Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [MK1] P0300 i P0203 co z tym zrobić?  (Przeczytany 4906 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Wojciech Sorek

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 383
  • Skąd: Mysłowice
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.0 16V AL4+LPG 2004
  • Miejscowość: Mysłowice
[MK1] P0300 i P0203 co z tym zrobić?
« dnia: Marzec 18, 2012, 19:20:54 »
Ojciec jechał autem, więc cieżko i wywaliło CHECK, do tego Catalist Converter Default, standardowo APF i chwilowo ESP/ASR system fault(czy jakoś tak).

Efekt: silnik lekko poszarpuje.

Po zdiagnozowaniu błędu komputer wyrzuca:
-P0300 Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
-P0203 Injection Circuit Malfunction Cylinder 3.

Sprawdzam na komputerze gazu i jak się okazało: przez chwile pracuje (poszarpując) na wszystkie cylindry, po czym wyłącza pierwszy cylinder i napięcie na sondzie spada do 0V, sonda jakby przestaje żyć.

Zmieniłem sondę na starą, jak się okazało działającą. Już przestał wyłączać pierwszy cylinder, ale poszarpuje dalej.

Wykręciłem świece, wyglądały ok (lekko białe), zmniejszyłem przerwy co troche poprawiło pracę, pracuje równiej, ale co kilka sekund jakby wypadał zapłon

Wyczyściłem przepustnice, która też nie była jakoś troche "spocona" ale nie jakoś brudna.

Co z tym zrobić??

Aaa, cewkę wymieniłem 6tys temu. Może ona coś miesza?
Wcześniej była cewka Sagem, teraz jest Valeo.

Offline Paweł Hendrysiak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 314
Re: [MK1] P0300 i P0203 co z tym zrobić?
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 18, 2012, 20:15:17 »
Jak masz przewody zapłonowe to zastanów się jeszcze nad nimi. W sumie prosty test po ciemku zobacz czy się błyska. Cewkę też można sprawdzić omomierzem. Po tym jak kiedyś w zx musiałem wymienić jedną świecę na nową po 500km, bo miała wadę fabryczną to już wiem, że jak coś niedomaga to równie podejrzane są rzeczy ostatnio wymieniane na nowe :)

edit: w sumie nie napisałeś czy po skasowaniu usterek nie jeżdżąc na gazie tylko na benzynie problem nadal występuje.

Offline Wojciech Sorek

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 383
  • Skąd: Mysłowice
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.0 16V AL4+LPG 2004
  • Miejscowość: Mysłowice
Re: [MK1] P0300 i P0203 co z tym zrobić?
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 18, 2012, 21:19:18 »
po pierwszym skasowaniu (w sobote) bylo ok. Wlasciwie bledy same zniknely!

Dzisiaj wyskoczyly i juz nie zniknely. W piatek juz bylo czuc jakby auto nie mialo swojej mocy, ani na pb ani na lpg. A na lpg jezdzilo genialnie.

Cewka niestety jest w jednej listwie i nie ma przewodow takze ciezko sprawdzic tak jak np w mojej starej xantii.

Moge nawet sprawdzic pojemnosc cewek bo mam multimetr z taka funkcja. Pytanie jakie powinny miec parametry?

Swiece mam irydowe brisk. Maja dopiero 35tys. Teoretycznie wytrzymuja 90. W kazdym razie wygladaja dobrze.

Offline Wojciech Maziarz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 118
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: C5 Break mkI, 2.0i 16v + LPG
  • Miejscowość: Kraków
Re: [MK1] P0300 i P0203 co z tym zrobić?
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 19, 2012, 10:25:07 »
Wojtku,
to, że błędu nie było przz jakiś czas po skasowaniu, to normalne. Komputer musi zarejestrowac ileś trazy błąd, żeby zapisać go jako trwały.

Co ja bym zrobił:
1) przez jakiś czas jazda tylko na PB, żeby wykluczyć problemy z LPG  
2) dolewka jakiegoś uszlachetniacza do benzyny, żeby przeczyściło wtryskiwacze (a przynajmniej poprawia świadomość kierowcy ;))

Czy masz możliwośc sprawdzenia korekt wtrysku? Może jednak mapy się rozjechały?

Offline Wojciech Sorek

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 383
  • Skąd: Mysłowice
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.0 16V AL4+LPG 2004
  • Miejscowość: Mysłowice
Re: [MK1] P0300 i P0203 co z tym zrobić?
« Odpowiedź #4 dnia: Marzec 19, 2012, 12:00:57 »
Heh.. tyle, że ja nie kasowałem błędu, po 4-5km wszystko zniknęło, tylko sam zapis został.

Może to jest wyjście żeby polatać troche na benzynie.

Jakieś 10tys wtryski były czyszczone u mechanika i od tego czasu ma problemy z odpalaniem. Myślałem że się poprawi no ale nic.. Może w tym też leży problem.

Sprawdzałem korekty wtrysku LTFT i tu jestem w szoku:
w zależności od obrotów i obciążenia LTFT się zmienia.

Co dziwne po puszczeniu gazu korekty lecą na 99%.

Idę zmierzyć tą cewke, może coś uda się zrobić.

Przydałby się ECU Master, ale chyba w okolicy nikt tego nie ma..

Edit: zauważyłem, że przepustnica pracuje w zakresie 12 do 80% (przynajmniej na zapłonie). Nie rozumiem o co tu chodzi.

Offline Wojciech Sorek

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 383
  • Skąd: Mysłowice
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.0 16V AL4+LPG 2004
  • Miejscowość: Mysłowice
Re: [MK1] P0300 i P0203 co z tym zrobić?
« Odpowiedź #5 dnia: Marzec 19, 2012, 18:48:23 »
Z tego co udało mi się zmierzyć:

Opór cewek:
-19 050 ohm
-19 150 ohm

Czyli różnica na poziomie 100ohm.

Jak chodzi o indukcyjność, to miernik pokazuje odpowiednio:

19,52 i 19,33 H.

Stara cewka dla porównania ma mniejszy opór, przy czym o tych samych wartościach i tą samą indukcyjność na poziomie 19,5H. Co z tego jak nie działa.

Offline Wojciech Maziarz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 118
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: C5 Break mkI, 2.0i 16v + LPG
  • Miejscowość: Kraków
Re: [MK1] P0300 i P0203 co z tym zrobić?
« Odpowiedź #6 dnia: Marzec 19, 2012, 19:09:03 »
Cytuj

Wojciech Sorek napisał:
Heh.. tyle, że ja nie kasowałem błędu, po 4-5km wszystko zniknęło, tylko sam zapis został.

Czy to znaczy, że w tej chwili defekt nie występuje ;)? Ma status "usterka przejściowa"?
Cytuj

Może to jest wyjście żeby polatać troche na benzynie.

Jakieś 10tys wtryski były czyszczone u mechanika i od tego czasu ma problemy z odpalaniem. Myślałem że się poprawi no ale nic.. Może w tym też leży problem.

A czyściłeś je dlatego, że pojawił się problem, czy tak "profilaktycznie"? Jak widać "lepsze jest wrogiem dobrego"...
Cytuj

Sprawdzałem korekty wtrysku LTFT i tu jestem w szoku:
w zależności od obrotów i obciążenia LTFT się zmienia.

Co dziwne po puszczeniu gazu korekty lecą na 99%.

Czym sprawdzasz korekty? (sam mam taką potrzebę, ale L*, z której korzystam nie ma takiej opcji)
Może problem z pływaniem korekt wynika z jakichś problemów ze sterownikiem wtrysku?
Cytuj

Idę zmierzyć tą cewke, może coś uda się zrobić.

Przydałby się ECU Master, ale chyba w okolicy nikt tego nie ma..

Edit: zauważyłem, że przepustnica pracuje w zakresie 12 do 80% (przynajmniej na zapłonie). Nie rozumiem o co tu chodzi.

Co do pracy w niepełnym zakresie - wydaje mi się, że to już na forum było - pomagało podciągnięcie linki gazu (jeśli ktoś ją miał) i silnik dostawał "kopa"... Chyba kosztem zwiększonego spalania ;)

Offline Wojciech Maziarz

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 118
  • Skąd: Kraków
  • Posiadany samochód: C5 Break mkI, 2.0i 16v + LPG
  • Miejscowość: Kraków
Re: [MK1] P0300 i P0203 co z tym zrobić?
« Odpowiedź #7 dnia: Marzec 19, 2012, 19:15:27 »
Cytuj

Wojciech Sorek napisał:
Z tego co udało mi się zmierzyć:

Opór cewek:
-19 050 ohm
-19 150 ohm

Czyli różnica na poziomie 100ohm.

Jak chodzi o indukcyjność, to miernik pokazuje odpowiednio:

19,52 i 19,33 H.

Stara cewka dla porównania ma mniejszy opór, przy czym o tych samych wartościach i tą samą indukcyjność na poziomie 19,5H. Co z tego jak nie działa.

W ten sposób da się wykryć tylko bardzo poważne błędy (jakieś solidne przebicie). Zmierzone przez Ciebie wartości R, L mogą być poprawne (dla R to w końcu to tylko 1% różnicy). Błąd może występować w innych warunkach (np. przy wysokich napięciach) i nie stale, ale co jakiś czas. Jeśli nie ufasz cewce, to może masz możliwość podmienić ją na jakaś 100% sprawną?

Offline Wojciech Sorek

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 383
  • Skąd: Mysłowice
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.0 16V AL4+LPG 2004
  • Miejscowość: Mysłowice
Re: [MK1] P0300 i P0203 co z tym zrobić?
« Odpowiedź #8 dnia: Marzec 19, 2012, 20:30:19 »
Wtryski czyściłem bo miałem ciągły błąd APF.
Jak się okazało trochę się przcinały 2 wtryski, a od tego czasu nie mam wprawdzie błędu, ale trudniej zapala..

Miałem na myśli coś w stylu L E X I A defekt przelotny, czyli wystąpił ale już go nie ma.
W wyżej wymienionym programie da się zobaczyć tylko korekty STFT, ale to chyba w Sedre.

Korekty sprawdzam ELM 327 BT za pomocą telefonu. Do tego mam program OBD Scope (na symbiana) i Torque (na androida), tak samo możesz użyć pod Windowsem ScanXL.

Linki gazu niestety nie podciągne, bo przepustnica jest elektroniczna :(

Cewkę właśnie podmieniłem, na sprawną z peugeota 406.
I tu ciekawy temat bo:
-w czasie rozgrzewania silnik pracuje idealnie, zapłony na miejscu i nie ma drgań/szarpnięć
-wyjeżdżam na próbę temperatura ok temperatury 50-60stopni zaczynają wypadać zapłony, 200m dalej wywala CHECK, ale już tylko błąd P0300. Skasowałem go 500m dalej ale zapłony wypadały dalej.

Ruszyłem i trzymając go na obrotach ok 3tys jakoś jechał.
Chwile później przestały wypadać zapłony. Ręce opadają, nie wiem co o tym myśleć.

Może jeszcze świece?

Offline Paweł Hendrysiak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 314
Re: [MK1] P0300 i P0203 co z tym zrobić?
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 19, 2012, 20:33:04 »
Mając równe odczyty z dwóch biegunów raczej zostawiłbym cewkę w spokoju. Trochę więcej informacji jak odczytałeś, że LTFT "pływa"? Czy czasem nie sprawdzasz krótkoterminowych? Jeśli da się jeździć na benzynie bez anomalii to polecam  wykasować usterki i trochę na niej pojeździć - jeśli nie wróci to skupić się na instalacji gazowej. Jak źle jedzie to lepiej nie jeździć z tym, bo można katalizator uszkodzić.

Co do otwarcia przepustnicy, to chyba o mnie chodzi - podobnie mi się otwierała (ok 80%) i była masakra (szczególnie, że automat kickdown zatracił), ale to nie powodowało takich żadnych błędów, bo niby dlaczego - dla sterowania nie dusiłem gazu do końca. Spalanie wzrosło w pierwszej chwili, bo musiałem się nacieszyć zapychem, ale teraz nawet zmalało ;)

U Ciebie prawdopodobne jest jeszcze to, że masz uszkodzony potencjometr tej przepustnicy i mimo prawidłowego otwarcia zaniża wartość sygnalizowaną do sterowania, wówczas korekty będą większe pod obciążeniem.

Offline Paweł Hendrysiak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 314
Re: [MK1] P0300 i P0203 co z tym zrobić?
« Odpowiedź #10 dnia: Marzec 19, 2012, 20:41:40 »
Cytuj

Wojciech Sorek napisał:

Linki gazu niestety nie podciągne, bo przepustnica jest elektroniczna :(



U mnie też jest elektroniczna. Zobacz do czego podłączony jest pedał gazu :)

W Twojej sytuacji trudno będzie nawet lepiej znającym się zgadnąć na odległość. Ze swojej strony dorzucę jeszcze tylko "pomysł" - jedną z rzeczy, które jak zioną ducha przestając pracować po rozgrzaniu, mających wpływ na moment zapłonu jest czujnik położenia wału, ale imho mało prawdopodobne. Te korekty są na + (wzbogacanie) czy na - ?

Offline Wojciech Sorek

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 383
  • Skąd: Mysłowice
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.0 16V AL4+LPG 2004
  • Miejscowość: Mysłowice
Re: [MK1] P0300 i P0203 co z tym zrobić?
« Odpowiedź #11 dnia: Marzec 19, 2012, 21:00:21 »
tylko jak znaleźć to do czego jest podłączony pedał gazu i jak tym regulować?

Korekty skaczą od 1,52 do 2,36 na plus, ale czasem też jest 0.
I u mnie korekta LTFT zależy od obrotów, skacze mniej niż STFT, ale jednak i jest różna dla wielu zakresów w sensie w jednym jest -5 lub - 3, w innym potrafi być nawet +4 /+6, 0% też się pojawia.

Na pewno patrze na LTFT i oczom nie wierzę, bo skacze LTFT i dopasowuje go STFT osobno. Cuda na kiju.

Czyli jak rozumiem potencjometr przepustnicy nie żyje, na co mogłoby też wskazywać AFR dochodzące do 10:1. Jaki koszt takiego czegoś?

Gaz w 100% jest sprawny, anomalia wyskakują dokładnie takie same na obu paliwach.

Może warto pojechać do Bywalca w Katowicach?

Nie wie ktoś ile on teraz kasuje za diagnostykę?

Offline Paweł Hendrysiak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 314
Re: [MK1] P0300 i P0203 co z tym zrobić?
« Odpowiedź #12 dnia: Marzec 19, 2012, 21:21:15 »
A przepraszam - faktycznie na service.citroen widzę, że u Ciebie raczej będzie pedał od razu zintegrowany z potencjometrem (późniejsze rozwiązanie, bodaj po 03/2002).Tyle, że ten potencjometr podaje otwarcie do elektrycznie sterowanej przepustnicy, więc jeśli on zafałszuje to przepustnica po prostu mniej się otworzy. Jeśli coś z tych rzeczy to raczej sama przepustnica - ale też otwarcie brane jest raczej z przepustnicy (czy faktycznie - nie mam pojęcia, biorę na logikę - w końcu tempomat też ma coś do gadania), więć raczej TAM może być problem tzn. otwarta na 100%, bo tak każe potencjometr gazu, odczyt 80%, paliwa na 80% i powietrza masz za dużo.

Korekty -5 do +6 to nie są korekty ;) z takimi można jeździć bez błędów, inna sprawa, że się ostro zmieniają, co już jest podstawą do błędu typu fuel trim malfunction.

Co do sterowania przepustnicą dla pewności możesz tam sobie sprawdzić po VIN, bo ja na 2.9i patrzę.

Jak nie wiesz co dalej, lub nie chcesz zgadywać to jedź do elektronika jak znasz dobrego. Jazda tak raczej autku na dłuższa metę nie służy.

Offline Wojciech Sorek

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 383
  • Skąd: Mysłowice
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.0 16V AL4+LPG 2004
  • Miejscowość: Mysłowice
Re: [MK1] P0300 i P0203 co z tym zrobić?
« Odpowiedź #13 dnia: Marzec 19, 2012, 21:56:29 »
Jazdą bym tego nie nazwał. Chyba zostaje mi właśnie pan Bywalec z Katowic. Z tego co wiem zajmuje się tylko cytrynami i zawsze nabijałem u niego gruszki w xantii.

Jak mój VIN w czymkolwiek pomoże to podaję:

VF7DCRFNF76504686.

Niby racja z tą przepustnicą, ale przecież ma jeszcze MAP Sensor czytający ciśnienie kolektora, więc powinien to jakoś ustawiać.

Spróbuję jeszcze zrobić adaptację tej przepustnicy, ale to niestety nie jest mój główny problem i z pewnością nie jest związany z wypadaniem zapłonów. Chociaż jeżeli chodzi o mieszankę jest to już dobry trop, może to powoduje zapętlanie wtrysków benzynowych.

Edit: Swoją drogą kolejna rzecz która mnie ciekawi to przechodzenie z Close Loop na Open Loop w miejscach w których bym go o to nie podejrzewał, np przy 3500rpm przy dużym obciążeniu.

Offline Paweł Hendrysiak

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 314
Re: [MK1] P0300 i P0203 co z tym zrobić?
« Odpowiedź #14 dnia: Marzec 19, 2012, 22:38:50 »
service.citroen to samo mówi - u Ciebie powinna być o ile dobrze rozumiem te daty to pedał gazu zabudowany na krótko z potencjometrem, brak linki.

Fakt, że map powinien jakoś sobie poradzić. Testowałem to w ZXie i da się tak jechać ale gaśnie, dławi itp. Ale tu uwaga - inaczej z uszkodzonym inaczej z odłączonym. Z uszkodzonym wariuje tak czy inaczej, bo ma sprzeczne sygnały. Z odłączonym rejestruje błąd i słucha się tego co mu zostało czyli map'a, kuleje trochę ale pracuje.

W przypadku elektronicznej przepustnicy nie odłączysz tego, więc zostaje diagnostyka. Z tego co doświadczyłem C5 tak ma, że jak mu wypada zapłon na którymś cylindrów to sobie go wyłącza i tyle, więc może być eskalacja objawów w porównaniu ze starszym autami.

Wydaje mi się, że open loop przy depnięciu jest niezależnie od obrotów, przynajmniej przy 3500 powinien być.

Możesz jeszcze zwrócić uwagę, czy zanim nie pojawią się anomalię i pracuje auto ładnie czy czasem nie chodzi w open-loop.

Powodzenia i daj znać co to było jak usterka będzie usunięta, bo ciekawi mnie to.

Offline Wojciech Sorek

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 383
  • Skąd: Mysłowice
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.0 16V AL4+LPG 2004
  • Miejscowość: Mysłowice
Re: [MK1] P0300 i P0203 co z tym zrobić?
« Odpowiedź #15 dnia: Marzec 19, 2012, 23:04:30 »
Właśnie w każdym innym aucie (poza citroenem) Open Loop zaczyna się na wysokich obrotach. W wielu autach trzeba się starać żeby dojść do OL, a ten sam z siebie przeskakuje.

Na pewno dam znać, z pewnością nie jestem ostatnią osobą której trafi się taki zestaw błędów ;)

service.citroen - tyle że nie mam dostępu do tej strony więc nic mi nie da.

Offline Wojciech Sorek

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 383
  • Skąd: Mysłowice
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.0 16V AL4+LPG 2004
  • Miejscowość: Mysłowice
Re: [MK1] P0300 i P0203 co z tym zrobić?
« Odpowiedź #16 dnia: Marzec 20, 2012, 18:29:40 »
Jak na razie po wymianie cewki jest znaczna poprawa na mocy auta. Problem w tym, że zapłony dalej wypadają. Nie tak często jak na poprzedniej cewce ale jednak.

Spróbuję jutro ze świecami.

Marek_S

  • Gość
Re: [MK1] P0300 i P0203 co z tym zrobić?
« Odpowiedź #17 dnia: Marzec 20, 2012, 22:19:10 »
1- zrobić adaptacje pedału gazu
2- możliwe ze świece(sprawdzić przerwy , zamienic kolejność) albo cewka , mozna pomierzyć cisnienia
3- mozliwe ze tak sobie zrobił mape i zmienia sobie korekty .

Offline Wojciech Sorek

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 383
  • Skąd: Mysłowice
  • Posiadany samochód: Citroen C5 2.0 16V AL4+LPG 2004
  • Miejscowość: Mysłowice
Re: [MK1] P0300 i P0203 co z tym zrobić?
« Odpowiedź #18 dnia: Marzec 21, 2012, 23:12:24 »
Rozwiązanie niespodziewane:

-świece które miały wytrzymać 90tys (platynowe) wytrzymały tylko 35

-cewkę podmieniłem dodatkowo na testową z 406ki i jeszcze jestem w szoku - na tej cewce (Sagem) auto jedzie jakby miało półtorej silnika, zbiera się z każdych obrotów.

Moją nową cewkę Valeo oddałem na reklamacje bo to co zrobili to jakaś żenada. Jakim cudem cewka potrafi tak wiele zmienić.

Dzięki Marku za podpowiedź, zrobię tą adaptację jak tylko wgram od nowa L e x i e na laptopie.