Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [Mk1] dodatkowe sterowanie automatyczną skrzynią biegów  (Przeczytany 1810 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Marek_S

  • Gość
Po raz kolejny stwierdziłem ze błędem jest umieszczenie przycisków sport i zima na konsoli sterowania . Dziś jadąc za samochodami przełączyłem skrzynie na sport i szybko wyprzedziłem . Położenie tego przełącznika jest idiotyczne .  :-|
Pomyślałem ze warto zrobić taki przełącznik przy kierownicy jako przełącznik  typu swich ( jedno klikniecie ) . Proponuje dyskusje nad mechanicznym rozwiązaniem dźwigni , przykładowo po prawej stronie zaraz za kołem kierownicy w formie płaskiego elementu . Elektroniczne to dla mnie proste ale może koledzy mnie na coś naprowadza ?

Offline Paweł Hendrysiak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 314
Re: [Mk1] dodatkowe sterowanie automatyczną skrzynią biegów
« Odpowiedź #1 dnia: Maj 18, 2011, 18:03:04 »
A powiedz mi jak u Ciebie działa ten sport, bo u mnie zasadniczo zauważalnie to tylko jeździ na niższych biegach, natomiast w obu trybach ciągnie i tak do tych samych obrotów (albo różnica jest nieistotna) więc się kurzy z uwagi na brak sensu stosowania.

Raz na jakiś czas jednak zdarzy się, że chcę mieć bieg przygotowany - wówczas albo używam wajchotronik i wbijam to co potrzebne, co się da bez "szukania po konsoli" albo wymuszam kickdown na chwilę przed wykonaniem manewru (gaz do dechy i szybkie odpuszczenie). Jakoś tak się nauczyłem i "sport" na skrzyni traci sens istnienia.

Kiedyś sport mi dawał więcej - jak miałem problem z pedałem gazu, dlatego pytam Cię o opis.

Marek_S

  • Gość
Re: [Mk1] dodatkowe sterowanie automatyczną skrzynią biegów
« Odpowiedź #2 dnia: Maj 18, 2011, 18:16:25 »
wiesz rewelacyjnie po mieście wiadomo wsciska w fotel  ale na trasie przy 130 daje sport silnik idzie na około 6000 obrotów i kopa ma jak dziabli ... może adaptacje skrzyni masz do kitu ?

Offline Paweł Hendrysiak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 314
Re: [Mk1] dodatkowe sterowanie automatyczną skrzynią biegów
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 18, 2011, 18:25:26 »
Adaptacja była robiona od nowa po naprawie pedału gazu. U mnie w trybie normal przy pełnym depnięciu idzie za 6000, dlatego nie potrzebuje "sportu". Masz czytnik OBD to sprawdź na ilę Ci się przepustnica otwiera. Nawet jeśli mam adaptacje "źle" to takie źle to ja chcę żeby zostało :)

Edit:
No chyba, że u mnie sport nie zwiększa końcowych obrotów... Do ilu obrotów "idzie Ci auto" na sporcie? Może powinno do 7t? :)

Offline Andrzej Walczyński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 866
  • Skąd: okolice Poznania
  • Posiadany samochód: Peugeot 301 1.2 Active+ ETG 2014 LPG
  • Miejscowość: okolice Poznania
Re: [Mk1] dodatkowe sterowanie automatyczną skrzynią biegów
« Odpowiedź #4 dnia: Maj 18, 2011, 18:49:42 »
Nie wiem czy słówko od człowieka z 2.0 ma jakieś znaczenie :), ale u mnie przy max dociśnięciu pedału gazu idzie do 6000 zarówno na Normalu i Sport, ale przy spokojnej jeździe na Sporcie momenty przełączania biegów są wyżej (tzn. przy wyższych obrotach).
Taka kalibracja myslę że logicznie patrząc, jest prawidłowa przy każdym silniku z automatem..
był: C5 MkI Break 2.0 2003 BVA4 RT3, LPG Prins - 220.000 kkm.
jest: Peugeot 301 1.2 ETG 2014 LPG Stag - 145.000 kkm

Offline Paweł Hendrysiak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 314
Re: [Mk1] dodatkowe sterowanie automatyczną skrzynią biegów
« Odpowiedź #5 dnia: Maj 18, 2011, 18:53:18 »
Pewnie, że ma, zwłaszcza takiego co wie co mówi :)
Dokładnie tak jak piszesz jest u mnie a nie było tak wcześniej tylko przez ten felerny pedał gazu.

Marek naprawdę Tobie mówię sprawdź to, chociażby dla samego faktu sprawdzenia, bo obsuwa na lince kosztuje bardzo słono jeśli chodzi o stratę wigoru auta.

Marek_S

  • Gość
Re: [Mk1] dodatkowe sterowanie automatyczną skrzynią biegów
« Odpowiedź #6 dnia: Maj 18, 2011, 20:10:18 »
echss no wiesz sprawdzałem czy mam linkę jak docisnę do dechy to mam info ze mam kick down . Ja wiem co robię ..  albo tak mi sie wydaje
Ale ok przykład jadę powiedzmy 90 za jakimś wlokącym się autem ... i ok daje kick down i przeskakuje ale nie mogę wyprzedzić bo coś tam to za chwile skrzynia wchodzi na 4 a teraz jak włączę sport to silnik wychodzi na wyższe obroty a bieg schodzi na niższy i na tym czekam spokojnie na okazje a auro ma kopa .. ale manewrowanie na dole jest bezsensu i dlatego chce to zdublować przy kierownicy a nawet myślę żeby sprzężyc to z zawieszeniem .... ot taki pomysł ....

Offline Paweł Hendrysiak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 314
Re: [Mk1] dodatkowe sterowanie automatyczną skrzynią biegów
« Odpowiedź #7 dnia: Maj 18, 2011, 20:56:19 »
W przypadku w którym opisałeś sprawę załatwia kop (redukcja) i zaraz po tym wajcha na bok na tzw. tiptronik i trzymasz bieg. Efekt jest chyba ten sam. Nie wiem czy Ciebie to zadowala ale ja nic więcej nie potrzebuję.

Jeśli przy nieprzekroczonym 90 jadąc na 4 przy gaz do dechy redukuje na 2 to raczej jest OK z Twoją linką. Gorzej jak przy 80 redukuje z 4 tylko do 3 i musisz puścić i depnąć drugi raz by mieć "2". Wtedy chyba juz bez wątpienia masz problem. Tak było u mnie przy otwarciu max. 80% przepustnicy. Też niby redukował.

A uczepiłem się tego, bo widzę, że ten problem się podejrzanie często powtarza, nawet na youtubie gościowi, co przyspieszenie nakręcił napisałem, bo nie mogę na to patrzeć jak tak jeżdżą C5 V6.

ps. i na tym EOT z mojej strony, bo jak jest OK u Ciebie to nie będę zmieniał tematu dyskusji.

Offline Marcin Golonka

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 513
  • Skąd: Puławy
  • Posiadany samochód: Citroёn C5 SX Automatic 2.0 HDi Break 2003r
  • Miejscowość: Puławy
Re: [Mk1] dodatkowe sterowanie automatyczną skrzynią biegów
« Odpowiedź #8 dnia: Maj 18, 2011, 21:27:05 »
Ja też nie czuję potrzeby robienia takiego przełącznika gdyż po pierwsze to raz w życiu użyłem trybu sport (jak tylko kupiłem auto chciałem zobaczyć czy nie kryje się tam kilka KM więcej ;) ) a po drugie w zupełności wystarcza mi kickdown.

Marek_S

  • Gość
Re: [Mk1] dodatkowe sterowanie automatyczną skrzynią biegów
« Odpowiedź #9 dnia: Maj 18, 2011, 23:58:21 »
nie musisz , pomysł mi sie podoba tylko myślę na mechanicznym rozwiązaniu i estetyka . A zobacz jak to wygląda jak poprzednim poście  opisałem sytuacje na drodze

Offline Tomasz Stanek

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 714
  • Skąd: Nottingham, UK
  • Posiadany samochód: Nissan Leaf 24KWh C4 Grand 2.0 HDI AM6
  • Miejscowość: Nottingham, UK
Re: [Mk1] dodatkowe sterowanie automatyczną skrzynią biegów
« Odpowiedź #10 dnia: Maj 19, 2011, 13:13:49 »
Jak dociskasz w dechę to skrzynia redukuje, później instynktownie ujmujesz gazu to skrzynia wruca wyzszy bieg.

U mnie jest tak, ze wciskam głęboko gaz, skrzynia redukuje i silnik się rozkręca do 4000 rpm. ale muszę trzymać gaz nisko.

Potem lekko ujmuje, wchodzi wyższy bieg i znowu dociskam gaz, ale nie za mocno bo znowu zredukuje. Po zmianie biegu trzeba docisnąć mocniej gaz.

W taki sposób osiągam taki sam efekt jak w trybie sport.
Przy takim sposobie trzeba koncentrować się na obrotach silnika i biegu, a tryb sport powoduje tylko, ze nie musisz tak bardzo się na tym koncentrować, po prostu ciśniesz gaz.

Inna specyfika trybu sport to taka, ze jak nie osiągniesz obrotów (3500rpm u mnie) to nie zmieni biegu na wyższy i tak szybko tez nie redukuje, co pomaga trochę bardziej hamować silnikiem. Czyli u mnie gazz i do 3200 rpm i noga z gazu i potem gaz i cały czas mam jeden bieg.

W normalnym trybie przyspieszenie sportowe możemy osiągnąć odpowiednio wciskając i przytrzymując nisko pedał gazu, ale nie możemy nic zrobić przy hamowaniu i wytracaniu prędkości.

Czyli do samego wyprzedzania moim skromnym zdaniem nie opłaca się kombinować z jakimiś przyciskami.

Przycisk sport wciskasz i jedziesz jakiś odcinek a nie po to aby tylko coś wyprzedzić.
Bylo:
C4 2.0 HDI 16V
C3 1.4 HDI 8V
Renault 19 1.6i
C4 1.6 HDI SX [110]