pusta chłodnica, albo termostat się nie otwiera do końca.

Offline Marek Zając

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 23
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: XSARA PICASSO SX '06 1,6i 16v /Mitsu Colt CZ3 '06
  • Miejscowość: Wrocław
Re: Przegrzanie silnika - Engine Temperature
« Odpowiedź #9 dnia: Czerwiec 08, 2010, 23:13:03 »
Nie sprawdzałem chłodnicy. Narażę się pewnie na parę uśmieszków, ale zapytam, jak sprawdzić, czy jest pusta?

Offline Ewa Krauze

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 866
  • Skąd: Słupsk
  • Posiadany samochód: XP 1.6 HDI 110KM bez FAP, A6 3.0TDI 233KM Quattro TipTronic
  • Miejscowość: Słupsk
Re: Przegrzanie silnika - Engine Temperature
« Odpowiedź #10 dnia: Czerwiec 09, 2010, 07:08:46 »
Tu na obrazku musisz odkręcić korek i zobaczyć czy jest ciecz chłodząca, czy nie. Bez tego nie można jeździć! Możesz usmażyć silnik w 5 minut!
Czerwone
XP

Offline Leszek Lampart

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 664
  • Skąd: Rudna Mała
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara Picaso SX 1,6 16V 12.2005
  • Zainteresowania: sport, motoryzacja
  • Miejscowość: Rudna Mała
Re: Przegrzanie silnika - Engine Temperature
« Odpowiedź #11 dnia: Czerwiec 09, 2010, 08:32:51 »
Cytuj

Ewa Rudnik napisał:
Tu na obrazku musisz odkręcić korek i zobaczyć czy jest ciecz chłodząca, czy nie. Bez tego nie można jeździć! Możesz usmażyć silnik w 5 minut!
Czerwone

Ewa pisząc o pustej chłodnicy miałaś chyba na myśli zbiornik wyrównawczy  a kolega Marek zrozumiał dokładnie, że może być pusta chłodnica podczas gdy jest płyn w zbiorniku wyrównawczym. Jeżeli wentylator kręci sie przy właczonej klimatyzacji a silnik się przegrzał (buchała para) właśnie przy właczonej klimatyzacji to stawiam na termostat lub pompę wody.
Pozdrawiam! :-)  ;-)

Offline Marek Zając

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 23
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: XSARA PICASSO SX '06 1,6i 16v /Mitsu Colt CZ3 '06
  • Miejscowość: Wrocław
Re: Przegrzanie silnika - Engine Temperature
« Odpowiedź #12 dnia: Czerwiec 09, 2010, 11:53:16 »
Ewo, jak pisałem - poziom cieczy chlodzącej w pojemniku jest w normie. To była pierwsza rzecz, jaką sprawdziłem.

Leszku-dziękuję za propozycję. Z dwojga złego lepiej, aby to był termostat, bo rozumiem, że pompa wody wymaga demontażu rozrządu, co wiąże się pewnie  z dużym kosztem robocizny...

Przy okazji upewnie się.  Pasek w tym silniku powinien być wymieniony przy 120 tys?  Aktualnie mam przebieg 80 tyś, czyli dosyć szybko jak na awarię pompy (niektórzy wymieniają ją co 2 wymianę rozrządu)...

Offline Marek Zając

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 23
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: XSARA PICASSO SX '06 1,6i 16v /Mitsu Colt CZ3 '06
  • Miejscowość: Wrocław
Re: Przegrzanie silnika - Engine Temperature
« Odpowiedź #13 dnia: Lipiec 05, 2010, 09:36:00 »
Przepraszam, że tak tworzę posty pod swoimi, ale mam krótkie pytanie. A właściwie 2 :)
Dwa dni temu, po okresie spokoju, znowu temp. silnika wzrosła do maksimum. Nie gasząc silnika wyszedłem z auta i zobaczyłem, iż pomimo włączonej AC, wentylator nie chodził.  Kolejnego dnia, już działał normlanie i to przez godziną trasę w upale.
Wygląda na to, że od czasu do czasu czujnik sterowania wentylatorem go wyłącza. Dlatego zdecydowałem się kupić i wymienić czujnik temperatury.  
I chciałbym się upewnić - wentylatorem steruje czujnik z prawej strony bloku silnkika, zgadza się?
Wiem, że istnieje jeszcze czujnik na chlodnicy samej, ale z wątków podobnych wywnioskowałem, iż jest on odpowiedzialny za pokazywanie temp. graficznie na desce rozdzielczej... A wg mnie temp. pokazywana jest prawidłowo (tzn żadnych dziwnych skoków od 1 do 5 kresek - jest prawie zawsze 3 kreski, oprócz tych 2 sytuacji przegrzania).
Jeśli się mylę, proszę wyprowadzić mnie z błędu.

A przy okazji 2 pytanie:
Od paru dni przy ruszaniu, na 1 czy 2 biegu, głównie podczas skręcania (włączanie się do ruchu)i lekkim przechyle słysze dziwne stuki w okolicach tylnej belki. Zwykle są to 2-3, stuknięcia.
Czy ktoś z posiadaczy może mieć pojęcie, co mogłoby takie stuki spowodować. Przez 2 miesiące od zakupu niczego takiego nie było...

DZięki za pomoc!!
Marek

Offline Szabrański Mariusz

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 16
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara Picasso
Re: Przegrzanie silnika - Engine Temperature
« Odpowiedź #14 dnia: Lipiec 05, 2010, 10:14:12 »
Witam

 Miałem ten sam problem co ty tylko że silnik 2.0 hdi na climatroniku. Pokazywał mi się ten sam komunikat co tobie. Poszperałem troche i znalazłem powód, a mianowicie przepalone uzwojenie na rezystorze chłodnicy. Jak spojrzysz przez przedni zderzak przez kratki to je zobaczysz. Jeden jest 0.8 oma drugi 0.5 albo 0.25 nie pamiętam dokładnie. Są one odpowiedzialne za predkość pracy wentylatora. Ja miałem przepalony ten 0,8. By sie do nich dostac musisz zdemontowac zderzak. Problem jest też z zakupem. Ja znalazłem sklep w Kielcach kosztowało chyba 45zł + przesyłka. Daj znac czy to to. Ja zrobiłem to w jakąś 1h.

pozdrawiam i powodzenia :D
pozdrawiam i powodzenia :-)

Offline Marek Zając

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 23
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: XSARA PICASSO SX '06 1,6i 16v /Mitsu Colt CZ3 '06
  • Miejscowość: Wrocław
Re: Przegrzanie silnika - Engine Temperature
« Odpowiedź #15 dnia: Lipiec 05, 2010, 12:41:13 »
a możesz podać namiary na ten sklep?
Nie bardzo mam czas jeździć po hurtowniach. Może byc na priva...

Czyli czujnika temp. narazie nie ruszać? (mowie o tym, który uruchamia wentylator przy określonej temp.)

Dzięki!!

Offline Szabrański Mariusz

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 16
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara Picasso
Re: Przegrzanie silnika - Engine Temperature
« Odpowiedź #16 dnia: Lipiec 05, 2010, 13:27:33 »
Sprawdż czy to napewno rezystor w chłodnicy. U mnie to było to. A jeszcze działo sie tak: na zimnym silniku gdy tylko wsiadłaem do autka było ok, gdy na zimnym włączyłem klimę pokazywał mi się komunikat i wariował wskaźnik temp z 0 wartości szedł na max, spadał i znowu skakał na maxa. Gdy wyłączyłem klimę było ok. Gdy silnik się rozgrzał do dwóch kresek też był ok, jak na tych dwóch kreskach włączyłem klimę to wariował, przy czym podawał również cały czas właściwą temp silnika.
pozdrawiam i powodzenia :-)

Offline Marek Zając

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 23
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: XSARA PICASSO SX '06 1,6i 16v /Mitsu Colt CZ3 '06
  • Miejscowość: Wrocław
Re: Przegrzanie silnika - Engine Temperature
« Odpowiedź #17 dnia: Lipiec 05, 2010, 14:03:57 »
a co masz na myśli pisząc, że silnik "wariował"?

Ja nie wyczułem nic niepokojącego odnośnie jego pracy, oprócz zbyt wysokiej temp. cieczy chłodzącej...

Więc się zastanawiam, od czego zacząć - od czujnika temp. sterującego wiatrakiem chłodnicy, czy też, jak piszesz od rezystorów samej chłodnicy...

Offline Szabrański Mariusz

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 16
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara Picasso
Re: Przegrzanie silnika - Engine Temperature
« Odpowiedź #18 dnia: Lipiec 05, 2010, 14:16:43 »
cały czas rozchodzi mi się o wskaźnik temperatury. Z silnikiem było wszystko ok. Resystory w chłodnicy odpowiedzialne są za prędkość pracy wentylatora, kiedy ma sie załączyć odpowiednia prędkość. Wystarczy że będzie jeden do pupy i i zamiast dwóch prędkości pracy wentylatora będzie tylko jedna.  Ja bym najpierw sprawdził rezystory. Ale to jest moje zdanie.
pozdrawiam i powodzenia :-)

Offline Tomasz Zaciura

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 241
  • Skąd: Sosnowiec
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI 2003
  • Miejscowość: Sosnowiec
Re: Przegrzanie silnika - Engine Temperature
« Odpowiedź #19 dnia: Lipiec 05, 2010, 14:49:10 »
Cytuj

Szabrański Mariusz napisał:
cały czas rozchodzi mi się o wskaźnik temperatury. Z silnikiem było wszystko ok. Resystory w chłodnicy odpowiedzialne są za prędkość pracy wentylatora, kiedy ma sie załączyć odpowiednia prędkość. Wystarczy że będzie jeden do pupy i i zamiast dwóch prędkości pracy wentylatora będzie tylko jedna.  Ja bym najpierw sprawdził rezystory. Ale to jest moje zdanie.

Witam,
za rezystor w ASO płaciłem 32 PLN i tam warto sprawdzić  ich na cenę chwilę obecną.
Wymiana ich nie wymaga demontażu zderzaka, wystarczy odkręcić wzmocnienie przednie (te nad chłodnicami) i następnie odsunąć chłodnice od zderzaka aby dostać się do rezystorów.

Rezystory można w prosty sposób sprawdzić: wystarczy wymontować zestaw przekaźników, które są montowane na chłodnicy i podająć na "krótko" napięcie sprawdzić czy kręci się wentylator.

Nie wiem jak jest w benzynie, ale 2.0 HDI ma 3 predkości obrotowe wentylatora gdzie III bieg ( najszybszy) jest realizowany bez rezystorów (napięcie prosto jest podawane z akumulatora na wentylator).
pozdrawiam
Tomasz

Offline Marek Zając

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 23
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: XSARA PICASSO SX '06 1,6i 16v /Mitsu Colt CZ3 '06
  • Miejscowość: Wrocław
Re: Przegrzanie silnika - Engine Temperature
« Odpowiedź #20 dnia: Lipiec 12, 2010, 15:49:06 »
Po rozmowie z 2 mechanikami postanowiłem wymienić
czujnie temperatury oraz termostat.
2 pytania:
1.czy cena 90zł za czujnik to nie za dużo?
Ponoć są też tańsze za 30zł, tylko nie wiem czy to coś warte...
2. czy da się wymienić sam termostat i czy dużo to roboty?
Oczywiscie nie zamierzam tego zrobić sam.
Pytam, ponieważ jak zadzwoniłem do ASO i powiedzieli mi, iż nie sprzedają samego termostatu, tylko cały blok wodny (za 211zł) i wg nich wymienia się całość...

mgr_rybak

  • Gość
Re: Przegrzanie silnika - Engine Temperature
« Odpowiedź #21 dnia: Lipiec 12, 2010, 16:21:41 »
Cytuj

Marek Zając napisał:

2. czy da się wymienić sam termostat i czy dużo to roboty?
Oczywiscie nie zamierzam tego zrobić sam.


Sam termostat wymienia się w ok. 15 minut + dolewka wody i odpowietrzenie.

Offline Damian Piotrowski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 28
  • Skąd: Syców
  • Posiadany samochód: Obecnie C4 GP 1.6 HDi jakiś czas temu Xsara Picasso 2.0 HDi
  • Miejscowość: Syców
Re: Przegrzanie silnika - Engine Temperature
« Odpowiedź #22 dnia: Wrzesień 26, 2010, 23:22:25 »
Panowie jaki przekaźnik odpowiada za I i II bieg bo mi się nie włącza wentylator. Bardzo pilne


Picasso 2.0HDi 2000r.

Offline Damian Piotrowski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 28
  • Skąd: Syców
  • Posiadany samochód: Obecnie C4 GP 1.6 HDi jakiś czas temu Xsara Picasso 2.0 HDi
  • Miejscowość: Syców
Re: Przegrzanie silnika - Engine Temperature
« Odpowiedź #23 dnia: Wrzesień 29, 2011, 19:47:36 »
Panowie problem z wyświetlaniem komunikatu o wysokiej temperaturze przy włączonej klimatyzacji został w moim przypadku rozwiązany !!!!
Typowe usterki które powodują tą przypadłość to:
-Opornica (są 2 sztuki)
-czujnik temperatury (taki zielony )
-przekaźnik (są 3 szt. w obudowie chłodnicy )
- uszkodzony wentylator ( rzadko się zdarza )
-uszkodzona wiązka kabli w obudowie chłodnicy (w moim przypadku Żółty kabel się wykruszył lub wytarł wystarczyło zlutować)
-bezpiecznik 30A (ogólne zasilanie wentylatora)
Mam nadzieje że komuś się to przyda a co do wiązki kabli to trzeba ściągnąć zderzak i rozkręcić plastiki od chłodnicy tylko delikatnie bo tam jest klima a nie zapomnijcie zaizolować kabli tak jak w originale.
 
Pozdrawiam i życzę powodzenia