Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Problem z układem chłodzenia  (Przeczytany 2581 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Walkiewicz Józef

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 226
  • Skąd: Skarżysko-Kamienna
  • Posiadany samochód: Był ZX 1,4i 1996r. Jest XSARA II 1,6 16v 2004r
  • Zainteresowania: Zegarmistrzostwo, modelarstwo, mechanika
  • Miejscowość: Skarżysko-Kamienna
Problem z układem chłodzenia
« dnia: Kwiecień 11, 2016, 21:56:45 »
Witam, może ktoś z kolegów pomoże bo trochę zwątpiłem. Wymieniłem w cytrynie termostat poprzedni cały czas był otwarty. Założyłem nowy wlałem płyn i co?. silnik się zagrzał do prawie 90 st. i wyglądało, że jest uszkodzony termostat bo wąż za nim był kompletnie zimny. Wykręciłem go ponownie oddałem do sklepu i wziąłem inny. Sprawdziłem ten nowy  w gorącej wodzie wszystko gra otwierał się więc go założyłem, zalałem płynem, silnik się zagrzał i znowu to samo. Wąż za termostatem kompletnie zimny. Znalazłem odpowietrznik odkręciłem go, psyknęło trochę powietrza ale wąż nadal jest zimny. Za to przed termostatem czuć ciepło. O co chodzi?. czyżby gdzieś się blokował termostat?. Nigdzie nie widzę innych odpowietrzników poza tym jednym na przewodzie do nagrzewnicy. Proszę o pomoc bo zaczynam po woli już wątpić. Nigdy jeszcze nie miałem takiego przypadku.

Offline Dariusz Kłeczek

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 8 803
  • Skąd: Trzebinia/Birmingham
  • Posiadany samochód: BX 1,9 GTi; AX 1,5 D
  • Zainteresowania: fotografia, nurkowanie
  • Miejscowość: Trzebinia/Birmingham
Odp: Problem z układem chłodzenia
« Odpowiedź #1 dnia: Kwiecień 11, 2016, 22:16:07 »
Na ile stopni kupiłeś termostat? Wentylator się uruchamia?
Kontrolki przegrzania się zapalają?
BX 1,9 GTi 1991 już automat 213.000 km
AX 1,5 D Spot 1996 127.000 km
RENAULT TRAFIC 2,0 DCi 2007 224.000 mil
Hyundai IX35 1,7 CRDi 2014 79.000 mil

Offline Walkiewicz Józef

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 226
  • Skąd: Skarżysko-Kamienna
  • Posiadany samochód: Był ZX 1,4i 1996r. Jest XSARA II 1,6 16v 2004r
  • Zainteresowania: Zegarmistrzostwo, modelarstwo, mechanika
  • Miejscowość: Skarżysko-Kamienna
Odp: Problem z układem chłodzenia
« Odpowiedź #2 dnia: Kwiecień 12, 2016, 08:52:23 »
Ten stary przypuszczam, że jeszcze fabryczny był na 89 st. Nowy jest na tyle samo. Ale 89 st to temperatura całkowitego otwarcia więc po drodze powinien otwierać się po woli i puszczać płyn do chłodnicy, a tu nic kompletnie zimny wąż za termostatem ten, który idzie do chłodnicy. Temperatura dojechała do około 80 st i wyłączyłem silnik bo się trochę obawiałem. W ZX-ie wąż za termostatem po woli staje się ciepły w innych też tak miałem czyżby tutaj otwarcie było bardziej gwałtowne?. Wentylatory się jeszcze nie uruchomiły ani kontrolki nie zapaliły. W tym pierwszym co oddałem do sklepu temperatura dojechała do momentu aż wentylatory się załączyły i wąż też był zimny. Tylko teraz mnie zastanawia co te wentylatory chłodziły skoro chłodnica była zimna?. Jakieś czary?. To co mam poczekać aż zadziałają wentylatory i kontrolki?.

Offline Maciej Węgrzyn

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 586
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0 16V Tourer Exclusive, SMax 2.0 TDCi
  • Miejscowość: Poznań
Odp: Problem z układem chłodzenia
« Odpowiedź #3 dnia: Kwiecień 12, 2016, 09:12:34 »
Gdzie przeczytałeś ze 89 st C to temp. pełnego otwarcia?

Wysłane z mojego GT-I9195 przy użyciu Tapatalka

były: BX 14 TGE '93, Xsara 1.4 SX '97, Xsara 2.0 VTS '97, C4 1.6 16V Exclusive '06, C5 MkII 2.0 16V Exclusive, C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive


Offline Walkiewicz Józef

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 226
  • Skąd: Skarżysko-Kamienna
  • Posiadany samochód: Był ZX 1,4i 1996r. Jest XSARA II 1,6 16v 2004r
  • Zainteresowania: Zegarmistrzostwo, modelarstwo, mechanika
  • Miejscowość: Skarżysko-Kamienna
Odp: Problem z układem chłodzenia
« Odpowiedź #4 dnia: Kwiecień 12, 2016, 09:16:21 »
Na obudowie jest 89 st. to nie jest temperatura pełnego otwarcia? zawsze sądziłem, że tak, czyżby był to początek otwarcia?.

Offline Maciej Węgrzyn

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 586
  • Skąd: Poznań
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0 16V Tourer Exclusive, SMax 2.0 TDCi
  • Miejscowość: Poznań
Odp: Problem z układem chłodzenia
« Odpowiedź #5 dnia: Kwiecień 12, 2016, 09:20:16 »
Tak, to jest temp. początku otwarcia.

Wysłane z mojego GT-I9195 przy użyciu Tapatalka

były: BX 14 TGE '93, Xsara 1.4 SX '97, Xsara 2.0 VTS '97, C4 1.6 16V Exclusive '06, C5 MkII 2.0 16V Exclusive, C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive


Offline Walkiewicz Józef

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 226
  • Skąd: Skarżysko-Kamienna
  • Posiadany samochód: Był ZX 1,4i 1996r. Jest XSARA II 1,6 16v 2004r
  • Zainteresowania: Zegarmistrzostwo, modelarstwo, mechanika
  • Miejscowość: Skarżysko-Kamienna
Odp: Problem z układem chłodzenia
« Odpowiedź #6 dnia: Kwiecień 12, 2016, 09:27:46 »
OK to co włączyć silnik i czekać aż będzie gorący wąż?. Czemu włączył się zatem ten wentylator przy zimnym wężu? jakąś temperaturę komputer pobiera z samego silnika?.

Offline Dariusz Kłeczek

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 8 803
  • Skąd: Trzebinia/Birmingham
  • Posiadany samochód: BX 1,9 GTi; AX 1,5 D
  • Zainteresowania: fotografia, nurkowanie
  • Miejscowość: Trzebinia/Birmingham
Odp: Problem z układem chłodzenia
« Odpowiedź #7 dnia: Kwiecień 12, 2016, 14:19:37 »
Wskaźniki w cytrynach nie są zbyt dokładnie. Niedokładności wskazań rzędu kilku, kilkunastu stopni to norma.
BX 1,9 GTi 1991 już automat 213.000 km
AX 1,5 D Spot 1996 127.000 km
RENAULT TRAFIC 2,0 DCi 2007 224.000 mil
Hyundai IX35 1,7 CRDi 2014 79.000 mil

Offline Walkiewicz Józef

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 226
  • Skąd: Skarżysko-Kamienna
  • Posiadany samochód: Był ZX 1,4i 1996r. Jest XSARA II 1,6 16v 2004r
  • Zainteresowania: Zegarmistrzostwo, modelarstwo, mechanika
  • Miejscowość: Skarżysko-Kamienna
Odp: Problem z układem chłodzenia
« Odpowiedź #8 dnia: Kwiecień 12, 2016, 14:31:42 »
OK sprawdzę dzisiaj, kolejne pytanie mam nadzieję, że moderator mi wybaczy. Czujnik temperatury zewnętrznej wariuje czy ktoś zastępował go jakimś termistorem czy lepiej szukać oryginalnego?.

Offline Dariusz Kłeczek

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 8 803
  • Skąd: Trzebinia/Birmingham
  • Posiadany samochód: BX 1,9 GTi; AX 1,5 D
  • Zainteresowania: fotografia, nurkowanie
  • Miejscowość: Trzebinia/Birmingham
Odp: Problem z układem chłodzenia
« Odpowiedź #9 dnia: Kwiecień 12, 2016, 14:39:30 »
A jak założysz termistor tak, aby działał poprawnie?
Dedykowany kosztuje niewiele.
BX 1,9 GTi 1991 już automat 213.000 km
AX 1,5 D Spot 1996 127.000 km
RENAULT TRAFIC 2,0 DCi 2007 224.000 mil
Hyundai IX35 1,7 CRDi 2014 79.000 mil

Offline Mariusz Stępień

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 398
  • Skąd: Żory
  • Posiadany samochód: citroen xsara1,2000r 1.8i exclusiv
  • Zainteresowania: mechanika pojazdowa,wędkarstwo ekstremalne,połów największych drapierzników
  • Miejscowość: Żory
Odp: Problem z układem chłodzenia
« Odpowiedź #10 dnia: Kwiecień 12, 2016, 22:46:38 »
miałem podobnie jak ty,grzej auto aż wskaźnik minie 90 stopni,nie bój się bo nic się nie stanie,pewnie jak w wielu xsarach wskaźnik lekko kłamie,90 stopni masz wtedy na na czujce w silniku,ale nie przy termostacie,jeżeli wtedy ci się nie otworzy(a pewnie się otworzy)to jeszcze inna opcja,wywal termostat i przygrzej silnik na dużym obiegu niech płyn sobie przeleci swobodnie przez cały układ i odpowietrzać,płyn dolewać na ostudzonym,ale to chyba wiadome,miałem podobnie i grzałem france grubo ponad 90 stopni,ja mam jeszcze odpowietrznik na wężach do nagrzewnicy,obadaj u siebie,ogrzewanie w aucie działa?
maniek ;-)

Offline Walkiewicz Józef

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 226
  • Skąd: Skarżysko-Kamienna
  • Posiadany samochód: Był ZX 1,4i 1996r. Jest XSARA II 1,6 16v 2004r
  • Zainteresowania: Zegarmistrzostwo, modelarstwo, mechanika
  • Miejscowość: Skarżysko-Kamienna
Odp: Problem z układem chłodzenia
« Odpowiedź #11 dnia: Kwiecień 22, 2016, 09:38:09 »
Kilka dni jeździłem po wymianie tego termostatu i zauważyłem, że coś z nim jednak jest nie tak. Temperatura w czasie jazdy trzyma w granicach 65, 75 st. Włączenie instalacji gazowej jest ustawione na 28 st. żeby się włączył gaz muszę przejechać jakieś trzy, cztery kilometry. Wynika z tego, że po tym dystansie dopiero płyn chłodniczy ma 28 st. Chyba trochę jednak długo się nagrzewa. Podczas jazdy temperatura dochodzi do max 80 st potem gwałtownie opada do około 60 st. Czytałem tu o błędach wskazań zegara temperatury ale nie sądzę, żeby był aż taki duży błąd.  Całość sytuacji opisałem po nocnym postoju pojazdu. Skoro termostat ma 89 st. początek otwarcia to myślę, że w okolicy 80 do 90 st. powinien trzymać w czasie jazdy i przede wszystkim 28 st. powinien się zagrzać w ciągu kilku minut.   

Offline Walkiewicz Józef

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 226
  • Skąd: Skarżysko-Kamienna
  • Posiadany samochód: Był ZX 1,4i 1996r. Jest XSARA II 1,6 16v 2004r
  • Zainteresowania: Zegarmistrzostwo, modelarstwo, mechanika
  • Miejscowość: Skarżysko-Kamienna
Odp: Problem z układem chłodzenia
« Odpowiedź #12 dnia: Kwiecień 25, 2016, 11:40:12 »
Wymieniłem termostat na oryginał, poprawa jest taka, że temperatura jest bardziej stabilna, ale dochodzi tylko do tej kreski przed 90 st. i dalej się nie rusza. Jest trochę chłodno więc latem myślę, że jeszcze trochę podskoczy. Czytałem o tych błędach we wskazaniach temperatury - trochę dziwne ale skoro tak musi być to OK. Natomiast co do parownika to okazał się uszkodzony czujnik temperatury po prostu przekłamuje i włącza gaz dopiero przy około 50 st (wskazania z zegara temperatury na desce rozdzielczej). Myślę o założeniu termistora na wąż doprowadzający płyn do parownika. Pisałem o tym w innym temacie na forum.