Klub Cytrynki
Francuskie.pl - Twoja codzienna
porcja aktualności na temat marki Citroen

Autor Wątek: Czyszczenie układu dolotowego 2.0HDI  (Przeczytany 45756 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Maciej Brzozowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 733
  • Skąd: DK
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0HDI RHR Tourer 09'
  • Miejscowość: DK
Czyszczenie układu dolotowego 2.0HDI
« dnia: Luty 18, 2017, 21:41:54 »
Witam
Na lato przymierzam się do roboty nad moją Cytryną. Chcę zdemontować egr, chlodnicę egr, intercooler i kolektor dolotowy z przepustnicą celem wyczyszczenia.

Czy dużo rzeczy trzeba odkręcać żeby zdemontować kolektor, oraz czy znacie jakiś dobry sposób na mechaniczne wyczyszczenie kolektora w zakamarkach?
Po całej operacji przeczyściłbym kanały dolotowe preparatem LM, bo po 180kkm napewno nagaru jest tam dużo..

Offline Piotr Osiński

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 182
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: C5 MKI 2002 2.0HDI
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Czyszczenie układu dolotowego 2.0HDI
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 19, 2017, 02:49:05 »
A korzystał ktoś z czyszczenia wodorem http://autonagar.pl/ ?
Lexia, VCDS, MPPS

mati2642

  • Gość
Odp: Czyszczenie układu dolotowego 2.0HDI
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 19, 2017, 07:52:02 »
I czy po takim czyszczeniu trzeba robić jakąś adaptację ?

Offline Maciej Brzozowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 733
  • Skąd: DK
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0HDI RHR Tourer 09'
  • Miejscowość: DK
Odp: Czyszczenie układu dolotowego 2.0HDI
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 19, 2017, 09:44:41 »
Ja w jednym z porzednich aut (Lagunie II) odłączałem akumulator, demontowałem przepustnice, kolektor, egr i czyściłem mechanicznie (środkiem do przepustnic, egr i rospuszczalnikiem) potem składałem wszystko do kupy, podłączałem aku i Clipem adaptowałem egr i przepustnice (wymagane bo zmienił sie zakres pracy bez nagaru i odłączyłem aku). Na koniec odpalałem, rozgrzewałem silnik i używałem preparatu LM żeby doczyścił kanały w głowicy.
Po tej operacji silnik chodził jak nowy a amaliza spalin diametralnie się poprawiła ;)
To samo chciałbym zrobić a C5 ale wolę przed robotą "poznać grunt" co rozkręcić i jak :)

mati2642

  • Gość
Odp: Czyszczenie układu dolotowego 2.0HDI
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 19, 2017, 19:22:03 »
Nie tylko Ty chcesz wiedzieć :) ja przy okazji chce wyczyścić intercooler

Offline Maciej Brzozowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 733
  • Skąd: DK
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0HDI RHR Tourer 09'
  • Miejscowość: DK
Odp: Czyszczenie układu dolotowego 2.0HDI
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 19, 2017, 20:25:11 »
Ja myśle nad wymianą na większy albo na FMIC, ale wpierw trzeba ogarnąć dolot :)
Postaram się w tygodniu zobaczyć co i jak z kolektorem. Wszystko się rozbija o to ile rzeczy trzeba od niego odkręcić i na co zwracać uwagę przy demontażu/montażu, ale patrząc na zdjęcia kolektora dużo chyba nie trzeba

Offline Marcin Kaminski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 311
  • Skąd: UK
  • Posiadany samochód: C5 MKIII
  • Miejscowość: UK
Odp: Czyszczenie układu dolotowego 2.0HDI
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 20, 2017, 15:58:49 »
Jezeli jezdzisz na trasie i nie masz problemow to EGR i jego chlodnice sobie daruj. One sie nie brudza. Dojscie dosc paskudne. Muszisz odkrecic 3 sruby (2x M6 plus ibmus od dolu) od tylu silnika, rozkrecic EGR od chlodnicy (2 sruby M6), potem odpiac chlodnice od kolanka, ale najlepiej odkrecic kolanko (2 x M6). W chlodnicy jest plyn wiec musisz potem dolac.
Wg bardziej oplaca sie przejechac sie na trasie i sie wyczysci.


IC - przy stosowaniu dobrego oleju tez skorka za wyprawke sie nie oplaca, bo tam nie zbiera sie za duzo oleju.


Kolektor dolotowy i przepustnice warto wyczyscic choc dobrze uzytkowana przepustnica tez nie bedzie brudna. Przy wyjmowaniu kolektora moga peknac uszczelki do glowicy.
 
No i najgorsze - kanaly ida dalej w glowice prawie pionowo i zakrecaja i to one sie najbardziej brudza, a czyszczenie jest dosc niebezpieczne, bo kawalki sadzy moga wpasc do glowicy, wiec musialbys czesto to odkurzac podczas czyszczenia.


Renault puszcza bardzo duzo oleju w dolot tak w 1.9 jak i 1.5 dlatego EGR potrafi sie pokryc mazia w pol roku. Tu jest duzo lepiej rozwiazana odma i nie ma tyle oleju i sadzy, chyba, ze ktos jezdzi z zacietym EGRem.

Offline Maciej Brzozowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 733
  • Skąd: DK
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0HDI RHR Tourer 09'
  • Miejscowość: DK
Odp: Czyszczenie układu dolotowego 2.0HDI
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 20, 2017, 16:39:42 »
Sam kolektor chcę wyczyścić ręcznie, a same kanały w głowicy juz chemicznie środkami LM, Forch albo Jet Clean Tronic'iem. Nie będą one musiały działać  w czystym kolektorze i lepiej zadziałają już w samych kanałach i na zaworach.

Tak jak pisałem, że egra wyczyszczę przy okazji rozrządu, bo i świece muszę wymienić, a IC może wymienię na większy.

Sprawdzałem w CS'ie i serwisówce jak zdemontować kolektor i nie wygląda to tragicznie :) Trzeba najpierw odkręcić przepustnicę, zdemontować przewód od odmy, przewód od egr, powrót od wtrysków i odkręcić ok 16 śrub (zaznaczyłem na zdjęciu mniej więcej).

Nie widzę tylko czy pomiędzy kolektorem a pokrywą głowicy są jakieś uszczelki (?), bo pomiędzy pokrywą, głowicą jest zestaw.

tomekkaz

  • Gość
Odp: Czyszczenie układu dolotowego 2.0HDI
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 20, 2017, 17:29:15 »
Nie zapomnij porobić zdjęcia i się nimi podzielić na forum.

Offline Marcin Wiąckiewicz

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 46
  • Skąd: Elbląg
  • Posiadany samochód: Citroen C5
  • Miejscowość: Elbląg
Odp: Czyszczenie układu dolotowego 2.0HDI
« Odpowiedź #9 dnia: Luty 20, 2017, 22:08:34 »




Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Offline Marcin Wiąckiewicz

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 46
  • Skąd: Elbląg
  • Posiadany samochód: Citroen C5
  • Miejscowość: Elbląg
Odp: Czyszczenie układu dolotowego 2.0HDI
« Odpowiedź #10 dnia: Luty 20, 2017, 22:16:56 »
Najwiecej problemów jest z doczyszczeniem samego kolektora, ja dalem na myjnie parowa i chłopaki czymś to zalali ze nagar sie rozpuścił, inaczej to pozostaje jakis preparat do mycia silnika i szczoteczka...


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Offline Maciej Brzozowski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 733
  • Skąd: DK
  • Posiadany samochód: C5 X7 2.0HDI RHR Tourer 09'
  • Miejscowość: DK
Odp: Czyszczenie układu dolotowego 2.0HDI
« Odpowiedź #11 dnia: Luty 20, 2017, 22:18:03 »
Nooo i tymi zdjęciami dałeś mi motywację, żeby jeszcze szybciej sie za to zabrać:)

Offline Marcin Wiąckiewicz

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 46
  • Skąd: Elbląg
  • Posiadany samochód: Citroen C5
  • Miejscowość: Elbląg
Odp: Czyszczenie układu dolotowego 2.0HDI
« Odpowiedź #12 dnia: Luty 20, 2017, 22:25:39 »
tu widac które śrubki trzeba odkręcić :)


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Offline Irek Bommersbach

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 2 029
  • Skąd: Sosnowiec
  • Posiadany samochód: C crosser 2010, 2.2hdi
  • Miejscowość: Sosnowiec
Odp: Czyszczenie układu dolotowego 2.0HDI
« Odpowiedź #13 dnia: Luty 20, 2017, 23:42:54 »
Ło żesz kur......
Czym i jak to wyczyścić?
Skrobać z rurą odkurzacza w ręce?

Offline Marcin Wiąckiewicz

  • Przyspiesza
  • Wiadomości: 46
  • Skąd: Elbląg
  • Posiadany samochód: Citroen C5
  • Miejscowość: Elbląg
Odp: Czyszczenie układu dolotowego 2.0HDI
« Odpowiedź #14 dnia: Luty 21, 2017, 00:39:14 »
Czysta ekologia po 200 tysiącach:) w kanałach czyściłem szczoteczka i śrubokrętem, wszystko wpadło, pierwsze odpalenie było z zasłoną dymną;) intercooler czyściłem ropownica z benzyna a na koncu płukanie woda.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Offline Marcin Kaminski

  • Byle do przodu
  • *
  • Wiadomości: 311
  • Skąd: UK
  • Posiadany samochód: C5 MKIII
  • Miejscowość: UK
Odp: Czyszczenie układu dolotowego 2.0HDI
« Odpowiedź #15 dnia: Luty 21, 2017, 20:11:05 »
Pamiętaj tylko że to co wlejesz do kanałów dolotowych wleci do cylindrów a wtedy może zablokować tłoki.  Wieksze kawałki sadzy mogą wpasc w otwór zaworów i spowodować problemy z odpaleniem

Sent from my E6853 using Tapatalk


Offline Łukasz Jakubowski

  • Nowy Użytkownik
  • Wiadomości: 9
  • Skąd: Mysłowice
  • Posiadany samochód: Peugeot 407
  • Miejscowość: Mysłowice
Odp: Czyszczenie układu dolotowego 2.0HDI
« Odpowiedź #16 dnia: Styczeń 29, 2018, 15:16:12 »
A jak z uszczelkami kolektora
Jak z dostępnością nowych i jaka cena??

Offline Tadeusz Stromski

  • Mistrz prostej
  • **
  • Wiadomości: 513
  • Skąd: Kamień Pomorski
  • Posiadany samochód: C4 GP excl. MPC 2.0 HDI 08'+C5 X7 2.0 hdi 140excl.
  • Zainteresowania: DYI, Filmy Stanisława Bareji
  • Miejscowość: Kamień Pomorski
Odp: Czyszczenie układu dolotowego 2.0HDI
« Odpowiedź #17 dnia: Styczeń 29, 2018, 18:22:10 »
Warto przy okazji zajrzeć  do separatora oleju i sprawdzić stan łańcucha i jego slizgów.

Offline Lech Sulikowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 875
  • Skąd: Bełchatów
  • Posiadany samochód: Peugeot 508 SW 1,6 PureTech 180KM
  • Miejscowość: Bełchatów
Odp: Czyszczenie układu dolotowego 2.0HDI
« Odpowiedź #18 dnia: Styczeń 29, 2018, 21:05:19 »
Ten, co wymyślił,w imię ekologii ideę zasilania silnika spalinami, powinien się smażyć w piekle i sam wdychać opary smoły. Jestem posiadaczem benzyny bez EGR i mogę się tylko cieszyć dolotem czystym jak łza, po 10 latach. Czytałem gdzieś o metodzie czyszczenia kanałów głowicy i zaworów łupinami orzecha, kolejno dolot do każdego cylindra, po ustawieniu wału w pozycji zamkniętych zaworów, ale to dotyczyło silnika typu THP i oczywiście wymaga specjalnej technologii. Czy to można stosować też w dieslu? Zdjęcia tej metody, przed i po, wyglądają rewelacyjnie (tzn. po).
Pozdrawiam,
Lech

Offline Andrzej Makowski

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 5 353
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: 2x C5A 1.6PT/EAT8, C4 Picasso II 2.0 BlueHDi/EAT6
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Czyszczenie układu dolotowego 2.0HDI
« Odpowiedź #19 dnia: Styczeń 30, 2018, 13:32:36 »
....Jestem posiadaczem benzyny bez EGR....
Piszes o tym mk3 z profilu? Bo w 2008 roku to już wszystko miało egry niezależnie czy benzyna czy diesel.
A tu masz opis czyszczenia w benzynie mk1 więc przy mk3 bym się zdziwił gdyby go nie było http://klubcytrynki.pl/forum/index.php?topic=90539.0
To jest moja opinia w dniu dzisiejszym dlatego zastrzegam sobie prawo do jej zmiany w dowolnym i dogodnym dla mnie terminie

Offline Lech Sulikowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 875
  • Skąd: Bełchatów
  • Posiadany samochód: Peugeot 508 SW 1,6 PureTech 180KM
  • Miejscowość: Bełchatów
Odp: Czyszczenie układu dolotowego 2.0HDI
« Odpowiedź #20 dnia: Styczeń 30, 2018, 14:09:59 »
Nie wiem jak oni (citroen) to zrobili, ale MkI w 2.0 benzynie miało egr, a MkIII od 2008r. do chyba 2012 kiedy zakończono tę wersję silnikową - nie miało egr. Ja mam auto z profilu od nowości, a więc bez ingerencji w układ i  egr nie ma. Jak pisałem wyżej, z ciekawości zdjąłem przepustnicę i zajrzałem tam w dolot i jest tam sterylnie czysto, tak jakby dziś wyjechał z salonu.
Pozdrawiam,
Lech

Offline Andrzej Makowski

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 5 353
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: 2x C5A 1.6PT/EAT8, C4 Picasso II 2.0 BlueHDi/EAT6
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Czyszczenie układu dolotowego 2.0HDI
« Odpowiedź #21 dnia: Styczeń 30, 2018, 16:54:15 »
MkIII od 2008r. do chyba 2012 kiedy zakończono tę wersję silnikową - nie miało egr. Ja mam auto z profilu od nowości, a więc bez ingerencji w układ i  egr nie ma.
Nie chce mi się wierzyć bo na pewno spełnia co najmniej EURO4 a wtedy musi być egr. Po prostu nie miałeś z nim problemów i tyle. Poza tym w benzynie bez turbiny w zasadzie nie ma nagaru w kolektorze. Co innego THP.
To jest moja opinia w dniu dzisiejszym dlatego zastrzegam sobie prawo do jej zmiany w dowolnym i dogodnym dla mnie terminie

Offline Lech Sulikowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 875
  • Skąd: Bełchatów
  • Posiadany samochód: Peugeot 508 SW 1,6 PureTech 180KM
  • Miejscowość: Bełchatów
Odp: Czyszczenie układu dolotowego 2.0HDI
« Odpowiedź #22 dnia: Styczeń 30, 2018, 17:24:34 »
Zszedłem teraz do garażu i próbowałem znaleźć fizycznie ten zawór i jakiś wąż, który mógłby prowadzić spaliny w okolice dolotu. Przepatrzyłem dokładnie i nic podobnego nie znalazłem. Jak zdejmowałem z ciekawości przepustnicę, a było to w ub. roku, i tam zaglądałem w głąb, to było tak czysto jak pisałem wyżej, że nawet przejechanie palcem po ściankach nie brudziło palca, a to już chyba niemożliwe w przypadku obecności egr. Może zabierze głos ktoś, kto zna ten temat z poziomu serwisówki i rozwieje nasze wątpliwości, ale o ile mnie pamięć nie myli,  temat był już na tym forum z informacją, że wcześniejsze benzyny miały egr, a ostatnie -nie miały, co nie ukrywam, dla mnie też jest zaskoczeniem.
Pozdrawiam,
Lech

Offline Lech Sulikowski

  • Wrzuca piąty bieg
  • ***
  • Wiadomości: 875
  • Skąd: Bełchatów
  • Posiadany samochód: Peugeot 508 SW 1,6 PureTech 180KM
  • Miejscowość: Bełchatów
Odp: Czyszczenie układu dolotowego 2.0HDI
« Odpowiedź #23 dnia: Styczeń 30, 2018, 17:37:36 »
Zacytuję wypowiedź jednego z uczestników forum citroen.org:  "Ostatnio drążyłem temat i okazuje się, że C5 MK2 i silniki 2.0 HPI nie mają zaworów EGR, więc moje, skromne podpowiedzi dotyczą jednostek 2.0 16V wcześniejszych."
Pozdrawiam,
Lech

Offline Andrzej Makowski

  • Kierowca bombowca
  • ****
  • Wiadomości: 5 353
  • Skąd: Warszawa
  • Posiadany samochód: 2x C5A 1.6PT/EAT8, C4 Picasso II 2.0 BlueHDi/EAT6
  • Zainteresowania: DIY
  • Miejscowość: Warszawa
Odp: Czyszczenie układu dolotowego 2.0HDI
« Odpowiedź #24 dnia: Styczeń 30, 2018, 18:12:13 »
W Citroen Service box znalazłem coś takiego ale czy to oznacza, że nie ma EGR? - nie wiem bo z jednej strony jest PODGRZEW OBIEGU GAZU OBUDOWA a z drugiej BEZ SYSTEMU ZAPOB ZANIECZYSZCZENIU

SILNIK WTRYSK EW10A
CZUJNIK WODY FILTRA PALIWA BEZ CZUJNIKA OBECNOŚCI WODY W OLEJU NAP
PALIWO BENZYNA BEZOŁOWIOWA
USUWANIE ZANIECZYSZCZEŃ (SILNIK) NORMA EMISJI SPALIN EURO 4(SILNIK)
UKŁAD WYDECHOWY WZDŁUŻNY TYLNY TŁUMIK
SILNIK (TYP) SILNIK TYP EW/DW
POJEMNOŚĆ SKOKOWA 2000 CM3
KATALIZATOR KATALIZATOR PON 10PPM
PODGRZANIE OBIEGU GAZU OBUDOWY PODGRZEW OBIEGU GAZU OBUDOWA
WAHANIA MOCY (SILNIK) MOC 103 KW 200 NM
SYSTEM ANTYZANIECZYSZCZENIOWY BEZ SYSTEMU ZAPOB ZANIECZYSZCZENIU
TECHNIKA USUWANIA ZANIECZYSZCZEŃ POJAZDU TECHN. OCZYSZ SPALIN POJAZD EURO 4
FILTR CZĄSTEK (FAP) BEZ FILTRA PRZECIWPYŁOWEGO
WENTYLATOR 1 WENTYLATOR STER. ELEKTRONICZNE ZABUDOW. 150W
WARIANT SKOJARZONY WTRYSK SYSTEM WTRYSKU MAGNETI MARELLI
FILTR ZBIORNIKA FILTR ZBIORN. WEWN.
STOP AND START BEZ STOP AND START
To jest moja opinia w dniu dzisiejszym dlatego zastrzegam sobie prawo do jej zmiany w dowolnym i dogodnym dla mnie terminie