Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: [Xsara II 1.6 16v] Który czujnik temperatury od zegarów?  (Przeczytany 14118 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Mariusz Chobot

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 641
  • Skąd: Lubin
  • Posiadany samochód: C5 MK3 3.0 HDI 2013, Renault Kadjar 1.2, Opel Meriva
  • Zainteresowania: Elektronika, Informatyka, Klimatyzacja
  • Miejscowość: Lubin
[Xsara II 1.6 16v] Który czujnik temperatury od zegarów?
« dnia: Lipiec 06, 2010, 11:49:29 »
Witam. Problem w aucie taty następujący: Pali się kontrolka od temperatury (ta czerwona przy wskaźniku), wskazówka temperatury na 0. Pali się też kontrolka STOP, oraz włącza się wentylator chłodnicy nawet jak samochód stoi całą noc.  Po podłączeniu pod ELM błąd typu temperatura płynu chłodniczego za wysoka (ale wskazówka jest na minimum- kontrolka pali się nadal).Został wymieniony czujnik ten w termostacie - bez zmian. Stąd pytanie który czujnik jest od zegarów, gdzie się znajduje. Samochód to XSARA II 2000rok silnik 1.6 benzyna. Dziękuję za pomoc
Diagnostyka CDIF 3, Elektronika, Hydraulika pomoc i naprawa, uzupełnianie azotu, sprawdzanie sfer

Offline Tomasz Fedorow

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 192
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Xsara 99' 1,4i SX X-PACK+
  • Zainteresowania: mtb
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Który czujnik temperatury od zegarów? Xsara 1.6
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 08, 2010, 22:56:24 »
W obudowie termostatu są dwa czujniki. Jeden przekazuje sygnał do wskaźników oraz zapala kontrolkę (sygnalizuje przegrzanie silnika) i wersji silnika X1.6 ten czujnik ma niebieskie złącze z fioletowym pierścieniem, drugi czujnik przekazuje sygnał do sterownika.

Offline Mariusz Chobot

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 641
  • Skąd: Lubin
  • Posiadany samochód: C5 MK3 3.0 HDI 2013, Renault Kadjar 1.2, Opel Meriva
  • Zainteresowania: Elektronika, Informatyka, Klimatyzacja
  • Miejscowość: Lubin
Re: Który czujnik temperatury od zegarów? Xsara 1.6
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 09, 2010, 21:36:55 »
Witam!! W termostacie jest 1 czujnik kolor niebieski - 2 przewody - został wymieniony. Bez zmian. W jednym przewodzie jest napięcie 5V. W bloku silnika troszkę poniżej jest także jakiś czujnik mniemam, że też od temperatury 1 przewodowy. W sumie już nie wiem, może jakiś schemat jak to idzie, co można sprawdzić. No i czy w sumie może ktoś ma schemat rozmieszczenia tych czujników. Auto normalnie jeździ, paliitd tylko ten brak odczytu temperatury ta czerwona kontrolka od temperatury i ten stop psuje radość z eksploatacji auta. Może ktoś coś podpowie? Dziękuję
Diagnostyka CDIF 3, Elektronika, Hydraulika pomoc i naprawa, uzupełnianie azotu, sprawdzanie sfer

Offline Paweł Morawski

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 10
  • Skąd: Olsztyn
  • Posiadany samochód: Citroen Xsara 2000r. 1.4 SX Millesime
  • Miejscowość: Olsztyn
Re: Który czujnik temperatury od zegarów? Xsara 1.6
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 10, 2010, 12:04:07 »
Cytuj

Mariusz Trzybulski napisał:
W bloku silnika troszkę poniżej jest także jakiś czujnik mniemam, że też od temperatury 1 przewodowy.


To będzie zapewne ten czujnik. Jak patrzyłem na schematy, to jest prosty czujnik bimetalowy załączający się przy określonej temperaturze.

Offline Mariusz Chobot

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 641
  • Skąd: Lubin
  • Posiadany samochód: C5 MK3 3.0 HDI 2013, Renault Kadjar 1.2, Opel Meriva
  • Zainteresowania: Elektronika, Informatyka, Klimatyzacja
  • Miejscowość: Lubin
Re: Który czujnik temperatury od zegarów? Xsara 1.6
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 10, 2010, 19:56:57 »
Witam!!! W sumie nie wiem czy to będzie on ma 1 przewód, a więc ten sam czujnik jest zarówno do wskaźnika wychyłowego temperatury oraz do tej nieszczęsnej kontrolki od przegrzania? Po za tym powoduje on zapalenie się kontrolki STOP oraz załączanie wentylatora chłodnicy po każdym odpaleniu auta, po zgaszeniu auta wentylator chodzi jeszcze kilkanaście minut. Jak w takim razie działa ten wentylator chłodnicy? Czy takze dostaje sygnał z tego czujnika, czy też ma swój? W sumie dziwna sytuacja, bo wskaźnik powinien wychylić się na fula, zapalić kontrolka od przegrzania a jest inaczej, wskaźnik pokazuje minimalną temperaturę a czerwona kontrolka od przekroczenia temperatury pali się nadal. Po podłączeniu do kompa jak wcześniej pisałem jest bład o wysokiej temperaturze. Skasowanie po wymianie czujnika tego dwuprzewodowego nic nie dało.
Diagnostyka CDIF 3, Elektronika, Hydraulika pomoc i naprawa, uzupełnianie azotu, sprawdzanie sfer

Offline Adam Harych

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 692
  • Skąd: Przygodzice
  • Posiadany samochód: E46 zastąpiło Xsare, Volvo S40 1.9Di 102km, E46 320D 136km, Mercedes A-class 1.7CDI 90k
  • Miejscowość: Przygodzice
Re: Który czujnik temperatury od zegarów? Xsara 1.6
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 11, 2010, 13:27:09 »
Nie no wentylator ma chyba swój jeden czujnik który działa tak ze przy danej temp sklejają się płytki i włącza się wentylator.


Będę za nią tęsknił :)

Offline Tomasz Gąbka

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 547
  • Skąd: Odolanów
  • Posiadany samochód: Peugeot 307, wcześniej Xsara II 1,4SX 2000r, Saxo 1,1i 5d 1997r i AX 1,0 TGE 5d 1991r
  • Zainteresowania: motoryzacja
  • Miejscowość: Odolanów
Re: Który czujnik temperatury od zegarów? Xsara 1.6
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 11, 2010, 13:38:20 »
W mojej Xsarze II nie wiedziałem czy po przekręceniu kluczyka testuje się lampka od przegrzania silnika (tak jak w Saxo MK1). Zrobiłem test i podłączyłem do masy ten czujnik co jest w głowicy (1 przewodowy) do masy. Wtedy zapaliła się kontrolka przegrzania nad wskaźnikiem temperatury, zapaliła się kontrolka STOP, piszczał sygnał dźwiękowy, i włączył się wentylator chlodnicy. Próbę robiłem na zimnym aucie. Więc chyba to ten czujnik powoduje te objawy u Kolegi.

Offline Mariusz Chobot

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 641
  • Skąd: Lubin
  • Posiadany samochód: C5 MK3 3.0 HDI 2013, Renault Kadjar 1.2, Opel Meriva
  • Zainteresowania: Elektronika, Informatyka, Klimatyzacja
  • Miejscowość: Lubin
Re: Który czujnik temperatury od zegarów? Xsara 1.6
« Odpowiedź #7 dnia: Lipiec 12, 2010, 11:10:56 »
Witam. Oby tak było. Tylko, że wskaźnik temperatury jest na minimum, nawet w po nagrzaniu silnika nie drgnie. Tak więc troszkę dziwnie to wygląda, bo gdyby on takze poszedł na maxa (czerwone pole) to byłoby ok. A tak to jak pisałem wczesniej. Jutrobędę  miał taty auto więc sprawdzę ten czujnik tak jak kolega pisał> Zobaczymy co z tego wyniknie, z tego co kolega pisze to po odłączeniu go objay powinny ustąpić skoro po podłączeniu do masy występują(zwarty czujnik).
Diagnostyka CDIF 3, Elektronika, Hydraulika pomoc i naprawa, uzupełnianie azotu, sprawdzanie sfer

Offline Mariusz Chobot

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 641
  • Skąd: Lubin
  • Posiadany samochód: C5 MK3 3.0 HDI 2013, Renault Kadjar 1.2, Opel Meriva
  • Zainteresowania: Elektronika, Informatyka, Klimatyzacja
  • Miejscowość: Lubin
Re: Który czujnik temperatury od zegarów? Xsara 1.6
« Odpowiedź #8 dnia: Sierpień 16, 2010, 14:45:21 »
Temat dalej nierozwiązany. Wymienione oba czujniki, ten dwuprzewodowy w termostacie i ten 1 przewodowy poniżej, błąd skasowany i po przkręceniu kluczyka nadal sygnał dzwiękowy kontrolka stop, kontrolka od temperatury płynu się pali, wskazówka temperatury na 0. Po zgaszeniu auta wentylator chłodnicy jeszcze troszkę pracuje, Może ktoś ma pomysł jak to w końcu ugryźć, czy jest może jakiś 3 czujnik? Auto pali i normalnie jeździ.
Diagnostyka CDIF 3, Elektronika, Hydraulika pomoc i naprawa, uzupełnianie azotu, sprawdzanie sfer

Offline Jan Ferde

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 207
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: AR 159, Xsara II 1.6 16v
  • Miejscowość: Wrocław
Re: Który czujnik temperatury od zegarów? Xsara 1.6
« Odpowiedź #9 dnia: Sierpień 19, 2010, 14:23:41 »
Poniżej przeszyłam dane z Info-Techa, do którego miałem przez chwilę dostęp. Masz podana które złącza w komputerze są pod którymi czujnikami (są 2 - oba w okolicy termostatu, co zresztą wyżej zostało już opisane)

Cytuj

190 - przełącznik temperatury chłodziwa, uruchamia wentylator, szare gniazdko, przełącznik zamyka się w temp. 118°C

42- czujnik temperatury - zielone (turkusowe?) gniazdko:
napięcie zasilania 5V, opór:
5-6 KOhm - 20°C
500-600 Ohm - 80°C

Sprawdzić złącze(a): Sprawdzić złącze(a), w razie potrzeby oczyścić je lub przymocować, aby zapewnić dobre podłączenie.
Sprawdzić opór:
Wyłączyć zapłon. Wyjąć złącze z czujnika.
Zmierzyć opór pomiędzy oboma wtykami czujnika. Porównać z podanym oporem.
Sprawdzić napięcie zasilania:
Wyłączyć zapłon. Wyjąć złącze z czujnika.
Włączyć zapłon i kolejno mierzyć napięcie pomiędzy oboma końcówkami złącza i ujemną końcówką akumulatora. Jedna z wartości powinna być równa 5 V. Jeśli tak nie jest, to
sprawdzić okablowanie, następnie ECU.
Sprawdzić podłączenie do ECU:
Wyłączyć zapłon. Wyjąć złącza z czujnika i ECU.
Zmierzyć opór pomiędzy końcówką złącza napięcia zasilania i odpowiednią końcówką w złączu ECU. Powinien on być < 1 om. Jeśli tak nie jest, to sprawdzić okablowanie.
Sprawdzić uziemienie:
Sprawdzić na schemacie czy podłączenie uziemienia zostało podłączone do uziemienia bezpośredniego czy do ECU. Jeśli jest ono podłączone bezpośrednio do uziemienia:
Wyłączyć zapłon. Wyjąć złącze z czujnika i zmierzyć opór pomiędzy końcówką złącza uziemienia i ujemną końcówką akumulatora. Powinien być on < 1 om. Jeśli tak nie jest, to sprawdzić okablowanie. W przypadku podłączenia do ECU: Wyłączyć zapłon. Wyjąć złącze z czujnika i ECU. Zmierzyć opór pomiędzy końcówką złącza uziemienia i
odpowiednią końcówką w złączu ECU. Powinien być on < 1 om. Jeśli tak nie jest, to sprawdzić okablowanie.
 
Xsara
 

Offline Mariusz Chobot

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 641
  • Skąd: Lubin
  • Posiadany samochód: C5 MK3 3.0 HDI 2013, Renault Kadjar 1.2, Opel Meriva
  • Zainteresowania: Elektronika, Informatyka, Klimatyzacja
  • Miejscowość: Lubin
Re: Który czujnik temperatury od zegarów? Xsara 1.6
« Odpowiedź #10 dnia: Sierpień 19, 2010, 16:47:33 »
I to już jest coś konkretnego. Ale usterka wygląda tak: Po przekręceniu kluczyka zapala się kontrolka temperatury chłodziwa - wskaźnik temperatury ani drgnie - zapala się stop i sygnał dźwiękowy. Po uruchomieniu silnika włącza się wentylator. Po wyłączeniu silnik wentylator jeszcze jakiś czas działa. Niestety na tą chwilę nie dysponuję lexią, jedynie ELM który pokazuje błąd P0115 czyli wadliwe działanie obwodu temperatury chłodzenia. Nie zapala to kontrolki usterki silnika. Co zostało sprawdzone - otóż wymieniono oba czujniki temperatury - bez zmian - co dziwne przy wymianie tego 1 przewodowego nie wyciekał płyn wygląda to tak jakby czujnik był wkręcany w mosiężny lub miedziany kołnierz i przez doleganie do niego pośrednio mierzył temperaturę - nie wiem czy to oryginalny patent czy też poprzedni właściciel coś skopał i zastosował takie rozwiązanie. Czujnik wygląda tak jakby był zwykłym włącznikiem bimetalowym - zimny ma po prostu przerwę,a w każdym bądź razie na omomierzu zakres 2MOhm nie ma pomiaru. Chyba tak ma być, Natomiast ten drugi dochodzi do niego napięcie ok 5V, a drugi przewód wraca na ECU a więc ma przejście - zresztą z tego pierwszego też idzie na ECU - są koło siebie. Dalej nie jestem w stanie sprawdzić na razie.  Może gdybym dysponował lexią to zobaczyłbym co widzi w module wtrysku a co w BSI. Dzisiaj zajrzałem do BSI - połączenia bez zarzutu, po rozebraniu stan wizualny idealny nic nie okopcone, przypalone, zaśniedziałe itd. Mam jeszcze tezę że być może to wina BSI - błąd ELM kasuje zapewne w sterowniku ECU a w BSI zostaje. Bo w sumie autko pali normalnie - tylko te historie z błędami na tablicy a z tego co dopatrzyłem za to odpowiada BSI - a więc moje pytanie brzmi? Czy dobrze rozumuję oraz czy BSI może powtórnie wysłać komunikat do ECU, że błąd temperatury? i spowodować że po podłączeniu ELM widzi tą usterkę w ECU , bo do BSI niestety nie ma dostępu?. BSI odpowiada także za deskę rozdzielczą, więc to ona włącza wskaźniki i kontrolki - a wiec? A może to połączenie między ecu a BSI? Sprawdziłem wg schematu podrzuconego przez kolegę - wszystko się zgadza, tylko niepokoi mnie te 5V gdyż jest ono na ZE4, a to oznacza że po zadziałaniu czujnika bimetalowego czyli defacto załączeniu wentylatora idzie to na zwarcie do masy przez czujnik. Po za tym bez problemu są wszystkie przejscia itd. Ale to nie zmienia sytuacji - bo albo coś z ECU, albo z BSI. Po kilku odpaleniach ELM wkrywa błąd. Jutro dalsza walka, ale może jakieś sugestie?
Diagnostyka CDIF 3, Elektronika, Hydraulika pomoc i naprawa, uzupełnianie azotu, sprawdzanie sfer

Offline Jacek Mierzejewski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 121
  • Skąd: OSTRÓDA
  • Posiadany samochód: Była Xsara II + Saxo jest Peugeot 407 sedan 2008/2009 2.0HDI + Renault Clio II
  • Miejscowość: OSTRÓDA
Re: [Xsara II 1.6 16v] Który czujnik temperatury od zegarów?
« Odpowiedź #11 dnia: Sierpień 19, 2010, 19:50:28 »
Witam

Mam pytanko (nie zrozum mnie źle) czy sprawdziłeś te czujniki mając je wymontowane miernikiem pod wpływem działania temperatury np. podgrzewając w garnku z wodą? - jak się zachowują. To że podstawiłeś drugi-e nie znaczy wcale że są sprawne.
Jeden jak zauważyłeś jest bimetalem, czyli załącza i rozłącza przy odpowiedniej temperaturze.
Drugi jest termistorem (wydaje mi się że o ujemnym współczynniku temperaturowym) - porównaj jego pomiary z tym co podesłał Janek.
Ja sprawdziłbym jeszcze drogę przewodów czujnik - ECU, być może jest tam jakieś zwarcie, otarcie. Może jakiś punkt masowy ale tego można się dowiedzieć tylko przez pomiary.
Na razie tyle przychodzi mi do głowy, sprawdź i podziel się pomiarami.

Pozdrawiam

Offline Mariusz Chobot

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 641
  • Skąd: Lubin
  • Posiadany samochód: C5 MK3 3.0 HDI 2013, Renault Kadjar 1.2, Opel Meriva
  • Zainteresowania: Elektronika, Informatyka, Klimatyzacja
  • Miejscowość: Lubin
Re: [Xsara II 1.6 16v] Który czujnik temperatury od zegarów?
« Odpowiedź #12 dnia: Sierpień 19, 2010, 21:00:49 »
Witam!!!Pierwsze co zrobiłem to wykonałem test z wymontowanym czujnikiem. Wraz ze wzrostem temperatury maleje rezystancja. W aucie wygląda to tak jak napisał Jan, na zimnym silniku ok 5KOhm rezystancja - pomiar wykonałem także na kostce przy ECU - dokładnie tyle samo pokazuje. Natomiast charakterystyki ich pracy nie jestem w stanie sprawdzić - musiłbym dysponować małym laboratorium:). Tak więc do ECU dociera prawidłowy sygnał przynajmniej na poziomie temperatury otoczenia 20 C, więc nawet gdyby czujnik dalej był walnięty to tego błędu nie powinienem mieć. Śmieszna jest sytuacja, ze pali się kontrolka od temperatury płynu a wskaźnik nie pokazuje maksimum, tylko nawet nie drgnie. Pokazuje jakby silnik był zimny - czyli taka rozbieżność kontrolka ostrzegawcza pali sę a na wskaźniku nic, nawet nie drgnie. O ile się orientuję to zestawem wskaźników zarządza BSI i teraz nie wiem czy to tam coś się dzieje, czy też po prostu dostaje zły sygnał z ECU. Bo w sumie wskazówka powinna wejść na maksimum i zapalić się kontrolka od przegrzania - to byłoby logiczne. A nie chcę grzebać nie mając schematów dokumentacji, bo nie sztuka coś tam uwalić , tam nie ma miejśca już na połączenia na krótko:) Dlatego ciągle pytam, może ktoś miał taki przypadek lub może ma pomysł. Za wszystkie rady dziękuję. Nie chce mi się rozbierać tego ECU bo pewnie nie za dużo zobaczę. A co sądzicie o tych +5V wspólnie z czujnikiem od wentylatora - dziwnie to wygląda.
Diagnostyka CDIF 3, Elektronika, Hydraulika pomoc i naprawa, uzupełnianie azotu, sprawdzanie sfer

Offline Jan Ferde

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 207
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: AR 159, Xsara II 1.6 16v
  • Miejscowość: Wrocław
Re: [Xsara II 1.6 16v] Który czujnik temperatury od zegarów?
« Odpowiedź #13 dnia: Sierpień 20, 2010, 00:58:12 »
1. Jaką temperaturę cieczy chłodzącej pokazuje ELM?

2. Drugi czujnik to bimetalowy, on zwiera do masy ten sam obwód do którego jest podłączony pierwszy gdy temp. przekroczy 118 stopni. Widać to na schemacie. Więc to wygląda prawidłowo. Te 5V też jest ok moim zdaniem. Wszystko wskazuje na jakiś problem BSI lub zwarcie którymś komputerze.

Sytuację komplikuje fakt, że masz auto, które nie ma jeszcze pełnego BSI, tzn. np. światła są "po staremu", również deska i zachowanie kontrolek jest inne niż w autach z "pełnym BSI" (xsary od końca 2001 r.).

W wolnej chwili zerknę jak u mnie zachowa się komputer po odpięciu poszczególnych czujników.
 
Xsara
 

Offline Mariusz Chobot

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 641
  • Skąd: Lubin
  • Posiadany samochód: C5 MK3 3.0 HDI 2013, Renault Kadjar 1.2, Opel Meriva
  • Zainteresowania: Elektronika, Informatyka, Klimatyzacja
  • Miejscowość: Lubin
Re: [Xsara II 1.6 16v] Który czujnik temperatury od zegarów?
« Odpowiedź #14 dnia: Sierpień 20, 2010, 07:55:51 »
Witam ponownie. Nie pamiętam co pokazuje ten ELM za temperaturę jaką wartość. Autko będzie znowu dostępne do badań w sobotę. Co do tego bimetalowego czujnika to wg mnie byłoby ok gdyby zwierał on bezpośrednio do masy już od strony sygnału - rezystancja zero - maksymalna temperatura - a on jest zwarty z przewodem co podaje 5V do tego drugiego czujnika - a więc po przekroczeniu temperatury i zadziałaniu zwiera do masy te 5V z ECU to mnie dziwi, bo gdyby był z drugiej strony to ok. Zresztą obwód tego bimetalowego nie jest nadzorowany tj w przypadku jego usterki niepowinien pojawić się żaden komunikat - można go odłączyć - a po podłączeniu do masy powinien włączyć się wentylator.  Pytanie moje też jest nastepujące - a co włącza wentylator - BSI czy ECU?. NA którym przewodzie przy czujniku jest te 5V a raczej powinno być? Może to w ECU coś się pokopało w układzie temperatury?
Diagnostyka CDIF 3, Elektronika, Hydraulika pomoc i naprawa, uzupełnianie azotu, sprawdzanie sfer

Offline Jan Ferde

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 207
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: AR 159, Xsara II 1.6 16v
  • Miejscowość: Wrocław
Re: [Xsara II 1.6 16v] Który czujnik temperatury od zegarów?
« Odpowiedź #15 dnia: Sierpień 20, 2010, 19:24:23 »
Tak jak mówiłem - moim zdaniem ten bimetalowy zwiera prawidłowo do masy. Zresztą moim zdaniem można go odłączyć i układ powinien działać bez różnicy (jeśli temp. nie osiągnie 118°C).

Wracając do czujnika. Zerknij na zdjęcie. U mnie 5V jest na różowym przewodzie, tym z brzegu, do którego wpięty jest na zdjęciu miernik (z prawej strony na zdjęciu).

U mnie po odpięciu przewodu pokazuje błąd za wysokiej temperatury + brak wskazania temp. (na desce wskaźnik na "zero", a nie na "max" ) + sygnał stop i kontrolka czerwona. Moim zdaniem BSI (które steruje deską) dostaje sygnał spoza zakresu pracy czujnika i wywala taki błąd.

Podstawowe pytanie - czy sprawdzałeś czy oba kable są ok? Zrób prosty test i wepnij miernik do środkowego kabla czujnika (masa) i potem do + w akumulatorze (u mnie wtedy pokazuje 12V). +5V jak rozumiem jest u Ciebie ok na prawym kablu ze zdjęcia?

PS. U mnie potwierdza się, że ten czujnik jest również czujnikiem temp. do ECU - po odłączeniu tego czujnika i odpaleniu auta silnik pracuje nierówno, szczególnie na gazie. Po podłączeniu wszystko wraca do normy. Stąd prośba o sprawdzenie tego jaką informację podaje ELM o temp. cieczy chłodzącej silnik.
 
Xsara
 

Offline Mariusz Chobot

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 641
  • Skąd: Lubin
  • Posiadany samochód: C5 MK3 3.0 HDI 2013, Renault Kadjar 1.2, Opel Meriva
  • Zainteresowania: Elektronika, Informatyka, Klimatyzacja
  • Miejscowość: Lubin
Re: [Xsara II 1.6 16v] Który czujnik temperatury od zegarów?
« Odpowiedź #16 dnia: Sierpień 20, 2010, 21:04:29 »
Dziękuję koledze za zainteresowanie. I takie powinno być forum. Powiem tak wszystko się zgadza u mnie. Tak samo wskaźnik leży na minimum, pali się kontrolka od temperatury i pali się stop. U mnie silnik chodzi równo - chyba , że jest w trybie awaryjnym i podstawia sobie do kalkulatora wartość zdeklarowaną przez producenta. Ten czujnik na pewno jest nadzorowany przez system - po prostu przerwa w obwodzie lub zwarcie do plusa to skrajne przypadki nieskończona rezystancja lub przejście - czyli poza zakresem . Zresztą zakres pracy czujnika można ustalić np od -50 do 150 C i wtedy odpowiada temu jakaś rezystancja - każdy wynik spoza zakresu dla sterownika świadczy , że coś jest z czujnikiem ewidentnie nie tak. Bo system poprawności działania samego czujnika nie jest w stanie sprawdzić bo zarówno 600 Ohm jak i 3 kOhm jest wartością z zakresu i prawidłową. Dlatego gdy system sprawdzi że nie ma odczytu z czujnika czyli jest przerwa lub zwarcie włącza także ten wentylator , a ten bimetalowy jest tylko jako awaryjny - przy prawidłowo działającym układzie (widać na schemacie)  też załączy wentylator jakby był tamten oszukiwał. Niepokoi mnie to że właśnie ten różowy i ten od czujnika bimetalowego są z sobą zmostkowane - rezystancja między nimi jest zero. Czyli przewód co podaje do czujnika 5V i przewód na bimetalowym też ma 5V- czyli przy zadziałaniu bimetalu zwiera do masy poprzez czujnik. Bo gdyby był zmostkowany z tym drugim przewodem to ok działa zwiera do masy (robi mostek) rezystancja 0 temperatura max - włącza wentylator - podaje sygnał. Bo te 5V jest to obniżone napięcie do układów pomiarowych aby było odporne na spadki napięc i niestabilność zasilania. Gdyby było 12V to włączając światła, klimatyzację mogłby występować zakłócenia. I tylko dlatego jest to zrobione 5V. To ECU musi przekazać informację o temperaturze do BSI, bo z czujników przewody idą tylko do ECU. Jak będzie autko to sprawdzę czy na tym środkowym będzie te 12V po przyłączeniu do niego miernika i do plusa. . W każdym bądź razie po odpięciu kostki na ECU i wykonaniu pomiaru na odpowiednich pinach miałem normalną rezystancję z czujnika. Miałbym jeszcze taką prośbę aby kolega sprawdził czy ten różowy czy też ma przejście do tego od bimetalowego włącznika - po odłączeniu kostki od ECU. U mnie pokazuje przejście. Jeśli się potwierdzi to będzie ok. I wtedy to będzie problem pomiędzy ECU a BSI - BSI.  . Znalazłem też w tej rozpisce do BSI co podałem linka że sygnał o temperaturze przychodzi z ECU: żólta 26 pinowa kostka - pin 18 - Input: Coolant temperature info by FRIC engine ECU (PWM) ; pin 23 - Input: Coolant temperature warning information through thermoswitch..

The engine coolant temperature sensor (variable resistor) is connected to
the engine management ECU. This converts the signal from the sensor
into a variable frequency signal and sends it to the BSI. The engine
management ECU also transmits the warning signal to the BSI.
The BSI encodes this information in a VAN frame to be sent to the control panel
Diagnostyka CDIF 3, Elektronika, Hydraulika pomoc i naprawa, uzupełnianie azotu, sprawdzanie sfer

Offline Mariusz Chobot

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 641
  • Skąd: Lubin
  • Posiadany samochód: C5 MK3 3.0 HDI 2013, Renault Kadjar 1.2, Opel Meriva
  • Zainteresowania: Elektronika, Informatyka, Klimatyzacja
  • Miejscowość: Lubin
Re: [Xsara II 1.6 16v] Który czujnik temperatury od zegarów?
« Odpowiedź #17 dnia: Sierpień 30, 2010, 19:42:23 »
Problem rozwiązany uszkodzony przewód w wiązce między ECU a BSI.
Diagnostyka CDIF 3, Elektronika, Hydraulika pomoc i naprawa, uzupełnianie azotu, sprawdzanie sfer

Offline Filip Presz

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 622
  • Posiadany samochód: Xsara II, C4 II
Re: [Xsara II 1.6 16v] Który czujnik temperatury od zegarów?
« Odpowiedź #18 dnia: Maj 12, 2013, 16:24:19 »
Czy niebieski czujnik wkręcany w blok silnika odpowiada za wskaźnik w środku samochodu? Wymieniłem zielony, który nazywa się czujnik temperatury cieczy chłodzącej, ale nie pomogło i na citroen service znalazłem drugi czujnik, niebieski, który nazywa się tak samo. Wyjąłem go dzisiaj, ale wygląda tak jakby nie miało co się tam popsuć:P Do tego po odpieciu czujnika niebieskiego wcale nie zapala mi sie stop. Jedynym problemem u mnie jest to ze wskazowka przy zagrzanym silniku jest na 75 stopni, ale po podpieciu ELM327 pokazuje prawidlowa temperature okolo 85stopni, wiec tylko na desce jest blad.
Xsara II 1.6 16v 2004r.
Citroen C4 II 1.6 VTi 2014r.

Offline Jan Ferde

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 207
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: AR 159, Xsara II 1.6 16v
  • Miejscowość: Wrocław
Re: [Xsara II 1.6 16v] Który czujnik temperatury od zegarów?
« Odpowiedź #19 dnia: Maj 12, 2013, 19:09:24 »
Są dwa czujniki. Jeden bimetalowy, zabezpieczający, zwiera do masy gdy temp. przekroczy 118 stopni. Jego działanie zabezpiecza silnik gdy czujnik w termostacie nie będzie działał prawidłowo. Ten czujnik działa zero-jedynkowo, zwiera do masy po przekroczeniu odpowiedniej temperatury, gdy temperatura jest ok to nie przewodzi prądu. Z tego co podano wyżej ten czujnik jest wkręcany do bloku (nie ma teraz dostępu do Xsary, to nie potwierdzę tego).

Drugi czujnik, ten w termostacie, jest odpowiedzialny zarówno za przekazanie temp. do ECU jak i do BSI (na deskę rozdzielczą) oraz (chyba?) daje sygnał do sterownika wentylatorów.

Powyżej podano, że
"Znalazłem też w tej rozpisce do BSI co podałem linka że sygnał o temperaturze przychodzi z ECU: żólta 26 pinowa kostka - pin 18 - Input: Coolant temperature info by FRIC engine ECU (PWM) ; pin 23 - Input: Coolant temperature warning information through thermoswitch.."

To właśnie oznacza, że sygnał z tego czujnika idzie przez ECU do BSI i na deskę rozdzielczą.
 
Xsara
 

Offline Filip Presz

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 622
  • Posiadany samochód: Xsara II, C4 II
Re: [Xsara II 1.6 16v] Który czujnik temperatury od zegarów?
« Odpowiedź #20 dnia: Maj 12, 2013, 19:58:58 »
To gdzie jest ta żółta 26 pinowa kostka?
Xsara II 1.6 16v 2004r.
Citroen C4 II 1.6 VTi 2014r.

Offline Jan Ferde

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 207
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: AR 159, Xsara II 1.6 16v
  • Miejscowość: Wrocław
Re: [Xsara II 1.6 16v] Który czujnik temperatury od zegarów?
« Odpowiedź #21 dnia: Maj 15, 2013, 21:03:11 »
Podejrzewam, że jedna strona tam gdzie BSI, czyli pod skrzynką bezpieczników we wnętrzu, a druga strona gdzieś w ECU.

Poglądowe zdjęcie z aukcji allegro:
http://allegro.pl/zestaw-komputer-stacyjka-bsi-citroen-xsara-1-6-i3182194403.html
duża plastikowa puszka to BSI, aluminiowa to ECU.
W pliku wcześniej załączonym są schematy. Ale ciężko je odczytać. Są jakieś wtyczki MQS (niebieska i żółta 26-pin oraz inne), SIGMA. Nieopisane zbyt dokładnie.


edit:
Podaję link do instrukcji BSI (nie widzę tego załączonego wcześniej) i skopiowanego zdjęcia:
Xsara_BSI_manual.pdf
3182194403.jpg
 
Xsara
 

Offline Marian Czapski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 353
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C4, 1,6 eHDI, 2014; Subaru Forester 2014
  • Miejscowość: Warszawa
Re: [Xsara II 1.6 16v] Który czujnik temperatury od zegarów?
« Odpowiedź #22 dnia: Maj 16, 2013, 07:40:37 »
Trochę zgubiłem się czego teraz dociekamy. Ale według mnie jest tak. Czujnik temperatury chłodziwa przekazuje sygnał do ECU (sterownik silnika) i tak odbywa się wykorzystanie sygnału do regulacji pracy. Wyświetlacz jest jednak elementem układu BSI a zatem otrzymuje sygnał z ECU właśnie na złącze żółte, 18 pin. Ale sygnał będzie cyfrowy więc wkrętakiem nie zbada. Na pin 23 przychodzi sygnał przegrzania układu także w celu wyświetlenia na pulpicie.

Offline Jan Ferde

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 207
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: AR 159, Xsara II 1.6 16v
  • Miejscowość: Wrocław
Re: [Xsara II 1.6 16v] Który czujnik temperatury od zegarów?
« Odpowiedź #23 dnia: Maj 16, 2013, 21:08:52 »
Celna uwaga Marianie. Z ECU sygnał idzie już cyfrowy, nazwijmy to "zakodowany". Tak to wynika z dokumentacji.
 
Xsara