Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: 2.0 HDI 163km-kolektor wydechowy  (Przeczytany 3013 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Online Maciej Dudziak

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 508
  • Skąd: Międzybrodzie Żywieckie
  • Posiadany samochód: Citroen C5 X7 2.0HDI 163km 2009r.
  • Miejscowość: Międzybrodzie Żywieckie
2.0 HDI 163km-kolektor wydechowy
« dnia: Styczeń 28, 2022, 12:07:14 »
Panowie potrzebna teleporada, prawdopodobnie mam pęknięty kolektor lub uszczelkę pod nim i muszę go zdjąć. Sanki mam zrzucone, wstępny kat odkręcony ale nie wiem jak dalej się poruszać. Turbina zejdzie razem z kolektorem czy trzeba to osobno odkręcać? Nie ma ktoś jakiegoś manuala z tych okolic?


Offline Patryk Kaniewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 510
  • Posiadany samochód: C5 X7 2010 2.0HDI 163KM Tourer Exclusive
Odp: 2.0 HDI 163km-kolektor wydechowy
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 28, 2022, 17:35:48 »

Dolną osłonę termiczną z kolektora wyciągałeś czy jej tam po prostu nie ma?
Turbinę lepiej wyjmij oddzielnie. Masz ją chłodzoną wodą, więc spuść płyn z układu, ale i tak po odłączeniu przewodów szykuj się na prysznic, bo w bloku sporo zostaje.
Tutki w załączniku.

Offline Piotr Morawiec

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 259
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 x7 RHH BVM6
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: 2.0 HDI 163km-kolektor wydechowy
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 28, 2022, 18:13:09 »
IMO, jeżeli kolektor zejdzie z turbawką to wyjmij na raz, jeżeli nie, to odkręć turbawkę od kolektora, ale nie ruszaj zasilania wodnego (minimum operacji). Uszczelki zasilania turbo w olej zawsze wymieniaj !! Ogólnie najlepiej jak wyjdzie wszystko na stół, masz możliwość zweryfikowania stanu większej ilości komponentów, np wirnik, gruszka, kierownica.

Online Maciej Dudziak

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 508
  • Skąd: Międzybrodzie Żywieckie
  • Posiadany samochód: Citroen C5 X7 2.0HDI 163km 2009r.
  • Miejscowość: Międzybrodzie Żywieckie
Odp: 2.0 HDI 163km-kolektor wydechowy
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 28, 2022, 21:07:07 »
Dzięki za podpowiedzi, jutro ciąg dalszy więc dam znać jak postępy prac. Osłonę termiczną z dołu zdemontowałem bo szukałem źródła nieszczelności. Z tego co widzę to muszę odkręcić jeszcze górną osłonę, żeby móc okręcić turbo od kolektora.

Tak z ciekawości, da się w moim przypadku tak rozebrać/wyczyścić/złożyć gorącą stronę turbo, żeby nie było potrzeby regulacji czy lepiej tego nie ruszać?:)

Przy okazji też chcę rozciąć i wymyć oba filtry ale to już wrzucę w istniejącym wątku o myciu FAPa.

Online Maciej Dudziak

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 508
  • Skąd: Międzybrodzie Żywieckie
  • Posiadany samochód: Citroen C5 X7 2.0HDI 163km 2009r.
  • Miejscowość: Międzybrodzie Żywieckie
Odp: 2.0 HDI 163km-kolektor wydechowy
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 29, 2022, 12:52:39 »
Udało się to wszystko wyciągnąć. Żeby odkręcić turbo od kolektora trzeba było odkręcić górną osłonę termiczną. Później dwie nakrętki i jedna śruba która trzyma turbo na kolektorze. Przy odkręcaniu chłodzenia turbo rzeczywiście zleciało dobre 1.5l płynu chłodniczego, oleju tylko parę kropel.


Co do nieszczelności to 3 nakrętki od kolektora były prawie luźne o to chyba była przyczyna. Chociaż kolektor jest okopcony tylko jakby od zewnętrznej strony a na uszczelce nie widać żadnych przedmuchów. Muszę go jeszcze jakoś sprawdzić czy jednak któryś ze spawów nie puścił.





Co do turbo to wirnik siedzi na tyle głęboko że ciężko coś wyczuć ale na pewno się lata luźno więc chyba odpuszczę całe rozbieranie bo w sumie do tej pory nic złego się nie działo.

Póki co zabieram się za mycie i zamawianie części, żeby to wszystko poskładać.

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 257
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: 2.0 HDI 163km-kolektor wydechowy
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 29, 2022, 14:50:41 »
To wypadałoby jeszcze sprawdzić czy kolektor ma prostą powierzchnię.

Offline Patryk Kaniewski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 510
  • Posiadany samochód: C5 X7 2010 2.0HDI 163KM Tourer Exclusive
Odp: 2.0 HDI 163km-kolektor wydechowy
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 29, 2022, 22:02:07 »
Turbo miałeś regenerowane sądząc po farbie na śrubie, kreskach na nastawniku i zmienionym spływie oleju.

Ogółem jak nie ma śladów na uszczelce, to tamtędy nie puszczało. Twój kolektor jest już spawany przez kogoś, oryginalne spoiny wyglądają mniej więcej tak jak tu:
https://allegro.pl/oferta/kolektor-wydechowy-citroen-c5-iii-2-2-hdi-0341r8-10221535893

Sprawdź kolektor, zweryfikuj dobrze szpilki i nakrętki, dokręcaj etapami, daj czas uszczelce na ułożenie się i dociągnij ostatecznie, i powinno być dobrze.


P.S. Wygląda jakby jednak przy wyjściu na EGR trochę puszczało na kolektorze, ale tak czy siak okopcenie masz na całej długości.

Online Maciej Dudziak

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 508
  • Skąd: Międzybrodzie Żywieckie
  • Posiadany samochód: Citroen C5 X7 2.0HDI 163km 2009r.
  • Miejscowość: Międzybrodzie Żywieckie
Odp: 2.0 HDI 163km-kolektor wydechowy
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 29, 2022, 22:54:00 »
Tak turbo było robione 4 lata temu ale wtedy jeszcze sam nie grzebałem przy aucie i zaufałem warsztatowi. Szukałem właśnie kolektora na podmianę i też zwróciłem uwagę na te smarki, zdecydowanie ktoś to spawał tylko nie wiem w jakim celu.

Jak pisałem, trzy nakrętki były luźne, reszta też bez szału i może to był powód. Na szczęście wszystkie gwinty są w porządku bo pierwsze się obawiałem, że ktoś przeciągnął gwinty i tak zostawił.

Póki co na kolektorze nic nie znalazłem więc ile się da to wyrównam powierzchnię i złoże na nowych uszczelkach.

Offline Michał Chmura

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 426
  • Posiadany samochód: Ds5
  • Miejscowość: Psk
Odp: 2.0 HDI 163km-kolektor wydechowy
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 30, 2022, 10:41:15 »
Masz na wierzchu turbo to wyczyść vtg

Online Maciej Dudziak

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 508
  • Skąd: Międzybrodzie Żywieckie
  • Posiadany samochód: Citroen C5 X7 2.0HDI 163km 2009r.
  • Miejscowość: Międzybrodzie Żywieckie
Odp: 2.0 HDI 163km-kolektor wydechowy
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 30, 2022, 11:51:04 »
Z tego co patrzę musiałbym odkręcić gruszkę od strony gorącej(3 torxy kolor czerwony) i później śruby które trzymają muszle(4 śruby kolor zielony)?


Offline Mariusz Jastrzębski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 425
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen C5 (X7) Tourer, ekskluzywne 2.0 HDi, ASB, 163KM; SAAB 9-5, 2.0t, 190KM
  • Miejscowość: Wrocław
Odp: 2.0 HDI 163km-kolektor wydechowy
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 30, 2022, 12:20:46 »
Maciek, jak będziesz czyścił zmienną geometrię, pstryknij proszę parę fotek. Chciałbym zobaczyć stopień zabrudzenia.

Online Maciej Dudziak

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 508
  • Skąd: Międzybrodzie Żywieckie
  • Posiadany samochód: Citroen C5 X7 2.0HDI 163km 2009r.
  • Miejscowość: Międzybrodzie Żywieckie
Odp: 2.0 HDI 163km-kolektor wydechowy
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 30, 2022, 18:05:34 »
Dobra, czasu trochę mam to musiałem ją rozebrać:)

Po krótkim rozpoznaniu tematu zdjąłem segra z ramienia gruszki i odkręciłem samą gruszkę od podstawy(2 nakrętki 10mm).


Po wstępnych oględzinach wygląda to bardzo dobrze moim zdaniem. Wirnik ma lekki luz boczny i ledwo co wyczuwalny luz poosiowy. Nie mam w tym doświadczenia ale po nabytej wiedzy teoretycznej obstawiam, że jeszcze sobie to trochę podmucha :)


Geometria chodzi płynnie, bez przycięć. Nagaru jest naprawdę mało, schodzi to wszystko od przetarcia palcem. Łopatki nie zostawiły żadnych przetarć więc jest tego symboliczna ilość. Moim zdaniem chyba nie ma tego nawet co dalej rozbierać tylko składam i wrzucam z powrotem.


Offline Mariusz Jastrzębski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 425
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: Citroen C5 (X7) Tourer, ekskluzywne 2.0 HDi, ASB, 163KM; SAAB 9-5, 2.0t, 190KM
  • Miejscowość: Wrocław
Odp: 2.0 HDI 163km-kolektor wydechowy
« Odpowiedź #12 dnia: Styczeń 30, 2022, 20:52:17 »
Dzięki za zdjęcia. Też mnie czeka demontaż turbo, z tym, że z powodu przeładowywania z powodu nieprawidłowej pracy zmiennej geometrii. U Ciebie jest co prawda trochę inna sytuacja, bo turbo miałeś regenerowane, a u mnie raczej oryginał, ale chciałem zobaczyć czy ogólnie dużo syfu się tam zbiera. Kiedyś rozmawiałem z mechanikiem od francuzów i powiedział, że ta geometria bardzo rzadko się zacina i żeby wykluczyć wszystko co możliwe, a na samym końcu łapać się za turbinę.

Offline Michał Chmura

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 426
  • Posiadany samochód: Ds5
  • Miejscowość: Psk
Odp: 2.0 HDI 163km-kolektor wydechowy
« Odpowiedź #13 dnia: Styczeń 31, 2022, 15:56:05 »
Przypuszczam że zaczyna się od zaworu sterujacego turbo jak on niedomaga albo jest bajzel w podcisnienach to się rozpoczyna się zalepianie sadzą vtg.