Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Interfejs do przycisków na kierownicy + odtwarzacz mp3  (Przeczytany 1505 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 992
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Interfejs do przycisków na kierownicy + odtwarzacz mp3
« dnia: Październik 20, 2020, 22:55:55 »
O dłuższego czasu nie miałem czego słuchać w czasie jazdy. W radiu coraz mniej interesujących audycji, wszystkie swoje płyty znam już na pamięć, a nagrywanych oryginalna zmieniarka czytać nie chce. Trzeba było dorobić możliwość słuchania z MP3. Wybór padł na chiński modulik.

Żeby wprowadzić sygnał audio do fabrycznego radia trzeba niestety kombinować. Dwie najpopularniejsze metody to użycie wejścia zmieniarkowego lub podłączenie się pod tor kasety. Nie chciałem przerabiać radia, więc zastosowałem opcję pierwszą. Sygnał przełączany jest przez przekaźnik. Po podaniu zasilania na cewkę łączy MP3, a bez zmieniarkę.

Druga kwestia to obsługa odtwarzacza. Doszedłem do wniosku że najlepiej będzie użyć przycisków na kierownicy. Nie trzeba będzie dorabiać żadnego panela na desce rozdzielczej, a i obsługa w czasie jazdy powinna być łatwiejsza.
Pod względem elektrycznym przyciski wytwarzają dość prosty sygnał. Cała idea opiera się na podłączaniu odpowiedniego rezystora do masy, przez co powstaje dzielnik napięcia. Stopień podziału zależy od przycisku. Napięcia maja następujące poziomy: bez wciśniętego przycisku jest 4,8 V, a po wciśnięciu któregoś z nich spada do kolejno 3,7 > 2,5 > 1,4 > 0 V. Są dwa kanały działające identycznie, co w sumie daje 8 przycisków. Jak widać poziomy dobrane są tak, że wystarczy wykryć spadek napięcia na wyjściu z dzielnika poniżej określonego progu: 4 > 3 > 2 > 1 V.

Postanowiłem że układ zrobię w technice analogowej. Wydawało mi się że tak będzie pewniejszy w działaniu, bardziej przypomina rozwiązania z początku lat 90' i ogólnie taka płytka wygląda poważniej. Działanie opiera się o 8 komparatorów napięcia LM2901N wykrywających kolejne poziomy napięć, układu diod blokującego działanie komparatorów od wyższego progu, jeżeli napięcie spadło poniżej kolejnego (bez tego przy napięciu 1,4 V działałyby przyciski 4 V, 3 V i 2 V), zestawu tranzystorów i dzielników symulujących działanie oryginalnej kierownicy i podłączonych do radia, tranzystorów do sterowania modułem MP3 i tranzystorów blokujących bazy poprzednich tranzystorów w zależności od wybranej funkcji MP3 / zmieniarka.

Przy słuchaniu ze zmieniarki (lub radia, kasety) układ wykrywa wciśnięte przyciski i steruje tranzystorami tak że radio widzi te same rezystancje, jakby było podłączone bezpośrednio. Także następuje dekodowanie i pnowne kodowanie. W obudowie MP3 zamontowałem przełącznik, który po uruchomieniu podaje zasilanie do MP3 i przekaźnika sygnału, oraz przełącza tranzystory blokujące bazy na płytce. Od tej pory przyciski po prawej stronie kierownicy działają tak jak poprzednio (głośność, wyciszenie i wybór źródła), a przyciski po lewej zostają przejęte przez MP3. Modulik akurat potrzebuje czterech. W moduliku przyciski zwierają do masy, także zastąpienie ich tranzystorami nie sprawia żadnego problemu.


Musiałem dorobić sobie kabel do zmieniarki. Użyłem jakiegoś kabla z BMW, który niestety nie miał wystarczającej ilości żył żeby puścić nim jeszcze audio. Dlatego równolegle z nim biegnie drugi kabel - mikrofonowy. Całość robi się dość gruba i niezbyt estetyczna.  Przekaźnik umieściłem w taśmie klejącej na samym kablu, w pobliżu radia. Użyłem jakiegoś polskiego przekaźnika wielostykowego, chyba od aparatury telefonicznej.  Obudowę do MP3 wykonałem z laminatu FR4 i pomalowałem na czarno. Jest przyczepiona taśmą klejącą pod śruby deski rozdzielczej, dzięki czemu nie trzbe było nic wiercić. Miejcie na uwadze, że to jest ciągle prototyp, a nie gotowe urządzenie i recepta jak to powinno być zrobione. Ma służyć testom, czy takie rozwiązanie ma sens. Póki co działa dobrze.


Wnioski jakie na razie wyciągnąłem:
- trzeba inaczej prowadzić kable i nic nie upychać za radiem, tam jest już za ciasno i bez przekaźników i dodatkowych przewodów,
- przekaźnik musi być inny, bo ten ma problemy z pełnym przełączaniem przy zbyt niskim napięciu, to znaczy w czasie jazdy jest OK, ale przy zgaszonym silniku brakuje mu około 1 V i przez to gra jednocześnie MP3 i zmieniarka,
- drugi raz nie pakowałbym się w płytkę analogową, a raczej użył jakiegoś atmela albo po prostu małego Arduino; okablowanie tego co jest to był koszmar, co widać na zdjęciach, a i gabarytowo okazało się duże i trudne do schowania pod osłonami,
- dobrze byłoby dorobić jakiś regulator barwy tonu do tego chińskiego modułu, trochę brakuje mu basu, za to średnie i wysokie tony są bardzo mocne i musiałem to korygować regulacją w radiu.


Niestety nie ma sygnału w złączu zmieniarki, który dawałby informację czy gra czy nie, dlatego możliwa jest sytuacja że MP3 odtwarza, lewe przyciski są przejęte, a radio przełączone na FM. Można by najwyżej badać pobór prądu przy odtwarzaniu CD, ale nie wiem czy to by się sprawdziło w praktyce. Tego dałoby się uniknąć gdyby przeprowadzić inżynierię wsteczną komunikacji między radiem a zmieniarką. Taka wiedza umożliwiłaby zbudowanie pełnego emulatora. Ja niestety jestem trochę za cienki na to, a dokumentacji protokołu komunikacyjnego nie znalazłem.
Oczywiście moja metoda nie musi służyć tylko do obsługi MP3. Jeżeli ktoś ma jakieś inne radio, a chciałby podłączyć sterowanie z kierownicy to w ten sposób można wygenerować sobie 8 osobnych sygnałów przycisków i z nich stworzyć sygnał dopasowany do innego radia. Pytania? Pomysły?
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline Przemysław Wyderka

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 472
  • Skąd: Siemianowice Śląskie
  • Posiadany samochód: XM 2.1TD Aut. 92' + XM 2.9 Aut. 99' + XM 2.0i 92'; Były: BX 1.4 92'; XM 2.1TD Man. 91;
  • Miejscowość: Siemianowice Śląskie
Odp: Interfejs do przycisków na kierownicy + odtwarzacz mp3
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 21, 2020, 14:26:05 »

Projekt bardzo fajny, a jeszcze lepiej, że się nim podzieliłeś - ciekawe, czy ktoś się podejmie stworzenia czegoś takiego u siebie :) Też mam w głowie, żeby wykonać coś takiego, ale najpierw muszę naprawić oryginalne radio.

Taka sugestia ode mnie, choć widzę, że też Ci to chodzi po głowie - wykonałbym to jednak w oparciu o jakikolwiek uC i w technologii SMD. Zyskałbyś na rozmiarze samego układu i pewnie funkcjonalności, bo jak wiemy tylko wyobraźnia nas ogranicza w tym, co zaprogramujemy do mikrokontrolera :)
Robiłem kiedyś układ dla kolegi, który działał na tej samej zasadzie jak sterowanie z kierownicy w XMie - w zależności od napięcia występującego na dzielniku, wykonywał jakąś funkcję.
Urządzenie wykrywało załączony bieg w motocyklu (fabryczny dzielnik napięcia) i wyświetlał go na 7 segmentowym wyświetlaczu + dodatkowo miał automatyczną regulację podświetlenia w zależności od natężenia światła dziennego. Mikrokontroler działał poprawnie, nie zawieszał się w tak prostej instalacji jaką posiada motocykl (mimo moich obaw o zakłócenia od układu zapłonowego) więc i w samochodzie powinien działać bez problemu.

Taką płytkę można spokojnie wykonać i polutować w domowym zaciszu (ja robiłem dwustronną termotransferem + stacja lutownicza ZD929, laminat szklano-epoksydowy, uc Attiny44, program w C, zasilanie ze stabilizatora lm1117). Dodatkowo zabezpieczyłem ją poprzez pomalowanie rozpuszczoną kalafonią. W załączeniu zdjęcia. Myślę więc, że można by to zminiaturyzować, a przez dodanie uC, uprościć całą płytkę.

Jeśli chodzi o przekaźnik i problemy z zasilaniem - można by zastosować taki mały na 5V do druku i zasilać go ze stabilizatora , wtedy masz pewność, że zawsze zadziała, nawet na postoju przy słabym akumulatorze :)

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 992
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Interfejs do przycisków na kierownicy + odtwarzacz mp3
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 21, 2020, 17:06:32 »
Większy problem stanowiły kable niż rozmiar płytki. Trzeba znaleźć tam pod deską miejsce do ukrycia elektroniki i schować tam wszystko, a sygnał doprowadzić kablami wpinanymi w oryginalne kostki za radiem, tak aby zminimalizować konieczność upychania czegokolwiek za radiem.
Zastosowanie uC zdecydowanie zmniejszy płytkę, bo odpadnie jeden scalak, 4 tranzystory i masa oporników i diod. Można też spróbować pozbyć się 8 kolejnych tranzystorów i użyć PWM do generowania napięcia, ale trzeba sprawdzić jak radio na to zareaguje. Zamiast przekaźnika chciałem zastosować klucz CMOS, ale doszedłem do wniosku że będzie z tym więcej problemów niż pożytku, bo trzeba pilnować poziomu (dodać offset albo ujemne zasilanie), a poza tym przekaźnik działa pasywnie więc jak odłączę układ od kabla to zmieniarka ciągle będzie grać. Zastosowałem ten, bo na biurku działał dobrze i miał od razu cztery komplety styków. Poza tym jest dedykowany do przełączania sygnałów akustycznych. Myślę, że nie musi być na 5 V, może być i na 12 V. Normalnie 12-woltowe przekaźniki i tak łączą już przy 8-9 V, a pobierają mniej prądu niż 5-woltowe.


Co się dzieje z twoim radiem?
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline Artur Markowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 136
  • Posiadany samochód: Citroen XM 2.0 T.C.T
  • Zainteresowania: akwarystyka, astronomia, płyty winylowe
  • Miejscowość: Aleksandrów Łódzki
Odp: Interfejs do przycisków na kierownicy + odtwarzacz mp3
« Odpowiedź #3 dnia: Październik 22, 2020, 14:46:54 »
Fajnie, że układ działa.Temat jest dla mnie interesujący, bo też muszę zrobić sterowanie z kierownicy, tylko jako adaptor do nieoryginalnego radia JVC.
Czy na zgaszonym silniku przy niższym napięciu, też dobrze przyciski rozpoznaje?
Porównujesz z jakimś referencyjnym napięciem, czy zasilaniem?
Pozdrawiam.
Każdy stary samochód jest bardziej ekologiczny od nowego zmienianego co trzy lata.

Offline Przemysław Wyderka

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 472
  • Skąd: Siemianowice Śląskie
  • Posiadany samochód: XM 2.1TD Aut. 92' + XM 2.9 Aut. 99' + XM 2.0i 92'; Były: BX 1.4 92'; XM 2.1TD Man. 91;
  • Miejscowość: Siemianowice Śląskie
Odp: Interfejs do przycisków na kierownicy + odtwarzacz mp3
« Odpowiedź #4 dnia: Październik 22, 2020, 15:43:52 »
Co się dzieje z twoim radiem?

Działało i przestało. Tak po prostu, nie da się go załączyć, nic kompletnie, nie reaguje. Jeszcze się nie zagłębiałem w temat.
Na razie wróciłem do tematu braku komunikacji Lexii ze skrzynią biegów. Sprawdzałem już na 3 sterownikach, nawet od Xantii. Czasu brakuje na wszystko.

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 992
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Interfejs do przycisków na kierownicy + odtwarzacz mp3
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 23, 2020, 06:41:24 »
Fajnie, że układ działa.Temat jest dla mnie interesujący, bo też muszę zrobić sterowanie z kierownicy, tylko jako adaptor do nieoryginalnego radia JVC.
Czy na zgaszonym silniku przy niższym napięciu, też dobrze przyciski rozpoznaje?
Porównujesz z jakimś referencyjnym napięciem, czy zasilaniem?
Pozdrawiam.

Tak, wszystko działa prawidłowo. Problem z napięciem dotyczy tylko tego konkretnego typu przekaźnika i polega na tym że nie dociąga styków. Sam układ interfejsu zasilam z gniazda zmieniarki, z pinu na którym pojawia się 12 V po włączeniu radia. Owe 12 V kierowanych jest później na stabilizator 7805, z którego wychodzi już 5 V do zasilania komparatorów, a poprzez dzielnik napięcia - do wejść komparatorów porównujących poziomy z przycisków. Układ powinien pewnie działać już od 8 V, a przy takim stanie akumulatora przyciski na kierownicy to ostatnia rzecz o której się myśli.

Masz jakąś dokumentację tego JVC, z której można by dowiedzieć się jakie sygnały/poziomy napięć są mu potrzebne?
Co się dzieje z twoim radiem?

Działało i przestało. Tak po prostu, nie da się go załączyć, nic kompletnie, nie reaguje. Jeszcze się nie zagłębiałem w temat.
Na razie wróciłem do tematu braku komunikacji Lexii ze skrzynią biegów. Sprawdzałem już na 3 sterownikach, nawet od Xantii. Czasu brakuje na wszystko.

Może być wszystko - mała głupota albo spalone pół płyty głównej.
Co do lexii, to byłem pozytywnie zaskoczony jak się z czymkolwiek chciała łączyć :D
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline Artur Markowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 136
  • Posiadany samochód: Citroen XM 2.0 T.C.T
  • Zainteresowania: akwarystyka, astronomia, płyty winylowe
  • Miejscowość: Aleksandrów Łódzki
Odp: Interfejs do przycisków na kierownicy + odtwarzacz mp3
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 23, 2020, 22:30:18 »
Masz jakąś dokumentację tego JVC, z której można by dowiedzieć się jakie sygnały/poziomy napięć są mu potrzebne?
Mam opis czyjegoś programu do sterowania tym radiem, "tylko tyle", a może "aż tyle".Oficjalnej dokumentacji nie znalazłem, mam nadzieję że że to co mam działało.
Każdy stary samochód jest bardziej ekologiczny od nowego zmienianego co trzy lata.

Offline Przemysław Wyderka

  • Sponsor
  • *****
  • Wiadomości: 472
  • Skąd: Siemianowice Śląskie
  • Posiadany samochód: XM 2.1TD Aut. 92' + XM 2.9 Aut. 99' + XM 2.0i 92'; Były: BX 1.4 92'; XM 2.1TD Man. 91;
  • Miejscowość: Siemianowice Śląskie
Odp: Interfejs do przycisków na kierownicy + odtwarzacz mp3
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 23, 2020, 23:38:10 »
Może być wszystko - mała głupota albo spalone pół płyty głównej.
Co do lexii, to byłem pozytywnie zaskoczony jak się z czymkolwiek chciała łączyć :D

Wiem :)
Na razie jestem na takim etapie, że radyjko leży w częściach. Nie ma żadnych widocznych uszkodzeń, przypaleń, podejrzanych zapachów. Może tylko zimny lut, a może coś więcej. Jak dojdę co go boli, to dam znać :)

PS. Czy u Ciebie Lexia łączy się ze skrzynią?

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 992
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Interfejs do przycisków na kierownicy + odtwarzacz mp3
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 24, 2020, 05:29:06 »
Prawdę mówiąc to nie pamiętam czy się łączyła, a sprawdzić teraz nie mam jak.
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline marcin rotko

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 10
  • Posiadany samochód: citroen c5
  • Zainteresowania: motoryzacja
  • Miejscowość: mysłowice
Odp: Interfejs do przycisków na kierownicy + odtwarzacz mp3
« Odpowiedź #9 dnia: Październik 24, 2020, 09:41:30 »
  świetny pomysł z tym sterowaniem z kierownicy tylko wykorzystanie zmieniarki do audio trochę dyskusyjne  - przekażnik w torze audio małej częstotliwości  jak to się  ma  do jakości dżwięku
i zmieniarka chodzi praktycznie na okrągło jak długo jeszcze  pochodzi jeżeli płyta zacznie skakać a będzie na aux  ty tego nie usłyszysz i laser wyzionie ducha   myślę że lepiej byłoby zrobić aux wejście audio przy samym procesorze  audio w radiu  przełączane  klawiszem np am  lub innym
  osobiście zrobiłem takiego auxa do radia philips do xm   jednemu  koledze z tego forum
-------ale sterowanie zmianą  utworów z kierownicy szacun
pozdrawiam marcel

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 992
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Interfejs do przycisków na kierownicy + odtwarzacz mp3
« Odpowiedź #10 dnia: Październik 24, 2020, 10:54:11 »

przekażnik w torze audio małej częstotliwości  jak to się  ma  do jakości dżwięku
Nijak nie wpływa na jakość. Dlaczego miałoby wpłynąć? Przekaźnik, można powiedzieć, jest najbardziej "przezroczystym elektrycznie" sposobem na przełączanie sygnału. Do spółki z przełącznikiem. Wszelkie klucze CMOS, diody, tranzystory wprowadzają dodatkowe rezystancje i zniekształcenia, a przekaźnik praktycznie nie.

 i zmieniarka chodzi praktycznie na okrągło jak długo jeszcze  pochodzi jeżeli płyta zacznie skakać a będzie na aux  ty tego nie usłyszysz i laser wyzionie ducha
?
Dopóki będzie nawet próbowała czytać płyty i utrzyma włączone wejście audio w radiu będę zadowolony.

   myślę że lepiej byłoby zrobić aux wejście audio przy samym procesorze  audio w radiu  przełączane  klawiszem np am  lub innym osobiście zrobiłem takiego auxa do radia philips do xm   jednemu  koledze z tego forum -------ale sterowanie zmianą  utworów z kierownicy szacun pozdrawiam marcel
Mi chodziło właśnie o to żeby nie przerabiać nic w radiu. Widziałem przeróbkę polegającą na wpięciu się w ścieżki sygnałowe z magnetofonu i mógłbym też tak zrobić, ale uznałem, że nie chcę w radiu grzebać.

BTW, żeby bardziej bolało, to użyty w tym radiu multiplekser TEA6320 ma 4 wejścia audio stereo. Nie wszystkie z nich są użyte, także gdyby tylko w procesorze był inny program...
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline marcin rotko

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 10
  • Posiadany samochód: citroen c5
  • Zainteresowania: motoryzacja
  • Miejscowość: mysłowice
Odp: Interfejs do przycisków na kierownicy + odtwarzacz mp3
« Odpowiedź #11 dnia: Październik 24, 2020, 21:09:05 »
  nie proponuje   nic pod kasete czy kanał am 
jakość ma być porównywalna z cd 
ok przekażnik niech już będzie  2 sekcje  dobrej jakości sterowany np 9-12volt przy tym tea 6320  ale rozepnij jedno z wejśc tego tea   tuner am i fm  bodaj wchodzi razem i daj przekażnik  sterowany zasilaniem  am z głowicy tunera ten metalowy element na końcu radia  są tam 2 układy tea pracujące jako tuner am\fm i z jednego z nich wychodzi ok 9 volt jak klikniesz na am   już nie pamiętam które bo robiłem to w maju ale można podejrzeć  aplikacje tych scalaków
będzie bardziej elegancko niż  rozwiązanie ze  zmieniarką wygodne sterowanie   chyba nawet klawisz source jest na kierownicy i da się włączyć am  z poziomu kierownicy

Offline Dariusz Kłeczek

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 8 803
  • Skąd: Trzebinia/Birmingham
  • Posiadany samochód: BX 1,9 GTi; AX 1,5 D
  • Zainteresowania: fotografia, nurkowanie
  • Miejscowość: Trzebinia/Birmingham
Odp: Interfejs do przycisków na kierownicy + odtwarzacz mp3
« Odpowiedź #12 dnia: Październik 24, 2020, 21:29:07 »
Marcinie, bardzo proszę o stosowanie interpunkcji w pisanych wiadomościach.
BX 1,9 GTi 1991 już automat 213.000 km
AX 1,5 D Spot 1996 127.000 km
RENAULT TRAFIC 2,0 DCi 2007 224.000 mil
Hyundai IX35 1,7 CRDi 2014 79.000 mil

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 992
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Interfejs do przycisków na kierownicy + odtwarzacz mp3
« Odpowiedź #13 dnia: Grudzień 04, 2020, 01:24:18 »
Trzeba to zrobić jeszcze raz. Okazuje się że w temperaturze poniżej zera interfejs głupieje i niektóre przyciski nie działają, albo włączają złą funkcję. Dzieje się to w obu kanałach. Nie chce mi się już dociekać czy to wina dzielnika, komparatorów, chińskich diod czy tranzystorów. Po kilku minutach jazdy z ogrzewaniem układ pracuje już prawidłowo.
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline Artur Markowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 136
  • Posiadany samochód: Citroen XM 2.0 T.C.T
  • Zainteresowania: akwarystyka, astronomia, płyty winylowe
  • Miejscowość: Aleksandrów Łódzki
Odp: Interfejs do przycisków na kierownicy + odtwarzacz mp3
« Odpowiedź #14 dnia: Grudzień 06, 2020, 23:39:05 »
Szkoda, ciekawe co zawodzi.
Musisz koniecznie pomiary zrobić przy niskich temperaturach, bo to ostatnio nie takie częste zjawisko. Inaczej demontaż i zamrażalnik.
To coś, co ma charakterystykę zależną od temperatury: diody albo tranzystory. Może potrzebna będzie jakaś kompensacja albo jednak cyfrówka?
Życzę rozwikłania zagadki.

Pozdrowienia.
Każdy stary samochód jest bardziej ekologiczny od nowego zmienianego co trzy lata.