Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Rezonator powietrza - czy potrzebny?  (Przeczytany 11427 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Mateusz Zamojski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 281
  • Skąd: CK
  • Posiadany samochód: Xsara II Break 2001r
  • Miejscowość: CK
Rezonator powietrza - czy potrzebny?
« dnia: Grudzień 29, 2013, 15:27:05 »
Witam
Ostatnio zauważyłem dosłownie przez przypadek że pod obudową filtra powietrza jest rurka a nie takie coś jak widoczne na zdjęciu poniżej. Widać u mnie że było coś z tym kombinowane przez poprzedniego właściciela bo jest przypięty jakiś kawałek plastikowej rurki )ok 40cm) harmonijki na trytytkę.




W necie wyczytałem że to czego u mnie brakuje nazywa się rezonatorem.
Jaką on ma funkcje i czy jest potrzebny? Dodam że odgłosy pod maską podczas dodawania gazu mam takie jakby był zamontowany stożek bezpośrednio za przepustnicą - tzn dosyć głośno zasysa powietrza.
Czy to może być wina właśnie z powodu braku tego rezonatora?

Offline Wiesław Graban

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 639
  • Skąd: Zarośle Cienkie k/Torunia
  • Posiadany samochód: Był Citroen Xsara II Break 2.0 HDI 109KM automat z 2004: jest Smart Fortwo 0,8 cdi z 2000 który miał 41KM a teraz ma 59KM
  • Miejscowość: Zarośle Cienkie k/Torunia
Re: Rezonator powietrza - czy potrzebny?
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 29, 2013, 16:06:15 »
Bardzo dawno temu w układach dolotowych motocykli stosowało się specjalną puszkę z siatką co nazywano tłumikiem szmerów ssania, co też znacząco wyciszało odgłos pracy silnika.
Pewnie o to chodzi w tej nazwie i działaniu tego ustrojstwa.
Spalanie Smart Fortwo 450 cdi 59KM

Offline Marcin Brzozowski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 110
  • Skąd: Olsztyn
  • Posiadany samochód: Xsara II 1.6 16V 2002 + BRC przebieg 222222 km na dzień 19.08.2013
  • Miejscowość: Olsztyn
Re: Rezonator powietrza - czy potrzebny?
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 30, 2013, 14:59:01 »
"Czy potrzebny??" Trudno powiedzieć... jak sam widzisz auto jeździ i bez tego ;)

Pozdrawiam

Offline Marian Czapski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 1 353
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C4, 1,6 eHDI, 2014; Subaru Forester 2014
  • Miejscowość: Warszawa
Re: Rezonator powietrza - czy potrzebny?
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 31, 2013, 07:37:31 »
Kiedy wjedziesz w głębszą wodę to dowiesz się, czy jest potrzebny. Tyle, że silnik do remontu będzie.

Offline Tomasz Gąbka

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 547
  • Skąd: Odolanów
  • Posiadany samochód: Peugeot 307, wcześniej Xsara II 1,4SX 2000r, Saxo 1,1i 5d 1997r i AX 1,0 TGE 5d 1991r
  • Zainteresowania: motoryzacja
  • Miejscowość: Odolanów
Re: Rezonator powietrza - czy potrzebny?
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 19, 2014, 11:35:55 »
Wczoraj czyściłęm reduktor gazu Tomasetto Alaska i z ciekawości odsunąłem nadkole żeby sprawdzić czy mam cały dolot i pstryknąłem fotkę rezonatora.

Offline Mateusz Zamojski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 281
  • Skąd: CK
  • Posiadany samochód: Xsara II Break 2001r
  • Miejscowość: CK
Re: Rezonator powietrza - czy potrzebny?
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 20, 2014, 19:26:40 »
Tomasz Gąbka dzięki za fote! bo u mnie właśnie brakuje tej całej części począwszy od puszki, planuje zakupić jak będzie trochę lewych PLNów, tylko nie wiedziałem jak to ma być zamontowane, ale dzięki Twojej fotce teraz już wiem! Wielkie dzięki!

Offline Mariusz Stępień

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 398
  • Skąd: Żory
  • Posiadany samochód: citroen xsara1,2000r 1.8i exclusiv
  • Zainteresowania: mechanika pojazdowa,wędkarstwo ekstremalne,połów największych drapierzników
  • Miejscowość: Żory
Re: Rezonator powietrza - czy potrzebny?
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 21, 2014, 19:13:30 »
Cytuj

Marian Czapski napisał:
Kiedy wjedziesz w głębszą wodę to dowiesz się, czy jest potrzebny. Tyle, że silnik do remontu będzie.



"Układ dolotowy powietrza w nowoczesnym samochodzie składa się z kolektora, przepustnicy, kanałów dolotowych, filtra, przepływomierza oraz rezonatora(ów). Przepustnica reguluje ilość dostarczanego w danym momencie powietrza, które pędzi często długimi kanałami dolotowymi, tak aby nabrać odpowiedniej prędkości. Rezonator ma na celu, jak sama nazwa wskazuje, wywołanie efektu rezonansu (napełnianie cylindrów odbywa się cyklicznie, a nie w sposób ciągły - struga powietrza ma charakter fali, przez co możliwe jest wykorzystanie tego zjawiska) przy pewnych obrotach, tj. wprawienie dostarczanego powietrza w drgania o stosunkowo dużej amplitudzie. Dzięki rezonatorowi silnik zyskuje na elastyczności, zanika 'dołek' w wykresie momentu obrotowego (w silniku 4 cylindrowym dołek taki występuje w okolicy 4 tys. obr/min). Jego działanie można porównać do rozhuśtywania samochodu tak, aby wyjechał bez problemu np. z błota. Wszyscy, którzy kiedykolwiek znaleźli się w podobnej sytuacji, doskonale wiedzą, że należy dostroić odpowiednie operowanie gazem i sprzęgłem, aby samochód wyjechał z zagłębienia. Podobnie rzecz ma się w układach dolotowych z rezonatorem - przy pewnej prędkości obrotowej powietrze zostaje wprawione w takie drgania, aby z większym impetem trafić do cylindrów. W tym momencie następuje minimalizacja wpływu wszelkich zewnętrznych oporów.
maniek ;-)