Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: jaka opornica dmuchawy???  (Przeczytany 4913 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Marcin Stankowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 434
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI 90 KM
  • Miejscowość: Kraków
jaka opornica dmuchawy???
« dnia: Wrzesień 21, 2010, 08:41:14 »
Witam mam pytanko.W zwiazku z tym ze padła mi dmuchawa nawiewu (działa tylko na 4 biegu) mam pytanko - jaki rodzaj (Valeo czy Behr -czy coś takiego) opornicy będzie pasował do mojego XP - mam manualna klimę?. Wiem ze sa dwa rodzaje i nie wiem który mam zakupić. Może ktoś pomoże będe wdzięczny.

Offline Jarosław Rostojek

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 155
  • Skąd: Pszczyna
  • Posiadany samochód: XP 1.6 8V 88KM(2000r)
  • Miejscowość: Pszczyna
Re: jaka opornica dmuchawy???
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 21, 2010, 12:21:00 »
musisz rozebrać - dział "Zrób to sam" , i sprawdzić " naocznie",
podejrzewam że masz opornicę z kapslami którą można naprawiać, jeśli masz "jeża" to już gorzej, poczytaj TEN wątek.

jacekczewa1

  • Gość
Re: jaka opornica dmuchawy???
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 21, 2010, 21:53:40 »
kolego mylisz calkowicie pojecia - prezentowane "jeze" to elektroniczne regulatory obrotów ( behr i valeo) wspólpracujace z klimatronikiem, w manualnej klimie zamontowane sa rezystory ceramiczne - drutowe plus bezpiecznik termiczny obok nich dośc często to własnie on ulega uszkodzeniu - do kupienia w sklepie z czesciami elektronicznymi za kilka zeta - waryo sprawdzic wlasnie ten bezpiecznik termiczny sporo mozna zaoszczedzic


rezystor dmuchawy w serwisie nr ref.00006450JX    cena ok 240 zl brutto

Offline Marcin Stankowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 434
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI 90 KM
  • Miejscowość: Kraków
Re: jaka opornica dmuchawy???
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 21, 2010, 22:27:23 »
Cytuj

Jacek Sabok napisał:
kolego mylisz calkowicie pojecia - prezentowane "jeze" to elektroniczne regulatory obrotów ( behr i valeo) wspólpracujace z klimatronikiem, w manualnej klimie zamontowane sa rezystory ceramiczne - drutowe plus bezpiecznik termiczny obok nich dośc często to własnie on ulega uszkodzeniu - do kupienia w sklepie z czesciami elektronicznymi za kilka zeta - waryo sprawdzic wlasnie ten bezpiecznik termiczny sporo mozna zaoszczedzic


rezystor dmuchawy w serwisie nr ref.00006450JX    cena ok 240 zl brutto

Nie wiem czy dobrze rozumie ale czy te-n rezystory znajdują się w obudowie wentylatora a nie przy samym wentylatorze? Przynajmniej coś takiego widzę na rysunku nr 3
Aby skończyć ta dyskusję chciałbym się dowiedzieć co wreszcie odpowiada za usterkę wentylatora (działa tylko na 4 biegu) czy to tzw. jeże czy opornik (rezystor) na obudowie dmuchawy?.

jacekczewa1

  • Gość
Re: jaka opornica dmuchawy???
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 22, 2010, 16:36:20 »
w recznej klimie - przłaczni 4 pozycyjny jest rezystor dmuchawy - w kanale powietrznym , natomiast jeze są w klimatroniku zamontowane na silniku dmuchawy ( sterowanie odbywa sie npięciem "sterowniczym" podawanym z panelu klimatronika. W recznej klimie rózne prędkości uzyskuje sie przez dołaczenie - zwieranie opornikow ceramiczno- drutowych, na nich 'odkłada" sie napiecie i wentylator chodzi wolniej lub szybciej zależy od wybranej oporności , sprawdz bezpiecznik termiczny zamontowany przy tych opornikach ( na próbe zewrzyj go)

Offline Marcin Stankowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 434
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI 90 KM
  • Miejscowość: Kraków
Re: jaka opornica dmuchawy???
« Odpowiedź #5 dnia: Wrzesień 22, 2010, 18:02:48 »
Cytuj

Jacek Sabok napisał:
w recznej klimie - przłaczni 4 pozycyjny jest rezystor dmuchawy - w kanale powietrznym , natomiast jeze są w klimatroniku zamontowane na silniku dmuchawy ( sterowanie odbywa sie npięciem "sterowniczym" podawanym z panelu klimatronika. W recznej klimie rózne prędkości uzyskuje sie przez dołaczenie - zwieranie opornikow ceramiczno- drutowych, na nich 'odkłada" sie napiecie i wentylator chodzi wolniej lub szybciej zależy od wybranej oporności , sprawdz bezpiecznik termiczny zamontowany przy tych opornikach ( na próbe zewrzyj go)

Czyli muszę wyjąc część nr.3 na rysunku?

jacekczewa1

  • Gość
Re: jaka opornica dmuchawy???
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 22, 2010, 19:36:25 »
tak

Offline Marcin Stankowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 434
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI 90 KM
  • Miejscowość: Kraków
Re: jaka opornica dmuchawy???
« Odpowiedź #7 dnia: Wrzesień 22, 2010, 20:35:30 »
Cytuj

Jacek Sabok napisał:
tak

Wielkie dzięki wreszcie konkretna odpowiedź.A tak na marginesie muszę wyciągnąć dmuchawę czy dostane się do tego "ustrojstwa" od strony pasażera-pewnie jest to przykręcone gdzieś do obudowy ?

Offline Leszek Lampart

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 664
  • Skąd: Rudna Mała
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara Picaso SX 1,6 16V 12.2005
  • Zainteresowania: sport, motoryzacja
  • Miejscowość: Rudna Mała
Re: jaka opornica dmuchawy???
« Odpowiedź #8 dnia: Wrzesień 22, 2010, 21:10:40 »
Cytuj

Marcin Stankowski napisał:
Cytuj

Jacek Sabok napisał:
tak

Wielkie dzięki wreszcie konkretna odpowiedź.A tak na marginesie muszę wyciągnąć dmuchawę czy dostane się do tego "ustrojstwa" od strony pasażera-pewnie jest to przykręcone gdzieś do obudowy ?

Poczytaj ten wątek który jest w poradach "zrób to sam"
Pozdrawiam! :-)  ;-)

Offline Marcin Stankowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 434
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI 90 KM
  • Miejscowość: Kraków
sprawdzenie-naprawa opornicy dmuchawy?
« Odpowiedź #9 dnia: Wrzesień 23, 2010, 20:41:59 »
Witam
udało mi się wyjąć opornicę bez demontażu dmuchawy.A w związku z tym (jak w poprzednich postach pisałem) dmuchawa działała tylko na 4 zdemontowałem opornicę. I teraz pytanie jak ją sprawdzić ewentualnie co trzeba wymienić (czytałem gdzieś że jakiś opornik za parę zł) tylko jaki?co mam kupić?. w załączeniu zdjęcia mojej opornicy:

jacekczewa1

  • Gość
Re: sprawdzenie-naprawa opornicy dmuchawy?
« Odpowiedź #10 dnia: Wrzesień 23, 2010, 21:07:13 »
podłacz pod wtyczke wiązki , ustaw np. na 1 biegu i zewrzyj widoczny na srodku bezpiecznik termiczny jesli ruszy dmuchawa trzeba własnie taki bezpiecznik termiczy wymienic ( wlutowac sie nie da ale mozna wyciąc stary a nowy przykęcic na taie złaczki elektryczne dwu srubkowe) kolego troche inwencji prosze......na bezpiecznku termicznym nadrukowana jest temp. w stopniach celcjusz przy których ulega rzepaleniu - należy taki własnie dokupic w sklepie z czesciami elektronicznymi.....

natomiast jesli nie ruszy tzn że którys z oporników ( tych spiralek) ma przerwe - ale te elementy raczej  nie nadaja sie do naprawy , cały zestaw nalezy wtedy wymienic na nowy

Offline Marcin Stankowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 434
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI 90 KM
  • Miejscowość: Kraków
Naprawa oprnicy dmuchawy
« Odpowiedź #11 dnia: Wrzesień 27, 2010, 00:35:07 »
Zapewne nie jeden użytkownik XP z manualną klimatyzacją spotkał się albo spotka się z problemem wentylatora nawiewu który to chodzi tylko na 4 biegu.Otóż problemem tego stanu rzeczy jest uszkodzona opornica dmuchawy.Aby ją wyjąć nie trzeba wyciągać całej dmuchawy a wystarczy tylko:
-odkręcić schowek po stronie pasażera i wyjąć go aby to uczynić należy otworzyć schowek i poodkręcać wszystkie znajdujące się śruby, następnie od spodu kolejne 3 -odpiąć wykładzinę z 3 kołków plastikowych i 1 śrubę przy "grodzi silnika".mamy już odkręcony i wyjmujemy go pamiętając o odpięciu podświetlenia schowka.Następnie przesuwamy suwak na obieg zamknięty na panelu środkowym.Następnym krokiem jest zlokalizowanie niebieskiej wtyczki od opornicy (znajduje się ona od góry na kanale powietrznym tuż za wentylatorem nawiewu )odpinamy ją.Teraz wkładamy rękę za tunel powietrzny szukając otworu-jeśli go już zlokalizowaliśmy to przekręcając opornicę - wpadnie ona właśnie w "nasze" ręce.Mamy ją czas około 10-15min.
Teraz aby ją naprawić należy zdjąć z niej osłonę-ukażą się nam 3 spirale a pod nimi bezpiecznik termiczny.Należy teraz odczytać jego wartość temperatury (u mnie była na 144C) i udać się do sklepu elektronicznego po w/w bezpiecznik Niestety nie mogłem dostać na 144C wiec kupiłem na 142C cena 4 zł. Kolejnym krokiem jest jego wymiana- ja osobiście wyjąłem stary i w to miejsce włożyłem nowy-uwaga nie lutować bo się spali bezpiecznik.Następnym krokiem jest poskładanie opornicy.
A teraz tylko zamontowanie.
Otóż ja zrobiłem to w ten sposób,że miałem 2 sówki elektryczne (takie jak do głośników) które zamontowałem na kablu głośnikowym przewlekając go przez otwór opornicy i otwór w tunelu powietrznym(tam gdzie wyciągałem opornice) następnie podpiąłem do niego opornicę i pociągnąłem za 2 koniec-ładnie weszła w otwór przekręcając ją była już na swoim miejscu.A teraz tylko pozostał montaż schowka w odwrotnej kolejności do demontażu.

jacekczewa1

  • Gość
Re: jaka opornica dmuchawy???
« Odpowiedź #12 dnia: Wrzesień 27, 2010, 07:13:48 »
dodam jeszcze wazną rzecz....  to że spalił sie bezpiecznik termiczny świadczy najczęscie o zacieraniu sie silnika dmuchawy ... poniewaz ciężej pracujący silnik wywołuje wydzielanie wiekszej ilości ciepła na opornikach w związku z czym po pewnym czasie przepala sie bezpiecznik, dobrze jest kapnąc pare kropel oliwki w miejsce łożysk wirnika

Offline Krzysztof Kowalewski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 17
  • Skąd: Lublin
  • Posiadany samochód: Xsara Picasso 2.0 HDI
  • Miejscowość: Lublin
Re: jaka opornica dmuchawy???
« Odpowiedź #13 dnia: Wrzesień 28, 2010, 20:41:48 »
Witam.Ja jednak stawiałbym ze przyczyną spalenia się bezpiecznika termicznego jest zanieczyszczony filtr PP.
Z powazaniem K.Kowalewski

Offline Marcin Stankowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 434
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara Picasso 2.0 HDI 90 KM
  • Miejscowość: Kraków
Re: jaka opornica dmuchawy???
« Odpowiedź #14 dnia: Wrzesień 28, 2010, 20:58:40 »
Cytuj

Krzysztof Kowalewski napisał:
Witam.Ja jednak stawiałbym ze przyczyną spalenia się bezpiecznika termicznego jest zanieczyszczony filtr PP.

Akurat to dbam o to wiec filtr jest zawsze wymieniany w maju przed sezonem letnim jak jadę na serwis klimy (odgrzybianie itp)

Offline Sławomir Myzia

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 8
  • Posiadany samochód: Xsara Picasso 1.8 16V, 2002r.
Re: jaka opornica dmuchawy???
« Odpowiedź #15 dnia: Sierpień 02, 2011, 09:16:46 »
Witam,

Odświeżę nieco wątek. Miałem podobny problem, czyli dmuchawa działała tylko na 4 biegu. Nieco przeraziły mnie wpisy w innych wątkach, że nie obędzie się bez demontażu dmuchawy ale trochę szperania w forum i na szczęście trafiłem tutaj.
Dostęp przez schowek - jak się okazało - jest banalnie prosty. Po demontażu schowka od razu ukazuje się niebieska wtyczka, a pod nią opornica - jak widać na załączonym obrazku.
Nowy bezpiecznik termiczny zamontował za pomocą dwóch małych śrubek. Niestety nie obyło się bez nawiercenia dwóch otworów w ściankach blaszki - może nieco brutalny sposób ale działa. Całość widoczna na zdjęciu.
Ponowny montaż opornicy odbył się metodą "po palcu". Moja dłoń zmieściła sie do uchylonego kanału i pozostało tylko odpowiednie umiejscowienie opornicy w otworze.

Tu nasuwa mi sie jedno pytanie. W sklepie nie dostałem bezpiecznika na 144 st. jak to było w oryginale tylko na 152 st. Czy te 8 st. może znacząco wpłynąć na cały opornik lub coś innego?

Cały opornik w moim przypadku ma nr ref 6450 EP. Dostępny jest również zamiennik za ok. ~100 zł.
Pozdrawiam,
SM