Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Konwersja (silnik i skrzynia)  (Przeczytany 1723 razy)

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

Offline Tomasz Romaniuk

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 7
  • Skąd: Józefów
  • Posiadany samochód: C5 X7 2,0B
  • Zainteresowania: yyy... no różne takie ;-)
  • Miejscowość: Józefów
Konwersja (silnik i skrzynia)
« dnia: Marzec 07, 2019, 12:28:28 »
Witam, poszukuję doświadczonego... elektronika? informatyka?... kogoś, kto ogarnie od strony komputerów wymianę EW10A + BVM5 na 3FY 10XP01 + TF-70SC(AT6) w samochodzie C5 X7 z 2009. Nie mam BSI, kluczyka, stacyjki itp. do nowego silnika.

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 117
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: Konwersja (silnik i skrzynia)
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 07, 2019, 13:18:45 »
Ale dlaczego pchasz się w ten silnik? To pułapka duża. Części do niego jak na lekarstwo. Lepiej pomyśl o silniku EW10J4S jak już, tak samo przerąbane, a chociaż moc większa.
Co do samego silnika, i sterownika. Potrzebny Ci od tego silnika sterownik, i ktoś musi go "wyczyścić" albo wpisać w niego Twój VIN. (Jeśli oczywiście sterownik masz od auta z tą samą magistralą CAN) Nie mam co do tego 100% pewności ale to powinno wystarczyć. Ze skrzynią automatyczną będzie dużo trudniej, i koszty z tym związane podważają sens takiej przeróbki. Lepiej zastosować manualną ML6.
« Ostatnia zmiana: Marzec 07, 2019, 13:32:19 wysłana przez Piotr Puścian »

Offline Tomasz Romaniuk

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 7
  • Skąd: Józefów
  • Posiadany samochód: C5 X7 2,0B
  • Zainteresowania: yyy... no różne takie ;-)
  • Miejscowość: Józefów
Odp: Konwersja (silnik i skrzynia)
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 07, 2019, 17:48:00 »
Czemu? Bo mam możliwość kupić cały zespół napędowy włącznie z półosiami. Problem w tym że nie mam do niego i nie będę miał komputera.
10xp01 to silnik raczej poliftowy, a mój samochód jest sprzed. Mam wrażenie że to oznacza iż jest inna wersja CAN - proszę o potwierdzenie, czy mam rację.
10xp01 w wersji 3FY ma ponoć 178 KM, a więc o 1 więcej niż ew10j4s. :)
Piotrze, czy używając sformułowania: "potrzebny Ci do tego silnika sterownik" masz na myśli to, iż musiałbym kupić fizycznie komputer? Czy samo oprogramowanie do wgrania do kompa w moim samochodzie? Wybacz, ale nie mam zbyt dużego pojęcia o informatyce samochodowej. "Sterownik" to dla mnie tak jak sterownik do drukarki - tylko że ten do drukarki da się ściągnąć z serwera. :D

A co do manuala ML6 - to chyba skrzynia do HDI. :( Gdyby dało się ją założyć do ew10a zmieniając przełożenie przekładni głównej to... bardzo chętnie - rozwiązałoby to mój problem.

Offline Błażej Banisz

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 4 612
  • Skąd: Gliwice
  • Posiadany samochód: C4 1.6 VTI 120KM 2009r; C5 2.0HDI (RHF) kombi 2010; Nieruchomość garażowa CX 1977 2.4ie; Służbowo 508SW R8 2.0BHDI
  • Miejscowość: Gliwice
Odp: Konwersja (silnik i skrzynia)
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 07, 2019, 18:03:09 »
W C5 X7 niezależnie, czy przed liftem, czy też po jest CAN2004, ten sam co na przykład w C4 MKI i C5 MKII. I tak, Piotrek miał na myśli konieczność zakupu ECU do tego silnika (czyli komputera). Może jeśli oba silniki mają ten sam system wtrysku (ten sam producent) i ECU są ze sobą sprzętowo zgodne, dało by się "podmienić" oprogramowanie w sterowniku... tylko gwarancji na to, że się uda to zrobić nie ma (bo nawet drobne zmiany sprzętowe w ECU, mogą spowodować, że nowy program nie będzie działać prawidłowo).
Ilu ludzi przypada na jednego człowieka?

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 117
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: Konwersja (silnik i skrzynia)
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 07, 2019, 18:18:07 »
Czemu? Bo mam możliwość kupić cały zespół napędowy włącznie z półosiami. Problem w tym że nie mam do niego i nie będę miał komputera.
10xp01 to silnik raczej poliftowy, a mój samochód jest sprzed. Mam wrażenie że to oznacza iż jest inna wersja CAN - proszę o potwierdzenie, czy mam rację.
10xp01 w wersji 3FY ma ponoć 178 KM, a więc o 1 więcej niż ew10j4s. :)
Piotrze, czy używając sformułowania: "potrzebny Ci do tego silnika sterownik" masz na myśli to, iż musiałbym kupić fizycznie komputer? Czy samo oprogramowanie do wgrania do kompa w moim samochodzie? Wybacz, ale nie mam zbyt dużego pojęcia o informatyce samochodowej. "Sterownik" to dla mnie tak jak sterownik do drukarki - tylko że ten do drukarki da się ściągnąć z serwera. :D

A co do manuala ML6 - to chyba skrzynia do HDI. :( Gdyby dało się ją założyć do ew10a zmieniając przełożenie przekładni głównej to... bardzo chętnie - rozwiązałoby to mój problem.
Skrzynia ML6 występuje też dla silnika EW12J4 i pasuje do EW10. Niestety jest bardzo ciężko taką dorwać. (Do wymiany: skrzynia, podpora półosi, półosie, wybierak. Możliwe że coś jeszcze.)

Cały "komputer" silnika jest potrzebny, najlepiej z wiązką na silnik. Teoretycznie można by zmienić program w sterowniku od EW10A ale ciężko będzie o kogoś kto się tego podejmie i jaki będzie tego efekt nikt nie wie. Sam silnik EW12J4 jest mocno problematyczny głównie za sprawą KZFR których żywotność pozostawia dużo do życzenia. I nie słyszałem jakoś o jego wersji z mocą którą podajesz. Jeśli ją ma faktycznie czyni to go jeszcze bardziej "egzotycznym" Omijać radzę takie cuda z daleka.

Offline Tomasz Romaniuk

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 7
  • Skąd: Józefów
  • Posiadany samochód: C5 X7 2,0B
  • Zainteresowania: yyy... no różne takie ;-)
  • Miejscowość: Józefów
Odp: Konwersja (silnik i skrzynia)
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 07, 2019, 18:55:16 »
Piotrze, masz rację, sprawdziłem po VIN samochodu, z którego pochodzi ten zespół napędowy - to jednak ew12j4 o mocy 120kW czyli 163KM, a nie jak pisałem poprzednio 178.
Pytanie do Piotra i Błażeja - czy ECU ma coś wspólnego ze sterowaniem skrzynią automatyczną? To znaczy czy rodzaj skrzyni zainstalowanej w samochodzie wymaga charakterystycznego tylko dla tej skrzyni ECU? Jeśli tak, to lipa, bo ta para (silnik i skrzynia) nie była sprzedawana w Europie.

Offline Tomasz Romaniuk

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 7
  • Skąd: Józefów
  • Posiadany samochód: C5 X7 2,0B
  • Zainteresowania: yyy... no różne takie ;-)
  • Miejscowość: Józefów
Odp: Konwersja (silnik i skrzynia)
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 07, 2019, 19:05:41 »
Piotrze, czy znasz może numer skrzyni ML6 w wersji dla ew12j4, wyrażony w schemacie LLCCLL, tak jak np. 20CP60, czy 20dp59?

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 117
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: Konwersja (silnik i skrzynia)
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 07, 2019, 19:26:58 »
Piotrze, masz rację, sprawdziłem po VIN samochodu, z którego pochodzi ten zespół napędowy - to jednak ew12j4 o mocy 120kW czyli 163KM, a nie jak pisałem poprzednio 178.
Pytanie do Piotra i Błażeja - czy ECU ma coś wspólnego ze sterowaniem skrzynią automatyczną? To znaczy czy rodzaj skrzyni zainstalowanej w samochodzie wymaga charakterystycznego tylko dla tej skrzyni ECU? Jeśli tak, to lipa, bo ta para (silnik i skrzynia) nie była sprzedawana w Europie.
Numer skrzyni mam gdzieś zapisany, nawet tu gdzieś podałem na forum. Niestety teraz nie mogę odnaleźć tego.


Sterownik silnika "gada" ze skrzynią automatyczną. Ale jak wygląda sprawa tej komunikacji nie wiem, nie interesowałem się skrzyniami automatycznymi. Sądzę że będzie to jednak normalny CAN. Samej przeróbki auta na automat też raczej nikt się nie podejmie. Jeśli się na to zdecydujesz... będziesz prawdopodobnie bawił się z tym sam.

 Jeśli ten silnik i skrzynia pochodzą z anglika to już na starcie sobie odpuść, zwykle z tego kraju jest to już złom. Auta mało kto tam serwisuje.

 

Offline Błażej Banisz

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 4 612
  • Skąd: Gliwice
  • Posiadany samochód: C4 1.6 VTI 120KM 2009r; C5 2.0HDI (RHF) kombi 2010; Nieruchomość garażowa CX 1977 2.4ie; Służbowo 508SW R8 2.0BHDI
  • Miejscowość: Gliwice
Odp: Konwersja (silnik i skrzynia)
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 07, 2019, 20:31:32 »
Z tego co mi się zdaje :P, to ECU "gada" z BSI i sterownik skrzyni też komunikuje się "tylko" z BSI - i to właśnie ono (BSI) jest odpowiedzialne za przekazywanie informacji pomiędzy poszczególnymi sterownikami. Dodatkowo dla ECU jest wszystko jedno, czy kierownica jest po prawej czy po lewej, więc jedyny problem to znalezienie ECU do tego silnika.

A skrzynia z tego co widzę ma oznaczenie CP14x69 z innych oznaczeń to MB18 lub MBK6 - przynajmniej w pługu 407 takie wsadzali (do tego silnika i tam miał on 170KM).
Ilu ludzi przypada na jednego człowieka?

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 117
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: Konwersja (silnik i skrzynia)
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 07, 2019, 21:43:02 »
Z tego co mi się zdaje :P , to ECU "gada" z BSI i sterownik skrzyni też komunikuje się "tylko" z BSI - i to właśnie ono (BSI) jest odpowiedzialne za przekazywanie informacji pomiędzy poszczególnymi sterownikami. Dodatkowo dla ECU jest wszystko jedno, czy kierownica jest po prawej czy po lewej, więc jedyny problem to znalezienie ECU do tego silnika.

A skrzynia z tego co widzę ma oznaczenie CP14x69 z innych oznaczeń to MB18 lub MBK6 - przynajmniej w pługu 407 takie wsadzali (do tego silnika i tam miał on 170KM).
Możliwe z tymi skrzyniami. Jakoś automaty omijałem zawsze, to i nie interesowałem się jak one "gadają" z resztą auta.
Czyżby występował tam EW12J4S? Bo jakoś informacji o takim czymś mało w sieci. Silniki 2.2 zwykle jakoś nie są super udane. Osiągi niby spoko... Niby wszystko fajnie aż przyjedzie np. wymienić przepustnicę... Lub KZFR. Najlepiej nowe z  ASO bo używki zwykle zajechane, a i ich dostępność kiepska. Egzotyczne silniki to dla użytku codziennego kiepski pomysł.

Może lepiej zmienić dolot w poczciwym EW10A i jakiś program mu zapodać lekki jak chcesz więcej mocy. Z 10 koni byś może ugrał, kto wie czy nie więcej... Swoją drogą ciekawe czy dolot z EW10J4S by coś tu zmienił. Kolejny etap można coś dłubnąć w wydechu, ale tu trzeba delikatnie bo katalizator lepiej żeby jakiś był. Najważniejsze, robiąc "chipa" dla takiego silnika można starać się go dostroić mocnego w górnych partiach obrotów, a słabszego i oszczędnego na dole. Niestety w silniku bez turbo przyrost mocy jest niewielki zwykle i pole do popisu małe.

Offline Tomasz Romaniuk

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 7
  • Skąd: Józefów
  • Posiadany samochód: C5 X7 2,0B
  • Zainteresowania: yyy... no różne takie ;-)
  • Miejscowość: Józefów
Odp: Konwersja (silnik i skrzynia)
« Odpowiedź #10 dnia: Marzec 08, 2019, 07:35:31 »
Panowie, dziękuję za zainteresowanie tematem. Potwierdzacie to, co już wcześniej usłyszałem od ludzi obeznanych z Cytrynami. Wygląda na to że powinienem temat odpuścić jako ktoś, kto nie ma zawodowych doświadczeń warsztatowych. Z mechaniką być może bym sobie poradził, ale informatyka to już nie moja bajka.
Zespół napędowy jaki mi wpadł w oko pochodzi z samochodu wyprodukowanego w Chinach i ma ponoć przejechane niecałe 3kkm.  :o


Moim bezwzględnym priorytetem nie jest uzyskanie wyższej mocy, aczkolwiek byłoby miło gdyby było więcej. Myślę że ew10a ma jej przyzwoicie wystarczająco, przy tym oddaje ją w baaaardzo przyjazny sposób, dlatego np ew10j4s mnie nie nęci, bo chyba ma bardziej "ostrą" charakterystykę. Problem mojego ew10a z manualem BE4 N to 3,5 tys. obrotów już przy 125 km/h bo to oznacza HAŁAS. Podobny problem był w moim pierwszym autku (bo powiedzieć o tym wynalazku "samochód" to przesada  ;) ) czyli Wartburgu 1,3. Miał 4-biegową skrzynię i aż się prosiło o 5tkę. VW Polo z tym silnikiem śmigał z 5tką. Podejrzewam że ta konfiguracja była po części wynikiem ekonomii a po części świadomą decyzją Niemiaszków, bo powyżej 120 km/h jazda tym autkiem była jak taniec na linie - zawieszenie nie nadążało. ???


Wracając do skrzyń manualnych 6-biegowych, ponieważ zanosi się na remont lub wymianę mojej obecnej skrzyni - czy wspomniane przez Błażeja "CP14x69 z innych oznaczeń to MB18 lub MBK6" to 20MB06 lub 20MB18 montowane w P407 z 2,2 16V? da się to pożenić z moim ew10a w C5 X7 zblokowanym dotąd z BE4 (CP 17 X 81)? Co z półosiami, sterowaniem (linki, zespół dźwigni zmiany biegów) i sprzęgłem? No i najważniejsze - czy zapewni to mniejsze obroty silnika? Nie wiem jakie są przełożenia wewnętrzne tych skrzyń na poszczególnych biegach, ale jeśli (jak się domyślam) oznaczenia "14x69" i "17x81" oznaczają przełożenia przekładni głównej, to o ile przyjmiemy że skrzynia biegów przekazuje 1:1, różnica w prędkości obrotowej silnika byłaby jak 3,5 do 3,38 - niewielka. Mam nadzieję że przełożenie 6tki we wspomnianych skrzyniach jest istotnie mniejsze niż 5tki w BE4.
« Ostatnia zmiana: Marzec 08, 2019, 07:46:14 wysłana przez Tomasz Romaniuk »

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 117
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: Konwersja (silnik i skrzynia)
« Odpowiedź #11 dnia: Marzec 08, 2019, 08:29:26 »
Wszystko prócz skrzyni i podpory półosi powinno od takiego samego auta z 2.0Hdi pasować. Oczywiście jeśli miało ono skrzynie ML6. Niestety skrzynia z 2.2 16V da Ci trochę krótszą 5 i niewiele dłuższą 6 od tego co masz obecnie ma 5 biegu. Kiedyś w Xantii 2.0 16V miałem wsadzone tryby samego 5 biegu od 1.9TD i było fajnie na autostradzie.

Offline Tomasz Romaniuk

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 7
  • Skąd: Józefów
  • Posiadany samochód: C5 X7 2,0B
  • Zainteresowania: yyy... no różne takie ;-)
  • Miejscowość: Józefów
Odp: Konwersja (silnik i skrzynia)
« Odpowiedź #12 dnia: Marzec 10, 2019, 08:43:42 »
Pogrzebałem trochę w Servicebox'ie i wychodzi na to że:


20dm68 CP17x81 ma na 5ce przełożenie 0,74. Na kołach 225/55/17 przy 3500obr/min daje to 125 km/h.
20mb06 CP14x69 ma na 6ce przełożenie 0,64. Na tych samych kołach przy 3500obr/min daje to 138 km/h.


Mógłby to przeliczyć ktoś bardziej ogarnięty w skrzyniach mechanicznych PSA? Bo jeśli nie robię nigdzie błędu, to... to jest ten efekt, którego szukam.  :o ;D