Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: xsara HDI 90 KM - spalanie  (Przeczytany 4106 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Jarosław Sternal

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 35
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: Xsara II 2.0 HDI 90 KM, 2001 exclusive
  • Miejscowość: Poznań
xsara HDI 90 KM - spalanie
« dnia: Grudzień 15, 2015, 18:10:19 »
Witam,
od dwóch tygodni jestem użytkownikiem Xsary 2.0 HDI/90 KM i jestem negatywnie zaskoczony jej spalaniem.
Jest co prawda okres zimowy, ale temepratury rzadko spadają poniżej 0 °C, a moje spalanie wg. komputera przedstawia się następująco:
- trasa (autostrada 120-160 km/h) - średnio 6,6 l/100
- miasto (krótkie odcinki 2-6 km) - średnio 11,2 l/100
Mam co prawda ciężką nogę, ale nawet jak w mieście staram się nie przekraczać 2000 obr./min. silnika to i tak dużo pali.
Do tego dochodzi fakt, że na wskaźniku notorycznie pokazuje mi, że silnik jest niedogrzany - w mieście tylko raz temperatura była nieco wyższa niż 75 °C, a na trasie, przy szybkiej jeździe nawet mi spadła do ok. 65 °C, czyli prawie na sam dół wskaźnika. Czytałem już, że ten wskaźnik nie jest zbyt dokładny, ale że aż tak?


Czy takie spalanie jest normalne? Jeśli nie, to czym ono może być spowodowane?
Wcześniej było Saxo 1.4

Offline Jacek Mierzejewski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 121
  • Skąd: OSTRÓDA
  • Posiadany samochód: Była Xsara II + Saxo jest Peugeot 407 sedan 2008/2009 2.0HDI + Renault Clio II
  • Miejscowość: OSTRÓDA
Odp: xsara HDI 90 KM - spalanie
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 15, 2015, 20:34:46 »
Oj czepiasz się. Dwa tygodnie to trochę za mało na naukę jazdy Dieslem tym bardziej wspominasz o ciężkiej nodze.
6.6 litra na autostradzie przy twoich prędkościach i tej nodze wydaje mi się normalnym wynikiem...
Co do miasta (ciężka noga) i ten krótki odcinek tu może być problem.
Do sprawdzenia termostat oraz podłączenie się pod komputer w celu zweryfikowania wskazań temperatury ze stanem faktycznym...
Wracając jeszcze do wskazań komputera o spalaniu podchodź do tych wskazań z przymrużeniem oka. Wskazania są orientacyjne i jeśli chcesz naprawdę sprawdzić spalanie zatankuj do pełna zrób X kilometrów i dolej paliwa znowu do pełna wtedy w miarę dokładnie możesz określić ilość spalonej ropki...

damian.z1

  • Gość
Odp: xsara HDI 90 KM - spalanie
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 15, 2015, 20:43:53 »
na krótkich odcinkach musisz jeździć tempem autobusowym, żeby spalanie było niskie
powyżej 120/h również wylądujesz w okolicach 6 - 6.5 litra
ja średnie spalanie z 70 tys przejechanych mam 5.6
naprawdę miło jest zajeżdzać na stację po przejechaniu 950 kilomterów...
więc jeśli chcesz niskie spalanie to noga z gazu

Offline Marcin Mainek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 595
  • Skąd: Lublin
  • Posiadany samochód: Renault Mégane III
  • Miejscowość: Lublin
Odp: xsara HDI 90 KM - spalanie
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 15, 2015, 21:00:44 »
Więc tak:
Spalanie masz za duże, może to wina kompa. Policz sam na stacji ile pali. Mi większa i cięższa Xantia z tym motorkiem rzadko kiedy wypiła więcej niż 6/100.
Temperatura jest jak najbardziej w normie dla tego silnika.
Niedokładne wskazówki były w Xantiach, Xsarach 1 i wcześniejszych. W Xsarach II wszelkie wskaźniki są dokładne, a porównując je do Xantii czy pierwszej Xsary mają wręcz aptekarską dokładność.
Moja ex-Xsara
Citroën Xantia 2.0 HDi  2012 - 2015
Citroën Xsara 1.6 16V  2015 - 2018
Renault Mégane III 1.6 16V  2018 -


Kiedyś wrócę do Cytryny

Offline Bartek Konopka

  • Sponsor
  • **
  • Wiadomości: 634
  • Skąd: Częstochowa/Kraków
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara II HDI 2000r.
  • Miejscowość: Częstochowa/Kraków
Odp: xsara HDI 90 KM - spalanie
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 15, 2015, 21:27:29 »

Najpierw jeśli chodzi o temperatury - coś jest zdecydowanie nie tak. Szybko Ci się dogrzewa ? może w ogóle nie masz termostatu? :D znane są takie przypadki :D Doraźnie tektura w chłodnicę, a niedoraźnie do sprawdzenia termostat i układ świec żarowych włączonych w układ chłodzenia. Należy też zauważyć że zakładana optymalna temperatura pracy siników HDI to 80 stopni C a nie 90 jak w Niemieckich dieselach. Jak ogarniesz temperaturę silnika to spalanie powinno się poprawić.


ale jeszcze co do spalania to mam ten sam silnik przy i prędkościach mocno autostradowych (czyli taki jak podałeś do 160km/h ) takie spalanie jest możliwe. Po mieście na tak krótkich odcinkach przy obecnych temperaturach spalanie ponad 10l też jest prawdopodobne.
Co do średniej to przede wszystkim wylicz to ręcznie. Komp może zakłamywać.


A jeśli chodzi o usterki  to pierwsza myśl co do powiększonego spalania to może brak komunikacji z przepływką powietrza. U mnie po odpięciu przepływomierza wzrosło o ok 0,5 - 0,8 l na 100 km.


W prawdzie rzadko zdarza mi się jeździć wielokrotnie krótkie odcinki po mieście i tak samo rzadko bardzo szybko po autostradach.
Ale żebyś miał jakieś odniesienie  to przy takich temperaturach jakie teraz panują za oknem podróż (ok. 120 km) po dwu pasmowej drodze krajowej (kawałek nawet ekspresówką) z prędkościami oscylującymi pomiędzy 100-120 km/h, kilkunastoma światłami po drodze i siedemdziesiątkami, średnie spalanie widniejące na wyświetlaczu oscyluje wokół 5,4- 5,6 litra. Dodam że cały teren jest pagórkowaty. Natomiast gdy nie przekraczam 100 km/h i zachowuje wszelkie wskazówki ekodrivingu w płaskim regionie naszego kraju na letnich oponach w lato uzyskałem wynik 4,8 l. Myślę że w zimę byłoby to ok 5 litrów. Dodam że wielokrotnie sprawdzałem komputer z rzeczywistością i największe zakłamanie jakie odnotowałem to 0,3 l przy 100% przebiegu po mieście. Jak większość jest trasy to wyliczane wychodzi praktycznie dokładnie takie jak na wyświetlaczu.


W tej chwili mam spalanie zdaje się ok 6,7 l, gdzie jakieś 70% trasa, a 30% to bardzo zakorkowane centrum Krakowa gdzie dłużej się stoi niż jedzie.



Edit: odniosę się jeszcze do wskaźnika temp. Faktycznie jest on dość precyzyjny otwarcie termostatu następuje z tego co pamiętam przy 88 st. C co oczywiście wskaźnik odnotowuje i załączenie pierwszego biegu wentylatora przy 105 st. C co z grubsza również pokrywa się ze wskazaniami. U mnie jeśli tylko auto jest w ruchu, bez znaczenia czy pojeżdża w korkach czy jedzie autostradą czy ze stałą prędkością 70 km/h temperatura nie spada poniżej 75 stopni. Chyba że byłby silny mróz i ogrzewanie rozkręcone ma maxa.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 15, 2015, 21:44:49 wysłana przez Bartek Konopka »

Offline Jarosław Sternal

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 35
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: Xsara II 2.0 HDI 90 KM, 2001 exclusive
  • Miejscowość: Poznań
Odp: xsara HDI 90 KM - spalanie
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 15, 2015, 22:32:50 »
Bartek, dziękuję za cenne uwagi. W weekend sprawdzę czy termostat jest w ogóle założony i sprawny (może być np. rozwiercony). Silnik zagrzewa mi się długo, co prawda lekko ciepłe powietrze z nawiewów już odczuwam po przejechaniu 3-4 km, ale wskazówka do tego czasu ani drgnie - leży na dole wskaźnika, czyli pokazuje 60°C. Przy staniu w korkach silnik udaje się dogrzać do 75°C.

Spalanie pokazywane przez komputer wydaje mi się zgodne z rzeczywistością. Ostatnio zatankowałem 48 litrów i przejechałem na tym 680 km w trasie (autostrada) i 40 km miasta i komputer pokazuje mi jeszcze że mogę przejechać 40 km, czyli spalanie wychodzi średnio 6,4 l/100 km.
Wcześniej było Saxo 1.4

Offline Bartek Konopka

  • Sponsor
  • **
  • Wiadomości: 634
  • Skąd: Częstochowa/Kraków
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara II HDI 2000r.
  • Miejscowość: Częstochowa/Kraków
Odp: xsara HDI 90 KM - spalanie
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 16, 2015, 02:05:07 »
U mnie w żadnym stopniu nie można ufać temu "pokazywaczowi" od przebiegu jaki jeszcze mi został na posiadanej ilości paliwa, a to wiąże się z tym że wskaźnik poziomu paliwa źle pokazuje. Po zatankowaniu do pełna przez pierwsze 250 km, nie opada w ogóle, później zaczyna opadać ale nie wskazuje faktycznego stanu paliwa. To co pokazuje wskaźnik z tym ile faktycznie paliwa jest w zbiorniku zbiegają się dopiero gdzieś w okolicach 1/4 baku i wtedy gdy zapala się rezerwa to faktycznie zostaje ok 6 litrów w zbiorniku czyli tak jak podaje producent. A jeśli chodzi o wyższe wskazania to wybadałem, że jak wskaźnik pokazuje 3/4 to mam połowę zbiornika. Z tego co wiem to wiele xsar boryka się z problemem złych wskazań poziomu paliwa.


W zeszłym tygodniu zwróciłem uwagę jak po jakimś kilometrze, może połotra, z nawiewu zaczęło lecieć ledwo ciepłe powietrze przy ustawieniu grzania na maxa. Jak leci już zdecydowanie ciepłe to po chwili wskazówka zaczyna się podnosić dość szybko aż do otwarcia termostatu i zbicia temp. do niewiele ponad 75 stopni, później delikatnie temeperatura się podnosi i już tak zostaje.


Jeszcze podam Ci jeden punkt odniesienia. Przy takich temperaturach jak teraz u mnie potrzeba ok 6 km spokojniej jazdy po mieście żeby termostat się otworzył. Z nawiewem ustawionym na zimne powietrze. Jak będzie okazja na dniach to w sumie dla własnej ciekawości zmierzę dokladnie :D


EDIT: W zasadzie żeby sprawdzić termostat i przeprowadzić lekkie rozeznanie nie musisz się do niego od razu dobierać. Wystarczy że startując zimnym silnikiem co kilka km będziesz sprawdzał czy chłodnica robi się stopniowo coraz cieplejsza. Jeśli tak to termostat do wymiany.
Znowu na swoim przykładzie: u mnie póki nie otworzy się termostat chłodnica jest lekko ciepła od góry. Przypuszczam że uszczelka pod termostatem jest już sparciała i może przepuszczać ciepły płyn na duży obieg jeszcze przed otwarciem termostatu. Za to tuż po otwarciu cała chłodnica jest już mocno ciepła.
« Ostatnia zmiana: Grudzień 16, 2015, 02:24:27 wysłana przez Bartek Konopka »

Offline Marcin Mainek

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 2 595
  • Skąd: Lublin
  • Posiadany samochód: Renault Mégane III
  • Miejscowość: Lublin
Odp: xsara HDI 90 KM - spalanie
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 16, 2015, 09:38:10 »
Bartek, to widzę, że przekłamywanie tyczy się klekotów. W Xantii wskazówka paliwa także ruszała się dopiero po przejechaniu 250 - 300 kilometrów. Jak pisałem, spalanie w mojej cięższej Xantii wynosiło średnio 5,5/100 i bodajże tylko w zimie w samej jeździe miejskiej przekroczyło 6/100 (albo 6,5/100 nie pamiętam już). Tyle, że spod świateł szybciej ode mnie startowały autobusy i nauki jazdy. Nie wynikało to jednak ze słabego refleksu mojej osoby ;) Gdybym Xantią jeździł tak, jak teraz Xsarą to spalanie byłoby jeszcze niższe. W benzynowej X konsumpcja kształtuje się w okolicach 6,8/100 w jeździe mieszanej z przewagą miasta. Ale nie ścigam się, nawet na lekkich spadkach ulicy puszczam gaz, hamuję silnikiem, bez potrzeby nie ganiam silnika po całej skali obrotomierza. Na trasie nie przekraczam 80 km/h (dojadę do celu, najwyżej 5 minut później).
Temperatura: Diesel ma to do siebie, że jest silnikiem o dużo wyższej sprawności (wydajności) niż benzynowy i co za tym idzie nagrzewa się powoli. Wskazówka temperatury w mojej Xantii w zimie potrafiła ruszać się dopiero po 10 - 15 kilometrach trasy, a nawet później. Nie powiem, żeby nie było to uciążliwe. Bo było i to bardzo. Samochód wychłodzony po nocy pod domem, jedziesz w lodówce, a jak docierasz do celu to dopiero wtedy łaskawca dzieli się ciepłem. Ale jak złapał ciepło to trzymał w okolicach 75*C według wskazówki i według Lexii (czyli tu przekłamań nie było). Owszem, zdechł mi raz termostat (w lecie) i nawet w korku temperatura nie dochodziła do zakładanych 75*C. Wymiana termostatu całkowicie pomogła.
Moja ex-Xsara
Citroën Xantia 2.0 HDi  2012 - 2015
Citroën Xsara 1.6 16V  2015 - 2018
Renault Mégane III 1.6 16V  2018 -


Kiedyś wrócę do Cytryny

Offline Bartek Konopka

  • Sponsor
  • **
  • Wiadomości: 634
  • Skąd: Częstochowa/Kraków
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara II HDI 2000r.
  • Miejscowość: Częstochowa/Kraków
Odp: xsara HDI 90 KM - spalanie
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 16, 2015, 10:57:20 »
Sprawdziłem, otwarcie termostatu następuje przy 83 st. C, a nie przy 88 jak napisałem

Offline Sławomir Szczurek

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 5
  • Skąd: Kłodzko
  • Posiadany samochód: Xsara II 2.0 HDi 2004
  • Miejscowość: Kłodzko
Odp: xsara HDI 90 KM - spalanie
« Odpowiedź #9 dnia: Grudzień 16, 2015, 12:31:04 »
Ja swoją przejechałem jakieś 2,5 tysiąca km, z czego ~1500km było w trasie ... styl jazdy w trasie, to 100-120 km/h. Żeby tyle jechać, to niestety trzeba często wyprzedać. Miasto to Wrocław - bywa różnie, ale zazwyczaj płynnie - ale miasto to miasto. Przy takim (dość agresywnym) stylu jazdy spalanie wychodzi mi na ten czas 6,23 l / 100km. Rewelacji jakiejś nie ma, ale tak jak piszę - jeżdżę dość agresywnie, więc spalanie na poziomie 6-6,5 l uważam za całkiem normalne. Jak trzeba, to oczywiście da się pojechać na ~ 4,5 litra / 100km, ale szkoda silnika do takiej jazdy na dłuższą metę.

Offline Bartek Konopka

  • Sponsor
  • **
  • Wiadomości: 634
  • Skąd: Częstochowa/Kraków
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara II HDI 2000r.
  • Miejscowość: Częstochowa/Kraków
Odp: xsara HDI 90 KM - spalanie
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 16, 2015, 22:34:24 »
Poświęciłem się i przejechałem z wyłączonym ogrzewaniem. Efekt następujący:
- pierwsze 4,5 minuty stałem i czekałem aż odparuje mi szyba (tak, filtr do wymiany:D)
- 60 st. C auto osiągnęło po 2,2 km, było to ok. 9,5 minuty po odpaleniu
- 75 st. C po 3,6 km i 14,5 min
- 83 st. C czyli otwarcie termostatu po 5,7 km i 18 minut od odpalenia.


Temperatura powietrza 3 st. C, jazda po mieście, auto nie odpalane od 2 dni.
Średnia prędkość nie wliczając czasu na odparowanie szyby wyszła ok 25 km/h - szybciej byłoby rowerem... ale zimno ;D
« Ostatnia zmiana: Grudzień 16, 2015, 23:12:20 wysłana przez Bartek Konopka »

Offline Piotr Grzywiński

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 75
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Xsara Picasso 1.6 HDI, 90 km, rok 2009
  • Zainteresowania: sport, podróże
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: xsara HDI 90 KM - spalanie
« Odpowiedź #11 dnia: Luty 19, 2016, 18:38:43 »
posiadam ten sam silnik xsara I z 2000 i często udawało mi się przejechać na pełnym baku około 1000 km (czasami sporo zahaczałem o rezerwę nawet 50 kilometrów;)), dodatkowo większość po trasie (70%) ale dosyć szybko bez ekologicznej jazdy (jak się dało to i 160 km/h). Mój model nie posiada komputera ale po ręcznych obliczeniach wychodziło średnio ok. 5,5 l. W samym mieście będzie to średnio o 1,5 litra więcej. Nie patrzyłem na wskaźnik ale dosyć szybko nawet w zimę robi się w aucie naprawdę ciepło (max 10 min.).

Natomiast tak trochę z innej beczki ustawianie manualne ogrzewania nie jest moim zdaniem mocną stroną Xsary bo raz wydaje mi się, że jest za gorąco a raz za zimno, natomiast klima również manualna działa ok (choć zimno daje głównie na pasażerów siedzących z przodu) z tyłu trzeba sporo odczekać by poczuć chłodek:)