No to zacytuje troche ciekawych teorii z ksiazki i glowy:)
1. Apropos drgan zwiazanych z ukladem napedowym :
- problemy drgan napedu (8 do 12Hz) sa zwiazane z drganiami rezonansowymi (szczegolnie dla ukladu przednionapedowego) w przedziale czestosci oddzialywan drgan zawieszenia. Dodatkowo przy miekkim zawieszeniu fale na drodze pobudzaja zespol napedowy do drgan rezonansowych...
Zeby wykluczyc powyzsze drgania trzeba sprawdzic czy nowiutkie (i miekkie) poduszki silnika wytlumiaja lepiej drgania przenoszone na nadwozie.
2. Apropos drgan zwiazanych z toczeniem kol:
- nawet wygladajaca na gladka pow. drogi zawiera niewidoczne fale ktore przenoszone sa na nadwozie (o czestotliwosciach do 80Hz) i odczuwane sa jako drgania podlogi i oparc foteli a czasem i kierownicy. Przyczyna przenoszenia sie tych drgan jest slaba izolacja pomiedzy elementami zawieszen kol a nadwoziem, czyli w przegubach wahaczy, lacznikach elastycznych ramy pomocniczej i kolumn prowadzacych. Dochodzi do tego tarcie w przegubach wahaczy, w przegubach kulowych i w amortyzatorach.
Problem w skrocie wystepuje gdy male nierownosci drogi ktore powinny uginac zawieszenie (np. kompresujac powietrze w kulach) tego nie robia bo z powodu zbyt malej sztywnosci (miekkiego) zawieszenia nie sa w stanie pokonac sil tarcia na silowniku, wahaczu itp. co skutkuje przenoszeniem tych drgan bezposrednio na nadwozie.
Powyzsze pownno dac sie wykluczyc jakby ktos zechcial przejechac sie XMem ze zuzytymi(twardymi) sferami lub niedzialajacym (twardym) HA przy duzych predkosciach (>120km/h) i stwierdzil ze nadal sa takie same drgania.
3. Apropos niewywazenia wirujaych mas:
- czestotliwosc obrotu kola w XMie dla opony 205/60R15 przy 140km/h wynosi 20Hz.
Gdyby przy okazji ktos sie pokusil o pomiar czestotliwosci drgan to mozna by ocenic czy drgania pochodza od niewywazenia (ok. 20Hz) czy od czegos innego.
Ps1. Jako winowajce obstawiam punkt 2.
Ps2. Informajce w oparciu o: ISBN 978-83-206-1400-8