Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Układ chłodzenia 2.5td  (Przeczytany 1587 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Kazimierz Rożek

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 83
  • Skąd: Katowice
  • Posiadany samochód: XM 2.5TD exclusive.
  • Miejscowość: Katowice
Układ chłodzenia 2.5td
« dnia: Kwiecień 28, 2011, 20:58:58 »
Ile jest punktów odpowietrzania układu chłodzenia w 2.5td.          

1.korek zbiornika płynu
2.odpowietrznik chłodnicy
3.odpowietrznik intercolera
4.odpowietrznik przy małym termostacie
5.odpowietrznik na przewodzie do nagrzewnicy

Czy o czymś zapomniałem.

Offline Wojciech Łapiński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 227
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: C5 tourer 2.0 hdi 2015, Peugeot 407 SW 2.0 hdi 2009
  • Zainteresowania: podróże, wędkarstwo, fotografia
  • Miejscowość: Wrocław
Re: Układ chłodzenia 2.5td
« Odpowiedź #1 dnia: Maj 03, 2011, 10:17:39 »
czemu się tym martwisz? jeżdżę tym autem 5 rok, wielokrotnie wypuszczałem ciecz chłodzącą po czym powtórnie napełniałem układ przez korek wlewowy i nigdy nic mi się nie zapowietrzyło.
Dobrze zaprojektowany układ chłodzenia ma na ogół zdolność do samo odpowietrzania się...
dawniej: Xantia Break 1,9 td
             Safrane 2,3 Si
             Nevada 2,1 D
             R 11 1,7
             Visa 1,9 d

Offline Kazimierz Rożek

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 83
  • Skąd: Katowice
  • Posiadany samochód: XM 2.5TD exclusive.
  • Miejscowość: Katowice
Re: Układ chłodzenia 2.5td
« Odpowiedź #2 dnia: Maj 03, 2011, 18:26:09 »
Fajnie gdyby tak było.
Tylko po co zaprojektowano te odpowietrzniki w takich
newralgicznych punktach,chyba nie do ozdoby?

Offline Jurij Martyniuk

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 241
  • Skąd: Bialystok/Gródek
  • Posiadany samochód: C6 3.0 HDI 2010. C2 vtr 1.4 8v+gaz 2004. C4b7 1.6 vti+gaz 2010.
  • Miejscowość: Bialystok/Gródek
Re: Układ chłodzenia 2.5td
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 04, 2011, 22:42:52 »
A coś się dzieje? czy tak z ciekawości? u mnie też zawsze wszystko samo odpowietrzało się, nigdy nie było z tym problemu.
Pozdrawiam, Jurek :-)
Był XM 2.0i, XM2.5td, ZX 1.9D, AX 1.5D, XM 2.1td

Offline Kazimierz Rożek

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 83
  • Skąd: Katowice
  • Posiadany samochód: XM 2.5TD exclusive.
  • Miejscowość: Katowice
Re: Układ chłodzenia 2.5td
« Odpowiedź #4 dnia: Maj 05, 2011, 19:31:51 »
Nic się nie dzieje,bardziej z ciekawości.

Kilka lat temu kiedy go kupilem,wymieniałem profilaktycznie rozrząd,termostaty,płyn układu
chłodzenia,olej,filtry i pamiętam jak mechanik(duża wiedza o tym modelu)po zalaniu płynem
odpowietrzał układ i pokazywał mi te punkty o których pisałem.Byłem zdziwiony że jest ich aż tyle.
Miesiąc temu pękł mi przewód chłodzenia łączący blok z chłodnicą z którego to wychodzą jeszcze
cztery cienkie do (intercolera,chłodnicy oleju,małego termostatu i chłodnicy).Nie chciałem
zakładac używanego(ryzyko),więc zakupiłem w ASO nowy -350zł.Stary wąż miał 6 wyjsc.Nowy już
podzielili na dwa węze po 3 wyjscia.
1.blok,chłodnica,intercoler.
2.chlodnica oleju,maly termostat,chłodnica.
Na starym było siedzenie i opaska metalowa do mocowania przewodu powietrza(intercolera),na nowym
już tego nie ma.
 Robiłem to sam i miałem obawy,czy rozdzielenie tych węży nie zakóci obiegu płynu.
Myslę że kiedyś to zmienili (dzieląc na dwa) żeby ułatwic sobie proces produkcji,stary to istna
pajęczyna.
Zalałem,odpowietrzyłem te punkty o których pisałem i wszystko fajnie hula,nie byłem pewny czy
o czymś nie zapomniałem,dlatego pytałem.
Jest to dosyc fikuśny układ chłodzenia i nie jestem przekonany że odpowietrzy się tylko przez
korek wlewu,za dużo zakamarków.
Odpowietrzenie przez korek wlewu może byc nie skuteczne,będzie męczył i nie wiadomo jak długo.
Nowe węże pasowały idealnie,szkoda tylko że takie drogie.

Offline Piotr Ziółek

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 15
  • Posiadany samochód: Citroen XM 2.5 TD
Re: Układ chłodzenia 2.5td
« Odpowiedź #5 dnia: Maj 07, 2011, 20:20:50 »
Witajcie,

Mam pytanie, od wczoraj mój XM grzeje się jak szalony. 90 stopni mam po przejechaniu około 10 km, później temperatura dalej rośnie po przejechaniu około 20km muszę się zatrzymać. Macie pomysł o co w tym może chodzić?

pozdrawiam
Piotr

Offline Kazimierz Rożek

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 83
  • Skąd: Katowice
  • Posiadany samochód: XM 2.5TD exclusive.
  • Miejscowość: Katowice
Re: Układ chłodzenia 2.5td
« Odpowiedź #6 dnia: Maj 08, 2011, 13:35:31 »
Powodów może byc kilka.
Wymieniłbym obydwa termostaty (duży i mały) ok. 200 zł.
Sprawdzić ,ew. wyczyścić dużą chłodnicę (zależy na jakim
płynie jeżdzisz) zakamieniona wewnątrz, brud z zewnątrz.
Dobrze odpowietrzyć układ chłodzenia.
Sprawdzić pompę wody, pasek, napinacz. Po 10km może dość do 90C* ale nie rosnąć.
Zakładam, że układ chłodzenia masz pełny. Wygląda to, że termostat nie otwiera po 85C*.

Offline Zbigniew Patelski

  • Moderator
  • *****
  • Wiadomości: 992
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: XM 2.1 TD 1995
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Układ chłodzenia 2.5td
« Odpowiedź #7 dnia: Maj 11, 2011, 22:49:23 »
Cytuj

Piotr Ziółek napisał:
Witajcie,

Mam pytanie, od wczoraj mój XM grzeje się jak szalony. 90 stopni mam po przejechaniu około 10 km, później temperatura dalej rośnie po przejechaniu około 20km muszę się zatrzymać. Macie pomysł o co w tym może chodzić?

pozdrawiam
Piotr


Wentylatory kręcą?
ja: XM 2.1TD [XUD11ATE] BVA 95'
XM Break V6 24V [ES9J4] BVA 97' (trwa remont blach)
ojciec: XM V6 12V [ZPJ] BVM 96'

Offline Maciej Duplaga

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 25
  • Skąd: Jaworzno
  • Posiadany samochód: Xm 2.5 TD Exlusive 99r
  • Zainteresowania: motoryzacja każdego rodzaju. sport, dobra muzyka
  • Miejscowość: Jaworzno
Re: Układ chłodzenia 2.5td
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpień 04, 2011, 22:00:14 »
Witam kolegów!Nie chcę zakładać nowego wątku więc zapytam przy okazji obecnego bo dotyczy również układu chłodzenia w 2.5td!
Postaram się krótko choć nie wiem czy umiem!!:)
Miałem w ostatnim czasie stłuczkę, wymieniłem pas przedni z wentylatorami bo zostały trochę zniszczone!Pytanie dotyczy właśnie zasady pracy wentylatorów!Zauważyłem dziś po odbiorze auta że kręci tylko jeden wentylator!Z początku myślałem, że drugi załącza się po uruchomieniu klimy ale nic z tego!!Cały czas huczy tylko jeden i jest problem z utrzymaniem temperatuty w 100 stopniach C!!:(
Wychodzi na to ze nie ma prądu na drugi wiatrak albo jest spalony!!Macie koledzy może jeszcze jakąś inną teorię na ten temat bo jeśli nic z tym nie zrobię to kłopoty wiszą w powietrzu!:)

Offline Maciej Duplaga

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 25
  • Skąd: Jaworzno
  • Posiadany samochód: Xm 2.5 TD Exlusive 99r
  • Zainteresowania: motoryzacja każdego rodzaju. sport, dobra muzyka
  • Miejscowość: Jaworzno
Re: Układ chłodzenia 2.5td
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpień 04, 2011, 22:08:30 »
Aha!Jeszcze jedno pytanko!
Jaka ma być temperatura silnika przy której powinny załączyć się wentylatory lub wentylator??I czy wentylatory posiadają jeden bieg pracy czy dwa??
Bardzo proszę o szczegółowe informacje!!
Z góry dziękuję i pozdrawiam!

Offline Wojciech Łapiński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 227
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: C5 tourer 2.0 hdi 2015, Peugeot 407 SW 2.0 hdi 2009
  • Zainteresowania: podróże, wędkarstwo, fotografia
  • Miejscowość: Wrocław
Re: Układ chłodzenia 2.5td
« Odpowiedź #10 dnia: Sierpień 16, 2011, 15:53:40 »
Niestety sterowanie wentylatorami jest dość skomplikowane (było już na ten temat kilka wątków); nawet nie próbowałem się w to zagłębiać. Wydaje mi się, że warto byłoby zrobić taki prosty "myk": zasilić bezpośrednio z akumulatora oba wentylatory przez otwarte (NO) styki dwóch dodatkowych przekaźników o sporej mocy (oczywiście dodatkowe zabezpieczenie nieodzowne).
W razie potrzeby, gdy zawiedzie francusko-arabska przekombinowana filozofia sterowania wentylatorami i silnik zacznie niebezpiecznie się grzać - włączamy cewki obu przekaźników i wentylatory pracują tak długo, jak chcemy. Trzeba tylko pamiętać, by je wyłączyć gdy temp. silnika osiągnie normalna wartość. Może to i prymitywne ale uchroni głowicę silnika od uszkodzenia ...
dawniej: Xantia Break 1,9 td
             Safrane 2,3 Si
             Nevada 2,1 D
             R 11 1,7
             Visa 1,9 d