Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [MKII] 215/55/R16 czy 205/55/R16  (Przeczytany 2657 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Zbyszek Mączyński

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 362
  • Skąd: okolice Torunia
  • Posiadany samochód: Picasso 1.6 LPG + C5 1.6 HDI
  • Miejscowość: okolice Torunia
[MKII] 215/55/R16 czy 205/55/R16
« dnia: Styczeń 25, 2013, 12:58:28 »
Witam !

Kilka dni temu kupiłem C5 II z 2006r (1.6 HDI 110KM Liftback)  Samochód jest na starych letnich oponach 215/55/R16.

We wszystkich samochodach jakie miałem miałem opony całoroczne (w Seicenti i Nubirze miałem Dębice Navigator II) w Xsarze Picasso (miałem i mam Barum Quartaris).
Wiem że te opony nie są idealne , ale nie narzekałem.
Nie miałem problemów w zimę i w lato.
Jeżdżę dość spokojnie , rocznie robię z 20tys.

Niestety ceny opon 16" 215/55/R16 trochę przerażają. Też chce całoroczne i za oponę w tym rozmiarze znanej marki (np. Kleber Quadraxer 215/55 R16 97 V XL) kosztuje już około 480zł za sztukę :(

W tym rozmiarze można kupić też Nankang N607 215/55R16 97 V XL w cenie około 310zł za sztukę ...

Różnica w cenie jak widać za 4 koła wynosi prawie 700zł ...

Jednakże trochę boję się chińskich opon , choć podobno ten Nankang to jakaś firma która działa 50 lat i sprzedaje na całym świecie ale ...
No właśnie ..
Trochę nie mam zaufania do chińskich opon i ich jakości i zachowania się ...

Dlatego pomyślałem że może kupić opony 205/55/R16. Różnią się one o -1,7% i są w normie i nie powinno być żadnych problemów ...

W cenie około 310zł można kupić - Kleber QUADRAXER 205/55R16 94 V XL  ...

Osobiście chyba jednak wolałbym Klebera niż chińczyka ...

Jednakze widzę że te opony mają inną słabszą nośność (94V). Czy to nie szkodzi ? Czy citroen C 5 musi mieć opony o tak wielkiej nośności i prędkości ?

Nie planuję jechać więcej niż 140km/h , czyli tyle na ile pozwalają przepisy na autostradzie :)

Offline Dariusz Kłeczek

  • Administrator
  • *****
  • Wiadomości: 8 803
  • Skąd: Trzebinia/Birmingham
  • Posiadany samochód: BX 1,9 GTi; AX 1,5 D
  • Zainteresowania: fotografia, nurkowanie
  • Miejscowość: Trzebinia/Birmingham
Re: 215/55/R16 czy 205/55/R16
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 25, 2013, 13:56:53 »
Poproszę o poprawienie tematu - brak prefiksu...
BX 1,9 GTi 1991 już automat 213.000 km
AX 1,5 D Spot 1996 127.000 km
RENAULT TRAFIC 2,0 DCi 2007 224.000 mil
Hyundai IX35 1,7 CRDi 2014 79.000 mil

Offline Marek Kaszycki

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 134
  • Skąd: Skawina
  • Posiadany samochód: C5 MkII Break 2005 1.6 HDI SX
  • Miejscowość: Skawina
Re: 215/55/R16 czy 205/55/R16
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 25, 2013, 14:53:23 »
Teoretycznie, jeśli będzie wypadek, ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania jeśli opona nie spełnia minimalnych warunków i nie jest odpowiednikiem dopuszczalnych kół z naklejki w słupku lub dokumentu homologacyjnego.
205/55 może mieć indeks wymagany w naklejce, ale tylko opony XL, a te już są droższe.

Przy okazji -- ja kupiłem zimowe Nokiany WR A3 (97 H XL) w rozmiarze oryginalnym za 500 zł/sztukę -- płaciłem i płakałem, ale przynajmniej wiem, że opony są dobre. Pewnie mógłbym kupić taniej, ale nie było opon z niższym indeksem nośności ani prędkości, więc przypuszczalnie przepłaciłem.

Czy opony wielosezonowe są dobrym pomysłem? Zależy, ile jeździsz. Jeśli mniej, niż 8 000 rocznie, to pewnie nie zużywasz opon w takim stopniu, żeby po sześciu latach nie czuć żalu wyrzucając je. Jeśli jeździsz dużo, to się nie opłaca -- w ciągu paru lat dopłacisz do interesu. Ale mam obawę, że prezentując taki sztucznie oszczędny stosunek do samochodu, nie interesujesz się kwestią bezpieczeństwa i w zimie będziesz dalej jeździł na oponach całorocznych nawet jeśli pozostanie 0,5 mm bieżnika...

Offline Marek Kaszycki

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 134
  • Skąd: Skawina
  • Posiadany samochód: C5 MkII Break 2005 1.6 HDI SX
  • Miejscowość: Skawina
Re: [MKII] 215/55/R16 czy 205/55/R16
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 25, 2013, 15:02:19 »
Co do indeksu prędkości -- używając opon zimowych lub całorocznych MOŻNA mieć niższy indeks prędkości, niż wymaga samochód.
Jednak, po pierwsze, 1.6 HDi rozwija maksymalną prędkość 190 km/h (mój rozpędza się do 180 km/h wg licznika), więc wymagany indeks prędkości to tylko H (210 km/h). Po drugie, chcesz opony całoroczne, więc możesz założyć opony z indeksem Q (160 km/h). Dostaniesz do nich naklejkę, żeby używać wyłącznie do prędkości 160 km/h. Naklejkę umieszczasz w okolicach deski rozdzielczej (w polu widzenia kierowcy) i problem rozwiązany.

Mamy tu tylko jeden problem -- indeksy prędkości i nośności są powiązane. "Wolniejsze" opony mają też niższe indeksy nośności. Nie kupisz na przykład opony 97Q.

Offline Zbyszek Mączyński

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 362
  • Skąd: okolice Torunia
  • Posiadany samochód: Picasso 1.6 LPG + C5 1.6 HDI
  • Miejscowość: okolice Torunia
Re: [MKII] 215/55/R16 czy 205/55/R16
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 25, 2013, 20:03:32 »
Opony wielosezonowe używam wiele lat. W moim ostatnim samochodzie (Xsara Picasso) który kupiłem na początku 2009 zamontowałem po zakupie Barum Quartaris (wtedy nowość). Przejechałem na nich prawie 90 tys km (4 lata) i są ciągle dobre ...
Nie planuję jeździć szybciej niż 140km/h. Nie ściagam się.

Ciekawy jestem na jakiej podstawie może ubezpieczyciel odmówić wypłaty odszkodowania ? Jeśli opony będą takie same i bieżnik będzie odpowiedni oraz będą to opony dopasowane do warunków atmosferycznych to nie ma prawa odmówić. To jakaś bzdura.

Mnie interesuje dlaczego w C5 II są opony 97V a w C5 I są opony  na felgach 15" i dużo słabsze ...

Czyżby nagle C5II stał sie dużo cięższy ?

Offline Zbyszek Mączyński

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 362
  • Skąd: okolice Torunia
  • Posiadany samochód: Picasso 1.6 LPG + C5 1.6 HDI
  • Miejscowość: okolice Torunia
Re: [MKII] 215/55/R16 czy 205/55/R16
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 26, 2013, 10:42:14 »
Odpowiadam sobie ...

Jakoś model C5 pierwszej generacji (2000-2004) miał fabryczne opony i koła 195/65R15 91 H.

Samochód po liftingu C5 (2004-2007) dostał już koła 215/55/ R16 93W.

Patrząc na masę samochodów to nic się nie zmieniło , bo i czemu.

Dopiero nastepna generacji po 2008 miała inną płytę podłogową i inne zmiany i auto stało się cięższe ...

Wygląda że w C5 po lifcie spokojnie można montowac koła nawet 15" bo i czemu nie jeśli konstrukcyjnie to takie same samochody.

Zdecydowałem się jednak wziąc opony Kleber QUADRAXER 205/55R16 94 V XL zamiast chińczyków 215/55/R16

Offline Marek Kaszycki

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 134
  • Skąd: Skawina
  • Posiadany samochód: C5 MkII Break 2005 1.6 HDI SX
  • Miejscowość: Skawina
Re: [MKII] 215/55/R16 czy 205/55/R16
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 26, 2013, 14:09:50 »
94V może być. W C5Mk2 zmieniono wszystkie koła na 16-calowe, ponieważ wyszło w użytkowaniu, że mniejsze nie zdają egzaminu i samochód jest niestabilny.
Zresztą już w C5Mk1 były koła 16-calowe w silnikach innych, niż bazowe.
Ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania jeśli opony są inne niż wpisane w słupku, ale tylko jeśli są gorsze.
Indeks prędkości wpisany w 1.6 HDi nie powinien być W, tylko H. Tutaj masz pole do manewru, bo prędkość maksymalna w papierach to 190 km/h.