Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Pytanie o twardość zawieszenia na postoju  (Przeczytany 859 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Mariusz Majewski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 167
  • Skąd: Szczecin
  • Posiadany samochód: Citroen C5 3.0 V6 ES9A Exclusive AM6 2005 r., Opel Corsa 1.4 TwinPort Easytronic 2005 r., Mercedes W203 200K SportCoupe A
  • Miejscowość: Szczecin
Pytanie o twardość zawieszenia na postoju
« dnia: Sierpień 20, 2024, 14:09:33 »
Czy u Was też tak jest, że gdy auto stoi, to tył po naciśnięciu ręką jest bajecznie miękki, a przód po naciśnięciu z taką samą siłą jest twardy (prawie) jak beton?
Podczas jazdy jest OK.
Sfery (wszystkie 6) mają ciśnienia w normie. Wyskokość zawieszenia w normie.

Offline Paweł Płocharczyk

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 150
  • Skąd: Zabrze
  • Posiadany samochód: Citroen C5 1.8, 125KM, 2006, benzyna
  • Miejscowość: Zabrze
Odp: Pytanie o twardość zawieszenia na postoju
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 20, 2024, 15:50:04 »
Coś tak jakby ale tylko za pierwszym naciśnięciem. Po dwóch, trzech naciśnięciach przód się buja tak jak tył. Ale faktycznie, w bagażniku wystarczy tyłek posadzić i jest mięciutko. Z przodu takiego efektu nie ma
« Ostatnia zmiana: Sierpień 20, 2024, 17:07:58 wysłana przez Paweł Płocharczyk »

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 257
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: Pytanie o twardość zawieszenia na postoju
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 20, 2024, 17:51:15 »
Zasadniczo przód powinien być twardszy z racji że masz tam ciężar silnika. Objawia się to choćby tym że przednie sfery w klasycznej wersji mają większe ciśnienia.

Offline Mariusz Majewski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 167
  • Skąd: Szczecin
  • Posiadany samochód: Citroen C5 3.0 V6 ES9A Exclusive AM6 2005 r., Opel Corsa 1.4 TwinPort Easytronic 2005 r., Mercedes W203 200K SportCoupe A
  • Miejscowość: Szczecin
Odp: Pytanie o twardość zawieszenia na postoju
« Odpowiedź #3 dnia: Sierpień 20, 2024, 22:52:00 »
Zdaję sobie sprawę, że przód powinien być statycznie twardszy, bo obciążony jest zespołem silnik + skrzynia + osprzęt - to ok. 300 kg. Ale zastanawia mnie co powoduje, że praktycznie nie ugina się nawet pod bardzo dużym naciskiem. Wygląda to tak, jakby cały obieg LDS z przodu "w spoczynku" na wysokości "normalnej" był zablokowany - zachowuje się (prawie) dokładnie tak, jak byłby opuszczony lub podniesiony na max-a. Ze schematu działania zawieszenia takie zachowanie nie powinno mieć miejsca (ale w trybie max w dół lub w max góre tak się własnie jednak dzieje). Wystarczy tylko autem ruszyć - nawet w trybie "pełzania" - i jest już OK.

Offline Robert Siwiak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 412
  • Skąd: Gończyce
  • Posiadany samochód: XantiaV6, C5V6 lift
  • Miejscowość: Gończyce
Odp: Pytanie o twardość zawieszenia na postoju
« Odpowiedź #4 dnia: Sierpień 21, 2024, 09:17:46 »
A mój (chyba taki sam model: V6 z 2005) ugina się na przedzie niewie mniej niż na tyle.
Właśnie sprawdzam na parlingu (silnik wyłączony). Jak siądę na zderzaku to idzie w dół 2-3 cm.
Sfery są jeszcze fabryczne .
Robert Siwiak
Xantia V6  (450kkm) , C5 V6 (240kkm)

Offline Mariusz Majewski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 167
  • Skąd: Szczecin
  • Posiadany samochód: Citroen C5 3.0 V6 ES9A Exclusive AM6 2005 r., Opel Corsa 1.4 TwinPort Easytronic 2005 r., Mercedes W203 200K SportCoupe A
  • Miejscowość: Szczecin
Odp: Pytanie o twardość zawieszenia na postoju
« Odpowiedź #5 dnia: Sierpień 21, 2024, 14:30:02 »
Cytuj
A mój (chyba taki sam model: V6 z 2005) ugina się na przedzie niewie mniej niż na tyle.
No to mam "problem" ;) . Ale czemu u mnie tak się nie dzieje jak u Ciebie? Masz 4 sfery czy 6? Czy zawracać sobie tym głowę, kiedy w czasie jazdy jest OK? Niemniej chciałbym wiedzieć co odpowiada za taki stan rzeczy.

Offline Robert Siwiak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 412
  • Skąd: Gończyce
  • Posiadany samochód: XantiaV6, C5V6 lift
  • Miejscowość: Gończyce
Odp: Pytanie o twardość zawieszenia na postoju
« Odpowiedź #6 dnia: Sierpień 21, 2024, 16:22:55 »
Mam 6 sfer. 
Jeżeli podczas jazdy masz OK, to ja bym nie zawracał sobie tym głowy.

Możliwe że regulator HA zaczyna "głupieć" i na postoju masz odciętą 3 sferę HA.
Robert Siwiak
Xantia V6  (450kkm) , C5 V6 (240kkm)

Offline Mariusz Majewski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 167
  • Skąd: Szczecin
  • Posiadany samochód: Citroen C5 3.0 V6 ES9A Exclusive AM6 2005 r., Opel Corsa 1.4 TwinPort Easytronic 2005 r., Mercedes W203 200K SportCoupe A
  • Miejscowość: Szczecin
Odp: Pytanie o twardość zawieszenia na postoju
« Odpowiedź #7 dnia: Sierpień 21, 2024, 20:30:30 »
Cytuj
Możliwe że regulator HA zaczyna "głupieć" i na postoju masz odciętą 3 sferę HA.
To, co napisałeś może być jednak faktycznie wskazówką, że jakaś niesprawność jest, bowiem u mnie w "ślepym teście" podczas jazdy - nawet na krętej i nierównej drodze nie odczuwam żadnej różnicy w pracy zawieszenia w trybie "sport" w porównaniu do trybu "komfort''.
Tylko, że regulator "sport" nie odcina fizycznie środkowej sfery - daje jedynie sygnał do komputera sterującego zawieszeniem, by odcięcie środkowej sfery odbywało się szybciej i w innym trybie. Może jakaś usterka powoduje, że cały czas jest wymuszony tryb "sport"?
Odcięcie z jakiegoś powodu (usterka) środkowej sfery na postoju nie powinno jednak dawać efektu całkowitego braku podatności na uginanie przodu.
Żadnych błędów zawieszenia w DB (poza standardowym „kątem kierownicy”) nie ma. Pogląd parametrów pracy zawieszenia podczas jazdy pokazuje, że tryb sport/komfort automatycznie przełącza się wraz ze zmianą stanu drogi/stylu jazdy.
Jesli jest coś uszkodzone, to chyba nie do namierzenia...  :(

Offline Piotr Puścian

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 8 257
  • Skąd: Sokołów Podlaski
  • Posiadany samochód: C5 FL 2.0 16V (RFJ) LPG + skrzynia 20MB06 + C-Nomade V2
  • Miejscowość: Sokołów Podlaski
Odp: Pytanie o twardość zawieszenia na postoju
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpień 22, 2024, 19:45:34 »
Zaraz nie do namierzenia... Do namierzenia, tylko zwyczajnie usterka nie jest elektryczna.

Środkowa sfera nie ma ciśnienia lub zaciął się zawór. Więcej możliwości chyba za bardzo nie ma.

Offline Mariusz Majewski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 167
  • Skąd: Szczecin
  • Posiadany samochód: Citroen C5 3.0 V6 ES9A Exclusive AM6 2005 r., Opel Corsa 1.4 TwinPort Easytronic 2005 r., Mercedes W203 200K SportCoupe A
  • Miejscowość: Szczecin
Odp: Pytanie o twardość zawieszenia na postoju
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpień 23, 2024, 15:45:35 »
Cytuj
Środkowa sfera nie ma ciśnienia lub zaciął się zawór. Więcej możliwości chyba za bardzo nie ma.
  Środkowa sfera (regulatora) ma u mnie 60 bar - tj. blisko wartości nominalnej (62 bar) i jest prawie nowa (jak i wszystkie inne wymienione niedawno "dla zabawy".
Pozostawałby jedyny podejrzany - elektrozawór odcinający sferę środkową. Tylko czy wtedy monitoring pracy zawieszenia w DB pokazywałby jego prawidłową pracę (przechodzenie z trybu komfort w sport i odwrotnie)? Domyślam się, że taki monitoring obrazuje jedynie informacje jakie komputer zawieszenia przesyła do elektrozaworu, ale nie otrzymuje z tego zaworu informacji zwrotnych o jego faktycznym stanie.