Darku, tu nie chodzi o klotnie, a o dyskusje
.
Pozwole sobie na dalsze kontynuowanie tematu, i wroce do Twojego zrodla:
opona napompowana azotem utrzymuje ciśnienie trzykrotnie dłużej niż opona napełniona tlenem. Fakt ten ma niebagatelne znaczenie, gdyż ciśnienie w oponie niższe od nominalnego o 0,2 bara skraca żywotność opony o 10%, a ciśnienie niższe o 0,6 bara powoduje skrócenie jej żywotności niemalże o połowę.
Ten tlen pogrubilem i proponuje sie zastnanowic, czy zrodlo zle spiasalo, czy bezsensownie cytuje... Nie chce mi sie nawet komentowac tego, jak te marne 20% tlenu wplywa na zmiany cisnienia w oponie - w koncu gaz jak gaz, i ma swoja rozszerzalnosc, a ze 80% to azot, to te 20% tlenu niewielka czyni roznice (kiedys policze, ale teraz mi sie nie chce).
azot pozytywnie wpływa na żywotność opon – przeprowadzone testy wykazały, że zmniejszenie ilości tlenu o 6% powoduje wydłużenie żywotności aż o 22%.
A o ile wydluza sie zywotnosc opony przy usunieciu calego tlenu (okolo 21% w powietrzu)? Czyzby o 77%? Super, ale co mi z tego, ze opona od srodka bedzie funkiel nowka, jak jej znakomita wiekoszosc styka sie z otoczeniem zewnetrznym, i to nie tylko tlenem, ale i sola i innymi zwiazkami chemicznymi, a jak te wplywaja na skrocenie zywotnosci gumy, nie musze wspominac.
ze względu na właściwości chemiczne azotu i brak wchodzenia tego gazu w reakcję z metalem występuje mniejsze ryzyko wystąpienia rdzy na obręczy.
Mialem kilka aut, i starsze i mlodsze, ale zadne nie mialo zkrodowanej felgi od srodka, a o dziwo od zewnatrz - ciekawe czemu
.
azot jest gazem niepalnym i nie podtrzymuje palenia, zatem nie występuje ryzyko powstania pożaru podczas pompowania opon – szczególnie ciężarowych.
Cos mi sie widzi kolejny naciagany fakt
.
przy oponie napompowanej azotem nie występuje zużycie warstwy butylowej i karkasu, w przeciwieństwie do opony napompowanej powietrzem, co jest szczególnie istotne dla procesu bieżnikowania.
Komu normalnemu, komu nie szkoda na pompowanie opony azotem, szkoda na nowa opone i ja bieznikuje
.
Reasumujac - nie widze zadnych zalet w samochodzie osobowym. W ciezarowce, samolocie - OK.
Aha, i zeby nie bylo, ze jestem stronniczy -
anglojezyczne forum