Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: kontrolka pracy silnika dot. xsara II, 1600, 16V, 2003  (Przeczytany 1600 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Andrzej Marciniak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 53
  • Skąd: Jawor
  • Posiadany samochód: xsara II 1,6i kombi, C5 Tourer 2.0 HDI 140KM, był Peugeot 407 sw 2.0HDI 136KM, xsara I, CX
  • Miejscowość: DJA
kontrolka pracy silnika dot. xsara II, 1600, 16V, 2003
« dnia: Lipiec 08, 2013, 11:12:41 »
Witam,
zapala się kontrolka pracy silnika, wyświetla komunikat, że "antipollution fault", podłączam ELM 327 i programem scantool.net odczytuję błąd że "catalyst system efficiency below threshold", kasuje błąd i wszystko wraca do normy ale tylko na jakieś 150-200 km. Potem znowu to samo. Programem  współpracujacym z ELM oglądam pracę sond lambda. Sonda oznaczona w programie jako pierwsza zmienia swoje wartości od 0,01 do 0,8 dość szybko natomiast druga trzyma wartości w zakresie 0,4-0,3 i dość wolno reaguje na pedał gazu. Jestem elektronikiem a nie mechanikiem samochodowym i nie wiem jak te sondy powinny działać. A może to wina katalizatora? Jeśli tak, to dlaczego błąd wywala dopiero po 150-200 km?

Pozdrawiam
Andrzej

Offline Jan Wróblewski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 275
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: Psiakrew VAG Ibiza 6L
  • Miejscowość: Warszawa
Re: kontrolka pracy silnika dot. xsara II, 1600, 16V, 2003
« Odpowiedź #1 dnia: Lipiec 09, 2013, 09:47:45 »
System jest skonstruowany tak, że sonda przed katalizatorem jest jednym z elementów sterowania silnikiem.
Sonda za katalizatorem jest elementem diagnostycznym poprawnego funkcjonowania katalizatora.

[d]O ile ktoś mnie nie uprzedzi, wieczorem sprawdzę czy mam gdzieś informacje, jaki sygnał powinien być na tej za katalizatorem.[/d]
Ok, więc z napięciem na lambdach jest następująco:

Sonda przed katalizatorem:
Sinus od 0,1 do 0,9V
Przedział 0,1 do 0,3 oznacza mieszankę ubogą.
Przedział 0,6 do 0,9 oznacza mieszankę bogatą.
Sonda ta pracuje w temperaturach 350st - 800st
Poniżej i powyżej tego przedziału komputer chodzi w pętli otwartej i nie bierze pod uwagę jej wskazań.

Sonda za katalizatorem:

Sinus od 0,5 do 0,7V przesunięty względem sondy przed katem. Niestety nie znam wartości przesunięcia.
0,7V powinno być na gorącym silniku.
Reszta charakterystyki powinna być taka sama, jak sondy przed katem.
W zależności od wskazań sondy za katem, również następuje korekcja mieszanki.
Była Xsara NFU

Offline Marian Czapski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 353
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C4, 1,6 eHDI, 2014; Subaru Forester 2014
  • Miejscowość: Warszawa
Re: kontrolka pracy silnika dot. xsara II, 1600, 16V, 2003
« Odpowiedź #2 dnia: Lipiec 10, 2013, 07:37:37 »
Z pewnością nieodpowiedni skład spalin. I może to być katalizator, sama sonda lub zapłon. W przypadku zapłonu sporo zależy od świec bowiem nawet mają wpływ na kolejność zapłonu. Zacznij zatem od tej strony.

Offline Filip Presz

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 622
  • Posiadany samochód: Xsara II, C4 II
Re: kontrolka pracy silnika dot. xsara II, 1600, 16V, 2003
« Odpowiedź #3 dnia: Lipiec 10, 2013, 09:40:59 »
Jak masz LPG to pewnie od tego, kup sobie emulator lambdy za 15zl na allegro i problem zniknie.
Xsara II 1.6 16v 2004r.
Citroen C4 II 1.6 VTi 2014r.

Offline Andrzej Marciniak

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 53
  • Skąd: Jawor
  • Posiadany samochód: xsara II 1,6i kombi, C5 Tourer 2.0 HDI 140KM, był Peugeot 407 sw 2.0HDI 136KM, xsara I, CX
  • Miejscowość: DJA
Re: kontrolka pracy silnika dot. xsara II, 1600, 16V, 2003
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 10, 2013, 10:54:23 »
Dzięki za podpowiedzi. Znalazłem warsztat z Lexią i  tam obejrzą o co chodzi. Wymiana katalizatora w ciemno jest za drogim interesem. Świece niedawno zmieniałem więc chyba nie to. Dzięki Waszym wskazówkom będę drążył temat głębiej. Co do LPG,to nie mam.

PS. Po wizycie w warsztacie: druga sonda uszkodzona, pierwsza działa już ledwo co (bardzo wolno). Zatem do wymiany obie.

PS. Sondy wymienione. Obie.

Offline Filip Presz

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 622
  • Posiadany samochód: Xsara II, C4 II
Re: kontrolka pracy silnika dot. xsara II, 1600, 16V, 2003
« Odpowiedź #5 dnia: Listopad 21, 2013, 21:52:26 »
Prosze mi powiedzieć czy różni się czymś sonda 1 od 2? Według katalogu na citroen service tak, jednak według allegro już nie, pod jednym i pod drugim numerem wyskakują te same aukcje, czy obie sondy są takie same, różnią sie tylko wtyczkami?
Xsara II 1.6 16v 2004r.
Citroen C4 II 1.6 VTi 2014r.

Offline Tomasz Gąbka

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 547
  • Skąd: Odolanów
  • Posiadany samochód: Peugeot 307, wcześniej Xsara II 1,4SX 2000r, Saxo 1,1i 5d 1997r i AX 1,0 TGE 5d 1991r
  • Zainteresowania: motoryzacja
  • Miejscowość: Odolanów
Re: kontrolka pracy silnika dot. xsara II, 1600, 16V, 2003
« Odpowiedź #6 dnia: Listopad 25, 2013, 21:28:01 »
A jakiś namiar na konkretny emulator sondy lambda, bo może u mnie coś pomoże.

Offline Jan Ferde

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 3 207
  • Skąd: Wrocław
  • Posiadany samochód: AR 159, Xsara II 1.6 16v
  • Miejscowość: Wrocław
Re: kontrolka pracy silnika dot. xsara II, 1600, 16V, 2003
« Odpowiedź #7 dnia: Listopad 26, 2013, 22:59:57 »
Cytuj

Filip Presz napisał:
Prosze mi powiedzieć czy różni się czymś sonda 1 od 2? Według katalogu na citroen service tak, jednak według allegro już nie, pod jednym i pod drugim numerem wyskakują te same aukcje, czy obie sondy są takie same, różnią sie tylko wtyczkami?

Nie znam się, ale się wypowiem.

Poszperaj w katalogu boscha:
http://www.bosch-automotive-catalog.com/

Tam oprócz numerów części znajdziesz coś takiego jak "Produkt uniwersalny". I faktycznie obie sondy mają taki sam "produkt uniwersalny". A czym jest ten produkt uniwersalny można poczytać tutaj:
link 1
link 2
 
Xsara
 

Offline Marek Ogrodowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 546
  • Posiadany samochód: xsara II 2.0 138 KM exclusive
Re: kontrolka pracy silnika dot. xsara II, 1600, 16V, 2003
« Odpowiedź #8 dnia: Listopad 26, 2013, 23:00:31 »
Sondy się różnią. Aledrogo nie jest wyznacznikiem. Kiedy założysz sondy odwrotnie, silnik działa na połowie swoich możliwości, tzn nie ciągnie i dopiero jak mu dowalisz w pedał to jedzie.
Emulator to kiepskie rozwiązanie. Dobre jak chcesz szybko uwalić katalizator. Nie po to wymyślono takie rozwiązanie aby je wywalać do kosza. Współczesne silniki to nie klekoty z przed wielu lat. Obecnie coraz częściel stosuje się iskrę traconą w silnikach. Druga iskra jest zapalana po iskrze pierwszej aby dopalić mieszankę (ekologia, czystość spalin etc). Dlatego komputer silnika musi wiedzieć coś o spalinach.
Tyle informacji, a decyzja zależy od Was.